Ns. Normaalin kännäämisen raja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Purtsi sanoi:
Tässä kun sinkkumarkkinoilla on tullu tapailtua yhtä jos toista hameväen edustajaa, on yksi asia noussut ylitse muiden. Naisten dokaaminen ja kuinka (mun mielestä) pelottavan usein sitä tapahtuu.:(

Mä itse olen lähes aina viikonloput töissä, joten mun juominen on tosi harvinaista, ja yleensä se ajoittuu jonnekkin jujutsuleirille jne. Esimerkiksi joulun ja vapun olin selvinpäin.

olenko ainoa, joka on huomaavinaan purtsin ilmoituksesta taitavasti naamioidun seuranhakuilmoituksen, loistavasti itseään markkinoiden? :lol2:

suomennos :

Purtsi sanoi:
nyt tarjolla harvinaista herkkua! 29 -vuotias urheileva namupala etsii 22-28 vuotiasta urheilevaa neitoa vierelleen. hopeavadilla tarjotaan nuhteeton, hyvin toimeentuleva, kamppailulajeja harrastava katseenkääntäjä, jolle alkoholi ei todellakaan ole ongelma. vietänkin mielelläni esimerkiksi juhlapyhät rauhallisesti kumppanini kanssa, nautiskellen kaikesta ihanasta mitä mieleemme voisi juolahtaakaan - ilman että tarvitsisi pelätä korkin aukeamista. toivoisin myös ettet sinäkään nauttisi alkoholia useammin kuin pari kertaa kuussa - mieluummin et sitäkään.

tartu kiinni äkkiä - tämä herkku viedään käsistä!!

nojoo. trediin back. itse olen henkilökohtaisesti ylittänyt sen rajan elämässäni, missä minulla ei ole enää mitään tarvetta alkaa jeesustelemaan toisen tekemisiä. minua ei haittaisi yhtään, jos kumppanini haluaisi nauttia siiderin, tai parikin, terassilla joko minun - tai kavereidensa - kanssa esimerkiksi työpäivän jälkeen. ja vaikka joka päivä, jos säänjumala niin suosisi ja mieli tekisi. mieluummin katson kumppanini kokonaisuutta, sekä sitä, miten hän pitää huolta itsestään. mitä hiton väliä sillä on, jos elää muuten terveellisesti, syö oikein, urheilee, ja pitää muutenkin huolta itsestään - ja haluaa myös nauttia alkoholia.

alkoholista tehdään melkein joka tredissä niin helvetin suuri piru, joka on se kaiken pahan alku ja juuri. kehittyäkään ei voi, jos nauttii alkoholia. monesti vaan on niin, että esimerkiksi sen punaviinin nauttiminen - jopa humaltumiseen asti - on ihan älyttömän kivaa sen oikean ihmisen kanssa. siinä saa aikaiseksi keskusteltua niin ihmeellisistä asioistakin, ettei olisi ikinä voinut kuvitellakaan - ja se avaa monesti sellaisetkin aremmat keskustelunaiheet, joita olisi muuten hankalampi lähestyä. mikä sen kivampaa, kuin nauttia murun kera viinistä, hyvistä keskusteluista, ja... :rolleyes: ei se todellakaan minun maailmaani ainakaan kaada, vaikka sitä tapahtuisi useamminkin kuin kerran tai pari kuussa. kyllä sen sitten huomaa, jos se alkaa vaikuttamaan negatiivisesti ihmisen elämään, töihin - tai yleiseen hyvinvointiin, treenaamisesta puhumattakaan.

koskapa tuosta omastakin sepustuksesta näkyi tulevan samantapainen itsensämarkkinointi-ilmoitus :lol2: , niin selvennettäköön etten toki kuitenkaan ole etsimässä vierelleni alkoholin suurkuluttajaakaan. tarkoitus oli vain ilmaista, että alkoholi on edelleen viisasten juoma - eikä minua ainakaan haittaisi jos kumppanini nauttisi sitä jopa humaltumiseenkin asti - useammin kuin sen pari kertaa kuussa. kyllä naiset rajansa tietävät - tai sellaiset naiset jotka eivät sitä tiedä, tuskin vierelleni päätyvätkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alkoholinkäyttö liittyy aika tavalla elämäntilanteeseen.
Naimisissa ollessani kävin baarissa ehkä 1-3 kertaa vuodessa, kotona saunaolutta ja viiniä, kotibileissä ja jussina enemmän, lasten syntymien aikoihin olin jotain 3,5 vuotta täysin juomatta.
Nyt muutaman vuoden aikana erosta on sitten käytykkin baarissa ihan tarpeeksi, joskus otan muutaman joskus on hurahtanut mäyriksen verran illan aikana, omilla jaloilla aina kotiin. Niinä viikonloppuina kun lapset ovat minulla elikkä joka toinen, ollaan kotona joten potentiaalisia baarivknloppuja on "vain" puolet vuodessa. Myönnetään, rohkaisuryypyn ottaminen näin sinkkuna on aika tavallista. Olen usein kuitenkin (kavereiden vastusteluista huolimatta) liikenteessä autolla, mutta sitä perk**een kyydin pummaamista ei jaksa monesti kuunnella.

Kaikki sinkkuystäväni ottavat reilummin kuin parisuhteessa olevat. Se, kenellä on ongelma alkoholista, määräytyy sekä kohteen että arvostelijan mielessä, eli toisella on tiukemmat rajat, jota toinen ei ehkä ymmärrä. Näin äitinä on pakko vielä sanoa, että aina kun otan mietin vaikuttaako se lasten elämään, mutta en korosta taikka pohdi sitä ääneen. Viime jussina olin ekaa kertaa festareilla, lapset olivat isällänsä, join 3 päivää ja oli helvetin hauskaa.

Kait se parisuhteessa olisi hyvä jos molemmilla olisi sama suhtautuminen asiaan, absolutisti ei ehkä ole sopiva kalsarikännääjälle.

Edit: komppaan taicaa;)

Noni. Sieltähän se jo tulikin. Ei alkoholin käyttöä voi laskea kuinka usein sitä ottaa tai kuinka paljon. Silloin kun siitä on haittaa jollekkin, niin silloin se on liiallista. Ja tähän lasketaan myös oma itse. On todella itsekästä sanoa, että oma ruumis ja pää. Aina kuitenkin johonkin se vaikuttaa siihen lähipiiriin, jos ei muuten niin huolestumisena ja ei ole kiva katsoa kun joku tuhoaa itsensä ja siihen ei saisi puuttua.

Se on aika paljo jos joka viikko on 2päivää nakit silmil. Mut en pidä kyl liikana jos juo esim 3kännit kuussa. Ei nyt mitään semmosia kuitenkaan että on kuset ja paskat sekasin :D Omaa eukkoani olen välil yllyttäny juomaan kun se on hiprakas niin sängys tulee sellasta kyytiä että oksat pois :lol2: :love:

taicaviitta sanoi:
esimerkiksi sen punaviinin nauttiminen - jopa humaltumiseen asti - on ihan älyttömän kivaa sen oikean ihmisen kanssa. siinä saa aikaiseksi keskusteltua niin ihmeellisistä asioistakin, ettei olisi ikinä voinut kuvitellakaan - ja se avaa monesti sellaisetkin aremmat keskustelunaiheet, joita olisi muuten hankalampi lähestyä. mikä sen kivampaa, kuin nauttia murun kera viinistä, hyvistä keskusteluista, ja... :rolleyes:
Itse en edes halua tietää mihin keskustelut ja meno ajautuisivat jos ryhtyisimme tyttöystävän kanssa ottamaan viinaa tunnelmaa rentouttaaksemme... :eek: Jutut ovat muutenkin välillä melko levottomia ja tämä saattaa aiheuttaa jonkinlaisia kauhukuvia pakkotsätissä käyneille.

Mutta asiaan. Olen teekkari, olen viimeksi nauttinut alkoholipitoista juomaa noin 11kk 20pv sitten. Olen siis poikkeava. Myöskään kaveripiirissä ei tietääkseni ole ketään, joka joisi kovin usein. Kummaa sakkia. Minulla ei ole mitään juomista vastaan, kunhan se pysyy jossain määrin aisoissa, esimerkiksi näin terassikauden aluksi saattaisin jopa lähteäkin terassille ja ottaa kaljan kavereiden seuraksi. Ei siinä mitään. Humalahakuista juomista en taas niinkään ymmärrä, jos se hauskuus on pakko repiä esiin viinan kanssa. Kerran kuukaudessa kännit on ihan ok, tuohon voi lisäksi vaikka perjantaisin ottaa hyvän aterian tai leffan äärellä vielä kaljan tai pari niin ollaan mielestäni vielä ihan normaalissa tilassa. Kun juominen menee tuohon muutaman kerran viikossa muutamalle oluelle, niin on mielestäni hommassa jo jotain outoa. Jos juominen tapahtuu noin usein, niin voisi kuvitella, että kyseessä voisi olla pienimuotoinen addiktio, jota joku saattaisi alkoholismiksikin kutsua. Kai sitä saa keskusteltua rennosti ilman viinaakin, jos kerran kavereita ollaan. Samoin jos kavereiden näkeminen on tekosyy juomiselle niin mennään metsään. Niitä vastakkaisen sukupuolen edustajiakin on aika mahdollista löytää ilman känniä.

Ite juon itteni känniin asti nykyisin vain muutaman kerran vuodessa, enkä tykkäisi jos tyttöystävä ottaisi enemmän kuin max. yhdet kännit kuussa. Eipä tuo kyllä humalaan asti itteesä juokaan sen useammin kuin minäkään.

Sen sijaan 1-2 kaljaa mulla menee 1-2 päivänä viikossa ruuan kanssa, saunan jälkeen tai jos tulee käytyä jossain pikku kuppilassa autolla. Tyttöystävä ottaa pikkukuppiloissa yleensä sen yhen siiderin, mutta kotona ei oikeastaan ollenkaan.

Kylläpä taitaisi olla vaikeaa nykyisiltä sinkkumarkkinoilta tuo naisen ettiminen, kerran viikossa bilettäjät karsittas jo suoraan. (Ihan niinkuin mulla olisikin vara karsia...:lol2: )

Alkoholistin erottaa normaalista ryyppäämisestä siitä, että alkoholistin tapauksessa viina vetää ihmistä, eikä ihminen viinaa. Mikään annosmäärä tai juomistiheys ei sinänsä kerro alkoholismista, sillä useat alkoholistit ryhtyvät absolutisteiksi ongelman tajuttuaan. Mikäli ihminen kykenee kontrolloimaan juomistaa ja humala on hänelle oikeastaan yhdentekevä, ei useampi kerta viikossakaan muuta häntä alkoholistiksi. Viikkoannosten runsas lukumäärä altistaa kuitenkin alkoholin haittavaikutuksille, enkä ainakaan itse haluaisi vierestä katsoa kun toinen tuhoaa itseään. En myöskään jaksaisi katsella ihmistä, jonka kiinnostuksen kohteet ovat täysin ristiriidassa omieni kanssa, samojahan niiden ei toki tarvi olla.

taicaviitta sanoi:
olenko ainoa, joka on huomaavinaan purtsin ilmoituksesta taitavasti naamioidun seuranhakuilmoituksen, loistavasti itseään markkinoiden? :lol2:

Ei tarvi ujostella, käy kiinni vain. ;)

No juu, 3-4krt kuukaudessa äijillä alkaa olla maksimi. Toki jos enemmän haluaa ottaa niin siitä vaan, eihän se multa ole pois. Itse join viimeksi 18kk sitten. Ei vaan sovi alkoholi mulle, ei sitten mitenkään. Onneksi luonto tarjoaa muita päihteitä ihmisille.

EDIT. Niin totta kai jos nainen on joka viikko kaasuissa niin eihän sitä kukaan kestä.

dear_a sanoi:
Kaminarin mainitsema pienimuotoinen litkiminen on seuraava kansantauti naisväen keskuudessa, etenkin mitä tulee (puna)viiniin. Tämä pätee erityisesti seurusteleviin naisiin, jotka rankan duunipäivän jälkeen "ottavat rennosti" - lasillisen kanssa. :david: Fine, saatte mun puolestani juoda viiniä ihan miten paljon tahdotte, mutta jos joskus laskisitte alkoholin kokonaiskulutuksen per viikko, olisi monella syytä huolestua. :jahas:
Jos töiden jälkeen (viitenä päivänä viikossa?) ottaa lasin viiniä, se on vaarallista lipittelyä, mutta jos töiden jälkeen käy neljästi viikossa kaljalla, se hiihtoliiton hyväksymää? ;)
dear_a sanoi:
Itse ainakaan en vedä kalsarikännejä koskaan (ehdottomuus on leipälajini) tai himassa lipittele lainkaan, alkoholi kuuluu minulla vain sosiaaliseen kanssakäymiseen. (Toivottavasti ei tarvitse erikseen mainita, että sosiaalinen kanssakäyminen on mahdollista ilmankin alkoholia.)
Siis ei ikinäikinä viininlipittelyä kotona? Mikäs sen sosiaalisempaa kun esitellä pihvi ja punkku toisilleen :haart:! Olen siis alkkis ja kassialma, myönnettäköön. Humalassa taisin olla joskus viime kesänä.:kippis1:

Mun mielestä normaali alkoholinkäyttö humaltumiseen asti on aikuisilla, eli reippaasti yli 20-vuotiailla [vaikka siitä n. 22/23 vuodesta eteenpäin] ok silloin kun sitä tapahtuu maksimissaan 2-3krt/kk. Eli näin ollen ravintolassa tuhlaisi aikaansa enintään joka toinen viikonloppu. Jos juodaan vielä aikuisenakin joka vkoloppu pe+la niin itseni silmiin se on huolestuttavaa ja aika alkoholismia lähentelevää, varsinkaan jos ei pysty viettämään viikonloppujaan muuten kuin ravintolassa ja humalassa. Tämä siis koskee niitä ketkä ylipäätään alkoholia käyttävät, ihan 'normaalit ihmiset'. Itse en tosin hyväksyisi sitä että toinen ryyppäisi noin usein, rajana on meillä kotona nolla, mutta muiden 'vähän juovien' elämää seuraavana joku 1-2krt/kk voisi olla se maksimi.

Teininä ja yleensäkin nuorena on ihan normaalia että ryypätään joka viikonloppu, ja joskus vielä keskellä viikkoakin eli esim 'pikku-lauantaina' eli keskiviikkona. Alle parikymppisten riekkuminen ja humalahakuinen juominen ei siis mielestäni ole kummallista, kunhan se alkaa tasoittua kunhan ikää tulee.

Sinkuilla ja varatuillakin on tässä eronsa. Monet sinkut ovat takertuneet siihen että seuraa voi saada vain ravintolasta ja näin ollen joutuvat siellä olemaan joka viikonloppu, luonnollisesti sitten varmaan alkoholiakin tulee käytettyä enemmän. Varatuilla alkoholinkäyttö on varmasti noin yleisesti ottaen huomattavasti vähäisempää sillä parisuhteessa aikaa usein halutaan viettää rentoutuen ja yhdessä kaikkia asioita tehden tai frendeillä kyläillen tms, ei riekkuen savuisessa baarissa kännissä, menee hyvät yhteiset hetket hukkaan :)

Jokainenhan tekee niinkuin haluaa, toiset dokaa hirveät määrät useasti viikossa ja rahaa palaa, toiset tekevät jotain muuta sen ajan ja sillä rahalla. Jokaisen oma elämä ja omat valinnat, ei siinä sen kummempaa.

Kyllä mua ainakin vituttaa jos nainen kävisi joka viikonloppu baarissa ja vetäis viinaa.. Lähinnä vaan sen takia että siitä on mun mielestä terveelliset elämän
tavat kaukana, joita ite arvostaa. Ja sitäpaitsi jos seurustelee, niin mikä pakko siellä baareissa on silloin jatkuvasti pyöriä? Itteä vituttaa nyt kun joutuu käymään 1-2 kertaa kuukaudessa baarissa ihan vaan sen takia et vois ehkä jopa tavata tytsyjä. Turhaa vaan rahaa uppoaa moiseen hömpötykseen.

EDITTIÄ: Ja vielä lisää avautumista, ihan liikaa näkee tuolla kaupungilla sellasia parikymppisiä naisia, joista huomaa liikunnan puutteet, paskan ruokavalion ja jokaviikonloppuisin dokaamisen. Ja sit sellaseen pitäs luultavasti itekin tyytyä kun ei noita treenaavia naisia tunnu paljoa olevan. Vituttaa siis.

EDITTIÄ LISÄÄ: Ja itekun pitää huolta ruokavaliosta ja tykkää utheilla paljon, niin tosi kiva katella vierestä sitten sohvaperunaa.

Ompas täällä raitista väkeä. Itse en enää nykyisin jaksa kovin usein ryypätä mutta sinkkuaikoina tuli otettua 3-4päivänä viikossa hiprakat. Tätä jatkui vuosia ja hauskaa oli. Naiselleni en näinollen lähtisi antamaan sen kummempia rajoja, jos maistuu niin ottaa jos ei niin ei ota. Tämä siis niin kauan kun muu elämä ei ottamisesta kärsi. Kertamäärät on sitten toinen juttu eli jos ei osaa ottaa eli menee ördäämiseksi/typeryyksien teoksi niin silloin on parempi olla ilman mutta jos ottaa vaikka muutaman kerran viikossa vajaan pullon punkkua illallisen lomassa tai 1.5 litraa keppanaa/sidukkaa lauantain ratoksi niin siitä vaan.

Ei se ole vain se määrä vaan myös se laatu... Mutta aika hyvä mittari on tuo että jos pystyy hoitamaan arkensa, työnsä ja ihmissuhteensa juomisesta huolimatta, se on aika kohtuullista. Ja jos silloin kun juo, ei tee mitään sellaista missä rikkoo ittensä tai jonkun muun. Jos pelkkää määrää mietitään niin minun mielestäni on paljon jo sekin jos kännää ihan joka viikonloppu. Se on oikeastaan aika hämmentävää että joillain ihmisillä ei tosiaan ole muuta tapaa viettää aikaansa. Se on vähä surku.

Itsellä oli joskus taannoin kun en treenannut jo sellasta juomista että se oli todellakin liikaa. Opiskelun taisin handlata, mutta kyllä se siihen aikaan oli sitä että 2-4 kertaa viikossa tuli juotua ja aika totaalista remeltämistä oli välillä. Edelleen saattaa mennä juomisen kanssa väärä vaihde päälle ja pahemmassa tapauksessa se myös jää päälle. Näin ollen pidän omalla kohdallani liikana jo sitä jos vedän kännit enemmän kuin, noh, 2-3 kertaa kuussa. Tai jos juon kahtena päivänä peräkkäin.

Tätänykyä... no niin no. Se on kausittaista. Puoli vuotta olin juuri kokonaan juomatta - ja kilpailukaudella mä otan todella harvoin - mutta nyt oon käyny viikon sisällä kolme kertaa kaljalla. Hui! Ja perhana, kyllä mä tissuttelen silti toisinaan, juon oluen tai pari itekseni kotona. En kummiskaan joka ilta.

Tiivistettynä. Siis. Se on tapauskohtaista, mutta mä luulisin että sen huomaa sitten kun se raja tulee lähelle tai vastaan. Niin ku joku tuolla sanokin... silloin menee huonosti kun se on viina joka vie.

Pelottavaa miten paljon niitä mäyräkoiria iltaisin lähiökaupasta kannetaan oli viikonpäivä mikä tahansa. Selkeästi ei enää osteta six-päkkiä vaan se on toi 12 aina.

modified sanoi:
Pelottavaa miten paljon niitä mäyräkoiria iltaisin lähiökaupasta kannetaan oli viikonpäivä mikä tahansa. Selkeästi ei enää osteta six-päkkiä vaan se on toi 12 aina.
Niitä six-päkkejä otettiin aina 2.
Ennen niiden lanseeraamista otettiin usein koppa eli 24kpl.

Ei helvetti, aikamoisia sieni löytyy siis täältäkin. Itse tulee otettua viunaa ehkä 4-5 kertaa vuodessa ja vaimoke ei juo ollenkaan. Tuohon en nyt laske esim. keikoilla otettua 1-2 kaljaa.

"Mun kaverit juo 7 päivänä viikossa perseet eikä ne kyllä ole mitään alkoholisteja..." :jahas:

Ei se alkoholin määrä, vaan se, kuinka sitä otetaan. 1-2 viinilasia päivässä ruoan kera voi olla jopa terveellistä. Sen sijaan 14 viinilasillista perjantai-iltana lyhyen ajan sisään on vähän huonompi juttu.

Kaverin kanssa mietittiin näitä just. Viime vuonna tuli juostua ulkona ainakin se kuusi kertaa kuussa (siis nakit silmillä), eli sikspäkki alle ja sitten baarissa vähintään vastaavat..eli näin jälkikäteen aika paljon. Nyt on onneksi rauhoittunut eikä niin innostakaan viettää kolme päivää viikosta darrassa.

Usein kun kuuntelee tiettyjen porukoiden juttuja niin vlopun dokauksia aletaan suunnittelemaan loppuviikosta ja alkuviikosta sitten kerrataan näitä tapahtumia ja aletaan suunnittelemaan seuraavan viikonlopun juomisia. Aika tyhjää imo jos tuo ainut mikä kiinnostaa töiden/opiskelujen jälkeen :|

Hyvin tiivistettyjä ajatuksia Taicaviitalta ja Willieltä! Eipä minuakaan haittaisi jos oma mies viihtyisi lasin ääressä useastikin jos vaan miehen persoonallisuus, jokapäiväinen elämä ja suhde eivät siitä kärsisi ja hän edelleen pitäisi yhtä hyvää huolta itsestään ja ympärillä olevistaan. Ahdistaa lukea/kuulla miten ihmiset asettaa suhteessa rajoja toisilleen tyyliin "Enemmän kun 3 krt:aa kk:ssa, kulta ja tää meidän juttu on sit siinä!", vaikka alkoholin käytöstä ei itsessään aiheutuisi suhteelle eikä sen osapuolille mitään konkreettista haittaa:jahas: Toisin kuin tapauksissa, joissa normaali elämä ja läheiset ihmiset alkavat kärsiä tai käyttäjän persoonallisuus muuttuu negatiivisesti, on syytä alkaa laittaa korkkia pienemmälle ja läheisillä on siitä oikeus ja velvollisuus sanoa napakasti, jos ei sitä itse tajua/halua tajuta:whip:

Mitä omaan ja lähipiirin alkoholin käyttöön tulee, niin aika sekalaista seurakuntaa ollaan: osa ei juo lähes ollenkaan, toiset vetää soppaa 2-20 krt:a kuussa (parista lasista tai pikku-hönöstä suhteellisiin plekseihin) ja sit vielä ne, joita viina vie jo liikaa perässään eli joiden elämä ja ihmissuhteet ovat alkaneet huonontua juomisen seurauksena. Sinkkuja ja parisuhde-ihmisiä löytyy kaikista näistä ryhmistä, vaikka sinkut keskimäärin omassa lähipiirissä ovatkin snadisti innokkaampia tarttumaan soppakauhaan.

Oma dokaamiseni on vaihtelevaa, joskin viime aikoina suhteellisen runsasta. Saatan joskus olla ihan huomaamatta kk:n käymättä baarissa ja sitten seuraavan kk:n aikana vetää joka vko hyvät kännit:kippis1: Reissun päällä tai jos on muuten jotain erikoista tapahtumaa hyvässä seurassa niin saatan vetää useamman päivän mittaisia putkia ja tätä tapahtuu varmaan about 5 krt:aa vuodessa. Vaikka kaikenlaista on kännissä tapahtunut, niin ikinä ei oo tarvinnut alkaa tosissaan miettiä et onko oma alkoholin käyttö hanskassa koska työt, opinnot, treeni ja (viinaton) sosiaalinen elämä täyttää automaattisesti jokapäiväisen elämän, ei keiton kanssa läträäminen. Niin hauskaa kun se parhaimmillaan onkin... :D

Aika pitkältihän tuo vaihtelee yksilökohtaisesti, mutta yli 2 kertaa viikossa humalat on kyllä mielestäni jo liikaa kenelle vaan.

Itse juon yleensä humalat kerran viikossa, ja olen tämän havainnut itselleni maksimimääräksi, useampi dokaaminen vie kunnon ja haittaa muuta elämää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom