Nosto- ja laskuvaiheen kesto?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ei tuntunut söörtsillä löytyvän...

Näistä toistojen ja sarjojen lukumääristä on tuhat ja miljoona threadia, mutta aloin miettimään, että kuinka kauan toiston positiivisen ja negatiivisen vaiheen tulisi kestää?

Kuulin luvut 2s positiivinen ja 4s negatiivinen, mutta onko tää nyt ihan hömppää? Vai onko tällä ajalla mitään merkitystä kunhan toiston tekee puhtaasti?

Mike näytti tekevän tuolla penkkivinkeissään laskun aika hiton hitaasti. Noston taas niin nopeaan ku mahdollista. Pitäiskö kaikissa liikkeissä pyrkiä tähän?

Moon :david:.

Kyllä mä ainakin teen laskut hallitusti ja nostot räjähtävämmin. Nuo 2s ja 4s kuulostavat aika pitkiltä, mutta sehän riippuu tietysti jumppaajasta mistä tykkääpi.

Mä teen ainaki penkissä laskut tahtomattani niin hallitusti, etten saa tankoa rinnalta:david: Muuten noi negatiiviset vaiheet tahtoo jäädä vähä huomiotta.

Kuulostaa kyl tosi pitkältä ajalta tuo 4s negatiivinen. Tuskin sitä sekuntikelloa kannattaa treenatessa muutenkaa vahdata, kunhan tekee liikkeet hallitusti. Itse kuitenki panostan siihen että positiivinen vaihe on nopeampi ja räjähtävämpi ku negatiivinen. Kukin tyylillään

Komppaan aiempia: laskut hallitusti ja nostot mahdollisimman kovaa ylös. Suuret raudat ei luonnollisesti välttämättä nouse mitenkään räjähtävästi, mutta kun pyrit nostamaan ne kovimmalla nopeudella niin silloin vissiin lihaskin supistuu kovimmin. :arvi: Tietenkin toisinaan voi aiheuttaa sitä vaihtelua/shokkia esim. hitailla toistoilla, 1½ toistoilla tai pysäytyksillä puoleen väliin.

Niin juuri.

Itse teen samanlailla eli nostot mahdollisimman nopeaa ylös ja lasken hallitusti painot alas.

Ja joskus voi tosiaan treenata erikseen negatiivisiä toistoja. Esim kerran kuukaudessa.

Kiitokset avusta. Näin olin kyllä itsekin pienessä päässäni pohtinut, mutta mukavaa saada asiaan varmistus. Joku joskus väitti, että tuollainen hidas laskuvaihe tekee vain lihaksista hitaita. Tiedä siitä sitten, mutta jatkossa teen kuten tähänkin asti eli nopsaan ylös ja kontrollissa alas. :whip:

Kiitokset avusta. Näin olin kyllä itsekin pienessä päässäni pohtinut, mutta mukavaa saada asiaan varmistus. Joku joskus väitti, että tuollainen hidas laskuvaihe tekee vain lihaksista hitaita. Tiedä siitä sitten, mutta jatkossa teen kuten tähänkin asti eli nopsaan ylös ja kontrollissa alas. :whip:

Itselleni on valmentaja aina painottanut, että laskuvaiheet yms. rauhallisesti ja hallitusti (eli vaikka taljassa ei pudoteta sitä pakkaa alas pistämättä yhtään vastaan) ja itse nosto/työntövaihe mahdollisimman nopeasti.

Ei tietenkään toimi kaikissa liikkeissä, mutta kun teen esimerkiksi ojentajia taljassa niin teen todella hitaan ja rauhallisen palautuksen itse toiston ollessa "räjähtävä". Toimii.

Mä olin kanssa vähän :eek: täällä Sveitsissä, kun tutustuin tuohon paikalliseen ketjusaliin, jossa on oikein kirjalliset ohjeet siitä, että positiivinen kestää 4 s, pito 2s ja negatiivinen 4 s. Näytti tuolla jotkut tekevän vähän nopeampi tempoista treeniä, mutta enemmän on sääntö kuin poikkeus tehdä hitaasti. Kai tääkin on sit joku tutkittu juttu ja taas mä teen päin p**settä, kun treenaan omalla tavallani ja pyrin tekeen liikkeet hallitusti. Ensimmäinen kulttuurishokkini täällä.

Suositut

Back
Ylös Bottom