Normaalia helpommin lihoaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kush
  • Aloitettu Aloitettu
Painoahan kertyy helposti kuukaudessa lisää 20kiloa ikävä kyllä siis läskinä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni ehkä liikunta vaikuttaa enemmän kuin teoriassa pitäisi. On helpompi syödä kohtuudella ja liikkua vähän kuin vain syödä kohtuudella; näin, vaikka itse liikunta ei kaloreita kovasti kuluttaisikaan.

Kompkomp! Olen huomannut täysin saman jutun, että liikunta vaikuttaa nälänhallintaan. Klassinen esimerkki, kun ennen reenejä on hienoinen nälkä, lähdet kuitenkin reenaamaan ja reenien jälkeen ei enää ollenkaan nälätä (puhumattakaan vielä kun palkkari on narautettu naamariin). Sitten taas ihmetyttää, kun päivinä, jolloin kulutus on pienempi, nälkä on kovempi. Luulen, että useimmiten johtuu siitä, ettei ole muuta ajateltavaa kuin eväs ja toisinaan nälkä yllättää helpommin, kun olet vain kotosalla ja ruoka on helposti saatavissa. Suosittelen postaajalle jatkoa ajatellen säilyttään liikunnan AINA edes jossain muodossa, etenkin silloin, kun tulee jaksoja, jolloin eväs on vähän normaalia huonompaa.

Itse pudotin painon 146kilosta --> 91kiloon, nyttemmin paino on 96kg ja nousee välittömästi kun kalorit menee yli 2200kcal tai mikäli kalorit olisi alhaisemmatkin, jos vain hiilaria on yli 70g päivässä! Huomioitavaa on myös että painoni alkoi laskea vasta n. 3000kcal tuolloin 146kiloisena vaikka lenkkiä tuli 4-6krt viikkoon ja sali 5krt! Lihasmassaakin oletetusti oli, koska tuolloin raw-penkki ennätys oli 255kg! Tällähetkellä kestän alle 100kilossa lähes samoilla kaloreilla jota kulutan pelkällä liikunnalla päivässä, mikähän se peruskulutus sitten olisi? :/

Endomorfi (pyknikko) on luonnostaan pyöreä ja kerää helpommin rasvakudosta kuin muut vartalotyypit. Toisaalta endomorfin on muita vartalotyyppejä helpompaa lisätä sekä venyvyyttä että lihasvoimaa tasaisesti.

Kehon painopiste on vatsan ympärillä ja luusto on normaali tai hento. Kyseisen vartalotyypin edustaja lihoo helposti, ja hänen on vaikea laihtua. Endomorfisella dominoivat umpieritystoimintaa säätelevät kudokset.

Tuosta puuttuu: "Endomorfi pitää kaloritiheistä ruoka-aineista ja usein syö niitä yli kulutuksen vaatiman tarpeen. Liikunnan vähyys on ominainen piirre endomorfin päivärytmissä. Ylipainoisista ihmisistä 85% ovat mielestään endomorfeja."

Kompkomp! Olen huomannut täysin saman jutun, että liikunta vaikuttaa nälänhallintaan. Klassinen esimerkki, kun ennen reenejä on hienoinen nälkä, lähdet kuitenkin reenaamaan ja reenien jälkeen ei enää ollenkaan nälätä (puhumattakaan vielä kun palkkari on narautettu naamariin). Sitten taas ihmetyttää, kun päivinä, jolloin kulutus on pienempi, nälkä on kovempi. Luulen, että useimmiten johtuu siitä, ettei ole muuta ajateltavaa kuin eväs ja toisinaan nälkä yllättää helpommin, kun olet vain kotosalla ja ruoka on helposti saatavissa. Suosittelen postaajalle jatkoa ajatellen säilyttään liikunnan AINA edes jossain muodossa, etenkin silloin, kun tulee jaksoja, jolloin eväs on vähän normaalia huonompaa.

Kiitoksia kun otit tuon näkemyksen esille. Huomasin että itsellänikin menee näin :)

Omien kokemusten mukaan alkoholi/olut on yksi pahimmista turvottajista ainakin näin hieman varttuneemalla iällä. Nuorempana se viikonlopun jälkeinen pöhö lähti viimeistään keskiviikkoon mennessä, kusi lensi ja paino laski:D. Nyt kun olen lopettanut oluen kanssa läträämisen vkl. niin voi syödäkin paljon enemmän eikä painoa kerry. Joulukuusta huhtikuulle söin n.1800 kcal ja viikonlopun juomiset päälle paino tippui mutta tahmaisen hitaasti, nyt juhannuksesta syönyt 3300 kcal ja paino ei ole noussut kuin 1-1,5kg. Tuohon juomiseen taitaa liittyä muutakin kuin ne lisäkalorit kaikki syöty ilmeisesti varastoituu suoraan läskiksi.

Omien kokemusten mukaan alkoholi/olut on yksi pahimmista turvottajista ainakin näin hieman varttuneemalla iällä. Nuorempana se viikonlopun jälkeinen pöhö lähti viimeistään keskiviikkoon mennessä, kusi lensi ja paino laski:D. Nyt kun olen lopettanut oluen kanssa läträämisen vkl. niin voi syödäkin paljon enemmän eikä painoa kerry. Joulukuusta huhtikuulle söin n.1800 kcal ja viikonlopun juomiset päälle paino tippui mutta tahmaisen hitaasti, nyt juhannuksesta syönyt 3300 kcal ja paino ei ole noussut kuin 1-1,5kg. Tuohon juomiseen taitaa liittyä muutakin kuin ne lisäkalorit kaikki syöty ilmeisesti varastoituu suoraan läskiksi.

Allekirjoitan.

"Ylipainoisista ihmisistä 85% ovat mielestään endomorfeja."

Niinhän ne varmaan onki. Ectosta on vaikeaa saada sotanorsua.

On myös merkillepantavaa, että suurin osa läskeistä on ns. ikiläskejä (endogeenit), eli on ollu pläski jo pienestä alkaen. Useimpien kohdalla tuntuu, että eikö ne koskaan herää siihen tilanteeseensa, että "pitäisköhän tehdä jotain". Esim. täs joku aika sitten näin baarissa pari tyttöä, painoa kummallakin varmasti päälle 100kg ja olomuoto muistutti lähinnä palloa. Siellä ne iloisesti tanssi kuitenkin. Ite vaan aattelin, et onko tossa nyt mitään järkeä... Ikää kummallakin vasta n. 20v :/ Sorppa, meni vähä offtopiciks jo :D

Tuosta puuttuu: "Endomorfi pitää kaloritiheistä ruoka-aineista ja usein syö niitä yli kulutuksen vaatiman tarpeen. Liikunnan vähyys on ominainen piirre endomorfin päivärytmissä. Ylipainoisista ihmisistä 85% ovat mielestään endomorfeja."

"Endomorfi yleensä myös harrastaa säännöllistä alkoholin juomista erittäin humalahakuisesti, ja toistuvasti kyseleekin itseltään lähes joka maanantai (uusien elämien päivä) paradoksaalista kysymystä: Mie haluan laihtua, mutta pittääkö lopettaa sitte kalian juonti??!?!"

Niinhän ne varmaan onki. Ectosta on vaikeaa saada sotanorsua.

Vartalotyypithän jaetaan karkeasti kolmeen osaan, mutta on myös todettu, että "harva meistä on lajityyppinsä puhdas edustaja" (Wiki). Mikä näitä tyyppejä sitten oikeasti erottaa esim. aineenvaihdunnan kannalta? Onko esim. kahden rasvattomalta massaltaan suunnilleen samankokoisen, erityyppisen vartalon perusaineenvaihdunnassa suuriakin eroja? Jostainhan helposti lihomiseen on löydyttävä syy, ja aineenvaihdunnan erot selittyvät usein kormonaalisilla häiriöillä.

En tosiaan halua niellä purematta sitä oletusta, että jotkut vaan lihovat helpommin. Tuohon tyyppilinjaukseenhan on artikkelin mukaan liitetty myö persoonallisuus, joka osaltaan auttaa ainakin minua ymmärtämään koko somatotyyppijaon pointin.

Lihavuuteen taipuvainen endomorfi on seurallinen ja mukavuudenhaluinen. Pitkä ja hoikka ektomorfi viihtyy sosiaalisten kontaktien sijaan paremmin kirjojen seurassa ja lihaksikas mesomorfi on rohkea, jäykkä ja tunteeton luonne.

Outoa että porukka jauhaa noista vartalotyypeistä, eikö kyse ole kuitenkin näennäistieteestä? Olen edustanut itse kaikkia noita vartalotyyppejä karkeasti arvioiden. Tuon teorian mukaanhan minun olisi pitänyt pysyä kukkakeppinä koko ikäni, kuten vielä 25 vuotiaana vaikutti. Kuitenkin jo parin vuoden treenillä vartalotyyppini oli vaihtunut melko lihaksikkaaksi, ilman kuurittelua. Nykyinen läski lookki olisi tuntunut lähes uskomattomalta vielä 30 vuotiaana. Samoin olen nähnyt käyvän monien muiden kohdalla.

Syöt enemmän kuin kulutat kasvat, syöt vähemmän laihdut. Montakohan ihmistä tällä pallolla on joihin nuo faktat ei päde.:rolleyes: Kulutuksessa varmasti on paljonkin eroja henkilötasolla. Lihassolutyypit ja geenien antama "perus" massa varmasti määrää miten hyvin reagoi treeniin, mutta ei kannata tuohon kolmen perustyypin antamaan tuomioon omalla kohdalla tyytyä. Paljonkin voi muuttua, kunhan jaksaa pyrkiä tavoitteeseensa.

Syöt enemmän kuin kulutat kasvat, syöt vähemmän laihdut. Montakohan ihmistä tällä pallolla on joihin nuo faktat ei päde.:rolleyes: Kulutuksessa varmasti on paljonkin eroja henkilötasolla. Lihassolutyypit ja geenien antama "perus" massa varmasti määrää miten hyvin reagoi treeniin, mutta ei kannata tuohon kolmen perustyypin antamaan tuomioon omalla kohdalla tyytyä. Paljonkin voi muuttua, kunhan jaksaa pyrkiä tavoitteeseensa.

"No ihan saatanasti. Kaveri syö mitä haluaa milloin haluaa eikä liho. Minä syön puolikkaan porkkanan ja se on heti vyötäröllä."

Valvotuissa olosuhteissa jostain kumman syystä nämä kalorilaista piittaamattomat ihmeet vaan tuntuvat tyystin katoavan. Mikäli täyskasvuisilla ihmiseläimellä syödyt ja kulutetut kalorit eivät korreloi kehonkoostumukseen, on lääkärin konsultoiminen jopa suositeltavaa.

Vartalotyypithän jaetaan karkeasti kolmeen osaan, mutta on myös todettu, että "harva meistä on lajityyppinsä puhdas edustaja" (Wiki). Mikä näitä tyyppejä sitten oikeasti erottaa esim. aineenvaihdunnan kannalta? Onko esim. kahden rasvattomalta massaltaan suunnilleen samankokoisen, erityyppisen vartalon perusaineenvaihdunnassa suuriakin eroja? Jostainhan helposti lihomiseen on löydyttävä syy, ja aineenvaihdunnan erot selittyvät usein kormonaalisilla häiriöillä.

Juu, tuo on karkea jako. Mutta ite voin helposti jaotella esim. kaikki kaverit noihin omiin lokeroihinsa :) Kyse on lähtökohtaisesti luuston rakenteesta ja siitä ne eri tyypit tunnistaa - tosin treenattuna erot pienenee. Mutta kyse on varmasti myös aineenvaihdunnasta ja siitä kuinka kukin "kestää hiilareita". Ne on vaan eri nimityksiä samalle asialle. Ja mitä tulee tohon sun esimerkkiin niin oon satavarma, että jos otat kaksi samanpainoista ihmistä - toinen esim. ecto ja toinen endo - niin pysyäkseen siinä omassa painossaan ne syö TÄYSIN eri määrän kaloreita. Ja tämähän viittaa eroon aineenvaihdunnassa. (Tai kyseessä voi olla myös kehon kyky käyttää ravintoa hyväkseen?)

En tosiaan halua niellä purematta sitä oletusta, että jotkut vaan lihovat helpommin. Tuohon tyyppilinjaukseenhan on artikkelin mukaan liitetty myö persoonallisuus, joka osaltaan auttaa ainakin minua ymmärtämään koko somatotyyppijaon pointin.

Mistäs ton repäsit? Mut joo, ohan toi wikipedian mukaan lähtöisin jonku psykologin observoinneista. Mutta noista kehotyypeistä löytyy paljon tarkempiakin määrittelyjä netistä. En tiä sit mistä ne on lähtöisin, mutta kuulostaa kyllä täysin järkeenkäypälle.

Outoa että porukka jauhaa noista vartalotyypeistä, eikö kyse ole kuitenkin näennäistieteestä? Olen edustanut itse kaikkia noita vartalotyyppejä karkeasti arvioiden. Tuon teorian mukaanhan minun olisi pitänyt pysyä kukkakeppinä koko ikäni, kuten vielä 25 vuotiaana vaikutti. Kuitenkin jo parin vuoden treenillä vartalotyyppini oli vaihtunut melko lihaksikkaaksi, ilman kuurittelua. Nykyinen läski lookki olisi tuntunut lähes uskomattomalta vielä 30 vuotiaana. Samoin olen nähnyt käyvän monien muiden kohdalla.

Ei se nyt noin mee. Kyse on siitä raamista ja ominaisuuksista mitkä on geneettisesti saanut. Tottakai kaikki voi laihtua, lihota tai saada lihaksia. Se ei kuitenkaan muuta sitä omaa vartalotyyppiä. Esim. endo voi laihduttaa ittensä mallipojan mittoihin, mutta ei voi koskaan alkaa syödä yhtä huolettomasti kuin muut mallipojat (luonnonhoikat ectot) ilman, että läskiä alkaa heti kerääntyä.

Niinpä. Kyse on vain erilaisista keinoista millä kukin niihin tavoitteisiinsa pääsee. Ecton on tehtävä huomattavasti enemmän hommia saadakseen lihaa toisin kuin meson ja endon. Mutta endon on taas tarkkailtava ruokailuaan huomattavasti enemmän kuin meson ja ecton pysyäkseen timmissä kunnossa. (Tosin kaikki endot taitaa olla lähinnä painonnostajia, "massa on ylivoimaa" ja sitä rataa :D).

"No ihan saatanasti. Kaveri syö mitä haluaa milloin haluaa eikä liho..."

Ecto.

...Minä syön puolikkaan porkkanan ja se on heti vyötäröllä."

Endo.

:D

Valvotuissa olosuhteissa jostain kumman syystä nämä kalorilaista piittaamattomat ihmeet vaan tuntuvat tyystin katoavan.

Jep. Paitsi ihmiset lihoo erilailla samalla kalorimäärällä, jos kyseessä on eri kehotyypit.

Juu, tuo on karkea jako. Mutta ite voin helposti jaotella esim. kaikki kaverit noihin omiin lokeroihinsa :) Kyse on lähtökohtaisesti luuston rakenteesta ja siitä ne eri tyypit tunnistaa - tosin treenattuna erot pienenee. Mutta kyse on varmasti myös aineenvaihdunnasta ja siitä kuinka kukin "kestää hiilareita". Ne on vaan eri nimityksiä samalle asialle. Ja mitä tulee tohon sun esimerkkiin niin oon satavarma, että jos otat kaksi samanpainoista ihmistä - toinen esim. ecto ja toinen endo - niin pysyäkseen siinä omassa painossaan ne syö TÄYSIN eri määrän kaloreita. Ja tämähän viittaa eroon aineenvaihdunnassa. (Tai kyseessä voi olla myös kehon kyky käyttää ravintoa hyväkseen?)

Tässä nyt on sekin vaikeus, että urheilevat tuppaavat olemaan atleettisia ja läskit läskejä. En minäkään tiedä, mihin muotoon olisin lihonut, jos en olisi ollut urheilullinen penskasta asti. Luustohan minulla on siltikin ainakin ranteiden ja sormien perusteella melko hento. Tähän kehitykseen vaikuttaa tietysti sitten urheiluun taipuvainen persoonallisuus. Mikähän kehotyyppi minä olisin? Ei kyllä oikeastaan kiinnosta, enkä sillä ala selittelemään mitään lihomisia tai dieettivaikeuksia

Mistäs ton repäsit?

Repäsin sen tuosta wikipedian linkistä, kuten itse itsellesi vastaat alla

Mut joo, ohan toi wikipedian mukaan lähtöisin jonku psykologin observoinneista. Mutta noista kehotyypeistä löytyy paljon tarkempiakin määrittelyjä netistä. En tiä sit mistä ne on lähtöisin, mutta kuulostaa kyllä täysin järkeenkäypälle.

Tässä nyt on sekin vaikeus, että urheilevat tuppaavat olemaan atleettisia ja läskit läskejä.

No, nii-in... :rolleyes:

En minäkään tiedä, mihin muotoon olisin lihonut, jos en olisi ollut urheilullinen penskasta asti. Luustohan minulla on siltikin ainakin ranteiden ja sormien perusteella melko hento. Tähän kehitykseen vaikuttaa tietysti sitten urheiluun taipuvainen persoonallisuus. Mikähän kehotyyppi minä olisin? Ei kyllä oikeastaan kiinnosta, enkä sillä ala selittelemään mitään lihomisia tai dieettivaikeuksia

Kuulostat mesolta... Raamia ja lihasta löytyy? ;) Tai sit joku ecto-meso välimalli...

Valkkaa tästä:

http://www.intense-workout.com/body_types.html
http://www.muscleandstrength.com/articles/body-types-ectomorph-mesomorph-endomorph.html

Repäsin sen tuosta wikipedian linkistä, kuten itse itsellesi vastaat alla

Oho, niinpä olikin :rolleyes: Mä kyl löysin ton kohdan siitä myöhemmin, mutta olin näköjään jo kirjottanu ton replyn...

Mielenkiintoinen aihe... Mielestäni kyllä niitä eroja löytyy, ollaan yksilöitä kaikki.

Itse joudun kamppailemaan kilojen ja läskien kanssa, näin on ollut aina ja tiedän ettei se miksikään tulee muuttumaan! Jo ihan pienenä lapsena olin ylipainoinen, samoin kouluikäisenä. Eikä sitä voi pelkästään selittää syömisillä, meillä oli kotona kaikki roskaruoka kielletty, samoin karkit, limsat, sipsit yms. Vasta joskus kouluikäisenä ensimmäisen kerran edes maistoin moisia herkkuja! En myöskään ollut mitenkään erityisen kova syömään lapsena, äitini väittää aina että söin samat annokset kuin siskoni joka oli puolet pienempi kuin minä! Vaan siitä huolimatta olin aina pullukka ja kouluterveydenhoitajalta tuli kamalat saarnaukset joka kerta, ihan turha oli selittää että kyllä liikun enkä syö karkkia joka päivä! :jahas: Ei myöskään tarvitse kovin kauas mennä, kun näen mistä olen taipumukseni perinyt...

Tuo "hiilariherkkyys" varmaankin pitää paikkaansa kohdallani, VHH tyylillä olen oppinut hallistemaan painoani jollain tapaa ja taistelemaan jatkuvaa lihomistaipumusta vastaan, ahkeraa säännöllistä liikuntaa tietenkään unohtamatta. Vaikka olisikin taipumus lihoa helposti, asialle voi kuitenkin itse tehdä jotain! Kyse on omista valinnoista, elämäntavasta ja siitä, ettei anna periksi. Ei meille kaikille muutenkaan jaeta "samoja kortteja" kun tänne maailmaan synnytään, mutta paljon voi asiohin itse vaikuttaa jos niin haluaa! :) Ja vaikka läskit kropassani istuu tiukasti, onneksi myös sitä lihastakin näyttää kertyvän eikä se muutenkaan tahtia hidasta liikuntojen ostalta. Mitään varsinaisia tavoitteita minulla ei ole, haluan tuntea oloni hyväksi, oppia tuntemaan kehoani yhä paremmin ja elää terveenä mahdollisimman pitkään. Täältä onneksi löytyy paljon hyvää tietoa, mukavaa myös lukea toisten kokemuksia ja kommentteja. :thumbs:

Mielenkiintoinen aihe... Mielestäni kyllä niitä eroja löytyy, ollaan yksilöitä kaikki.

Itse joudun kamppailemaan kilojen ja läskien kanssa, näin on ollut aina ja tiedän ettei se miksikään tulee muuttumaan! Jo ihan pienenä lapsena olin ylipainoinen, samoin kouluikäisenä. Eikä sitä voi pelkästään selittää syömisillä

niinpä niin, ois kiva nähä vaikka kuukauden ajalta kaikki mitä laitat suuhus ja miten liikut, veikkaan et selitys lihavuuteen löytyis sittenkin sieltä eikä siitä että "no mulla nyt vaan on läskigeenit"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom