Normaalia helpommin lihoaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kush
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo "hiilariherkkyys" varmaankin pitää paikkaansa kohdallani, VHH tyylillä olen oppinut hallistemaan painoani jollain tapaa ja taistelemaan jatkuvaa lihomistaipumusta vastaan, ahkeraa säännöllistä liikuntaa tietenkään unohtamatta. Vaikka olisikin taipumus lihoa helposti, asialle voi kuitenkin itse tehdä jotain! Kyse on omista valinnoista, elämäntavasta ja siitä, ettei anna periksi. Ei meille kaikille muutenkaan jaeta "samoja kortteja" kun tänne maailmaan synnytään, mutta paljon voi asiohin itse vaikuttaa jos niin haluaa! :)

Aivan. Ja tsemii sulle! :thumbs: Tuo hiilarijuttu on just avainkeino ns. hieman pönäkimmille ihmisille :) Tos VHH:s vaan pitää muistaa, ettei vedä ihan nolliin niitä hiilareita, vaan syö kuitenkin sen mitä kroppa tarttee toimiakseen optimaalisesti.

niinpä niin, ois kiva nähä vaikka kuukauden ajalta kaikki mitä laitat suuhus ja miten liikut, veikkaan et selitys lihavuuteen löytyis sittenkin sieltä eikä siitä että "no mulla nyt vaan on läskigeenit"

Höh. Mulla ei oo ainakaan mitään syytä epäillä, etteikö EvaCecilia puhuis totta sen perusteella mitä se kirjoitti. Jotkut ihan oikeasti lihoaa helpommin. Helppohan sielä on huudella, jos itellä ei moista ongelmaa ole. Ja eihän EvaCecilia tuossa valittanut geenejään siten, että pitäisi tyytyä kohtaloonsa, vaan hänhän oli tehnyt asialle jotain! Ja ainakin kuvasta päätellen näytti todella hyvälle :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
niinpä niin, ois kiva nähä vaikka kuukauden ajalta kaikki mitä laitat suuhus ja miten liikut, veikkaan et selitys lihavuuteen löytyis sittenkin sieltä eikä siitä että "no mulla nyt vaan on läskigeenit"

Aivan varmasti löytyy selitys sieltä, ei tietenkään ylipainoa voi koskaan selittää pelkästään millään geeneillä, se on itsestäänselvyys. Luulisin että kyse on enemmänkin siitä, osaako syödä oikealla tavalla omaan aineenvaihduntaan ja elimistöön nähden, molemmat vaikuttaa, sekä geenit että ruokavalio! Fakta kuitenkin on että niitä eroavaisuuksiakin löytyy, tarkoitan tällä esim. ruoka-aine allergioita, aineenvaihduntasairauksia, erilaisia vartalotyyppejä jne. Ei kaikkien elimistö toimi täsmälleen samalla tavalla. Lapsen kohdalla vastuu on tietenkin vanhemmilla, mutta aikuinen ihminen on ihan itse vastuussa siitä mitä suuhunsa pistää. :)

Höh. Mulla ei oo ainakaan mitään syytä epäillä, etteikö EvaCecilia puhuis totta sen perusteella mitä se kirjoitti. Jotkut ihan oikeasti lihoaa helpommin. Helppohan sielä on huudella, jos itellä ei moista ongelmaa ole. Ja eihän EvaCecilia tuossa valittanut geenejään siten, että pitäisi tyytyä kohtaloonsa, vaan hänhän oli tehnyt asialle jotain! Ja ainakin kuvasta päätellen näytti todella hyvälle :kuola:

Kiitos! :) Minulle kyse on elämäntavasta, jota todella rakastan ja aion jatkaa lopun ikääni! Toki ruokavaliostani löytyy vielä vaikka kuinka paljon parannettavaa, samoin kehittämisen varaa löytyy kropasta muutenkin. Mutta se juuri onkin parasta, ihanaa oppia lisää, kokeilla ja löytää niitä asioita mitkä tuntuu parhaimmalle... Olen nimittäin sen verran jääräpäinen, että kaikki on pakko kokeilla itse, yrityksen ja erehdyksen kautta menen jatkuvasti, virheistä oppii aina vähän enemmän! :D Ja koen olevani myös jossain mielessä onnekas läskieni kanssa, minulle ne ylimääräiset ei kerry vyötärölle. Lisäksi olen terve, se on tärkeintä!

Minulle tuo VHH tuntuu sopivan (3 viimeistä vuotta olen elännyt enemmän tai vähemmän siihen tyyliin ja pudottanut paljon kiloja jo), en tiedä olisiko tekemistä myös sillä, että en omista sappea enää... Sain jo nuorena sappikivet, eikä lääkärit millään meinanneet ensin uskoa, kun ei se ole normaalisti mikään lasten vaiva! Totesivat lopulta sairaalassa, että ilmeisesti "jotain pientä perinnöllistä vikaa aineenvaihdunnassa", äidilläni kun sama operaatio on tehty myös nuorena! Kaikkea muutakin on tullut kokeiltua paastoamisesta lähtien ja aion kokeilla jatkossakin, kiire ei kuitenkaan ole mihinkään, minullaha on loppu elämä aikaa opetella terveellisiä elämäntapoja ja oppia tuntemaan kehoani yhä paremmin! :)

^Kyllähän se "Ei, koska kalorilaki" tosiaan vaikuttaa hieman turhan yksinkertaistavalta one-linerilta.

Eipä täällä kukaan fysiikan lakeja varmaan väitäkään rikkovansa, tai omaavansa jollekin aivan muulle eliölle ominaista aineenvaihduntaa, ne erot ovat jossain muualla. Aloituspostissa on silti mielestäni oikein herkullinen malliesimerkki siitä illuusiosta, että juuri omalla kohdalla se lihominen tapahtuisi mukamas jotenkin helposti. Mä en niinkään joudu taistelemaan painon kanssa, se tippuu kun tiputan kaloreita edes hieman, mutta rasva on ikuinen vihollinen. Fättiä tuppaa vatsan ja rinnan seudulle tulevan kohtuuttoman paljon, missään muualla ei häiritsevästi näy. Syytän geenejä.:D

Seuraavassa teorioita läpip******sta lääketieteen opiskelijalta (en minä) :), kuulemma joltain luennolta bongattua

- tuhlailevat mitokondriot (liikaa lämmöntuontoa?)
- "fidgional behaviour" = Se kaveri, joka jatkuvasti rummuttaa jaloillaan ja nykii levottomasti paikallaan, kuluttaa yllättävän paljon ihan "levossakin". :D

Höh. Mulla ei oo ainakaan mitään syytä epäillä, etteikö EvaCecilia puhuis totta sen perusteella mitä se kirjoitti. Jotkut ihan oikeasti lihoaa helpommin. Helppohan sielä on huudella, jos itellä ei moista ongelmaa ole.

Itselläni ei moista ongelmaa ole koska urheilun parissa tulee vietettyä 6-12 tuntia viikossa (kävely- ja fillarilenkit huomioimatta, en pidä moista toimintaa urheiluna) :) aivan varmasti myöskin omat läskigeenini pääsisivät valloilleen jos lopettaisin urheilun enkä katsoisi mitä pistän suuhuni.

Kyllähän ne geenit varmasti vaikuttavat, mutta kyllä painon ja läskin hallitseminen on silti mahdollista, se vain vaatii hieman enemmän työtä.
Urheilussa aivan sama, eräs koripalloilijakin kerran totesi että kaikki yli 170 cm voivat donkata, jotkut pystyvät siihen ilman harjoittelua, toisilta se vaatii vuosien treenin, mutta silti kaikki siihen pystyvät jos tahtovat.

No aivan varmasti geenit vaikuttaa ja kyllä aineenvaihdunnassa on paljon eroja yksilöiden välillä. Kolmas seikka mikä ainakin naisilla vaikuttaa on hormonit. Vai miten muuten on selitettävissä, että toisilla fläsä kerääntyy alakroppaan ja toisilla yläkroppaan..

No aivan varmasti geenit vaikuttaa ja kyllä aineenvaihdunnassa on paljon eroja yksilöiden välillä. Kolmas seikka mikä ainakin naisilla vaikuttaa on hormonit. Vai miten muuten on selitettävissä, että toisilla fläsä kerääntyy alakroppaan ja toisilla yläkroppaan..

Kyllähän hormonit ja geenit tottakai vaikuttavat siihen, mihin läski ensisijaisesti kertyy (kääntäen: mistä viimeisenä palaa pois), mutta minua kiinnostaa se, mihin perustuvat perusaineenvaihdunnan erot kehonkoostumukseltaan (suunnilleen) identtisillä ihmisillä. Sitähän täällä nyt väitetään, että tuollaisessa asetelmassa eroja löytyy johtuen geeneistä tms.?

Kelpaa maalaisjärkeen ja tutkimustuloksiin perustuvat perustelut. Itsekin nimittäin olen niitä ihmisiä, jotka keräävät läskiä suht helposti, mutta en myöskään laske kaloreita kun lasken vapaalle ruokavalion suhteen. Mihin energia kuluu, kun aineenvaihdunta paranee? Lämmöksi?

Yleensä yksilöillisä eroja ei ole kovinkaan paljoa ihmisillä joilla on samanlainen kehonkoostumus.

Erot tulevat sitten muualta -> toisella NEAT kasvaa herkemmin suuremmaksi, toinen syö alitajuisesti enemmän, partitiointi eli p-suhde jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom