Normaalia helpommin lihoaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kush
  • Aloitettu Aloitettu
Vuoden vaihteessa päätin päästä kesäkuntoon, vaikka väkisin. Tällä kertaa päätin tehdä asian kunnolla: Söin 5kk joka päivä n. 500kcal miinuksilla, kerran viikossa vähän enemmän. Kävin salilla 3-4 kertaa viikossa. Homma toimi, ja paino lähti laskuun tasaisesti, viiden kuukauden aikana paino tippui 6kg ja lihasmassa kasvoi huomattavasti. Viisi tuskallista kuukautta salilla, dieetillä, lähes selvin päin. Toukokuussa rasvat olivat tippuneet 12,9%:iin, enkä varmaan koskaan ollut niin hyvässä kunnossa ja näyttänyt niin timmiltä kuin tuolloin.

SITTEN.

Tuli kesäkuu. En käynyt salilla, kuten en yleensäkkään jaksa käydä kesäisin salilla. Perinteisesti kesällä maistuu ihan normaalien ihmisten ruokakin, kuten makkara, jäätelö, olut jne, tonnikalan ja rahkan sijasta. En kuitenkaan mässäillyt mahdottomia määriä, vaan suht normaalisti, joka ei normaalilla ihmisellä pitäisi näkyä mahan ympärillä. Kuukaudessa lihoin 6 kiloa... ja nyt on tullut taas pari kiloa siihen lisää. Arvatkaapa miltä nyt tuntuu.

Kysympä vaan, että onko tämä v**** normaalia? 5kk dieetillä ja kovaa treeniä, jonka jälkeen KUUKAUDEN sisällä kaikki rasvat tulevat takaisin?! Itseasiassa näin kamalalta vartaloni ei ole näyttänyt vuosiin. 8kg vyötärölle kuin sämähti tuosta vain.

Tuntuu, että minun pitää syödä joka ikinen päivä niin hel-ve-tin terveellisesti ja treenata, etten pääse lihoamaan.

Vähän kyllä vuodatuksen makua tässä, mutta toivon ymmärrystä.

:(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On. Lopetit kaiken liikunnan ja aloit syömään epäterveellisesti. Mitäköhän oikeen olis pitäny tapahtua?

Perinteinen esimerkki siitä mitä ennen sanottiin "laihdutuskuuriksi"... Laihdutaan sen aikaa kun dietti on päällä ja sitten palataan vanhoihin paskoihin elämäntapoihin ja kappas, läski is back!

Ensinnäkin painonhallinta vaatii elämäntapamuutoksen, mitään sun ei itseltäsi pidä kieltää mut jokainen jätski, olut ja makkarat jotka vedät normikulutuksen päälle lihottaa sua.

Toisekseen, nestettä varmasti kertynyt kun dietin lopetit ja vaihdoit puhtaasta ruokavaliosta yht'äkkiä takaisin vanhaan menoon niin ei ihmekkään et kroppa imasee sitä pöhöä itseensä. Ensinnäkin, kannattaa pitää se ruokavalio puhtaana jatkossakin ja nautiskella niistä oluista, makkaroista ja jäätelöistä kohtuudella sekä laskea ne päivittäiseen kalorisaantiin mukaan jos haluat itsesi timminä pitää.

PS. Ei ole pakko syödä tonnikalaa ja rahkaa et syö "puhtaasti"...

Ihan perushuttua, ei (Ainakaan useimpien ihmisten) kenenkään kroppa pysy siellä alle 13 % rasvoissa, jota voi pitää timminä jos ei treenaa ja syö oikein, varsinkin tämmöinen perinteinen suomalaisen miehen kesäkuu, johon kuuluu juhannukset ja kaikenlaiset muut pubikierrokset niin kyllä varmasti kerää painoa sen 8 kg, voin kumminkin lohduttaa sen verran että todennäköisesti puolet tosta painosta on nestekertymää.

Mutta ei siinä käy sitä muillekkin (Nimimerkillä. 6-7 viikossa 111 kg -> 121.5 kg ja nyt sitten taas kärvistellään)

Mutta se mikä tässä on opetuksena, jotta voisi saavuttaa ja ylläpitää hienonnäköistä fysiikkaa on se, että tämä on vähän niinkuin semmoista 24/7 365 päivää vuodessa hommaa.

Kerran viikossa voi nyt ihan hyvällä omalla tunnolla pitää mässypäivän, mutta kyllä 1-2 kuukauden mittaiset huonot elämäntavat näkyvät (Paitsi joillain geneettisillä friikeillä).

Ihan perushuttua, ei (Ainakaan useimpien ihmisten) kenenkään kroppa pysy siellä alle 13 % rasvoissa, jota voi pitää timminä jos ei treenaa ja syö oikein, varsinkin tämmöinen perinteinen suomalaisen miehen kesäkuu, johon kuuluu juhannukset ja kaikenlaiset muut pubikierrokset niin kyllä varmasti kerää painoa sen 8 kg, voin kumminkin lohduttaa sen verran että todennäköisesti puolet tosta painosta on nestekertymää.

Mutta ei siinä käy sitä muillekkin (Nimimerkillä. 6-7 viikossa 111 kg -> 121.5 kg ja nyt sitten taas kärvistellään)

Mutta se mikä tässä on opetuksena, jotta voisi saavuttaa ja ylläpitää hienonnäköistä fysiikkaa on se, että tämä on vähän niinkuin semmoista 24/7 365 päivää vuodessa hommaa.

Kerran viikossa voi nyt ihan hyvällä omalla tunnolla pitää mässypäivän, mutta kyllä 1-2 kuukauden mittaiset huonot elämäntavat näkyvät (Paitsi joillain geneettisillä friikeillä).

Amen.

Itse entisenä läskinä poikana joudun jatkuvasti tarkkailemaan tuota mitä suuhun laittaa etten turpoa taas 110 kilon massoihin, alle 90 on ainakin tällä hetkellä mulle se sopiva paino. Jäätelö taitaa olla se mun pahe, sitä menee kesällä about reilu litra viikossa. Alkoholia tulee käytettyä todella harvoin jo ihan sen takia ku vituttaa pilata yhden illan ryyppäämisellä koko seuraavan viikon treenit. Limsatkin vaihdoin vissyyn alkuvuodesta. Jos meikäläisen ruokahalulla kiskois roskaruokaa pari kuukautta niin painoa tulis varmaan 10 kiloa lisää vähintään, siihen vähän terassikaljaa kaveriks niin avot 110 kiloa pamahtas tiskiin alta aikayksikön :D

Miulla oli aamupaino tänään 77,8kg :) Eli kaikista kesän riennoista ja herkuista huolimatta paino on edelleen laskenut. Ei se vaadi muuta kuin aktiivista liikkumista ja sen, että tosiaan ottaa ne herkut huomioon kun lasketaan kaloreita. Jos mie nyt kiskaisen tuollaisen B&J's purnukan nassuun(1150kcal) niin en mie sen jälkeen vedä vielä sitä normaalia 2000kcal muuta päiväsettiä vaan siitä sitten karsitaan vastaavasti muuta.

Selvennän vielä pointtiani, eli sitä tässä mietin kun monet monet kaverini ovat aina syöneet todella epäterveellisesti -koko- ajan, eivätkä harrasta juurikaan liikuntaa ja he eivät liho. Olemme siis suurin osa 22-23-vuotiaita.

Se minua tässä ärsyttää, että minun pitää säännöllisesti urheilla ja tarkkailla ruokavaliotani, etten liho, tosin kuin monen muun. Kiva vietellä kesää kun muut vaan mässäilevät ja ryyppäävät, mutta auta armias jos minä siihen hupiin ryhdyn niin mitenkäs käy... huh huh..

Onko ihmisillä oikeasti näin erilainen aineenvaihdunta? Tiesin, että eroavaisuuksia tietenkin aineenvaihdunnassa löytyy, mutta että näin paljon ja tässä iässä.

Selvennän vielä pointtiani, eli sitä tässä mietin kun monet monet kaverini ovat aina syöneet todella epäterveellisesti -koko- ajan, eivätkä harrasta juurikaan liikuntaa ja he eivät liho. Olemme siis suurin osa 22-23-vuotiaita.

Se minua tässä ärsyttää, että minun pitää säännöllisesti urheilla ja tarkkailla ruokavaliotani, etten liho, tosin kuin monen muun. Kiva vietellä kesää kun muut vaan mässäilevät ja ryyppäävät, mutta auta armias jos minä siihen hupiin ryhdyn niin mitenkäs käy... huh huh..

Monet noista mässäilijöistä ei välttämättä syö muuten päivällä. Parikin tällaista tapausta tiedän, jotka vetää naamaan vaikka kaksi pizzaa kerralla. Muuta ei sitten olekaan sen päivän aikana syöty.

Ehkäpä ero ei ole aineenvaihdunnassa vaan nälän säätelyssä. Minä laihdutin 82->72 kg yli puolen vuoden aikana, ja aika hyvin paino nyt on 75 kiloon vakiintunut, tuostakin kolmesta kilosta osa lihasta. Tämä makkaroista, kermajäätelöistä ja syömitäjaksat-paikoista huolimatta. Soutelua ja pyöräilyä tulee kyllä, mutta ei kaloritaulukoiden mukaan niidenkään niin paljoa pitäisi tehdä. Kunnon ähkyn päälle ei vain tee mieli syödä pidempään aikaan. Samahan tuo on vetääkö päivässä 3*300 grammaa ruokaa vai 1*900 grammaa.

Itselläni ehkä liikunta vaikuttaa enemmän kuin teoriassa pitäisi. On helpompi syödä kohtuudella ja liikkua vähän kuin vain syödä kohtuudella; näin, vaikka itse liikunta ei kaloreita kovasti kuluttaisikaan.

Onko ihmisillä oikeasti näin erilainen aineenvaihdunta? Tiesin, että eroavaisuuksia tietenkin aineenvaihdunnassa löytyy, mutta että näin paljon ja tässä iässä.

Aineenvaihdunnassa on todellakin eroa ja sen lisäksi hiilihydraattien sietokyvyn suhteen on olemassa erilaisia "elimistötyyppejä", joista mm. Fastin sivuilla kerrottiin tässä jokin aika sitten.

Kuten edellä jo mainittiin, niin ns. kondiksessa pysyminen vaatii työtä vuoden ympäri, ei mitään kuukauden taukoja voi pitää. Ja tuskin ne sun kaveritkaan silti mitenkään atleettisia ovat vartaloiltaan, vaikkeivat varsinaisesti lihokaan jatkuvasta mässäilystä huolimatta.

Mulla kävi vähän samoin! Viime vuoden Lokakuus lähti projekti käyntiin ja tiputin 137.5kg -10kg paris kuukaudes, sitten junnattiin 3kk suunnilleen samois (+-1kg). Meidän vaavi syntyi puoles välis huhtikuuta jolloin saleiluun/terveellisiin ruokiin tuli melkein 2kk paussi (toki katsoin vähän mitä söin ja noin kerran tai kaksi kertaa salilla kävin). Sitten taas viikkoa ennen juhannusta sain itteeni niskasta kiinni ja aloin merkkaan kalorit/painon, joka oli kivunnut 135kg :/ Nyt keikutaan siinä 131-132kg. Tosiaan heti jos lopettaa liikunnan ja vähäkin vetää herkkua niin johan pomppaa kivasti :S Tiedä kuinka kauan tätä vielä jaksaa...tekis niin mieli jo kokeilla miltä se salielämä maistuisi jos söis vaikka sen kulutuksenki verran tai vähän yli :D

Kuukaudessa 8kg? Itse keräsin pelkän Juhannuksen aikana 8kg, joka on päälle 10% normipainosta, enkä kyllä pidä aineenvaihduntaani mitenkään normaalia hitaampana :D se nyt vaan menee niin, että kun vaihtaa normielämäntyylistä "vapaalle", niin elimistö kerää nestettä ja läskiä. Jos normaali päiväkulutus on 4000 kcal ja oot tottunu syömään about senverran ja yht äkkiä lopetat liikunnan kuin seinään ja vedät silti saman verran kaloreita naamaan kuin normaalisti (todnäk enemmän koska kaljassa ja makkarassa on aika paljon kaloreita), niin ei pitäs olla kauheen vaikee päätellä mitä tapahtuu.

edit: Lisätään nyt vielä, että omasta mielestäni toi 6kg viidessä kuukaudessa on todella hidas tahti pudottaa painoa, eli etpä sä kovin suurilla miinuksilla oo edes missään vaiheessa ollut. Tohon kun lopetat liikunnan kokonaan ja rupeet syömään ja juomaan kaikkee paskaa, ni plussalla ollaan ja rajusti.

edit: Lisätään nyt vielä, että omasta mielestäni toi 6kg viidessä kuukaudessa on todella hidas tahti pudottaa painoa, eli etpä sä kovin suurilla miinuksilla oo edes missään vaiheessa ollut. Tohon kun lopetat liikunnan kokonaan ja rupeet syömään ja juomaan kaikkee paskaa, ni plussalla ollaan ja rajusti.

Jos lihasmassa on samaan aikaan lisääntynyt reilusti kuten sälli kertoo niin tuo on ihan hyvä tahti.

Jos lihasmassa on samaan aikaan lisääntynyt reilusti kuten sälli kertoo niin tuo on ihan hyvä tahti.

Jos lihasmassa on reilusti lisääntynyt dietillä niin ketjun aloittajalla on ollut voisilmä puurossa :rolleyes:

Luultavasti vain lihaserottuvuus parantunut dietillä ja luonut illuusiota lihasmassan kasvusta.

Siis kyllähän aineenvaihdunnoissa on eroja, hyvin suuriakin ja niinkuin Primos nimimerkki sanoi, niin myös siinä miten keho sietää hiilihydraatteja, itse pitäisi pikkuhiljaa varmaan uskoa, että kannattaisi ihan ympärivuotisesti olla alle 120 g hiilareilla.

Mutta ei kannata marttyyriksi ruveta, jokaisella meillä on semmoinen aineenvaihdunta kun on ja sen mukaan tätä elämää olisi elettävä :)

Siis kyllähän aineenvaihdunnoissa on eroja, hyvin suuriakin ja niinkuin Primos nimimerkki sanoi, niin myös siinä miten keho sietää hiilihydraatteja, itse pitäisi pikkuhiljaa varmaan uskoa, että kannattaisi ihan ympärivuotisesti olla alle 120 g hiilareilla.

Mutta ei kannata marttyyriksi ruveta, jokaisella meillä on semmoinen aineenvaihdunta kun on ja sen mukaan tätä elämää olisi elettävä :)
juurikin näin.hyväksyy liittymisensä anonyymeihin endomorfeihin ja lopettaa murehtimisen.sitä on mitä on

Ruokahalu se on eikä aineenvaihdunta. Näyttää siltä klassiselta tapaukselta, että joko tarkkailet syömisiäsi ja liikut tai syöt mitä huvittaa etkä liiku. Kaikki lähtee mielestäni ruoka-aineista, kun halutaan viettää suht rentoa elämää ruuan suhteen. Jos tuonkin kuukauden olisit syönyt puhdasta ruokaa laskematta kaloreita, niin missähän tilanteessa nyt olisit?

Varsinkaan nuorella iällä on tuskin ongelmia aineenvaihdunnan kanssa, johan se näkyy tuossa varsin menestyksekkäässä 5kk dieetissä, jonka aikana sait lihastakin

Täysin samaa mieltä. Pitää oppia tuntemaan se oma keho ja syödä ja treenata sen mukaan.

juurikin näin.hyväksyy liittymisensä anonyymeihin endomorfeihin ja lopettaa murehtimisen.sitä on mitä on

Oli pakko käydä oikein wikipediasta oikein katsomassa en mikä toi tommonen endomorfi on... Vittu, toi on just niinkuin minä :D

Endomorfi (pyknikko) on luonnostaan pyöreä ja kerää helpommin rasvakudosta kuin muut vartalotyypit. Toisaalta endomorfin on muita vartalotyyppejä helpompaa lisätä sekä venyvyyttä että lihasvoimaa tasaisesti.

Kehon painopiste on vatsan ympärillä ja luusto on normaali tai hento. Kyseisen vartalotyypin edustaja lihoo helposti, ja hänen on vaikea laihtua. Endomorfisella dominoivat umpieritystoimintaa säätelevät kudokset.

Oli pakko käydä oikein wikipediasta oikein katsomassa en mikä toi tommonen endomorfi on... Vittu, toi on just niinkuin minä :D

Voi helvetti Endomorfi mäkin oon! :S :D Oonkin ihmetelly esim. miks mulla on hiilareitten kans ongelmia, herkästi vetää vatsan sekaisin jne. :S

"Endomorfi: Luonnostaan vanttera tai pyöreähkö, raskas luuston- ja ruumiinrakenne. Paino nousee herkästi ja usein lihasmassan kasvattaminen lisää samanaikaisesti myös tasaisesti rasvamassaa. Hiilihydraattien sietokyky usein rajoittunut."

http://www.buildingbodies.ca/Weights/endomorph.shtml

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom