Nopeuden treenaus + massanlisäys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pepetus
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ikä
34
Tässä on taas uus syksy edessä ja uudet kujeet...

Nyt pitäisi vihdoin päästä eroon tästä kukkakeppi varresta ja ruveta oikeesti syömään..
185cm/65kg strategiset mitat ei oo mitään hirveen kaunista katseltavaa...

Planina toimii ruuan suhteen 3x massblast päivässä ja TUKEVAT ateriat, Aamiaisena puuroo, koulussa lautanen täyteen ja 2-3 lasia maitoa, tukevat välipalat, päivälliseksi kunnon ruokaa jne.

Puntilla pitäis tehdä kolmijakoista 3-4x viikkoon, 3-jakoinen sen takia kun se tuntuu mielekkäältä treenata. 1 ja 2-jakoiset tuntuu että ei saa oikeen lihasta treenattua ilman että siellä salilla menee se 2h.

Samallla tän treenin ohessa pitäis treenata peruskuntoa ja _Nopeutta_.
Mites tämä onnistuu? Kova aerobinen treeni lienee luonnollisesti haittaa massanlisäystä?

Miten tota nopeutta+peruskuntoa pitäisi treenata? HIIT:iä kelasin, pitäisikö sitä ennen tehdä normilenkkejä? Miten usein viikossa ois tehokasta ja mihin aikaan päivästä? aamuaerobiset?

Muita vinkkejä?

Kuvittelen että ensimmäiset kilot lienee tulee nopeesti kyl, mut sen jälkeen varmaan vaikeutuu.

HIIT:istä on monia tredejä joten hakua voi käyttää. Mutta perusasiana on, että aloitat HIIT:n aamulla tyhjällä vatsalla, ja treenin jälkeenkin olet vielä syömättä ainakin sen tunnin, koska se polttaa rasvaa vielä juoksun jälkeen. HIIT:ssä sekä peruskunto että nopeus kehittyy, koska vedät täysiä 30 sekuntia jonka jälkeen 30 sekuntia kevyttä hölkkää - ja tätä sitten toistetaan.

Hieman ristiriidassa massanlisäys ja nopeuden hankkiminen. Itse tekisin niin, että vetäisin kunnon massat ja sen jälkeen vasta HIIT. Samalla lähtisi sitten ylimääräiset rasvat. Toki massakaudella voisit ottaa muutamia lenkkejä viikkoon ihan hapenottokyvyn lisäämiseksi.

joo oon hiitistä noi jutut lukenut, mut tosiaan kelasin että sitä on mainostettu kovimpana rasvanpolttajana ja energian kuluttajana joten --> ristiriita massaan...

Juu niinhän mä just sanoin. Eli koitappa näin, että vedät massakauden päälle ja vasta sen jälkeen treenaat sen nopeuden. Vai onko kiire johonkin? Harrastatko jotain?

Juu niinhän mä just sanoin. Eli koitappa näin, että vedät massakauden päälle ja vasta sen jälkeen treenaat sen nopeuden. Vai onko kiire johonkin? Harrastatko jotain?

Kiire olisi kun olisi pieni ikuinen unelma aloittaa jenkkifutis tossa ens kaudella.

Milloin se alkaa?

No siis kai tässä nyt on talven ajan offseasonia, mut joku about puolvuotta varmaan ois aika lähellä.. vähän reilu...

Motivaatio on kova ja tiiän että töitä pitää tehdä rankasta.
Yritän vaan etsiä tehokkainta menetelmää.

Okei.. Eli puol vuotta aikaa, mitat 185cm/65kg. Itse lähtisin hakemaan massaa 3kk jonka aikana myös 2x/vko lenkki, ei intervalli. Seuraavat 3kk 4x viikossa juoksua (HIIT, peruskestävyys, spurtteja jne.) jonka ohessa 2x/vko salille voimaa perusraskaissa liikkeissä (penkki, mave, kyykky yms.) 5-6 toistoa.

Spurtteihin voisi myös ottaa lisäpainoja mukaan, koska varusteet painaa jenkkifutiksessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
No siis kai tässä nyt on talven ajan offseasonia, mut joku about puolvuotta varmaan ois aika lähellä.. vähän reilu...

Motivaatio on kova ja tiiän että töitä pitää tehdä rankasta.
Yritän vaan etsiä tehokkainta menetelmää.

No oisko aika kova juttu vetää 2 treeniä yksjakoisella ja loppuaika lajinomaisia treenejä? Tuskin pelkällä puntilla alkaa jenkkifutis kulkemaan?

Vaikkapa tämä perinteinen:
treeni1
takakyykky
penkki
pystypunnerrus
leuanvedot
+joku muu iso perusliike tai vaikka ne hauberit jos ei voi elää niitä treenaamatta

treeni2
maastaveto
kulmasoutu
dippi
hyväähuomenta
yläsoutu/alasoutu

Tai jos motoriikka riittää niin rinnalleveto sun muut vähän vaativammat. Uskoisin, että noista irtoaa lajiin enempi iloa kuin monijakoisella pikkuliikkeitä nysväten. Jos siellä puntilla haluaa käydä muun treenin kustannuksella niin lisäisin kolmannen treenin yksijakoisella viikkoon.

Aluksi vetäsin voluumia treenissä ylöspäin(2*10, 3*10, 4*10). Seuraavaksi painoa lisää liikkeisiin joka viikko. Jokainen treeni niin, että jää toistoja varastoon ja ei ole paikat liian jumissa + progressio pysyy hyvänä pitkällä aikavälillä. Jossain kohtaa voluumia alaspäin ja vaikka 3*6 pienemmillä painoilla ja räjähtävillä suorituksilla.

Jos tekee sen kolmannen treeniin niin sit vaikka eka treeniin 4*10, toiseen 7*7 ja kolmanteen 12*4(ei tietenkään alussa saa noita volyymeja, mutta ajan kanssa nostaa noihin). Jonkinlainen kompromissi massan, voiman ja räjähtävyyden suhteen. Kolmanteen treeniin ne noista kahdesta ekasta treenistä puuttuvat isot perusliikkeet(etukyykky ainakin, ranskalaiset, vinopenkki jne.)

Miksi noin? No minusta ainakin parempi tehdä isot liikkeet hyvin kuin paljon pieniä liikeitä puolivillaisesti. Jos treenaa "vain" 2*viikossa niin ehkä sen kuudennen liikkeen vielä vois treeneihin lisätä. Ja tuosta pitäisi jäädä treeniaikaa lajinomaisemmille treeneille. Voluumilla haetaan alussa sitä kuntopohjaa ja perusmassaa minkä päälle myöhemmin voi rakentaa maksimivoimaa ja nopeutta.

Tavoitteena nyt siis ekana olis toi lihasmassan + voiman + painon lisäys.

Oon nyt ruvennut syömään sen noin 3x enemmän kuin ennen :D ehkä vähän liiotellusti mut kuitenkin.
Massblastin vedän normikulutuksen päälle sen 3x päivässä, eli aamulla + treenin jälkeen ja sit illalla.
Aterioilla syö enemmän jne, ehkä tää tästä.

Lajinomaisia treenejä tulee nyt kun kausikin loppu noilla niin varmaan vähän vähemmän, ehkä käy juoksemassa ja hyppimässä sen kerranpari viikossa tuol kentällä. Kuvion juokseminen kovaa tekee ihan hyvää tottumattomille jaloille.

Salilla oon nyt käynyt sen 3-4x viikossa ja tehnyt tota mun kolmijakoista Selkä,Ojentajat - Penkki,Haba,Vatsat - Jalat Olkapäät mut tuntuu jotenkin vähän turhan liian hassulta ohjelmalta, ettei tuu sit sitä perusvoimaa totakautta vaikka ehkä lihakset kehittyiskin tota kautta :o?

Oon tehnyt kyl selkäpäivänä mavea ja riveä ja jalkapäivinä kyykkyä mut pitäsköhän tota nyt jotenkin muokata esim kaksjakoseks ja tehdä enemmän niitä isoja liikkeitä..

yks isopäämäärä ois saada nyt reisiin voimaa ja räjähtävyyttä, askelkyykyt hiar ai kam...

Monta epäselvää kysymystä yhdessä postissa, tän mä osaan!

Tavoitteena nyt siis ekana olis toi lihasmassan + voiman + painon lisäys.
Valitettavasti onneen ei ole oikotietä. Naturaalilla lihaskasvu kestää treenin jälkeen n. 48 tuntia. Nopein tie on siis kaiketi kuitenkin se inhoamasi 1-jakoinen...

Sitten kun massaa on mukavasti, voi alkaa hermottamaan niitä lihaksia kohti maksimikuntoa. Tämä tehdään joko perinteisellä piikkauksella, tai sitten esim. sillä 2x6 menetelmällä.

Oon tehnyt kyl selkäpäivänä mavea ja riveä ja jalkapäivinä kyykkyä mut pitäsköhän tota nyt jotenkin muokata esim kaksjakoseks ja tehdä enemmän niitä isoja liikkeitä..

Pitäisi. Unohda pienet liikkeet, ja vanno sen sijaan "Neljän Suuren" nimeen. (Mave, Kyykky, Penkki, Leuanveto)

Ehkä kandeis tutustua tohon Arskan Golden Six -ketjuun?

Jos on aikaa tehdä 3 punttia viikossa, niin suosittelisin sunlaiselle urheilijalle tekemään 2 massanhakuista punttia, toinen yläkropalle ja toinen alakropalle, sekä yks räjähtävää voimaa tavotteleva puntti. Koko yläkroppa yhteen reeniin voi kuulostaa kovalta, mutta kun jättää futaajalle turhat liikkeet kuten hauiksen vähemmälle niin kyllä se saa vedettyä.
Toiseen alapunttiin esim. taka/etukyykky ja mave, sekä apuliikkeitä jaloille, ja toiseen reeniin rive ja puolikyykky räjähtävinä. Ja osanhan noista yläkropan liikkeistä, esim. kädet voi tosiaan jättää tolle räjähtävän voiman päivälle. Itse olen vastaavanlaisella ohjelmalla reenaillut ja hyvin toimi.

[venom];2142871 sanoi:
Jos on aikaa tehdä 3 punttia viikossa, niin suosittelisin sunlaiselle urheilijalle tekemään 2 massanhakuista punttia, toinen yläkropalle ja toinen alakropalle, sekä yks räjähtävää voimaa tavotteleva puntti. Koko yläkroppa yhteen reeniin voi kuulostaa kovalta, mutta kun jättää futaajalle turhat liikkeet kuten hauiksen vähemmälle niin kyllä se saa vedettyä.
Toiseen alapunttiin esim. taka/etukyykky ja mave, sekä apuliikkeitä jaloille, ja toiseen reeniin rive ja puolikyykky räjähtävinä. Ja osanhan noista yläkropan liikkeistä, esim. kädet voi tosiaan jättää tolle räjähtävän voiman päivälle. Itse olen vastaavanlaisella ohjelmalla reenaillut ja hyvin toimi.

Toi kuullostaa ihan jännältä idealta.

Esim näin?

Yläkroppa
Penkki
Vinopenkki/Pystypunnerrus
Ylätalja
Kulmasoutu tai alasoutu
pystysoutu?
Mave > Tää tännekakö, entäs rivekakö?

Näytää vähän pelkältä vetävältä liikeeltä, mites käsille vielä? Kantsiiko tonne tunkee jotain liikettä ojentajille tai haballe - tai sitten jotain vipareita?

Alakroppa
Kyykky
(Askelkyykkyjä?) tekis varmaan juoksuvoimalle gutaa
(Jalkaprässiä)
Reiden ojentajat
Reiden koukistajat
Pohkeet

Räjähtävyys
Rive
?
?
?
?

PS
Kyl mä nyt näköjään ainakin sen 3 käyn puntil viikossa, neljää-viittä lähemmäksi tässä alussa kun noi lajitreenit ei oo tullu viel sillee, itte käyny juoksee ja heittelee frendin kaa.

Toi yläkroppatreeni näyttää tollasenaan mun mielestä ihan sopivalta, mutta ton maven voit tehä alapunttipäivänä, tässä esimerkki jota voi tietenkin oman maun mukaan soveltaa:

Treeni 1: yläkroppa (sellanen reeni kun itse mainitsit, muttei mavea)

Treeni 2: Etu/takakyykky syvältä, maastaveto, etureiden ojennus, takareiden koukistus, pohkeet. Tää päivä olis se raa'an voiman ja massan kasvatuksen päivä.

Treeni 3: Puolikyykky sellasilla painoilla että tuut vauhdilla ylös, rinnalleveto, jalkakyykky. Sit uskon että tän päivän päätteeks jäis eniten voimia tehdä ne kädet.

Treeni 2:ssa kannattaa ehkä ottaa toi kyykky etukyykkynä, niin painottuu enemmän etureisiin ja sit mave kehittää enemmän takareisi-alaselkä-pakara -aluetta. Treeni 3 on sit lajinomaisempi räjähtävä treeni, joka ei oo ehkä ihan niin raskas kun toi 2, joten siksipä sijottaisin ite ainakin ne käsireenit sinne loppuun. Ja sit tietysti keskivartaloa mieluusti ainakin se pari kertaa viikossa. Toi on mun näkemys, eli siitä vaan soveltaan itelle mieleiseks :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom