Nokian Windows Phone puhelimet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TML
  • Aloitettu Aloitettu
Aika yllättävä kyllä toi kameratesti. Oikeastaan vielä enemmän yllätyin siitä miten huono 920:n kamera itse asiassa on. Hyvää on hämäräkuvaus ja huonoa näköjään ihan kaikki muu.

Mitenköhän toi 925 hinta? Sitähän haukuttiin tuolla toisessa ketjussa alle 500 euron puhelimeksi, mutta mitähän se oikeasti mahtaa olla? Pitihän 920:kin olla halpa, mutta toisin kävi silloin kun se kauppoihin tuli. Julkaisussa ilmoitettu hinta ei pitänyt paikkaansa. Ja jos tohon 925:n hintaan lisätään alvi, niin siitähän tulee se 600 euron puhelin. Eli olisko noi hinnat sittenkin alvittomia mistä noi puhuu?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Engadgetin kommenteissa imo hyvä kuvaus Lumioiden päivityssyklistä:

I'm kinda annoyed that people don't realize this is similar to Intel's Tick-Tock system played out in a 6 month scale, where Tick is to make incremental improvements and Tock is to upgrade the technology. Here is 2012 and 2013 played out to the Tick-Tock system:

Spring 2012 - Improves Lumia 800. Announces Lumia 900. Tick (makes 800 bigger)

Fall 2012 - Announce new flagship (Lumia 920). Tock (upgrades tech from Lumia 800)

Spring 2013 - Make the 920 slimmer. Announces Lumia 925. Tick (makes 920 slimmer)
Fall 2013 - Announce new upgrade (possibly Lumia 930). Tock (upgrades tech from Lumia 920)

Those who bought the 900 in Spring 2012 would be likely to get a new phone in Spring 2014, when the incremental upgrade of the next flagship Lumia would be announced/released if Nokia keeps this timetable.

Hyvinhän tuo testi meni kameroiden osalta :rolleyes:

En kyllä menis sanomaan :D Tuossa testissä S4:n kuvat on semmosta yliterävöitettyä sontaa että silmistä valuu verta.

Hyvä kamera kokonaisuudessaan näyttäisi SGS4:ssa olevan, vaikka terävöitys kyllä pistää pahasti silmään. Noiden kuvien perusteella omaan silmään 808:n kuvat ovat selkeästi luonnollisimpia ja parhaita, pl. makrokuvaus. 920:n suoritus noiden kuvien perusteella on kyllä pettymys.

Hämärässä tuo 920 kyllä ottaa hyviä kuvia, mutta valoimassa oli aluksi ongelmia ja jokin päivitys siihen tuli mikä paransi huomattavastin kovien laatua.
Automaattiasetuksilla on menty ja kyllä kännykäksi ottaa loistavia kuvia!
Puhumattakaan videokuvauksesta, mikä hakkaa tuon mun Olympus ZX1 mennen tullen!
Kuvissa ei sentään:D

Hämärässä tuo 920 kyllä ottaa hyviä kuvia, mutta valoimassa oli aluksi ongelmia ja jokin päivitys siihen tuli mikä paransi huomattavastin kovien laatua.
Automaattiasetuksilla on menty ja kyllä kännykäksi ottaa loistavia kuvia!
Puhumattakaan videokuvauksesta, mikä hakkaa tuon mun Olympus ZX1 mennen tullen!
Kuvissa ei sentään:D

Videokuva vaikuttaisi kyllä olevan 920:ssa erittäin hyvälaatuista, itse tosin enemmän kuvailen stillejä kännykameralla.

Tuo testin tekijä ei sitten ilmeisesti osannut ottaa makrokuvia 808:lla.

-- Edit --
Jahas, tämä oli taas näitä testejä jotka tehdään automaattiasetuksilla koko ajan. Luulis nyt, että voisi edes makrot ottaa kunnolla.

Tuo testin tekijä ei sitten ilmeisesti osannut ottaa makrokuvia 808:lla.

-- Edit --
Jahas, tämä oli taas näitä testejä jotka tehdään automaattiasetuksilla koko ajan. Luulis nyt, että voisi edes makrot ottaa kunnolla.

Millähän asetuksella nuo muut kuvat on otettu 808:lla? Käytetty pureview-tilaa vai täyden tarkkuuden kuvista cropattu samankokoiseksi?

8Mpx pureview oli päällä kaikissa 808-kuvissa, koska testin tekijä kirjoitti sen antavan suurinpiirtein saman pikselimäärän kuin muilla kameroilla - sitä paitsi harva ottaa 41Mpx:n kuvia normaalikäytössä. Makro oli otettu niin läheltä kuin saattoi (lähin etäisyys, jolle 808 tarkentaa on 15cm) zoomin kanssa. Kaikissa kuvissa kaikilla kameroilla automaattiasetukset. Muutenkin puhelinkameroiden polttoväleissä on eroja, joten kuvien kattama alue hieman vaihtelee. Lukekaa se juttu, niin ei tarvitse kaikkea kirjoittaa tähän...

S4:n kuvat voivat olla yliterävöitettyjä ammattilaisten silmiin, mutta itse en asiaa noin näe, kun en sellainen ole. Jos se näyttää hyvältä, se on hyvä. Odotin Nokian kuvien näyttävän paremmilta.

8Mpx pureview oli päällä kaikissa 808-kuvissa, koska testin tekijä kirjoitti sen antavan suurinpiirtein saman pikselimäärän kuin muilla kameroilla - sitä paitsi harva ottaa 41Mpx:n kuvia normaalikäytössä. Makro oli otettu niin läheltä kuin saattoi (lähin etäisyys, jolle 808 tarkentaa on 15cm) zoomin kanssa. Kaikissa kuvissa kaikilla kameroilla automaattiasetukset. Muutenkin puhelinkameroiden polttoväleissä on eroja, joten kuvien kattama alue hieman vaihtelee. Lukekaa se juttu, niin ei tarvitse kaikkea kirjoittaa tähän...

S4:n kuvat voivat olla yliterävöitettyjä ammattilaisten silmiin, mutta itse en asiaa noin näe, kun en sellainen ole. Jos se näyttää hyvältä, se on hyvä. Odotin Nokian kuvien näyttävän paremmilta.

Mikäs testi se tällainen on, jossa otetaan ne parhaat ominaisuudet pois päältä jotta saadaan laitteet samalle tasolle? Sama kuin kellotettaisiin niitä benchmark -testejä (vai mitä ne nyt ovatkaan) ja nopeammat kännykät laitettaisiin käymään puoliteholla. Sama kuin mitattaisiin autoilla kiihtyvyyksiä, mutta tehokkaammalla autolla ajettaisiin puolikaasulla. Sama kuin vertailtais bodareita, toinen kisakireenä ja toinen offilla. Sama kuin... vittu ei jaksa enää.

Ai jaa. Ei mun veli ainakaan sillä 808:lla ota 41MP:n kuvia, vaan niitä PV-kuvia. Lisäksi kukaan minun ystäväpiiristäni ei säädä kännykkäkameransa asetuksia räpsäistessään kuvan. Eiväthän he säätele oikeita kameroitaankaan. Sano sinä sitä laiskuudeksi, minä sanon sitä tavalliseksi kuluttajaksi.

Olen itse Lumia 920:n omistajana pettynyt tuohon kameraan paitsi hämärä- ja yökuvissa, jolloin kaikki muut jäävät taakse. Muunlainen kommentti olisi valehtelua.

Ai jaa. Ei mun veli ainakaan sillä 808:lla ota 41MP:n kuvia, vaan niitä PV-kuvia. Lisäksi kukaan minun ystäväpiiristäni ei säädä kännykkäkameransa asetuksia räpsäistessään kuvan. Eiväthän he säätele oikeita kameroitaankaan. Sano sinä sitä laiskuudeksi, minä sanon sitä tavalliseksi kuluttajaksi.

Olen itse Lumia 920:n omistajana pettynyt tuohon kameraan paitsi hämärä- ja yökuvissa, jolloin kaikki muut jäävät taakse. Muunlainen kommentti olisi valehtelua.

Juu, ei puhelimiakaan kokoajan rasiteta täydellä teholla, ei autoillakaan lähdetä liikennevaloista nilkka suorana, ei bodaritkaan jännitä lihaksiaan kokoajan. Mutta kun laitetaan laitteet viivalle ja aletaan vertailemaan niin silloin kyllä pitää vetää nupit kaakkoon. Muuten saadaan testitulos, jossa jokin laite voi täysillä specseillä olla parempi kuin toinen puoliteholla. Ei siinä mitään, tuloshan se sekin on ja jokainen vetäkööt siitä omat johtopäätöksensä.

Okei. Hyväksytään sitten helposti väittämä, että 808 on edelleen selvästi paras kamerapuhelin. Tämä ei minua hetkauta. Se sen sijaan hetkauttaa, että S4 on selvästi toiseksi paras.

Mikäs testi se tällainen on, jossa otetaan ne parhaat ominaisuudet pois päältä jotta saadaan laitteet samalle tasolle? Sama kuin kellotettaisiin niitä benchmark -testejä (vai mitä ne nyt ovatkaan) ja nopeammat kännykät laitettaisiin käymään puoliteholla. Sama kuin mitattaisiin autoilla kiihtyvyyksiä, mutta tehokkaammalla autolla ajettaisiin puolikaasulla. Sama kuin vertailtais bodareita, toinen kisakireenä ja toinen offilla. Sama kuin... vittu ei jaksa enää.
Asiahan ei nyt ole aivan niin yksinkertainen kuin esität. 808:n pureview perustuu johonkin ihan muuhun kuin pikselimäärään. Siinä se juttu on se kun viereisiä pikseleitä yhdistellään ja lasketaan niistä yhdelle pikselille arvoja, jolloin saadaan teknisesti parempia kuvia vähemmällä kohinalla jne. Eli 8Mpix on tossa nimenomaan parhaat ominaisuudet päällä. Juuri ne ominaisuudet mihin koko homma perustuu. 41 Mpix ei ole "pureview" vaan vain helvetin iso kuva. Kamerassa yleensäkään pelkkä megapikselien tuijotus vie lujaa metsään. Enemmän ei ole aina automaattisesti enemmän.

Kyllähän 808 on älypuhelinominaisuuksiltaan sen verran jälkeen jäänyt vekotin, että ostaja ostaa sen tasan tarkkaan kameran takia. Joten jokainen 808:n käyttäjä säätää aivan varmasti kameran asetuksia kuvatessa. On siis ihan turhaa mussuttamista vedota siihen, että puhelimillä räpsitään kuvat tehdasasetuksilla. Omasta kokemuksesta ja esim. tämän alueen 808 ketjun perusteella voin sanoa, että AAWP:n testin 808 kuvat on huomattavaa alisuoritusta.

808:lla otetut full reso kuvat ei muuten ole kuin noin 10-11 MB, joten niitä mahtuu aika perkeleesti 32 GB kortille...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom