Nokian Windows Phone puhelimet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TML
  • Aloitettu Aloitettu
Tolla:

Luo-Soitto%C3%A4%C3%A4ni_WP8_chart.png

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin viime viikonloppuna ostamassa itselleni Nokia Lumia 820:n. Aivan loistava puhelin. Ensimmäinen kunnon älypuhelin joka itellä on käytössä, kun en ole aiemmin kokenut tuollaista tarvitsevani, joten kunnon vertailukohtaa Android tai iPhone -luuriin ei ole muuten kuin työkuvioista.
Tuli vaan sellanen fiilis että pitää siirtyä nykyaikaan. Softiakin näyttää löytyvän Windows Phoneen jo kiitettävästi ja lisää tulee vaihdilla.

Ihan lähivuosina tulee varmaan instagrammikin.

Ihan lähivuosina tulee varmaan instagrammikin.

Oletko ostanut Applen osakkeita 700 dollarilla vai mistä tämä jatkuva nälvintä johtuu?? Itseltä kyllä löytyy hitosti Applen sälää ja onhan se tietyllä tapaa paras puhelin mitä löytyy... Jos kuitenkin vertaat Nokian ja Applen market cappia niin mun mielestä Noksulla menee saatanan hyvin kun tekee melkein yhtä hyviä puhelimia kun Apple. Nokia kuitenkin oli vielä hetki sitten aivan haudan partaalla. Nokia on selkeästi laadullisesti nro. 2 markkinoilla ja jos vähänkään raksuttelee päässä ja osaa matematiikkaa niin helppo ynnätä että millä osakkeella tehdään kohta rahaa. Noksu pisti strategiat pöytään kehittyvien markkinoiden suhteen jo ajat sitten ja Apple vasta nyt puuhaille sitä halpisluuria. Sillä että ostellaanko me täälä Lumiaa vai iPhonee ei oo vitunkaan väliä ison maailman mittakaavassa ja vielä vähemmän sillä että onko niissä luureissa joku instagram.

Käytätkö Instagramia Samsungillasi?

Käytän, ja käyttäisi varmaan moni noksumies/tyttökin jos olisi mahdollista, kovinhan noksu ja mikkisofta sitä houkuttelee tekemään appsin, ei taida inspata vaan.

Mulle on ainakin joku yksittäisen softan tuki ihan sama. Sä voit itkee jonkun instagrammin perään.
Instagramilla ja Dropbox:lla, joihin ei olen WinPhone natiiviappsia (3rd partyt on aika poikkeuksetta kuraa) ole on kummallakin 100M+ useria. Molemmat on data storage cloud-appseja joista vaihtaminen toiseen ei ole ihan simppeliä ja moisen käyttöön tottunut käyttäjä miettii 2 kertaa ennenkuin alkaa cloudia vaihtaa jotta saisi Noksun luuria käyttää. Instagram on IMO ihan teinilelu, mutta kun teinitkin luureja ostaa. Dropbox taasen on saavuttanut ihan duunikäytössäkin jalansijaa ja itselleni sen puute on iso miinus; Dropbox:in appsi on pirun hvyin integroitu Androidiin; Nexuksen kamera autouploadaa kuvat Dropbx:iin ==> kännykameralla saa "tehtyä muistiipanot" jotka on nähtävissä heti kaikilla päätelaitteilla. Se, että joku ei satu käyttämään noita appseja ja on sitä mieltä että Skydrive on ihan rittävän hyvä kaikkeen ei tarkoita sitä etteikö noiden appsien puute laittaisi muutama sata miljoonaa älypuhelinkäyttäjää miettimään vielä kerran vaihtaako Winphoneen/Lumiaan.

Instagrammia huhutaan tulevan WP:lle toukokuussa. Sitten japikin saa nukkua rauhassa kun sitä tuntuu kyseisen appsin puute niin kovasti haittaavan vaikkei omista koko puhelinta.

Instagramilla ja Dropbox:lla, joihin ei olen WinPhone natiiviappsia (3rd partyt on aika poikkeuksetta kuraa) ole on kummallakin 100M+ useria. Molemmat on data storage cloud-appseja joista vaihtaminen toiseen ei ole ihan simppeliä ja moisen käyttöön tottunut käyttäjä miettii 2 kertaa ennenkuin alkaa cloudia vaihtaa jotta saisi Noksun luuria käyttää. Instagram on IMO ihan teinilelu, mutta kun teinitkin luureja ostaa. Dropbox taasen on saavuttanut ihan duunikäytössäkin jalansijaa ja itselleni sen puute on iso miinus; Dropbox:in appsi on pirun hvyin integroitu Androidiin; Nexuksen kamera autouploadaa kuvat Dropbx:iin ==> kännykameralla saa "tehtyä muistiipanot" jotka on nähtävissä heti kaikilla päätelaitteilla. Se, että joku ei satu käyttämään noita appseja ja on sitä mieltä että Skydrive on ihan rittävän hyvä kaikkeen ei tarkoita sitä etteikö noiden appsien puute laittaisi muutama sata miljoonaa älypuhelinkäyttäjää miettimään vielä kerran vaihtaako Winphoneen/Lumiaan.

Tuo on varmasti ihan totta että potentiaalisia käyttäjiä menetetään, mikäli joku "isompi" softa puuttuu. Itse en ole onneksi kumpaakaan noista softista käyttänyt, joten Skydrive käy oikein hyvin. Ja onhan tuo sovellusten puute/huonompi taso edelleen suuri haaste Windows Phonelle. Jos puhelin olisi työkäytössä olisin varmasti kriittisempi, mutta en epäile hetkeäkään ettenkö löytyisi "kotikäyttöön" riittävästi ohjelmia etenkin kun niitä tulee lisää kuin sieniä sateella.

Juuh, kyllähän jos objektiivisiä ollaan niin esim. nyt toi Instagram ja Dropbox puutteet on aitoja puutteita/heikkouksia. Se, että itekki tykkään skydrivestä (kaikki kuvat, tms. officetiedostot synkkaa heti sinne nätisti) tai että en käytä instagrammia ei poista ongelmaa, jotka on jo tottuneet muihin hyväksi havaittuihin palveluihin. Esim. Instagrammin puute vähentänee WP käyttiksen ostajia aidostikkin.
Sinänsähän noita softapuutteita (muista puuttuu) vois perustella myös Noksun ostamisen puolesta.. Nokialla on nimittäin erittäin hyviä palveluita, joista ei kyllä tohtis luopua. Esim. Nokia Music on erittäin toimiva palvelu - tulee käytettyä päivittäin ja toimii loistavasti Spotfityn rinnalla. Lisäksi Noksulta löytyy mm. kivat kartat/navigaatio, citylens kans kiva ja mm. Nokia TV (kiva kattoo uutisia, jääkiekosta koosteita tms.. ) on erittäin toimivia käsittääkseni Lumia only appseja (kartat kaikissa tosin). Lisäksi officen palvelut on kätevät yhdessä skydriven kanssa. Nokian Lumia only appsit on oikeesti hyödyllisiä, eikä mitään "ilmaa".
Ylipäätään Noksun (WP) softatarjonta on varsin laaja. Suurimmat ininät media ja kuluttaja ottaa tosta Instagrammista, koska pilvipalvelut pelaa näissä jo hyvin. Muita puutteita en henkilökohtaisesti keksi. Joku voi vinkata, mistä laatuappseista mä jään paitsi?
Toki on kylmä fakta, että markkinatalous määrää, ja softakehittäjä x tehnee softan x ensin Ios ja Android maailmaan, koska niillä nyt on enemmän käyttäjiä. WP lähtenee kuitenkin kasvu-uralle ja tulevaisuus varmaan ihan ok. Mikkikin twiittas hetki sitten, että wp8 maailmaan pystyy tekee isoja päivityksiä, eli kun tulee aikoinaan wp9 tms. niin toimii sit yhdessä. Mut tulevaisuus taas ei liity nykyhetkeen.

Mut onhan tässä WP:ssä aitoja puutteita/heikkouksia. Vahvuuksia on myös pitkä liuta, mutta en taida jaksaa niihin perehtyä. Eli teenpä listan heikkouksista/parannettavaa - joista toivottavasti osa korjataan päivityksillä (näistä suurin osa on ns. objektiivisia heikkouksia, kaikki näistä ei minua haittaa). Mielellään kuulisin objektiivisia heikkouksia myös Android ja Ios maailmasta joskus..

Lumia 920 ja käyttiksen heikkouksia/kehitettävää

- Bing nappi. Aivan liian herkkä, useita virhepainalluksia. Lisäksi siihen pitäisi olla mahdollisuus vaihtaa google hakukoneeksi. Todella naurettava ominaisuus, pitäis tarjota vaihtoehto. Tai sit poistaa koko nappi kokonaan. Naurettavaa tosta tekee sen, että selaimeen saa googlen hakukoneeksi ja myös livetiileen, mutta ei tohon napin paikalle. Tää on mun mielestä käyttiksen tyhmin ominaisuus.
- Kun puhelin pimeänä, ei vilkuta merkkivaloa tai muuta vastaavaa, jos tullu puhelu tai viesti.
- Itse kaipaisin nuolinäppäimiä näppikseen (esim. office tiedostoja näprättäessä), vaikka toimii sillä että painaa näyttöäkin ihan ok se kursori. Samoin puhelin jostain syystä haluaa tarjota esim. Se, Tää sanat isona?
- Vois harkita profiilien "palauttamista" ja niiden hyödyntämistä NFC tageilla?
- En ymmärrä, miksi soittoäänen voimmakkuus vaihtuu volyyminapeista (jos on katsonut esim. youtubevideoita, niin voi jäädä hiljaselle vahingossa))
- Jos katsot esim. youtubesta videota ja erehtyt painaa esim. edellinen nappia niin, joudut aloittaa videon katsomisen alusta (etkä siitä mihin jäit).
- Puhelimen Skydrivestä et pysty kopioimaan musiikkia/videoita puhelimen "kiinteeseen" musiikkikirjastoon, mielestäni tolle olis tarve. Toki saa sovelluksilla toistettua pilvestä esim. nyt musiikkia, mut mun mielestä ne pitäis pystyy kopioimaan pilvestä puhelimeen ihan puhelimen avulla.
- MKV tiedostoja ei toista. Ei paljo haittaa, että ei toista. Mut vois toistaakki..
- Natiivi kalenterissa ei näy viikot. Ei oikeestaan haittaa, mutta miksipä ei vois näkyä?
- Default kamerasofta vois tarjota ainakin sarjakuvauksen (ja ehkä itselaukaisun). Ei paljo käyttöö, mut ei veis tilaakaan.
- Mielestäni oikeelle pyyhkäisyn vois hyödyntää jotenkin (tulossa käsittääkseni notification center tai vastaava)
- Äkkiseltään tuntus, että alareuna kolmea alanappia vois jokusen milliä laskee alemmas? Toki sillon pitäis varmaan ainakin bing napin herkkyyttäkin laskee.

Ns. pikkujuttuja noi, ei haittaa suurinta osaa.
Ylipäätään käyttis ja puhelin on sulava, toimii kuin pitää ja pelittää käyttötarkoituksessaan. Livetiilet on käteviä. Helppo ja toimiva, kaikki tarvitta löytyy.

Nokiassa se on sentään jako softasta kiinni se niiden kuvien jakaminen. Muilla puhelimilla tarttis ensin kameran jonka ottamia kuvia viittii jakaa...

ps. kuinka helvetin montaa sosiaalista mediaa ihmiset käyttää. Joskus heitän kuvan fb:hen tai pakkikseen yms vastaavaan paikkaan muttei tulis mieleenkään jaella kuvia koko ajan eri paikkoihin...

Itse laitan kaikki jaettavat kuvat flickriin. Symbianin Gravityllä voi yhdellä operaatiolla laittaa täysikokoisen kuvan tuonne ja linkitetyn postauksen twitteriin, facebookkiin tms.

Instagrammia huhutaan tulevan WP:lle toukokuussa. Sitten japikin saa nukkua rauhassa kun sitä tuntuu kyseisen appsin puute niin kovasti haittaavan vaikkei omista koko puhelinta.
Instagrammin uudet ehdot vain on semmoiset, ettei sinne paljoo kuvia viitsi laitella.

Kuinka tuo WP8:n tiedostojärjestelmä toimii?

Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin millään 3rd party softalla ei ole suoraa pääsyä tiedostojärejstelmään, vaan tiedostojen luku ja kirjoitus hoidetaan jonkin rajapinnan kautta. Jokaisella softalla on ikäänkuin oma eristetty kansio, mihin vain sillä kyseisellä softalla on luku ja kirjoitusoikeus. Muilla softilla ei ole edes lukuoikeutta tiedostoihin, jotka jokin toinen softa omistaa?

Kysymyksiä:

1. Mitä jos lataan selaimella vaikka jonkun .zip paketin, mihin se tallentuu? Olettaen että mulla on jokin zip ohjelma asennettuna.
2. Onko mahdollista purkaa tämän zip paketin sisällä olevat mp3-tiedostot ja toistaa niitä musiikkisoittimella? Tallentuuko ne puretut mp3-tiedostot tämän musiikkisoittimen omiksi?
3. Jos lataan jonkun random .XYZ binääritiedoston, jota mikään softa ei osaa avata, mihin se tallentuu? Voiko sen uploadata selaimella toiselle sivustolle?
4. Jos otan kameralla kuvan, voiko sen jälkeenpäin lähettää kaverille esim. WhatsAppissa?
5. Jos asennan 3rd party softan, jolla voi esim. nauhoittaa ääntä, poistuvatko äänitteet jos poistan tämän softan puhelimelta?

...

Tää mun vastaus ei välttämättä ole 100% tarkka teknisesti. Jos törkkäät luurin usb:lla kiinni pc:een niin näät ne kansiot mihin on applikaatioilla mahdollisuus päästä käsiksi. Documents, Pictures, Ringtones, Videos jne. Noihin kansioihin on mahdollista käyttäjän/appsin mahdollista päästä käsiksi. Tuosta ringtonesista tosin en uskalla sanoa, että voiko sinne appsista siirtää kamaa vai pitääkö käyttäjän itse kopioida tietokoneen avulla.

Käyttöjärjestelmän omat tiedostot, applikaatioiden asennetut tiedostot, applikaatioiden privaattikansiot jne. on sellaisia mihin ei pääse käsiksi.

Applikaation pitää määrittää mitä tiedostopäätteitä se tukee ja jos yrittää avata "ei tuettua" tiedostoa niin käyttöjärjestelmä antaa herjaa. Samoin applikaation tekijän pitää asettaa applikaatioon tekemisvaiheessa tieto siitä mitä kansioita applikaatio haluaa käyttää.

Noihin sun kysymyksiin en osaa vastata, mutta epäilisin, että documents kansio imuroi random tiedostot. Jos niitä ei tuettuja päätteitä on niin third party applikaatio voi sanoa, että hei mä osaan käsitellä .random tiedostoja ja käyttis hanskaa ton sitten. Jos sulla on luuri missä on muistikorttipaikka niin mun käsityksen mukaan sitä muistikorttia saa käpistellä applikaatioista käsin.

Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin millään 3rd party softalla ei ole suoraa pääsyä tiedostojärejstelmään, vaan tiedostojen luku ja kirjoitus hoidetaan jonkin rajapinnan kautta. Jokaisella softalla on ikäänkuin oma eristetty kansio, mihin vain sillä kyseisellä softalla on luku ja kirjoitusoikeus. Muilla softilla ei ole edes lukuoikeutta tiedostoihin, jotka jokin toinen softa omistaa?

Kysymyksiä:

1. Mitä jos lataan selaimella vaikka jonkun .zip paketin, mihin se tallentuu? Olettaen että mulla on jokin zip ohjelma asennettuna.
2. Onko mahdollista purkaa tämän zip paketin sisällä olevat mp3-tiedostot ja toistaa niitä musiikkisoittimella? Tallentuuko ne puretut mp3-tiedostot tämän musiikkisoittimen omiksi?
3. Jos lataan jonkun random .XYZ binääritiedoston, jota mikään softa ei osaa avata, mihin se tallentuu? Voiko sen uploadata selaimella toiselle sivustolle?
4. Jos otan kameralla kuvan, voiko sen jälkeenpäin lähettää kaverille esim. WhatsAppissa?
5. Jos asennan 3rd party softan, jolla voi esim. nauhoittaa ääntä, poistuvatko äänitteet jos poistan tämän softan puhelimelta?

...

Mulla ei oo windozeluuria enää, mutta yritetään ulkomuistista.

1. Ei mihinkään, pysyvästi. Se aukee siinä Winukan omassa ZIP-softassa. En kyllä tiiä löytyykö kaupasta vaihtoehtosia softia, jotka osais esim. tallentaa pilveen purettuja filuja.

2. Yksitellen voi soittaa, mutta muistaakseni ei voi tallentaa. Jos voi, niin yksitellen musiikkisoittimen kautta.

3. Ei mihinkään, jos puhelimessa ei ole tiedostotyyppiä tukevaa softaa.

4. Voit toki. Joko WhatsAppin kautta suoraan tai sit gallerian kautta. Kuva auki, ja muistaakseni siitä ihan vaan Jaa... --> WhatsApp --> haluttu kontakti. Jakovaihtoehto voi olla siinä kolmen pisteen takana tai suoraan palkissa, en muista.

5. Tästä(kään) en oo varma, mutta tietääkseni kyllä.

Tiedostonhallinan rajoitteet (jotka on tietoturvan kannalta puhelinwinkkarin vahvuus), notifikaatiokeskuksen puute, yleinen säätövaran puute ja vajavainen softavalikoima ajo mut lopulta Androidiin. Maanantaikappaleeksi osoittautunut Lumia oli viiminen niitti. Niin ja Metrossa - jota ei Metroksi enää saa sanoa - on kyllä puolensa: pidin typografian käytöstä, swaippailusta ja ulkonäöstä yleisesti, mutta joskus tietoa oli ripoteltu eri sivuille ihan turhaan, jolloin sai olla koko ajan pyyhkimässä ympäriinsä. Ja se perkeleen yläpalkki, jossa on iso teksti (esim. Ihmiset-softassa ja Facebookissa) vei ihan liikaa tilaa 4,6" näytöllä. Olis toiminu pienempänä paljon paremmin. Niin ja se äänien hallinta. Aina piti muistaa lisätä volyymiä, jos olin vaikkapa pelannu jotain ilman ääniä. Ja puhelun saapuessa puhelin värähti pari kertaa, jonka jälkeen soittoääni alkoi soimaan ilman värinöitä. Loogista.

Käyttääkö joku vielä instagramia? Snapseed on päivän sana...tosin eipä taida olla winkkarille:(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom