Yksi perusongelma sen perusteella nähtynä, mitä itse it-alalla ja nimenomaan kännypuolella työskennelleenä 2002-2005 näin ja mitä olen kuullut aika monelta DI ja normi-insinöörikaverilta, jotka edelleen työskentelevät Nokialla tai sen alihankkijalla, on se, että väliportaan johtoa ja ylintä johtoa on paisutettu ja siellä on pääasiassa väkeä, jotka eivät ole ajantasalla olleet enää noin 5-8v aikana. Eli ei ymmärretä riittävän voimakkaasti ja syvällisesti sitä, mitä suurin osa nykyajan ostajista kaipaa ja millä sitä voittoa todella taottaisiin, esim. samaa tahtia, kuin Apple.
Kun Nokialta tuli 2002 kesällä ihkaeka kamera- ja symppariluuri, olin useissa silloisten työkavereiden kanssa käydyissä keskusteluissa sitä mieltä, että tulevaisuus on softan. Tämä siksi, että kännykät tulisivat muuttumaan taskutietokoneiksi, kunhan rauta kehittyisi, prossujen suorituskyky nousisi, näyttö kehittyisi ja kasvaisi ja muistin määrä kasvaisi. Tällöin ns. kännykkä/multikka/taskutietokone olisi myyntipakettina pc:n (tai Apple, ihan sama, mikä vain kotitietokone) kaltainen perusrauta. Sen myyntimenekki perustuisi pääasiassa kahteen asiaan: muotoilu ja softavalikoima. Ja näinhän se nyt menee. Softan avulla jokainen asiakas/käyttäjä voi muokata taskutietokoneensa tarpeidensa ja budjettinsa mukaan sellaiseksi, joka itselleen parhaiten sopii.
Sinänsä noissa mun ennustuksissa ei ollut mitään ihmeellistä. Kyllähän vastaavaa juttua puhui aika moni, myös kännykänsuunnittelijoiden joukossa. Kriittinen kysymys onkin: Miksi Nokia ei ole panostanut softaan ja käytettävyyteen riittävästi? Lisäksi: Miksi edelleen panostetaan symppariin (poliittiset syyt firman sisällä kenties? mitään järkiperusteluita on vaikea keksiä), kun se on käytettävyydeltään aika monen toimesta ja aika moneen kertaan todettu puutteelliseksi, ei pärjää pahimmille Ison Sinisen kilpailijoille? N900 Maemoineen oli ja on todella lupaava esitys, mutta se jätettiin markkinoilla ihan yksin ja kesken. Nokian olisi pitänyt luukuttaa siihen rutkasti edullista ja kivaa softaa tarjolle ja joutuin Meego pohjainen vielä N900:sta parempi seuraaja markkinoille jo aikoja sitten. Vaan ei, tuodaan muutama sympparimalli vielä. Huoh.
Muuten olen todella ihmeissään kahdesta asiasta:
1) Miten voi olla suomalaisia, jotka oikeasti jaksavat ihan älyttömien ja järjettömän pienten yksityiskohtien takia morkata Nokiaa automaattisesti, koko firmaa, kaikkia tuotteita? Eikö tosiaan tajuta, että edelleen noin 65-70% ko firman tuotekehityksestä lepää suomalaisten insinöörien harteilla, eli firma työllistää aika vitusti suomalaisia ja tällöin firman menestys olisi koko maalle tärkeää.
2) Miten näistä luuriasioista yleensäkään väki jaksaa näin voimallisesti ja tunteella vaahdota? Ite en kannata mitään merkkiä, mallia, enkä systeemiä (vaikka kieltämättä vähän symppaan kaikkea Linux pohjaista, eli multikoiden osalta Maemo/Meego ja Android, avoimen lähdekoodin systeemi on mun silmiin jo periaatteen tasolla suotava ja kun kuulemma Android on helvetin käytettävä ja toimiva käyttis, niin paha sitä on vastustaakaan). Kun joskus hamassa tulevaisuudessa ostan itelleni tai mahdolliselle firmalleni kännykän, mietin tarpeitani ja sitä, mikä malli ne tyydyttää parhaiten. Paskat nakkaan brändeille. Ihan vain suomalaisten insinöörien takia tsekkaan ensin Nokian tarjonnan, mutta voin päätyä ihan yhtä hyvin HTC:n, Samsungin tai Applen malliin. Mekaaninen qwerty on kyllä ehdoton vaatimus. Jos joku merkki ei sitä tarjoa, niin sitten se ei mulle käy. Onneksi qwertyluureja on nytkin jokunen malli myynnissä ja tulee uusiakin kai. Kamera ei kiinnosta mua yhtään, joutaisi olla pois koko laitteesta, on mulle 100% turha kapistus. Tiedän tässä asiassa edustavani katoavaa kansanperinnettä, fossiili. :D Käyttiksen sujuvuus ja mieluiten Linux pohjaisuus, mekaaninen qwerty ja softatarjonta, siinäpä ne tärkeimmät kännykän valintakriteerit voisivat olla kohdallani tällä hetkellä.
Noh, kai kulutuselektroniikasta tunteella ja voimalla vaahtoaminen on vain merkki siitä, että on rahaa ja aikaa runsaasti, elämä on niin leppoisaa ja turvallista, että riittää virtaa ja aikaa vääntää näinkin epäolennaisista asioista oikeen urakalla.