Nokia N8

Kyllä. On todella outoa, että N900 jälkeen Nokia ottaa noin paljon takapakkia. N8 olisi ollut loistava puhelin joskus 3 vuotta sitten, mutta nyt jää täysin jalkoihin. Tietenkin nokiafanaatikot sitä ostaa ja niitähän on paljon varsinkin Suomessa, mutta vaikea nähdä kovin suurta menekkiä maailmalla. Oman näkemyksen mukaan tuleva puhelimeni tulee olemaan ehkä Samsungin tuleva Galaxy S 2, iphone tai joku vastaava suorituskykyinen puhelin, jolla voi tehdä muutakin kuin puhua ja tekstailla. Pelkästään rautapuolella Nokia käyttää rautaa, joka on jäljessä aikaansa useita vuosia. Tietenkin siinä on omat puolensa, kun yhdistetään Symbian käyttis saaden pidemmän käyttöajan akun puolesta. Maemoa ja nykyaikaista rautaa odotellessa?

Ei kannata aliarvoida tuon N8:sin kameran vaikutusta; jos käyttäjät saa luopumaan peruspokkareista ja siirtymään kännykkäkameraan, N8 on vahvoilla...se että toimiiko S3 edes pokkarikameran softana on tietty asia erikseen.

Peruspaketti on kuitenkin ihan hyvin kasassa...Nokia ei ymmärtääkseni vieläkään ole N8 lippulaivakseen tituleerannut, vaan kyseessä on mid-/upper mid-range älypuhelin suurelle käyttäjäkunnalle. Jos symppari ei ole aivan paska (se voi olla) niin se omassa nichessään voi myös onnistua. Android olisi tietenkin ollut kaikkein turvallisin valinta mutta aika näyttää...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi perusongelma sen perusteella nähtynä, mitä itse it-alalla ja nimenomaan kännypuolella työskennelleenä 2002-2005 näin ja mitä olen kuullut aika monelta DI ja normi-insinöörikaverilta, jotka edelleen työskentelevät Nokialla tai sen alihankkijalla, on se, että väliportaan johtoa ja ylintä johtoa on paisutettu ja siellä on pääasiassa väkeä, jotka eivät ole ajantasalla olleet enää noin 5-8v aikana. Eli ei ymmärretä riittävän voimakkaasti ja syvällisesti sitä, mitä suurin osa nykyajan ostajista kaipaa ja millä sitä voittoa todella taottaisiin, esim. samaa tahtia, kuin Apple.

Kun Nokialta tuli 2002 kesällä ihkaeka kamera- ja symppariluuri, olin useissa silloisten työkavereiden kanssa käydyissä keskusteluissa sitä mieltä, että tulevaisuus on softan. Tämä siksi, että kännykät tulisivat muuttumaan taskutietokoneiksi, kunhan rauta kehittyisi, prossujen suorituskyky nousisi, näyttö kehittyisi ja kasvaisi ja muistin määrä kasvaisi. Tällöin ns. kännykkä/multikka/taskutietokone olisi myyntipakettina pc:n (tai Apple, ihan sama, mikä vain kotitietokone) kaltainen perusrauta. Sen myyntimenekki perustuisi pääasiassa kahteen asiaan: muotoilu ja softavalikoima. Ja näinhän se nyt menee. Softan avulla jokainen asiakas/käyttäjä voi muokata taskutietokoneensa tarpeidensa ja budjettinsa mukaan sellaiseksi, joka itselleen parhaiten sopii.

Sinänsä noissa mun ennustuksissa ei ollut mitään ihmeellistä. Kyllähän vastaavaa juttua puhui aika moni, myös kännykänsuunnittelijoiden joukossa. Kriittinen kysymys onkin: Miksi Nokia ei ole panostanut softaan ja käytettävyyteen riittävästi? Lisäksi: Miksi edelleen panostetaan symppariin (poliittiset syyt firman sisällä kenties? mitään järkiperusteluita on vaikea keksiä), kun se on käytettävyydeltään aika monen toimesta ja aika moneen kertaan todettu puutteelliseksi, ei pärjää pahimmille Ison Sinisen kilpailijoille? N900 Maemoineen oli ja on todella lupaava esitys, mutta se jätettiin markkinoilla ihan yksin ja kesken. Nokian olisi pitänyt luukuttaa siihen rutkasti edullista ja kivaa softaa tarjolle ja joutuin Meego pohjainen vielä N900:sta parempi seuraaja markkinoille jo aikoja sitten. Vaan ei, tuodaan muutama sympparimalli vielä. Huoh.

Muuten olen todella ihmeissään kahdesta asiasta:
1) Miten voi olla suomalaisia, jotka oikeasti jaksavat ihan älyttömien ja järjettömän pienten yksityiskohtien takia morkata Nokiaa automaattisesti, koko firmaa, kaikkia tuotteita? Eikö tosiaan tajuta, että edelleen noin 65-70% ko firman tuotekehityksestä lepää suomalaisten insinöörien harteilla, eli firma työllistää aika vitusti suomalaisia ja tällöin firman menestys olisi koko maalle tärkeää.
2) Miten näistä luuriasioista yleensäkään väki jaksaa näin voimallisesti ja tunteella vaahdota? Ite en kannata mitään merkkiä, mallia, enkä systeemiä (vaikka kieltämättä vähän symppaan kaikkea Linux pohjaista, eli multikoiden osalta Maemo/Meego ja Android, avoimen lähdekoodin systeemi on mun silmiin jo periaatteen tasolla suotava ja kun kuulemma Android on helvetin käytettävä ja toimiva käyttis, niin paha sitä on vastustaakaan). Kun joskus hamassa tulevaisuudessa ostan itelleni tai mahdolliselle firmalleni kännykän, mietin tarpeitani ja sitä, mikä malli ne tyydyttää parhaiten. Paskat nakkaan brändeille. Ihan vain suomalaisten insinöörien takia tsekkaan ensin Nokian tarjonnan, mutta voin päätyä ihan yhtä hyvin HTC:n, Samsungin tai Applen malliin. Mekaaninen qwerty on kyllä ehdoton vaatimus. Jos joku merkki ei sitä tarjoa, niin sitten se ei mulle käy. Onneksi qwertyluureja on nytkin jokunen malli myynnissä ja tulee uusiakin kai. Kamera ei kiinnosta mua yhtään, joutaisi olla pois koko laitteesta, on mulle 100% turha kapistus. Tiedän tässä asiassa edustavani katoavaa kansanperinnettä, fossiili. :D Käyttiksen sujuvuus ja mieluiten Linux pohjaisuus, mekaaninen qwerty ja softatarjonta, siinäpä ne tärkeimmät kännykän valintakriteerit voisivat olla kohdallani tällä hetkellä.

Noh, kai kulutuselektroniikasta tunteella ja voimalla vaahtoaminen on vain merkki siitä, että on rahaa ja aikaa runsaasti, elämä on niin leppoisaa ja turvallista, että riittää virtaa ja aikaa vääntää näinkin epäolennaisista asioista oikeen urakalla.

Eilen käytiin broidin kanssa Nokia-kaupassa hypistelemässä N8:a. Ulkoisesti se ainakin mun silmää miellyttää ja on ihan hyvän olonen vehje. Ei niin kauheesti oo kokemusta noista kosketusnäyttöisistä älypuhelimista, niin ei mitään syvällistä vertailua pysty tekemään, mutta äkkisältään se käyttis vaikutti ihan kohtalaiselle. Sen sijaan nettiselain siinä oli kyllä jotenkin hankalan olonen käyttää. Yleisestikkin ehkä hiukan tahmaisemman olonen kuin esim iLuuri.

Kamera ei kiinnosta mua yhtään, joutaisi olla pois koko laitteesta, on mulle 100% turha kapistus. Tiedän tässä asiassa edustavani katoavaa kansanperinnettä, fossiili. :D
Vähän sama täällä. Tosi vähän tulee kuvia otettua puhelimella. Tosin se hyvä kamera on vähän kuin sähkösäätöiset penkit autossa tai sähkölasit takana. Ei niillä mitään tee, jos autolla yksin ajelee, mutta olishan ne kiva olla. Sellaista pippelinvenytystä se on luurienkin kanssa. Lällällää, mulla onkin navigaattori puhelimessa ja sulla ei, vaikken sitä ikinä käytäkään.

E:
Sen sijaan nettiselain siinä oli kyllä jotenkin hankalan olonen käyttää. Yleisestikkin ehkä hiukan tahmaisemman olonen kuin esim iLuuri.
Miksi muuten näitä vakio nettiselaimia arvostellaan niin paljon? Mitä väliä sillä on onko se paska, kun siihen kuitenkin saa muitakin selaimia?? Mulle ainakin on ihan itsestäänselvyys, että selaimen joutuu vaihtamaan. Omassa Galaxy ässässäkin on ihan homo vakioselain ja vaihdoin sen dolphiniin. Sekin osoittautui homoksi ja vaihdoin sen skyfireen. Nyt on hyvä, eikä tarvitse kiukutella paskasta selaimesta. Voishan se tietysti olla kiva ettei tarvitse hyvää selainta etsiä, vaan se on jo valmiiksi puhelimessa, mutta aika pieni vaiva se kuitenkin on. En itse edes oleta, että jollain puhelimella voisin vakioselainta käyttää.

Muuten olen todella ihmeissään kahdesta asiasta:
1) Miten voi olla suomalaisia, jotka oikeasti jaksavat ihan älyttömien ja järjettömän pienten yksityiskohtien takia morkata Nokiaa automaattisesti, koko firmaa, kaikkia tuotteita?

Katkeroituneita työntekijöitä, irtisanottuja, ulkoistettuja ja alihankkijoiden edustajia jotka ovat saaneet omakohtaisesti kokea miten isoa sikaa iso N osaa pelata? Ei tarvita kuin yksi tällainen myrkyttämään kymmeniä lähipiirinsä ihmistä anti-puolueeseen, jotka sitten taas kertovat tarinoita eteenpäin. Työnantajana- tai kumppaninahan ko. yrityksellä ei tällä hetkellä ole mikään järin hehkeä maine.

Ja tietty ihan perussuomalainen sairaalloinen tyydytys siitä kun joku putoaa korkealta takaisin harmaaseen massaan. Siitä suomalainen tykkää.

2) Miten näistä luuriasioista yleensäkään väki jaksaa näin voimallisesti ja tunteella vaahdota?

Tätä olen ihmetellyt itsekin. Hinta vs. ominaisuudet jyrää meikäläiselle, kuten muissakin hankinnoissa. Jos joku aikuinen ihminen kokee jonkun hikisen telefoonin imagonsa ja egonsa jatkeena niin sitten menee elämässä kyllä jo todella heikosti.

Miksi muuten näitä vakio nettiselaimia arvostellaan niin paljon? Mitä väliä sillä on onko se paska, kun siihen kuitenkin saa muitakin selaimia?? Mulle ainakin on ihan itsestäänselvyys, että selaimen joutuu vaihtamaan. Omassa Galaxy ässässäkin on ihan homo vakioselain ja vaihdoin sen dolphiniin. Sekin osoittautui homoksi ja vaihdoin sen skyfireen. Nyt on hyvä, eikä tarvitse kiukutella paskasta selaimesta. Voishan se tietysti olla kiva ettei tarvitse hyvää selainta etsiä, vaan se on jo valmiiksi puhelimessa, mutta aika pieni vaiva se kuitenkin on. En itse edes oleta, että jollain puhelimella voisin vakioselainta käyttää.

Toi on kyllä totta. Ehkä sitä vaan odotetaan, että olis kaikki ns. perusominaisuudet samantien hyvin käytettävissä, vaikka harva tietokoneissakaan käytää alkuperäistä selainta vaan siihenkin haetaan tulikettu tjms. Käytän itsekkin omassa E63:ssa Opera Mobilea, kun sen oon havainnu parhaiten toimivaksi..

Tätä olen ihmetellyt itsekin. Hinta vs. ominaisuudet jyrää meikäläiselle, kuten muissakin hankinnoissa. Jos joku aikuinen ihminen kokee jonkun hikisen telefoonin imagonsa ja egonsa jatkeena niin sitten menee elämässä kyllä jo todella heikosti.
Vahvasti tuntuu, että osa haluaa kuvitella puhelimen olevan joillekin joku egon jatke ja näiden mielikuvistusmaailmasta olisin enemmän huolissaan. Mitä vitun väliä jos joku fanittaa esim. jotain automerkkiä. Pitääkö sitä yön pimeinä tunteina miettiä, että onkohan se nyt sille kyrvänjatke?

Nää on jumalauta puhelimia ja puhelimet on yleensä hauskoja vempaimia, Nokia ei ole tehnyt hauskoja vempaimia moneen aikaan.

IronMind, voi olla. En vaan ymmärrä, miten väki ei tajua sitä, että se ns. iso sika, mitä mahdollisesti Iso Sininen pelaa, on prikulleen samaa kamaa, mitä jokaikinen muukin monikansallinen suuryhtiö pelaa. Eli esim. järkätään 2-5 alihankkijafirmaa tekemään samaa hommaa. Kilpailutetaan niitä firmoja keskenään, pudotetaan mahd. välillä sieltä joku tai joitain firmoja pois (=ei uusita alihankintasopimusta, alihankkijafirma lomauttaa tai antaa potkuja, Nokia tai muu kansainvälinen suuryritys ei), kilpailutetaan sopparit ja hinnat uudelleen, järkätään matalampia hintoja jne. Aivan peruskauraa ja samaa alihankkijoiden hyväksikäyttöä harrastaa tietääkseni ihan jokaikinen iso kansainvälinen firma joka alalla. Olen kyllä kuullut, että tällä alalla mm. Samsung ja nää Taiwanin firmat (HTC etc.) ovat duunarin näkökulmasta totaaliriistopuljuja nekin, tod.näk. paljon Suomea ja Nokiaa pahempaa meininkiä. Täällä kumminkin työlainsäädäntö ja tessit suojannevat palkollista duunaria vielä hieman enemmän, kuin Taiwanissa tai Koreassa.

Jos em. kaltainen alihankkijan hyväksikäyttökuvio sattuu omaa nilkkaan, niin tottakai vituttaa, ei siitä ole epäilystä. Mutta onko kovin aikuista ja järkevää sitten leimata koko firma ja kaikki sen tuotteet ikuisiksi ajoiksi paskoiksi? Ei mielestäni.

Kaiken ytimessä on kumminkin se, että firman omistajat haluavat mahd. suuren tuoton osakkeilleen. Palkollisten pamppujen on sitten sen tahdon mukaan parhaansa mukaan pompittava. Nyt noin parin viime vuoden aikana Nokia ei ole tässä onnistunut, koska eivät ole onnistuneet kilpailemaan menestyksekkäästi sillä alueella, missä on suurimmat katteet ja tahkotaan eniten voittoa, eli kalliimman puoleiset taskutietokoneet/multikat.

Katkeroituneita työntekijöitä, irtisanottuja, ulkoistettuja ja alihankkijoiden edustajia jotka ovat saaneet omakohtaisesti kokea miten isoa sikaa iso N osaa pelata?
En nyt ihan ymmärrä tätä sikailunillitystä. Nokia ei ole sen kummempi pörssinoteerattu firma kuin mikään muukaan tässä suhteessa. Osakeyhtiölain mukaan yrityksen tehtävä on luoda lisäarvoa omistajilleen - viime aikojen Nokia ei tässä ole todellakaan kunnostautunut joten voisi sanoa, että omistajilta on siirtynyt arvoa alihankkijoille ja Noksun työntekijöille. Tuotekehitysorganisaation pitääkin osata luopua ei-keskeisiksi osoittautuneista busineksista, jotta syntyy tilaa luoda uutta. Itsekin olen ollut näissä luopumisissa mukana useammankin kerran, mutta taas on saman firman tägi kaulassa :)

Ja tietty ihan perussuomalainen sairaalloinen tyydytys siitä kun joku putoaa korkealta takaisin harmaaseen massaan. Siitä suomalainen tykkää.
Tässä on jo enemmän perää. Ihan niinkuin ykköshämiksessä Green Goblin lausui: "The one thing they love more than a hero is to see a hero fail, fall, die trying".

EDIT: quote myös jatkuu aika sopivasti: "In spite of everything you've done for them, eventually they will hate you."; ja en nyt tarkoita, että Noksu on joku kalsarikalle supersankari, mutta on sen maksamilla yhteisöveroilla Suomeen aika monta koulua ja terveyskeskusta noussut.

Mä en allekirjoita tuota, että ihmiset nauttisivat yritysten epämenestyksestä, yritykset kun eivät ole ihmisiä. Yksittäisten ihmisten tuhoa taas Suomessa toivotaan varmaan jokaiselle menestyneelle.
No ei tarvitse kaukaa etsiä - johan tälläkin palstalla on yksi mode, joka innoissaan postaa tänne aina kun Kauppalehti löytää Noksusta jotain valitettavaa, eli suurinpiirtein joka arkipäivä.

No ei tarvitse kaukaa etsiä - johan tälläkin palstalla on yksi mode, joka innoissaan postaa tänne aina kun Kauppalehti löytää Noksusta jotain valitettavaa, eli suurinpiirtein joka arkipäivä.
Samaa tekee osa muroista Applen kohdalla.

Samaa tekee osa muroista Applen kohdalla.

Mutta kun se on Mike eriasia, applea kuuluu haukkua, Nokia taas on arvostelujen yläpuolella kun se on suomalainen.

Siteeraat archimedesta kuin olisit todistanut jonkun perimmäisen totuuden? :lol2: Kaksinaismoralismia parhaimmillaan, minä en saisi kommentoida Nokiaa mutta et näe siinä mitään pahaa että applea haukutaan joka suunnasta.

Siteeraat archimedesta kuin olisit todistanut jonkun perimmäisen totuuden? :lol2: Kaksinaismoralismia parhaimmillaan, minä en saisi kommentoida Nokiaa mutta et näe siinä mitään pahaa että applea haukutaan joka suunnasta.
Kyllä se kuule on niin,että Nokiaa on lyöty ja lujaa joka tuutista!!
Joka helvetin anaalianalyytikko on mollannut(varsinkin tuo Kuittisen Tero) Nokiaa joka paikassa!
Kaiken maailman myyntisuosituksia on tullut!
Esim tämä suorastaan on huvittava "kehoitus"!
"Nokian osake myyntiin, hinnat laskevat -Citi 30.09.2010

Amerikkalainen Citigroup kehottaa myymään Nokian osakkeet. Pankin analyytikko Zahid Hussein uskoo, että Nokian keskihintaisten ja kalliiden älypuhelinten myyntihinnat laskevat kilpailupaineiden takia merkittävästi.

Nokian osake maksoi keskiviikon jälkikaupankäynnissä New Yorkissa 10,12 dollaria. Citi antaa osakkeelle "myy"-suosituksen ja 7,93 dollarin tavoitehinnan. Pankki uusi osakkeen myyntisuosituksen."
Vai että oikein kehoittaa:D
Applea jonottaa 25ihmistä oven takana,niin sitä hehkutetaan joka paikassa,mutta kun joku taho kertoo"perättömiä"uutisia,että N8 myöhästyy viikon pari niin kurssi niiaa heti lähemmäksi 10%;)
Eli eiköhän se ole niin,että Nokiasta sitä paskaa puhutaan tuutintäydeltä ja Applesta joka ongelma siloitellaan pehmeällä kädellä!
Mitäs jos Noksun puhelimessa olisi kyseinen ominaisuus,että puhelinta pitää väärästä paikkaa kiinni,niin yhteys katkeaa:D:D

Kyllähän se applen morkkaaminen on vain ihan trollailua tai muutenvaan höpöä kuittailua joka johtuu tietyistä syistä, jotka nyt vaan tulevat tuosta hypen palvonnasta. Appleihmiset nyt vaan esiintyvät monilla foorumeilla vähän vajaasti kun eivät ole perehtyneet useimmiten juurikaan muiden merkkien juttuihin ja jaksavat julistaa sitten asioita vähän turhan sinisilmäisesti. Monesti kuittailu onkin siksi vaan kuin veisi downilapselta hattaran että näkee miten se reagoi. Useimmitenhan applen tuotteet ovat kuitenkin oivallisia ja niissä on hyviä juttuja, kyllä ne "murot" niitä applen tuotoksiakin hypistelevät ja speksit tietävät.

Talouspuolen jutut onkin sitten erikseen, niitä ei kannattane kommentoida teknopuolella kun ei tuo kurssikehitys välttämättä nyt ihan suoraan mene tuotteen kanssa käsikädessä.

Mitäs jos Noksun puhelimessa olisi kyseinen ominaisuus,että puhelinta pitää väärästä paikkaa kiinni,niin yhteys katkeaa:D:D
Uutinen sulle, ihan manuaalissa asti on Nokian joissain luureissa tuo maininta.

Mitenkäs nyt suu pannaan?

Nii on ollut jo ainakin viimeiset 5v, ja varmaan kaikista kännyköistä saa palkit tippumaan kun oikein peittää käsillään, eiköhän nuo sen takia ole manuaalin laitettukin. Iphone taitaa olla vain herkempi tuolle tai sitten on tehty vaan isompi juttu

Mielestäni N8 ei hääviltä vaikuttanut videon perusteella minkä katsoin netistä.

Olin aikas pettyny niin sanotusti, voisin väittää että en vaihtaisi edes päikseen tota n97 miniäni tuohon kapistukseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom