Nokia N8

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo ei se lopputuomio näyttänyt niin kovin hyvältä ennakko-odotuksiin nähden.

If you've always used Nokia phones or never played with a smartphone before, then the Nokia N8 works pretty well. You'll get a top notch camera, a good battery life and a more-than-useful media player.
But make sure you don't play with another top-end smartphone as you'll soon see the UI, keyboard and internet are all significantly better than the N8's and if you don't use the camera or music player that often you might regret your purchase.

Tuli mieleen tosta UI:sta, että muutaman viikon käyttämisen jälkeen puhelimesta ainakin allekirjoittaneella lähtee pois se ensihurmos mitä laitteella aluksi on ja sen jälkeen tietyt ominaisuudet alkavat korostua. Itsellä ainakin korostuu kamera, nettiselaus ja sähköpostien kirjoittaminen tietenkin puhumisen ja musiikin kuuntelemisen lisäksi. Uskon, että N8 tulee noissa asioissa olemaan aika hyvälläkin tasolla (+ilmainen navigointi). Toki käytön pitää olla jouhevaa (mitä ei voi sanoa aikaisemmissa Symbianeissa olleen), mutta nopeasti mennään kyllä back-to-basicseihin, jossa akun jatkuva lataaminen alkaa harmittamaan loppupeleissä enemmän mitä ne alkuun hienolta tuntuneet ominaisuudet.

Eli kun kohta markkina älypuhelinten suhteen maturisoituu, niin noi perustekijät nousee taas olennaisiksi kriteereiksi kun kaikilla on kivaa karkkia näytöt täynnä ja kaikki on toistensa klooneja. Ja uskon että niitä pelejä ja sovelluksia löytyy jo tällä hetkellä suurimmille alustoille riittävästi normaalikäyttäjän tarpeisiin. Totta kai tarjonnan pitää vastata markkinoiden muutoksia ja on kiva kun on valinnanvaraa, mutta itelle se käyttö kyllä rutinisoituu aika nopeasti.

Ihmetyttää vaan Symbianiin panostaminen. Mä kun jo luulin, että Nokian tulevat ns. multikat/älyluurit tulisivat olemaan vallan Maemolla käyviä. Mutta ei sitten.
Aikaa on mennyt ja nyt kun luuri on myynnissä ja ensimmäisiä arvioitakin julkaistu, voin vain jatkaa sympparin ihmettelyäni. Miksi se on Nokialle niin rakas lempilapsi?

Aikaa on mennyt ja nyt kun luuri on myynnissä ja ensimmäisiä arvioitakin julkaistu, voin vain jatkaa sympparin ihmettelyäni. Miksi se on Nokialle niin rakas lempilapsi?

Mulle ei oo kyllä mitään väliä enää onko se iOS, Antero vai Symbian jos käyttö on sulavaa ja itselle tärkeät toiminnot toimii hyvin.

Symbianin akkukestoa olen kyllä alkanut arvostaa. Ja luulen ettei Noksu yksinkertaisesti vain saanut uutta MeeGoa noin nopealla aikataululla valmistettua. Eiköhän noi sym^3 panostukset olla tehty jo aika kauan aikaa sitten niin tuskin alettu dumppaamaankaan sitä.

Ps. Itse arvostelisin sitä parjattua Symbiania vasta oman hlökohtaisen käytön jälkeen paremmin. Tai ehkä itseäni ei aina vain vakuuta jotkut Techradarin arvostelut. Jos ei tykkää niin ei osta. Jos se on ok, mutta vaikka jotkut toiminnot (kartat, navigointi, kamera) ovat tärkeämpiä niin ottaa sen. Ja lisäksi, en ainakaan itse jos Nokialla olisin töissä niin viitsisi olla käyttämättä alustaa, jonka kehityskustannukset välillisine vaikutuksineen (Ovi-kaupan kustannukset) ovat valtavat. Ja kun joku sanoo, että miksi ei Android, niin kyllä toi palvelupuoli on ollut sen verran houkutteleva bisnesmahdollisuus että en siitäkään heti luopuisi.

Techradar on arvostellut tuotantoversion suht. kattavasti.

http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/nokia-n8-692448/review?artc_pg=1

Varsin odotettavia kommentteja, valitettavasti. Tasaväkinen kilpailija Antero-huippumalleille ja Jesus-puhelimelle olis ollut tervetullut.

Tää nyt oli arvattavissa. No ehkä se seuraava sit taas.. Tai sitä seuraava. Itellä ensi kesänä varmaan puhelimen vaihto edessä saas nähä kumpi on houkuttelevampi ifööni 5 tms, vai joku android.

Mun mielestä toi artikkeli toi hyvin sen esiin että Nokian/Symbianin vanhat sudenkuopat on tallella (olen ex-N97 user). En mä mitään puhelinta jonkun arvostelun perusteella osta, mutta olihan tuossa hyvin selkeästi perusteltu/eritelty mikä mättää; vanhat tutut jutut jotka kaikki joskus Sympparia käyttäneet tietää, jos ovat parempaan koneeseen verranneet
- webabrowserilla ei tee mieli surffata; lägiä, tökkimistä, huono/puuttuva palstoitus ja hankala UI
- UI/Desktop/inputi lägää (tää on näkynyt esittelyvideoissakin selkeästi) ja yksinkertaiset asiat vaatii välillä hitosti painalluksia
- Desktoppien jne. muokkaus omannäköisesti on varsin rajattua/onnettomat widgetit

Nuo yllämainitut aiheuttaa hampaidenkiristelyä monta kertaa joka päivä n+1 kertaa ja siinä ei silloin paras kamera, HDMI-out jne paljoa pelasta...

Nokiassa on loistavaa tuo akunkesto; siinä N97 oli parempi kuin nykyinen Desire (tosin joka toinen yö tämä vaan on piuhassa). BT:n sai pitää päällä koko ajan ja akku vaan kesti jne. Tosin kuten artikkelikin totesi, ei tuota Noksua tullut käytettyä lähellekään yhtä paljon, sillä meni webaan jos oli pakko saada tietää jotain. Desireä ilman taasen ei paskalle mennä ettei tule tylsää ;)

Älyluurien markkina maturisoituu ja luurit alkaa parin vuoden sisään olla ns. feature complete. Noksulla on vaan valitettavasti matkaa enemmän tuohon pisteeseen kuin muilla ja ilmeisesti responsiivinen/joustava käyttöliittymä on vasta Meego:ssa, jota ennen nähtänee jo ensimmäiset Android 3.0 luuritkin...

Omasta mielestäni N900 on/oli yllättävän valmis tuote ja ihmettelen jos ensimmäinen Meego-luuri ei olisi sitä (jopa selkeästi) parempi. Luuriin vähän parempi design, desktopille oletuksena tyhmemmille (tai kiireisille) peruspikakuvakkeet ja widgetit ja kosketusnäyttöä "herkemmäksi", niin ihme jos ei ominaisuudet kelpaisi. N900:ssa tuomii kaikki nuo asiat, mitä vässy74 tuossa yläpuolella mainitsi.

Sovellusten paremmuudesta puhuttaessa ne oikeasti isoille massoille tarpeelliset softat löytyy kohta joka luurista (tai jokaiselta valmistajalta löytyy sellainen luuri). Kun yritin miettiä, millaista ohjelmaa itse kaipaisin puhelimeeni, niin ei kovin montaa ideaa tullut mieleen. Suurin osa ideoista liittyi paikkatietoon sekä yhteisöllisyyteen ja käyttäjien datan tuottamiseen. Mun on vaikea uskoa, että "puhelin" tulisi syrjäyttämään tietokonetta niissä asioissa, mihin suurin osa sitä nykyään käyttää. Puhelimessa koko ja käytettävyys rajoittaa niin paljon. Toisaalta uskoisin, että "puhelin" voisi olla tulevaisuudessa ainakin kotitalouksissa ns. "keskusyksikkö".

vastakysymys: en voi kuin ihmetellä että tuossa paskassa käyttiksessä on ensimm... krhm toisena mobiilimaailmassa rautakiihdytetty ui? tuo vinkkaa siihen suuntaan että symbian tulee pesemään androidin jouhevuudessa puolella rautateholla.

"If you've always used Nokia phones or never played with a smartphone before, then the Nokia N8 works pretty well. You'll get a top notch camera, a good battery life and a more-than-useful media player.
But make sure you don't play with another top-end smartphone as you'll soon see the UI, keyboard and internet are all significantly better than the N8's and if you don't use the camera or music player that often you might regret your purchase."

Kuten arvelin; tein varsin järkevän päätöksen luopua kokonaan Nokiasta ja siirryin Iphoneen. Jos tähän ylläolevaan lainattuun kappaleeseen on luottaminen.

Ihan odotetulta Techradarin arvostelu vaikutti, mutta en liikaa painoarvoa laittaisi sille, jos osa toiminnallisuudesta lagaa. Varmastikin tulevilla softapäivityksillä tuollaisia tullaan oikaisemaan. Luulisi tuon akkukeston ja raudasta irti revityn tehon kertovan, miksi Symbian OS vieläkin porskuttaa. Tuskinpa tämän puhelimen myyntivaltti on silmäkarkeissa tai applikaatioiden määrissä, mutta kenties "se vaan toimii"? Se vasta olisi melkoinen temppu :)

- webabrowserilla ei tee mieli surffata; lägiä, tökkimistä, huono/puuttuva palstoitus ja hankala UI

jos tahtoo surffailla luurilla, n8 kannattaa jättä kauppojen hyllyyn vielä hetkeksi ja katsoa miten qtwebkit -kilke joka julkaistaan myöhemmin pärjää.

Symbianissa itse ainakin kaipaan akun kestoa...
Oman Desiren saa ladata paivän puolentoista välein..

Miniopera toimii mutta siinä ei ole vielä sitä pinch tsuumia...

Uuden selaimen pitäis tulla parin viikon sisään?

Ja betalabsista saatavasta Mapsissä toimii vissiin pinch zoom..

Itse harkitsen noksun luuria sitten kun S´4 tai Meego-luuri on pihalla..

Pakko yleisesti kommentoida, pidempään jo ihmetyttänyt asenne joka osalla porukasta tuntuu olevan. Ollaan jollain sairaalla tavalla iloisia jos Nokialla menee heikkommin ja suunnilleen toivotaan että koko firma häviäisi maan päältä. Todella erikoista.

Nokia on tosiaan jäänyt älypuhelinpuolella jälkeen joistain muista valmistajista viimeisten vuosien aikana mutta ainakin itse toivon hartaasti kaikkea hyvää firmalle ja että sieltä noustaan taas kehityksen kärkeen jossain vaiheessa, mitä nopeammin sitä parempi tietenkin. Kyseessä on kuitenkin edelleenkin merkittävä työllistäjä Suomessa ja verorahaa kertyy Nokian ansiosta yhteiseen kassaan huomattavasti.

Eli toivotaan aidosti että tilanne muuttuu koko ajan parempaan suuntaan eiks je?

Yleensä nämä Nokia-vihaajat ovat juurikin Applen ihannoijia. Kiintymys taskussa olevaan laitteeseen näyttää olevan niin valtavaa että kotimaan suurimman firman toivotaan menevän nurin ihan siksi että oma rakas kännykkä pysyisi korkeimmalla korokkeella.

Minä ainakin ymmärrän jonkinasteisen fanituksen luureja kohtaan, mutta joillain (nimimerkkejä tuskin tarvinnee luetella) se menee kyllä törkeesti överiksi. Meikä ainakin odottaa sitä esim. nokian meego -luureja ja voin hyvin kuvitella skenaarion, että mulla joskus tulee vielä olemaan nokian luuri. Tiedä sitten, että milloin tuo tapahtuu.

Techradar on arvostellut tuotantoversion suht. kattavasti.

http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/nokia-n8-692448/review?artc_pg=1

Varsin odotettavia kommentteja, valitettavasti. Tasaväkinen kilpailija Antero-huippumalleille ja Jesus-puhelimelle olis ollut tervetullut.

Kyllä. On todella outoa, että N900 jälkeen Nokia ottaa noin paljon takapakkia. N8 olisi ollut loistava puhelin joskus 3 vuotta sitten, mutta nyt jää täysin jalkoihin. Tietenkin nokiafanaatikot sitä ostaa ja niitähän on paljon varsinkin Suomessa, mutta vaikea nähdä kovin suurta menekkiä maailmalla. Oman näkemyksen mukaan tuleva puhelimeni tulee olemaan ehkä Samsungin tuleva Galaxy S 2, iphone tai joku vastaava suorituskykyinen puhelin, jolla voi tehdä muutakin kuin puhua ja tekstailla. Pelkästään rautapuolella Nokia käyttää rautaa, joka on jäljessä aikaansa useita vuosia. Tietenkin siinä on omat puolensa, kun yhdistetään Symbian käyttis saaden pidemmän käyttöajan akun puolesta. Maemoa ja nykyaikaista rautaa odotellessa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom