Noidannuoli tai vastaava

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
46
olinpa sitten eilen menossa alkoon pulloja palauttamaan, ja tein kiertoliikettä muutaman kerran säkin kanssa matkalla, niin saakelin saakeli alaselkä vasemmalta puolelta meni jotenkin, eli tunne oli sellainen kuin varpaista päähän asti olisi mennyt salama --> polvilleen siitä ja melkein ylen tuli, hemmetti. tapahtui eilen, nyt sitten ON kipeä, voiskohan tuohon kiropraktikko auttaa, kun selässä ollut hieman epätasapainoa ja käynyt moisella joskus, en tiedä, hemmetti kun piti aloittaa sali taas tauon jälkeen. Laitoin tuota kylmägeeliä, mutta ei sillä kyllä hoosiannaa lauleta :evil:

nimimerkillä vihaan lepoa.

Lääkäriin vaan jos ei ole mennyt maanantaihin mennessä ohi. Siihen asti helpotusta saa kun makoilee tasaisella lattialla ja nostaa jalat tuolille (lantioon ja polviin about 90 asteen kulma). Joko lihas- tai välilevyongelma, ja jos kipu on ollut kuvaamasi lainen, niin luultavasti välilevy on käynyt ulkona ja painanut "iskias"hermoa, mahdollisesti jopa vaurioittanut sitä ohella. Voi tietysti olla myös lihasperäistä, mikä on aina parempi. Eli lekurilla vaan käymään...

Yliliikkuvat nikamat selässä teki mulle tota samaa. Ihan helvetillinen vaiva kun siitä tulee joka päiväistä.

Aloita syvien keskivartalon lihasten harjoittelu niin et kadu. Mulla kesti vuoden että selkä alkaa olla paremmassa kondiksessa.

no kaivoin esille painnonnostovyön ja se nyt päällä, on hieman helpompi olla, roikuin tangollakin tuossa, mutta jaajaa, tuo iskiashermoon kohdistuva paine varmasti se on ollut, koskaan moista kokenut, vatsat ja selkä on kyllä paskassa kunnossa, keskilihasten harjoittelua sitten pitää ruveta -> mitkä muuten parhaat liikkeet siihen??
tässä nyt ainakin on aikaa lukea vaikka kirjoja :D

Noilla tiedoilla noidannuolelta kuulostaa. Särkylääkkeitä. Ja tosiaan noilla tiedoilla vaikea sanoa varmasti, mutta välilevykipuun tuo ei sovi. Täyslepoa pitäisi välttää, sen verran kuin kipu antaa myöten.

Kiropraktikolle voi mennä, jos haluaa, mutta näyttöä sen tehosta selkäkivun hoidossa ei ole.

Klatskin sanoi:
Kiropraktikolle voi mennä, jos haluaa, mutta näyttöä sen tehosta selkäkivun hoidossa ei ole.

Näyttöä löytyy vaikka kuinka paljon. Ihan dataa, käytännön kokemuksia ja potilaskertomuksia. Jos et ymmärrä mitään manuaalisesta terapiasta ja segmenteistä niin älä jauha turhaa skeidaa näytöstä, sitä kyllä on.

Katso vaikka ensinalkuun PEDRO-tietokannasta ja käy sen jälkeen juttelemassa esim jonkun kiropraktikon tai omt-fysion kanssa. Voit toki tulla minunkin kanssa juttelemaan niin näytän ihan kädestä pitäen miten esim L4-L5 fasettilukosta johtuva kipu lievitetään ihan yhdellä käynnillä.

Mistä ihmeessä näitä tonttuja riittää... :wall:

fysio sanoi:
Näyttöä löytyy vaikka kuinka paljon. Ihan dataa, käytännön kokemuksia ja potilaskertomuksia. Jos et ymmärrä mitään manuaalisesta terapiasta ja segmenteistä niin älä jauha turhaa skeidaa näytöstä, sitä kyllä on.

Vähän odotinkin joltakulta tollaista reaktiota. Mutta: "Ihan data, käytännön kokemukset ja potilaskertomukset" eivät vain satu olemaan lääketieteen hyväksymää evidence-based-näyttöä. Piste. Voi olla että siitä on joissakin tapauksissa hyötyä, mutta sitä nyt vain ei ole tieteellisesti todistettu. Mitään muuta en sanonut.

Tosin esim. iskiasoireiston hoidossa lääkärit ovat aika yksimielisiä siitä, että kiropraktikosta ei ole apua. Kiropraktikoista en tiedä. Ja ymmärrän todellakin manuaalisesta terapiasta ja segmenteistä, se vaan ei liity tähän mitenkään.

Menikö perille? Eli älä ammu viestintuojaa. Ja tontutteluihin en lähde mukaan, vaikka aihetta voisi ollakin. ...Osittain tuon takia en mielelläni lähetä potilaita kiropraktikoille.

Kiropraktikko/naprapaatti multa sai yhdellä käynnillä kivut pois täysin. Kunnes vaiva sit uusi mitättömästä kumarrusliikkeestä parin viikon sisällä treeneissä.

plaything sanoi:
keskilihasten harjoittelua sitten pitää ruveta -> mitkä muuten parhaat liikkeet siihen??
tässä nyt ainakin on aikaa lukea vaikka kirjoja :D

Syvät lihakset on hakusanat joilla kantsii googlettaa.

Vaikka pilates tyyppisiä liikkeitä joista oma fysioterapeuttini näytti rankemmat versiot joissa riittää tekemistä ihan kohtuullisillakin keskivartalon lihaksilla....varsinkin jos on massaa yhtään vartalossa. :lol2:

Rupuli sanoi:
http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html
Tuo SI-nivelen paikalleenlaitto autto ainaki mulle. kolmen vuoden selkäkipujen jälkeen olo on ihmeellisen mahtava ja voin jälleen reenata täysillä :)

Mielenkiintoinen sivusto. Riittää muuten että linkin pasteaa yhteen threadiin...

Sivustolla mm. epäillään, että selkärankareuma, fibromyalgia, cauda equina -syndrooma, TOS ym. ym. johtuvat S-I-nivelen häiriöstä. Samaten yritetään parantaa MS-potilasta vaihtoehtohoidoilla. Perustuubaa siis.

Tämä oli henk. koht. suosikkini:

"Iskias - Noidannuoli
Iskias johtuu siitä, kun alaraajan hermo on puristuksissa. Iskias voi siis johtua muustakin kuin itse si-nivelen häiriöstä (mm. välilevyn pullistuma), mutta si-nivelen häiriö on myös niiden muiden oireiden alkusyy!" ...Jepjep.

Ja siis: on hienoa, että jotkin potilaat saavat apua kiropraktikoilta. Ikävä kyllä pelkästään yksittäiset "mulla se tehosi" raportit eivät anna aihetta suositella hoitoa kaikille muille vastaaville tapauksille - tähän tarvitaan huomattavasti laajempia ja parempitasoisia tutkimuksia. Ja aina pitäisi muistaa, että plasebonkin teho on yleensä n. 30%:n luokkaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
TJJ sanoi:
Taas tämän sivuston mainostusta..

Eikun ennemminkin pitäs sanoa että "Taas tätä asennetta lääkäreillä"...:wanha:

Ei siinä sulla pitäs olla valittamista jos ihmiset pyrkii aktiivisesti ja oma-aloitteisesti hakemaan tietoa vaivoistaan. Toki kriittisyyttä kaivataan yhtälailla lääkäreiden puheisiin kun tohon sivustoonkin. Mutta enemmän tosta hyötyä kun haittaa on.

Tuo sun lause tossa yläpuolella taitaa kiteyttää sen ajatusmallin joka valitettavan monessa lääkärissä on vialla. ;) :lol2:

Mutta onneks on myös hyviä, nöyriä ja ennenkaikkea kuuntelukykyisiä lekureita.:)

Työn vaativuus ja vastuut on vaan sitä luokkaa että omat asiat pitää olla aika hyvin kunnossa lekurilla ettei ne pääse vaikuttamaan hoitoon.

Esimerkkinä tästä on vaikkapa krapulassa tärisevä lääkäri jolla eilisen huurut vielä kolisee päässä. Oli siinä vähän aikaa naurussa pitelemistä kun lekuri oli se jolla näytti se suurempi hätä olevan.:D

Klatskin sanoi:
Ja aina pitäisi muistaa, että plasebonkin teho on yleensä n. 30%:n luokkaa.

Ja sano nyt vielä että placebon teho kroonisissa selkävaivoissa on se 30%. Ja hoitovaste on myös toki sitten pysyvä?

Sähän löysit ratkaisun tolla kaavalla kerralla kolmasosalle sun potilaista.:lol2:

Stiltskin sanoi:
Ja sano nyt vielä että placebon teho kroonisissa selkävaivoissa on se 30%. Ja hoitovaste on myös toki sitten pysyvä?

Suunnilleen sitä luokkaa. Ja tietysti järkikin nyt sanoo, ettei vaste yleensä ole pysyvä. Mutta jos potilaalta kysytään huolellisen tutkimisen, empaattisen kuuntelemisen ja vaikkapa kirkkaan värisen tabletin oton jälkeen, että tuntuuko nyt paremmalta, niin yllättävänkin moni vastaa kyllä. Ja kipu voi oikeastikin vähentyä - kipuhan syntyy kuitenkin loppupeleissä aivoissa. Mitäs luulet, millä homeopaatit & kansanparantajat leipänsä tienaavat?

Stiltskin sanoi:
Eikun ennemminkin pitäs sanoa että "Taas tätä asennetta lääkäreillä"...

Mun mielestäni kun tollaista sontaa tarjotaan faktana, asioista tietävillä on jopa velvollisuus huomauttaa asiasta.

Stiltskin sanoi:
Kiropraktikko/naprapaatti multa sai yhdellä käynnillä kivut pois täysin. Kunnes vaiva sit uusi mitättömästä kumarrusliikkeestä parin viikon sisällä treeneissä.

Nii-in.

Klatskin sanoi:
Suunnilleen sitä luokkaa. Ja tietysti järkikin nyt sanoo, ettei vaste yleensä ole pysyvä. Mutta jos potilaalta kysytään huolellisen tutkimisen, empaattisen kuuntelemisen ja vaikkapa kirkkaan värisen tabletin oton jälkeen, että tuntuuko nyt paremmalta, niin yllättävänkin moni vastaa kyllä. Ja kipu voi oikeastikin vähentyä - kipuhan syntyy kuitenkin loppupeleissä aivoissa. Mitäs luulet, millä homeopaatit & kansanparantajat leipänsä tienaavat?

Kyllä sä varmaan sen verran tekstistäni tajusit että en suinkaan ollut kyseenalaistamassa placebo-efektiä. :)

Placebolääkitystä pitäisi mun mielestä testailla ihan yleisesti, ainakin tietyntyyppisissä kroonistuneiden ryhmissä.

Itse uskoisin beta-endorfiinin olevan usein tuon placebon takana.

Toki sivuoireitahan tulee ihan yhtälailla myös placebolla. Että ei sekään ihan haitatonta ole. ;)

Klatskin sanoi:
Mun mielestäni kun tollaista sontaa tarjotaan faktana, asioista tietävillä on jopa velvollisuus huomauttaa asiasta.

Kyllä sieltä sivulta voi ihan auttavaakin tietoakin poimia. Tietoa jonka voi varmistaa ihan "viralliselta lääkäriltä". ;):lol2:

Klatskin sanoi:

Nii-in. Si-nivelhän se. En saanut tukivyötä mistään.

Tuppaa naksahtelemaan edes takaisin. Ai et usko, soita vaikka mun lääkärille. :)

Stiltskin sanoi:
Eikun ennemminkin pitäs sanoa että "Taas tätä asennetta lääkäreillä"...:wanha:

Meinasin alkaa vänkäämään, mutta jätänpä väliin. Vanha sanonta kertoo olennaisen: sama se vaikka paskaa syö, jos se auttaa. Eipä tuo multa ole pois, tuon sivuston mainostaminen vain ottaa päähän.

Stiltskin sanoi:
Ei siinä sulla pitäs olla valittamista jos ihmiset pyrkii aktiivisesti ja oma-aloitteisesti hakemaan tietoa vaivoistaan. Toki kriittisyyttä kaivataan yhtälailla lääkäreiden puheisiin kun tohon sivustoonkin. Mutta enemmän tosta hyötyä kun haittaa on.
Olen tässä asiassa vahvasti eri mieltä. Toki oma-aloitteinen tiedonhankinta on hyväkin asia, mutta monellako maallikolla on tarpeeksi faktatietoa, jotta tämänkaltaisilla sivuilla olevaa informaatiota voisi edes kriittisesti tarkastella? Kyllä ko. sivut voi aiheuttaa niiin paljon vääriä uskomuksia ja oletuksia selkäkipuiselle ettei tosikaan.:down:

Inkeri sanoi:
Olen tässä asiassa vahvasti eri mieltä. Toki oma-aloitteinen tiedonhankinta on hyväkin asia, mutta monellako maallikolla on tarpeeksi faktatietoa, jotta tämänkaltaisilla sivuilla olevaa informaatiota voisi edes kriittisesti tarkastella? Kyllä ko. sivut voi aiheuttaa niiin paljon vääriä uskomuksia ja oletuksia selkäkipuiselle ettei tosikaan.:down:

Vääriä uskomuksia onkin paljon. Suuri osa juuri lääkäreillä, joilla tuntuu olevan ihmeellinen tarve komentoida manipulaatiosta, kiropraktiikasta jne, vaikka koulutuksen puolesta eivät mitään niistä tiedäkkään.

Klatskin, tässä olis yksi meta-analyysin tulos ja ihan lääkärismieheltä:
"Tutkimusten mukaan selkärangan manipulaatiohoidosta on todettu olevan hyötyä mekaanisesta selkävaivasta kärsivälle potilaalle." Olavi Airaksinen, 1998. Niin että sinä voit pistää niitä pisteitäsi ihan mihin haluat. ;)

Tämä on oikeasti minulle mysteeri! Mikä ihme ajaa lääkärit komentoimaan asiantuntijoina aiheesta josta tietävät yhtä paljon kuin minä sisätaudeista.

Klatskin sanoi:
Tämä oli henk. koht. suosikkini:

"Iskias - Noidannuoli
Iskias johtuu siitä, kun alaraajan hermo on puristuksissa. Iskias voi siis johtua muustakin kuin itse si-nivelen häiriöstä (mm. välilevyn pullistuma), mutta si-nivelen häiriö on myös niiden muiden oireiden alkusyy!" ...Jepjep.

Tässä olen samaa mieltä. Tämän vuoksi itse tukeudun oikeasti koulutettuihin henkilöihin. Näillä kansanparantajilla on toisinaan hyviä yksittäisiä hoitotekniikoita ja ajatuksia, mutta nämä tyypit tuputtavat esim sitä SI-niveltä kaikkeen maihdolliseen.

Näissä kansanparantajissa minua silti kiinnostaa yksi asia. Jos niistä ei ole hyötyä ja niiden toimivuudesta ei ole tieteellistä näyttöä, miksi näille tyypeille on kolmen - neljän viikon jono? Ja miksi ihmiset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä saatuun hoitoon ja apuun jota he ovat saaneet vaivoihinsa?

fysio sanoi:
Vääriä uskomuksia onkin paljon. Suuri osa juuri lääkäreillä, joilla tuntuu olevan ihmeellinen tarve komentoida manipulaatiosta, kiropraktiikasta jne, vaikka koulutuksen puolesta eivät mitään niistä tiedäkkään.

Klatskin, tässä olis yksi meta-analyysin tulos ja ihan lääkärismieheltä:
"Tutkimusten mukaan selkärangan manipulaatiohoidosta on todettu olevan hyötyä mekaanisesta selkävaivasta kärsivälle potilaalle." Olavi Airaksinen, 1998. Niin että sinä voit pistää niitä pisteitäsi ihan mihin haluat. ;)

Tämä on oikeasti minulle mysteeri! Mikä ihme ajaa lääkärit komentoimaan asiantuntijoina aiheesta josta tietävät yhtä paljon kuin minä sisätaudeista.

No joo. Nyt ollaan jo niin :offtopic: , että ei lisä varmaan enää haittaa.

Asiahan on niin, että yksi tutkimus, edes meta-analyysi, ei vielä todista hoitoa toimivaksi. Jos se ei ollut ilmeistä, niin näytön riittämättömyys ei ollut oma tutkimustulokseni, vaan YKT:n toimituskunnan johtopäätös. Ja siis asiaan hyvin tarkasti perehtyneiden erikoislääkäreiden yhteinen mielipide. Piste ;)

Ja mysteeristä:
- väitän, että lääkärit tietävät asiasta melko paljon enemmän kuin sinä sisätaudeista (uskoisin).
- loppupeleissä lääkärit ovat se ammattikunta, jolla on "big picture" ihmisen sairauksista ja niiden hoidoista.
- lääkärit ovat harjaantuneita tulkitsemaan tutkimustuloksia tarkoituksenmukaisesti.
- ainakaan itselläni ei ole tarvetta päteä asioissa josta en mitään tiedä. Sen sijaan täyden potaskan tyrkyttäminen ehdottomana faktana saa minut näkemään punaista (tai vihreää, punavihersokea kun olen)

Vaikka itsekin olen siihen syyllistynyt, niin yrittäkää olla provosoimatta enempää vastauksissanne, please. En jaksaisi käyttää enää enempää aikaani tähän puimiseen.

Klatskin sanoi:
No joo. Nyt ollaan jo niin :offtopic: , että ei lisä varmaan enää haittaa.

Ja mysteeristä:
- väitän, että lääkärit tietävät asiasta melko paljon enemmän kuin sinä sisätaudeista (uskoisin).
- loppupeleissä lääkärit ovat se ammattikunta, jolla on "big picture" ihmisen sairauksista ja niiden hoidoista.
- lääkärit ovat harjaantuneita tulkitsemaan tutkimustuloksia tarkoituksenmukaisesti.

Offtopicista en tiedä, mutta mielestäni tärkeässä asiassa ollaan. Oma käsitykseni lääkärien tietämyksestä (tarkoitan keskiverto peruslääkärin koulutuksen saanutta) perustuu muutamaan tuttuuni jotka ovat lääkäreitä, sekä isoon kasaan lähete-/palautekeskusteluja joita olen käynyt eritasoisten lääkäreiden kanssa (yleislääkäri, kandi, ortopedi, fysiatri).

Itse olen törmännyt ilmöön, jossa puhutaan samasta vaivasta, mutta täysin eri kielellä/näkökulmasta. Itse yritän etsiä perusliikkumisen ongelmia ja sen jälkeen yksityiskohtaisesti paikallisia liikehäiriöitä jne. Lääkäri puolestaan pyrkii diagnosoimaan, etsimään selkeän vaivan, jota ei aina ole => esim doleres dorsii diagnoosi kätkee alleen tukun erilaisia manuaalisen terapian "diagnooseja". Löytyy lantion toiminta virheitä, L4-segmentin hypomobiilia ja hypermobiilia, kiristäviä lihaksia, lonkkanivelen rajoittunutta liikettä jne.

En vielä ole tavannut lääkäriä joka kykenisi tutkimaan tällä tarkkuudella selkäkipuista potilasta. Tämän vuoksi onkin mielestäni kummallista että samat henkilöt ovat hyvinkin kärkkäitä puhumaan ja arvostelemaan manipulaatiota, jos eivät edes osaa erotella segmentaalista liikehäiriötä lantion liikehäiriöstä. Puhumattakaan että tietäisivät mitä esim L4 traktiomanipulaatiossa tehdään.

Arvostan lääkärien diagnostiikkaa, eritoten erotusdiagnostiikkaa tilanteissa joissa tuki- ja liikuntaelinkipu onkin esim heijastekipua sisäelimistä. Samaan aikaan näen punaista kun kuulen lääkärin laittaneen kipeään olkapäähän kolme kortisoonia ja 2kk tulehduskipulääkkeitä ilman tulosta ja tarkempaa perehtymistä potilaaseen. Loppupeleissä ongelma olikin th-rangassa ja kireissä guffinlihaksissa. 2x triggerhoitoa + mobilisaatiota ja kivut olkapäästä hävisivät.

Onneksi nykyään meilläkin lääkärit kurkkivat terapeuttien puolelle ja vastaavasti terapeutit myös lääkärien puolelle. Tarvitsemme edelleen lisää yhteistyötä, jotta saamme pidettyä hoidettavat potilaat hyvissä käsissä. Eikä heidän tarvitsisi etsiä apua vaivoihin ennustajan, poppamiehen tai muun huru-ukon taholta. Itsellä on onni olla hyvässä tiimissä osaavan ortopedin kanssa, jonka kanssa kommunikointi toimii. Ikävä kyllä kohdallani yhteistyö lääkärien kanssa ei ole muutoin aina ollut hedelmällistä tai edes kannattavaa.
Tämän vuoksi itse provosoiduin aiheesta, osasyynä myös että kävin tässä samaan aikaan ihan livenä vastaavaa keskustelua lääkärin kanssa joka väitti että keskivartalon vahvistamista ei ole mitään hyötyä selkäkivuissa.

No tulipas taas tekstiä. Toivottavasti joku sai pointtini selville.

T: Yx "tulenkantaja" Turust.

Back
Ylös Bottom