Klatskin sanoi:
No joo. Nyt ollaan jo niin
, että ei lisä varmaan enää haittaa.
Ja mysteeristä:
- väitän, että lääkärit tietävät asiasta melko paljon enemmän kuin sinä sisätaudeista (uskoisin).
- loppupeleissä lääkärit ovat se ammattikunta, jolla on "big picture" ihmisen sairauksista ja niiden hoidoista.
- lääkärit ovat harjaantuneita tulkitsemaan tutkimustuloksia tarkoituksenmukaisesti.
Offtopicista en tiedä, mutta mielestäni tärkeässä asiassa ollaan. Oma käsitykseni lääkärien tietämyksestä (tarkoitan keskiverto peruslääkärin koulutuksen saanutta) perustuu muutamaan tuttuuni jotka ovat lääkäreitä, sekä isoon kasaan lähete-/palautekeskusteluja joita olen käynyt eritasoisten lääkäreiden kanssa (yleislääkäri, kandi, ortopedi, fysiatri).
Itse olen törmännyt ilmöön, jossa puhutaan samasta vaivasta, mutta täysin eri kielellä/näkökulmasta. Itse yritän etsiä perusliikkumisen ongelmia ja sen jälkeen yksityiskohtaisesti paikallisia liikehäiriöitä jne. Lääkäri puolestaan pyrkii diagnosoimaan, etsimään selkeän vaivan, jota ei aina ole => esim doleres dorsii diagnoosi kätkee alleen tukun erilaisia manuaalisen terapian "diagnooseja". Löytyy lantion toiminta virheitä, L4-segmentin hypomobiilia ja hypermobiilia, kiristäviä lihaksia, lonkkanivelen rajoittunutta liikettä jne.
En vielä ole tavannut lääkäriä joka kykenisi tutkimaan tällä tarkkuudella selkäkipuista potilasta. Tämän vuoksi onkin mielestäni kummallista että samat henkilöt ovat hyvinkin kärkkäitä puhumaan ja arvostelemaan manipulaatiota, jos eivät edes osaa erotella segmentaalista liikehäiriötä lantion liikehäiriöstä. Puhumattakaan että tietäisivät mitä esim L4 traktiomanipulaatiossa tehdään.
Arvostan lääkärien diagnostiikkaa, eritoten erotusdiagnostiikkaa tilanteissa joissa tuki- ja liikuntaelinkipu onkin esim heijastekipua sisäelimistä. Samaan aikaan näen punaista kun kuulen lääkärin laittaneen kipeään olkapäähän kolme kortisoonia ja 2kk tulehduskipulääkkeitä ilman tulosta ja tarkempaa perehtymistä potilaaseen. Loppupeleissä ongelma olikin th-rangassa ja kireissä guffinlihaksissa. 2x triggerhoitoa + mobilisaatiota ja kivut olkapäästä hävisivät.
Onneksi nykyään meilläkin lääkärit kurkkivat terapeuttien puolelle ja vastaavasti terapeutit myös lääkärien puolelle. Tarvitsemme edelleen lisää yhteistyötä, jotta saamme pidettyä hoidettavat potilaat hyvissä käsissä. Eikä heidän tarvitsisi etsiä apua vaivoihin ennustajan, poppamiehen tai muun huru-ukon taholta. Itsellä on onni olla hyvässä tiimissä osaavan ortopedin kanssa, jonka kanssa kommunikointi toimii. Ikävä kyllä kohdallani yhteistyö lääkärien kanssa ei ole muutoin aina ollut hedelmällistä tai edes kannattavaa.
Tämän vuoksi itse provosoiduin aiheesta, osasyynä myös että kävin tässä samaan aikaan ihan livenä vastaavaa keskustelua lääkärin kanssa joka väitti että keskivartalon vahvistamista ei ole mitään hyötyä selkäkivuissa.
No tulipas taas tekstiä. Toivottavasti joku sai pointtini selville.
T: Yx "tulenkantaja" Turust.