No Shampoo -challenge

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan empiirisen tiedonkeruun varjolla. Kun nyt tuo luomuilu on mennyt niin, että syöt primal-safkaa, kävelet primal-tossuissa, et enää istu, vaan käytät tietokonetta primal-pöydällä ja pään pesemisessä jätetään kaikki pois paitsi vesi. Missä järjestyksessä nämä ovat tulleet? Kiihottaako primal-syöminen laajentamaan tuota luomuharrastusta muillekin alueille vai miten?

Nyt täytyy korjata sen verran, että mikään noista jutuista ei oo lähtenyt käyntiin "luomuiluna". Luomusafkaa pyrin syömään osittain parempien ravintoarvojen (esim. kananmunissa) takia, osittain vähempien torjunta- ym. aineiden takia, esim. lehtisalaatti, jota ei ole mitään järkeä ostaa Suomesta talvella normaalina versiona huimien nitraattipitoisuuksien takia. Kun rehuja syö kilokaupalla päivässä, niin pienetkin määrät niitä aineita kerääntyy (olen alan firmassa töissä, tieto lisää tuskaa). Syön kuitenkin loppujen lopuksi aika vähän luomua, mutta ruokavalio on paleo/primal-henkinen ihan havaitsemieni terveysvaikutusten takia. Mitenkään erityisen ekologinen ruokavalio se EI ole, jo siksi että syön aika paljon teollisesti tuotettua lihaa (luomu on liian kallista). Primal-tossut eivät ole luomua nähneetkään (suurimmaksi osaksi muovia), mutta käytän niitä siksi, että ne ovat parhaat ja mukavimmat treenikengät. Seisten käytettävä työpistekään ei ole mikään luomujuttu (Ikean massatuotantoa), mutta 8 h istumisen jälkeen en halua himassa istua enää yhtään enempää, joten seison mieluummin. "Primal-pöytä"-ilmaus blogitekstissä nyt oli lähinnä vitsi :) Mulla puutuu perse aina istumisesta niin ärsyttävästi, että oikeasti mieluummin seison ja liikuskelen. Ja hiusten pesusta; tiedän ettet usko sitä, mutta mun hiukset on kaikista helpoimmat laittaa näin, shampoopesu kun lähinnä latistaa tämän pään. Hiusten vesipesu on siis juuri minulle tällä hetkellä se parhaimman tuntuinen vaihtoehto, mutten kyllä epäröi hetkeäkään ottaa shampoota takaisin kuvioihin jos tilanne tästä syystä tai toisesta muuttuu.

Noista sun luettelemista asioista ei oikeastaan mikään siis ole varsinaista luomuilua, vaikka ehkä normaalista poikkeavaa onkin - syy on kuitenkin muu kuin maailman pelastaminen tai luomuilu luomuilun vuoksi. Mä kyllä ihan oikeastikin suosin luomua joissain asioissa, esim. kosmetiikassa. Synteettisistä kemikaaleista on jokaisella tietysti oma mielipide, mutta en ainakaan näe siinä mitään haittaa, että koitan minimoida oman altistukseni niille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Neljä viikkoa meni kivasti ilman shampoota, mutta jatkuva pieni rasvaisuus rasitti joten tuli pestyä shampoolla ja nyt on menty neljä päivää ilman jopa vesipesua ja hiusten rasvaisuus on minimaalinen eli mukavasti tämä auttoi.
Väliajoin tulee tästedeskin shamppoolla pestyä, mutta helpottaa kun ei joka päivä tarvi ressata rasvasen letin kanssa.
Mike toisaalta voisi lopettaa jatkuvan itkemisen. Vituttaako se niin raakasti oikeasti kun ihmiset haluavat tehdä jotain mikä mahdollisesti helpottaa omaa oloa ? Se ei todellakaan meinaa että eläisin luomuna, vaan vieläkin saastuttelen täysin huoletta autolla ja vedän yliteollistettua lihaa päivittäin.

Eli suosittelen kokeilemaan tätä jos se rasvanen reuhka vaivaa päivittäin.

Mulla oli vähän sama kuin Minazkilla, tosin kokeilu oli lyhyempi. Olin pari viikkoa ilman shampoota, ja hiukset eivät olleet likaiset, mutteivät ihan sellaiset shampoopuhtaatkaan. Huomattavaa tosin on, että ne pysyivät shampootta parempana koko ajan, kun shampoon kanssa se rasvoittumisprosessi on nopeampi ja suoraviivaisempi. Anyway, suurin syy paluulle takaisin shampoopesuun oli se, että pitkien hiusten hinkkaaminen vedellä oli tosi ärsyttävää. Siitä oli siis helppous kaukana, varsinkaan, kun meillä ei ole saunamahdollisuutta. Lisäksi tuo kokeilu ei poistanut hiusten sähköisyyttä kuten oli vähän etukäteen toivonut. Voishan se tietty olla, että pidemmällä aikavälillä tilanne muuttuisi jotenkin, mutta mulle shampoopesu on niin kätevää ettei maksa vaivaa (ja pesen hiukset vain 1-2 kertaa viikossa muutenkin). Parasta on se, että nyt tietää ainakin, että voi huoletta olla pesemättä shampoolla joissakin tilanteessa tai ajoittain, jos siltä tuntuu, eikä silti muutu rasvamopiksi.

Just tulin saunasta, jossa hinkkasin niin maan perkeleesti shamppoolla päätä ja nyt kuosi on niin freessi, nahkea puhtaudesta ja tuoksuu hyvältä.

Voeh elämä, peskää vaan vesipesulla lettinne :D

Lyhythiuksisena (siis muutamia millejä) hiusten pesu on aina vähän niin ja näin, milloin muistaa. Mutta ilman suihku saippuaa en kyllä haluaisi elää. Tympii aina suunnattomasti jos suihkusaippua unohtuu kun käy jossain muualla suihkussa.

Mites tämä no shampoo -porukka. Meneekö ilman suihkusaippuaa...

Itse en oo aikoihin käyttänyt suihkusaippuaa. Shampoosta en luovu, kun omissa hiuksissa on mittaa yli puolen selän, vesipesu on tosi työlästä näin pitkille hiuksille, jos vertaa siihen shampooseen ja sen helppouteen. Myös se päänahan sopeutuminen tuohon veisi varmasti aika paljon aikaa ja viiskytsenttinen liimaletti kuulostaa sen verran kuvottavalta, etten toistaiseksi oo lähdössä kokeilemaan mitään tuollaisia, pesen hiukset noin kaks kertaa viikossa shampoolla. Saippua taas vaan jäi pois kuvioista, enkä oo vielä kaipaillu sitä takasin, vaikka sellanen lähes tyhjä purnukka suihkun seinällä onkin.

Kesällä saattaa kyllä tulla saippua takaisin, kun on sen verran kivoi kesätöitä luvassa, pitää katsella sitä sitten.

Jaa täällä on tällainenkin thread. Oon ollut ilman shampoota viime syksystä lähtien, ja pääasiassa siksi, koska tukkani on luontaisesti kihara ja shampoo tekee tukastani aika mielettömän tuuhean ja sähköisen. Pelkällä vedellä pestynä hiukseni ovat normaalit.

Likaiseksi tai rasvaiseksi tukka ei jää. Ei ole sellaista likaa, mitä ei 20-30 minuutin kuuma suihku poistaisi.

Tohon suihkusaippua juttuun, kyl mä ainakin käytän suihkusaippuaa. En joka suihkukerralla kuitenkaan, mutta vähintään kerran viikossa. Ne tuaksuu nii vallan ihanalle ja luuffalla on nii kiva sit pyöritellä kunnon vaahdot pitkin kroppaa... mmmm.... :haart:

Nyt alkaa olla 2 kuukautta takana ilman shampoota. Pesen päivittäin hiukset pelkällä vedellä. Suurin muutos on se, että psoriaisis ei enää vaivaa, ja hiukset vaikuttavat terveemmiltä. Vahojen yms. kanssa ei ole ongelmaa, kun en koskaan laita hiuksiani mitenkään, vaan annan olla sellaisena, mitä ne nyt aamulla heräämisen jälkeen ovat. Voi olla, että olen jonkun mielestä huolittelemattoman ja vastenmielisen näköinen (varmasti!), mutta itseänihän se ei kiinnosta tippaakaan :D

Tuli kyllä itsellä hinku kokeilla tätä itsekkin. Päänahkaa kutittaa ja tuntuu että hiukset kokoajan ihan takussa,vaikka mitä ihme pelastajia niihin mättäisi. Tässä nyt keräillään rohkeutta kokeiluun, saa nähä kunka käy tälle neitokaiselle!

Mites jengillä nykyään kokeilut?

Mä etsiskelen sopivinta systeemiä. Olin kolme viikkoa täysin ilman shampoota ja hiukset oli tosi hyvät, tuuheat ja tottelivat omistajaansa. Päänahka sen sijaan alkoi kutista, joten pesin hiukset shampoolla. VIRHE. Kokeilu opetti, että shampoolla tulee ylipuhtaat hiukset. Hiukset oli shampoopesun jälkeen aivan säälittävät, litteät ja ohuet. Piti taas läträtä vahan kanssa, blaah.

Mikä auttaisi kutinaan? Yksi vaihtoehto olisi pestä hiukset sillon tällöin toooodella miedolla shampooliuoksella, yksi pieni tippa shampoota pesuvadilliseen vettä. Muita ideoita? Mä en siis mitenkään vastusta shampoota tai tuotteita, mutta en näe enää syytä ylistääkään ylipuhtaita hiuksia.

Kyllähän esim. apteekissa myydään niitä tosi mietoja shampoita kuivalle päänahalle. Yksi mahdollisuus on myös käyttää sitä vauvojen shampoota, jota aiemmin mainostin. Tai sitten palashampoo?

Mikä vittu siinä on, että tällaisenkiin ketjuun tulee jotkut neidit itkemään, kuinka shampooton elämä ei ole heidän juttunsa joten ei se voi olla kenenkään muunkaan. Vähän sama asia on noitten kännyköiden kanssa. Nokia-fanit itkee Apple ketjuissa, kuinka Iphone on ihan paska ja "apple-huuhaat" vaan uskoo kaiken mitä Jobs sanoo. Jos asia ei kosketa millään tavalla itseä, niin mikä siinä on että pitää tulla itkemään? Akkojen puuhaa :D

Eläkää sitä guido elämäänne neljän eri vahan, shampoon, hoitoaineiden, rasvojen minkälie kanssa. Ihan sama. Varmasti toimii teillä ja olette onnellisia.

Mikä vittu siinä on, että tällaisenkiin ketjuun tulee jotkut neidit itkemään, kuinka shampooton elämä ei ole heidän juttunsa joten ei se voi olla kenenkään muunkaan. Vähän sama asia on noitten kännyköiden kanssa. Nokia-fanit itkee Apple ketjuissa, kuinka Iphone on ihan paska ja "apple-huuhaat" vaan uskoo kaiken mitä Jobs sanoo. Jos asia ei kosketa millään tavalla itseä, niin mikä siinä on että pitää tulla itkemään? Akkojen puuhaa :D

Eläkää sitä guido elämäänne neljän eri vahan, shampoon, hoitoaineiden, rasvojen minkälie kanssa. Ihan sama. Varmasti toimii teillä ja olette onnellisia.

Niinpä. Sama homma, kun ihmiset kokevat tarpeelliseksi tulla kertomaan tähän ketjuun että käyttävät shampoota eivätkä tähän kokeiluun halua lähteä.

Itse aion varmasti kokeilla, koska on niin helposti rasvoittuvat hiukset.

Nyt oon ollu ainakin pari viikkoa käyttämättä shamppoota/saippuaa. Eihän mulla noita hiuksia paljon olekkaan, mutta ei ole ollut mitään ongelmia. Ja tuntuu, että päänahan kuivuminen on ainakin vähentynyt.

Mulla on nyt kulunut tasan 3 viikkoa ja 2 päivää viimeisestä shampoopesusta :) Ihan hyvin oon selvinnyt tähän asti, mitä en todellakaan olisi uskonut ennen tätä kokeilua! Kerran viikossa olen pessyt ruokasoodalla+viinietikalla, muuten vaan vedellä. Viimeisinä päivinä ennen "pesua" hiukset tuntuvat kyllä rasvaisilta, mutta pesun jälkeen menee 3-4pv ihan ongelmitta. Kaverit on kyllä ihmetelleet miten pysyy näinkin siistin näköisinä ilman shampoota. jee :)
Muotoilutuotteiden käyttö on vähentynyt tosi paljon, siitä oon tyytyväinen. Ainoastaan baariin tms. lähtiessä olen käyttänyt vähän lakkaa tai hiuspuuteria.
Ajattelin nyt jatkaa vielä kokeilua ja katsoa mitä tässä tapahtuu.

Nyt ei olla pesty shampoolla hiuksia noin kahteen viikkoon. Hiukset tuntuu rasvaisemmilta, muttei liiaksi. Pesuvälit pysyneet samoina. Pitäisiköhän harventaa välejä niin päännahka ei pukkaisi rasvaa niin paljon. Tukka on ollut tosi kiva muuten, pysyy pöyhkeänä suunnilleen saman ajan kuin lakkoja käytettäessä (nyt ei siis lakat käytössä). Oisin toivonut että hiukset ois ruvennut kihartumaan, kuten muutamilla on käynyt, mutta ei sitten. Tein sen virheen että pesin hiukset shampoolla kahden viikon jälkeen. Hiukset ei totelleet millään ja olivat aivan liian puhtaat.
Suihkusaippuasta en ole ihan päässyt eroon, mutten käytä sitä kuin kerran viikkoon. Syy on aikalailla sama kuin XairaX:illa, sitä saippuaa on vaan niin kiva levittää.

Mikä idea tuossa ruokasoodassa ja viinietikassa on tämän "no shampoo challenge" kanssa? Luonnonmukaisuus?.. ei se voi se olla kun noita ei luonnossa "puussa kasva". Vaihtoehto Ö, kehno "ei-tämä-ole-shampoota-mutta-pesee-kuitenkin"? Mun mielestä jos jotain tuollaista täytyy kehitellä niin eikö olis parempi sitten pestä ihan oikeilla pesuaineilla, niitä kun on ihan semmosia helliäkin versioita ja ainahan voi määrää säädellä jos tuntuu että kuivattaa liikaa tms.?

Ihan sama juttuhan se on muidenkin vastaavien valintojen kanssa. Ihmiset haluavat kokea, että heidän tekemänsä valinta on oikea ja paras, muutenhan he ovat tehneet huonon valinnan. Ja kukaan ei halua tehdä huonoa valintaa. Jos on ostanut vaikka Nokian puhelimen ja muut rummuttavat kuinka Apple onkin paras, niin kyllähän siinä alkaa miettimään oliko tyhmä kun ostikin Nokian, menikö nyt rahat hukkaan. Aika monilla tästä seuraa puolustureaktio, jossa aletaan haukkumaan Applea. Ja sama juttu on vaikkapa musiikkimaun kanssa.

Myös shampoon kohdalla tällainen ilmiö on mahdollista, vaikkei shampoo taida monellekaan olla kovin henkilökohtainen ja rakas asia, jos shampoon käytön tai käyttämättömyyden näkee jotenkin osana isompaa valintaa elämäntavassa. Jos osa ihmisen identiteettiä on se, että on aina huolitellun ja laitetun näköinen ja päässä ja iholla on kymmentä eri mömmöä, niin onhan se nyt suoranaista **ttuilua, jos joku ei käytä edes shampoota. :curs:

Pitäähän jonkun nyt järkeä puhua. Mimmit mummottuu jumalauta parikymppisinä ja miehet pitää enemmän huolta itsestään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom