- Ikä
- 38
Ihan empiirisen tiedonkeruun varjolla. Kun nyt tuo luomuilu on mennyt niin, että syöt primal-safkaa, kävelet primal-tossuissa, et enää istu, vaan käytät tietokonetta primal-pöydällä ja pään pesemisessä jätetään kaikki pois paitsi vesi. Missä järjestyksessä nämä ovat tulleet? Kiihottaako primal-syöminen laajentamaan tuota luomuharrastusta muillekin alueille vai miten?
Nyt täytyy korjata sen verran, että mikään noista jutuista ei oo lähtenyt käyntiin "luomuiluna". Luomusafkaa pyrin syömään osittain parempien ravintoarvojen (esim. kananmunissa) takia, osittain vähempien torjunta- ym. aineiden takia, esim. lehtisalaatti, jota ei ole mitään järkeä ostaa Suomesta talvella normaalina versiona huimien nitraattipitoisuuksien takia. Kun rehuja syö kilokaupalla päivässä, niin pienetkin määrät niitä aineita kerääntyy (olen alan firmassa töissä, tieto lisää tuskaa). Syön kuitenkin loppujen lopuksi aika vähän luomua, mutta ruokavalio on paleo/primal-henkinen ihan havaitsemieni terveysvaikutusten takia. Mitenkään erityisen ekologinen ruokavalio se EI ole, jo siksi että syön aika paljon teollisesti tuotettua lihaa (luomu on liian kallista). Primal-tossut eivät ole luomua nähneetkään (suurimmaksi osaksi muovia), mutta käytän niitä siksi, että ne ovat parhaat ja mukavimmat treenikengät. Seisten käytettävä työpistekään ei ole mikään luomujuttu (Ikean massatuotantoa), mutta 8 h istumisen jälkeen en halua himassa istua enää yhtään enempää, joten seison mieluummin. "Primal-pöytä"-ilmaus blogitekstissä nyt oli lähinnä vitsi Mulla puutuu perse aina istumisesta niin ärsyttävästi, että oikeasti mieluummin seison ja liikuskelen. Ja hiusten pesusta; tiedän ettet usko sitä, mutta mun hiukset on kaikista helpoimmat laittaa näin, shampoopesu kun lähinnä latistaa tämän pään. Hiusten vesipesu on siis juuri minulle tällä hetkellä se parhaimman tuntuinen vaihtoehto, mutten kyllä epäröi hetkeäkään ottaa shampoota takaisin kuvioihin jos tilanne tästä syystä tai toisesta muuttuu.
Noista sun luettelemista asioista ei oikeastaan mikään siis ole varsinaista luomuilua, vaikka ehkä normaalista poikkeavaa onkin - syy on kuitenkin muu kuin maailman pelastaminen tai luomuilu luomuilun vuoksi. Mä kyllä ihan oikeastikin suosin luomua joissain asioissa, esim. kosmetiikassa. Synteettisistä kemikaaleista on jokaisella tietysti oma mielipide, mutta en ainakaan näe siinä mitään haittaa, että koitan minimoida oman altistukseni niille.