No Shampoo -challenge

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Syy tuohon pään kutiamiseen/hilseilyynhän on se, että 95% shampoista on aivan saatanan vahvoja, kuten joku jo pari sivua sitten mainitsikin. Eilen pesin shampoolla, tänään taas ilman. Ei ole tuntunut yhtään kutinaa tänään, vaikka eilinen oli yhtä helvettiä. Pakko kyllä myöntää, että hiukset eivät ole tuntuneet(ja näyttäneet) näin hyvältä pitkään aikaan. Saatan jatkossa pestä shampoolla kerran 1-2 viikon välein, mutta en varmasti enempää. Pitäisi ainakin löytää joku miedompi shampoo, jolla päänahkaa raiskata...

Juu tiedän tämän. On tullut kokeiltua kaikenlaisia shampoita ja myös tuota että pesee vaikka vaan parin päivän välein. Mikään ei vaan oo auttanut pysyvästi. Mä nyt vaan oon saanut isältäni lahjaksi maailman vammaisimman pään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep tuo perustelu on muistaakseni tässäkin ketjussa näkynyt...Rasvaa on "no-shampoo hiuksissa" niin paljon että hyvin pysyy asennossaan sen ansiosta! :) Ja sen shampoottomuuskokeilun aikana mun hiukset muuttu jotenkin karheiden ja tosi kuivien oloiseksi latvoista...Yritin kammatakin ja tehdä päähierontaa mitä jossain neuvottiin, mut seurauksena oli et latvatkin rupes näyttää lehmännuolemalta.

Mistähän se muuten johtuu että ne latvat kuivuu niin pahasti? vois melkein luulla että kävis päinvastoin, kun niitä ei enää kuivata pesuaineillakaan

Juu tiedän tämän. On tullut kokeiltua kaikenlaisia shampoita ja myös tuota että pesee vaikka vaan parin päivän välein. Mikään ei vaan oo auttanut pysyvästi. Mä nyt vaan oon saanut isältäni lahjaksi maailman vammaisimman pään.

Aika pitkälti sama täällä. Hilseestä olen kärsinyt neljänneltä luokalta asti, nyt enää tuntuu päänahka kuivalta ja kutiaa, mutta ei hilseile pahemmin jos pystyn olemaa raapimatta...mikä ei itseasiassa ole kovinkaan helppoa, kun olen koko elinikäni raapinut ihoani ihottuman takia :(

Itsellä kohta 2 viikkoa viime shampoo pesusta. Noin viisi päivää sitten pää oli täynnä hilsettä, mutta nyt miltei kaikki kadonnut ja samoin ainainen päänahan kutina. Tukka on aivan järkyttävän helppo laittaa juhlakuntoon. Ihmettelen kyllä suuresti.

Voiko ihminen muka olla liian puhdas? Mitä sillä lialla tekee esim kasvoissa?

Mä olen saanut hiivatulehduksen liiasta pesemisestä. Ei tykännyt alakerta siitä, että sitä puhdistettiin saippualla monta kertaa päivässä.

Otetaan nyt esim kasvot. Siitä vain aurinkoon ilman suojakertoimia, voin taata, että luomuna iho kärsii enemmän. Entäs kuiva iho? Voin taata, että luomuna enemmän ongelmia versus jos sitä hoidetaan kosteuttajalla. Akne, voila, pahin ongelma ihossa, sekin pitäisi kai sitten hoidella vedellä.

En usko, että suojakertoimet hirveästi auttaa siinä auringon ikäännyttävässä vaikutuksessa. Toinen iholle huono ja vanhennuttava elämäntapa auringonoton lisäksi on vähäunisuus. Kuinka moni täältäkään nukkuu kunnon yöunia? Jos ei hengaa auringossa, nukkuu kylliksi, ei tupakoi ja vielä syö hyvin niin se iholle kaikista tehokkainta nuoruusvoimaa.

Eli nyt koitan paketoida tämän homman lyhyeen referaattiin.

Eli homman pointti on se, että kärsitään ensin kuukausi kaksi kaikesta, mitä shampoottomuus teettää. Tämän jälkeen ollaan samassa pisteessä kuin lähtötilanteessa omasta mielestä, mutta hiukset ovat vain "luonnollisesti" rasvaiset.

Multa menee vähän ohi tämä hyöty tässä. Rahallinen hyöty kumoutuu sillä, että letti on rasvainen, eikä niin näyttävä kuin shampoopesulla. Mikä vitun pointti tässä siis on jos jätetään maailman parannus pois?

Aika yksipuolisesti tehty referaatti, ei menisi edes peruskoulussa läpi. Mun henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuva toisenlainen referaattini menisi näin:

Hiukset näyttävät pelkällä vesipesulla hoidettuna vähintään yhtä hyvältä kuin aiemmin shampoopesun ja muotoilutuotteiden jäljiltä.
Näin mäkin olen noista onnistuneista kokeiluista ymmärtänyt. Eli että se tukka on vesipesulla näyttävämmän näköinen kuin shampoopesulla. Kuulostaa vähän liian tv-shopilta, mutta ei kai sitä tiedä, jos ei itse kokeile.

En usko, että suojakertoimet hirveästi auttaa siinä auringon ikäännyttävässä vaikutuksessa. Toinen iholle huono ja vanhennuttava elämäntapa auringonoton lisäksi on vähäunisuus. Kuinka moni täältäkään nukkuu kunnon yöunia? Jos ei hengaa auringossa, nukkuu kylliksi, ei tupakoi ja vielä syö hyvin niin se iholle kaikista tehokkainta nuoruusvoimaa.
Ja sit tulee ne pirun geenit, jotka tekee kaiken tonkin turhaks.

Se on ihan yksilöstä kiinni miten iho kärsii ja miten se vanhenee.
Niinpä. Eli miksi maksaa kosmetiikkateollisuudelle turhasta?

Ok, on niillä tököteillä ja putsareilla varmaan hyötynsäkin, tuleehan niitä itsekin käytettyä. Mutta musta on turha perustella niitten käyttöä juuri muulla kun että "siitä tulee itselle hyvä olo". Mä en myöskään oikein ymmärrä, mitä se on se "lika", mitä pitäs esimerkiks naamasta niin ahkeraan poistaa. Kun sitä naamaa ei hinkkaa niin usein turhaan, niin mitään rasvaa kiiltoineenkaan ei erity. Vähän sama tuon suihkun suhteen, mitä pitäs pestä pois kun ei hiellekään haise? Tähän kun vedettiin mukaan toi ero parisuhteessa elelevien ja sinkkujen välillä, niin kannattaa muistaa myös sellainen seikka kuin elimistön erittämät feromonit. Hajusteilla voi tietysti koittaa vaikuttaa flaksiin ja onhan ne muutenkin kivoja käyttää, mutta liika peseminen on omiaan poistamaan myös noita elimistön aitoja aineita keholta.

Mä päätin nyt kokeilla tätä no shampoo-juttua. Pitäkää vaan kettutyttönä tai puunhalaajana, ihan sama mulle (vaikka oon kyllä erittäin kaukana sellaisesta) :) Tosin jos tää tukka ihan karseeksi menee tässä viikon parin aikana, niin kokeilu loppuu kyllä siihen paikkaan :D
Lauantaina siis viimeksi pesin hiukset shampoolla, ja tänään tein tuon ruokasooda-viinietikka-"pesun". Käytinköhän mä jotenkin liikaa sitä ruokasoodaa, vai kuuluuko hiukset oikeestikin puhdistua sillä näin hyvin? Siis ei pienintäkään merkkiä rasvaisuudesta. Laitoin vajaa 2tl 2,5 desiin vettä. Hyvä se tietty on että puhdistui, mutta ihmetyttää vaan kun suurin osa on valitellut, ettei tolla pesulla hiuksia sen puhtaammiksi saa.

Mulla ainakin on sellanen tukka, että on pakko käyttää aika tököttiä vahaa saadakseen jonkunlaista ojennusta kuontaloon. Vaihtoehtoisesti voi kuljeskella tukka mikrofonina. Hiukset on pakko pestä vähintään jokatoinen päivä, ihan jo sen vahanpoiston takia.

Vaikka aikaisemmin kirjoitin näin, niin ihan uteliaisuuttani päätin kokeilla tätä hommaa niin pitkään kuin mahdollista. Pesin viimeks hiukset ma-iltana. Tiistaiaamuna pistin viimeks vahaa. Käyn suihkussa ja saunassa joka päivä ja oon pessyt päänahan ihan pelkällä vedellä. Ainoa mitä oon muuttanut, niin "pesen" (hieron) päänahkaa ihan raivolla ja noin 3 kertaa pitempään mitä normaalipesussa.

Hiukset ei oo yhtään rasvaisen tuntuiset eikä näköiset ja muotoutuu ihan ok ilman mitään tököttejä. Vittu ihme homma :wtf: En olis kyllä uskonut. Tietenkin vahalla tai sellasella muotoilusavella saa paljon paremman ja laitetumman näköisen kampauksen mutta kyllä näinkin pystyy olemaan. Ja oon ihan töissäkäyvä jätkä ja sen verran kiinnostunut omasta ulkonäöstä, että tähän suhtauduin äärimmäisen skeptisesti.

Mä päätin nyt kokeilla tätä no shampoo-juttua. Pitäkää vaan kettutyttönä tai puunhalaajana, ihan sama mulle (vaikka oon kyllä erittäin kaukana sellaisesta) :) Tosin jos tää tukka ihan karseeksi menee tässä viikon parin aikana, niin kokeilu loppuu kyllä siihen paikkaan :D
Lauantaina siis viimeksi pesin hiukset shampoolla, ja tänään tein tuon ruokasooda-viinietikka-"pesun". Käytinköhän mä jotenkin liikaa sitä ruokasoodaa, vai kuuluuko hiukset oikeestikin puhdistua sillä näin hyvin? Siis ei pienintäkään merkkiä rasvaisuudesta. Laitoin vajaa 2tl 2,5 desiin vettä. Hyvä se tietty on että puhdistui, mutta ihmetyttää vaan kun suurin osa on valitellut, ettei tolla pesulla hiuksia sen puhtaammiksi saa.

Jääks tosta viinietikkahössöstä mitää hajuja? Mietiskelin, et voisin koittaa tuota jossain välissä... :)

No omat kokemukset sitten. Tässä on 2 viikkoa menty pelkällä vesipesulla.

Mulla on sellanen pitkähkö keesi-mallinen tukka jota tykkään pitää pystyssä. Jotain tököttiä onkin pakko pistää päähän. (Varsinkin kun en tosiaan jaksa käyttää tukan asetteluun 2min kauempaa niin kaikki muotoon föönailut yms on ihan poissa laskuista). Eli tän kokeilun aja oon käyttänyt Sebastian Craft Clay "savea".

Alku menikin tosi hyvin ja tukka näytti aina pesun jälkeen ihan puhtaalta eikä mitään rasvoittumista tapahtunut pesujen välissäkään. Mut sitten sunnuntaina kävin saunassa ja tää pehko on ollu siitä asti ihan kauhea. En tiedä mitä siinä nyt oikein tapahtui, nyt tuntuu ettei tota rasvasta lookkia saa pois millään, enkä oo sunnuntain jälkeen tota saveakaan päähäni pistänyt, että näkisin nyt oikein kunnolla miltä tää näyttää.

No, tänään täytyy ehkä kokeilla sitten sitä ruokasooda pesua. Viinietikka jotenkin pelottaa että onko sellanen muka hyväksi hiuksille, kun hampaiden kiilteetkin sillä liukenee aika tehokkaasti.

Muuten tää on kyllä kivaa ja helppoa kun tosiaan hiusten muotoilu on helppoa eikä ennen tota sunnuntaita näyttänytkään yhtään rasvaselta. Mut jos ei tää tilanne tästä muutu niin palaan kyllä shampoolliseksi koska ei mulla oo mitään ongelmia mitä tää shamppoottomuus nyt korjais.

No, tänään täytyy ehkä kokeilla sitten sitä ruokasooda pesua. Viinietikka jotenkin pelottaa että onko sellanen muka hyväksi hiuksille, kun hampaiden kiilteetkin sillä liukenee aika tehokkaasti.

Jotenkin en oikeen usko, että ruokasoodat ja viinietikkapesut olisivat parempia hiuksille kuin tavallinen shampoopesu..?

Hmmm, täytyy itsekin varmaan koklata tuota sooda ja viinietikka juttua. Mä oon nimittäin pessyt kerran viikkoon tai kerran kahteen viikkoon shampoolla tukkani. Ja hienosti on mennyt. Eipä tuosta noin harvakseltaan toistuvasta shampoopesusta nyt sillain haittaa ole ollutkaan. Mutta vois kokeilla tuota soodalla pesemistä.

Pystyyhän tuon vesi-viinietikka-seoksen pH arvoa muuttamaan ihan haluamallaan tavalla säätelemällä veden ja etikan suhteita. Joten tuskin se happamuus siinä mikään ongelma on hiusten kannalta. Muusta en sitten tiedä. Onhan suurin osa hoitoaineistakin pH-arvoltaan happaman puolella (kuten myös ihon oma pH-arvo).

Mä olen silkasta tieteellisestä mielenkiinnosta pessyt hiukseni pelkällä vedellä viiden päivän ajan, mikä on jo sinänsä saavutus entiseen päivittäiseen shampoon kanssa puljaamiseen verrattuna. Jouduin epäilyksistä huolimatta yllättymään positiivisesti, nimittäin eihän tämä karvasto edes näytä/tunnu mitenkään likaiselta tai rasvaiselta :wtf: Tosin en mä tällä tukalla mihinkään edustustilaisuuteen lähtisi, nimittäin kuontalo on yhtä raivostuttavan liukasta ja velttoa tavaraa kuin aina ennenkin, eli jonkinlaiseen asentoon saamiseen tarvittaisiin edelleenkin kunnollisia muotoilutuotteita. Ja koska ne mun käyttämät myrkyt ei ole mitään kevyttä hippitavaraa, on hiusten luonnontilaan palauttaminen ilman shampoopesua käytännössä mahdottomuus, jos päähänsä on erehtynyt sutimaan jotain ylimääräistä töhnää.

Eli shampooton elämä lienee ihan toimiva ratkaisu, jos muotoilutuotteista malttaa luopua samaan aikaan pesuaineen kanssa.

No ainoa hyöty mitä mä tässä tavoittelen, on että pääsisi eroon hilseilystä ja pään kutinasta, joihin ei mikään shampoo tähän mennessä ole tehonnut. Ei ole kyllä tämä vesipesukaan vielä auttanut täysin, mutta jatkan kokeilua.

Onko sulla rasvoittuva iho ja täten myös hiukset? Oletko kokeillut Head and Shouldersia, Keluel DS(apteekki) ja vaikka Sebamedin Hoitavaa Sampoota? Itsellä kutisee myös homona ja etsin tässä parasta komboa. Alkoi ihan viattomasti rasvoittuvilla hiuksilla.

Kato profiilista.

Puolitoista viikkoa shampootonta takana. Viikonloppuna kaivoin tiheäharjaksisen (muoviharjakset) harjan kaapista ja harjailin hiuksia, waude mitä näistä saakaan aikaan. Aluksi pesin hiukset joka päivä, nyt joka toinen päivä. Kuumalla vedellä tulee ihan puhdasta, suorastaan saunapuhtaan näköinen pehko tänään. Laitoin tänään hiuskiinnettä, ei tarvitse haroa hiuksia uudestaan muotoon joka kerta, kun poistan pipon/ pyöräilykypärän päästä, ainoastaan taputella vähän ettei hiukset sojota ihan pystyssä...

Parin viikon päästä todellinen testi: USA. Niiden vesi on jotenkin ihmeellistä, hiukset ei meinaa puhdistua shampoollakaan, joten katsotaan mitä tapahtuu.

Kylläpäs tämä ketju on herättänyt vahvoja antipatioita, olen vähän yllättynyt. No, samapa tuo, ainahan neronleimauksia on aluksi vastustettu :D ;)

Mun täysi shampoottomuus katkesi viime viikolla kampaajakäyntiin. Kokemuksesta omat hiukset on sen verran pehmeät ja niissä näkyy kaikki saksenjäljet helposti, joten ne on pesun jälkeen kaikista kivuttomimmat leikata. Hiukset on silloin niin veltot ja päätä nuolevat, joten kaikki pahimmat kolot yms. näkyvät silloin, ilman shampoota se leikkaus on hankalampaa. En sitten sanonut kampaajalle mitään, annoin pestä vaan. Mimmi laittoi vielä jotain ekstrahoitavaa hoitoainetta, kun luuli hiuksiani vaalennetuiksi... Enpä muista, että hiukset olisivat koko shampoottomana aikana olleet niin paskan näköiset kuin mitä ne olivat pesun jälkeen. Täysin ryhdittömät ja veltot, ja muistin kyllä saman tien, miksi alun perin lopetinkin sen shampoon käytön; mun hiukset ovat yksinkertaisesti paljon helpommin hallittavissa näin. Vasta 3. päivänä pesun jälkeen hiukset alkoivat näyttämään taas ihan hyvältä. Tosin, huomasin kyllä selkeästi saman, mitä monet muutkin shampoottomat kokeilijat; hiukset näyttävät tummemmilta ilman shampoota. Pesun jälkeen mun hiukset oli ihan valkoiset, joka oli kyllä ihan siistiä. Mun kohdalla tämä on siis miinuspuoli.

Kampaaja oli kyllä kovin kiinnostunut, kun kerroin, etten käytä shampoota. Hän luuli ensin, että käytän pelkkää hoitoainetta, ja sanoikin, että hoitoaineet kyllä sisältävät samoja aineita, kuin shampootkin (eli siis pelkkä hoitoainepesu voi toimia ihan hyvin).

ja tänään tein tuon ruokasooda-viinietikka-"pesun". Käytinköhän mä jotenkin liikaa sitä ruokasoodaa, vai kuuluuko hiukset oikeestikin puhdistua sillä näin hyvin? Siis ei pienintäkään merkkiä rasvaisuudesta. Laitoin vajaa 2tl 2,5 desiin vettä. Hyvä se tietty on että puhdistui, mutta ihmetyttää vaan kun suurin osa on valitellut, ettei tolla pesulla hiuksia sen puhtaammiksi saa.

Sooda pesee kyllä todella tehokkaasti, mutta kannattaa tosiaan ihmeessä tehdä se etikkahuuhtelu sen jälkeen. Päänahan kuuluu olla ph-arvoltaan hapan, ja sooda (kuten shampookin ja muut saippuat) ovat emäksisiä. (Viini)etikka palauttaa sen happotasapainon normaaliksi soodapesun jälkeen. Sooda on siinä mielessä hyvä, että se ei esim. sisällä ihoa ärsyttävää ja kuivattavaa sodium laureth/lauryl sulfatea, joka on shampoiden ja saippuoiden yleisin ainesosa. Loput shampoon ainesosista ovatkin sitten sellaisia, jotka lieventävät tuon ensimmäisen aiheuttamaa ärsytystä... Sooda on myös todella halpaa ja tehokasta reippaasti laimennettunakin.

Hiukset ei oo yhtään rasvaisen tuntuiset eikä näköiset ja muotoutuu ihan ok ilman mitään tököttejä. Vittu ihme homma :wtf: En olis kyllä uskonut.

Mähän sanoin :D Tää on musta shampoottomuuden ehdottomasti paras puoli. Sitä pääsee niin helpolla, kun hiukset on kivan näköiset ilman mitään aineitakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom