Kylläpäs tämä ketju on herättänyt vahvoja antipatioita, olen vähän yllättynyt. No, samapa tuo, ainahan neronleimauksia on aluksi vastustettu :D ;)
Mun täysi shampoottomuus katkesi viime viikolla kampaajakäyntiin. Kokemuksesta omat hiukset on sen verran pehmeät ja niissä näkyy kaikki saksenjäljet helposti, joten ne on pesun jälkeen kaikista kivuttomimmat leikata. Hiukset on silloin niin veltot ja päätä nuolevat, joten kaikki pahimmat kolot yms. näkyvät silloin, ilman shampoota se leikkaus on hankalampaa. En sitten sanonut kampaajalle mitään, annoin pestä vaan. Mimmi laittoi vielä jotain ekstrahoitavaa hoitoainetta, kun luuli hiuksiani vaalennetuiksi... Enpä muista, että hiukset olisivat koko shampoottomana aikana olleet niin paskan näköiset kuin mitä ne olivat pesun jälkeen. Täysin ryhdittömät ja veltot, ja muistin kyllä saman tien, miksi alun perin lopetinkin sen shampoon käytön; mun hiukset ovat yksinkertaisesti paljon helpommin hallittavissa näin. Vasta 3. päivänä pesun jälkeen hiukset alkoivat näyttämään taas ihan hyvältä. Tosin, huomasin kyllä selkeästi saman, mitä monet muutkin shampoottomat kokeilijat; hiukset näyttävät tummemmilta ilman shampoota. Pesun jälkeen mun hiukset oli ihan valkoiset, joka oli kyllä ihan siistiä. Mun kohdalla tämä on siis miinuspuoli.
Kampaaja oli kyllä kovin kiinnostunut, kun kerroin, etten käytä shampoota. Hän luuli ensin, että käytän pelkkää hoitoainetta, ja sanoikin, että hoitoaineet kyllä sisältävät samoja aineita, kuin shampootkin (eli siis pelkkä hoitoainepesu voi toimia ihan hyvin).
ja tänään tein tuon ruokasooda-viinietikka-"pesun". Käytinköhän mä jotenkin liikaa sitä ruokasoodaa, vai kuuluuko hiukset oikeestikin puhdistua sillä näin hyvin? Siis ei pienintäkään merkkiä rasvaisuudesta. Laitoin vajaa 2tl 2,5 desiin vettä. Hyvä se tietty on että puhdistui, mutta ihmetyttää vaan kun suurin osa on valitellut, ettei tolla pesulla hiuksia sen puhtaammiksi saa.
Sooda pesee kyllä todella tehokkaasti, mutta kannattaa tosiaan ihmeessä tehdä se etikkahuuhtelu sen jälkeen. Päänahan kuuluu olla ph-arvoltaan hapan, ja sooda (kuten shampookin ja muut saippuat) ovat emäksisiä. (Viini)etikka palauttaa sen happotasapainon normaaliksi soodapesun jälkeen. Sooda on siinä mielessä hyvä, että se ei esim. sisällä ihoa ärsyttävää ja kuivattavaa sodium laureth/lauryl sulfatea, joka on shampoiden ja saippuoiden yleisin ainesosa. Loput shampoon ainesosista ovatkin sitten sellaisia, jotka lieventävät tuon ensimmäisen aiheuttamaa ärsytystä... Sooda on myös todella halpaa ja tehokasta reippaasti laimennettunakin.
Hiukset ei oo yhtään rasvaisen tuntuiset eikä näköiset ja muotoutuu ihan ok ilman mitään tököttejä. Vittu ihme homma :wtf: En olis kyllä uskonut.
Mähän sanoin :D Tää on musta shampoottomuuden ehdottomasti paras puoli. Sitä pääsee niin helpolla, kun hiukset on kivan näköiset ilman mitään aineitakin.