Nitriitit lihavalmisteissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mocca81
  • Aloitettu Aloitettu
Hesarissa oli juttua lihavalmisteissa säilöntäaineena käytettävästä nitriitistä (E250), jota epävirallisen suosituksen mukaan saisi syödä kymmentä painokiloa kohti yhden nakin sisältämän määrän päivässä. Jutun mukaan nitriitit voivat elimistössä muuttua karsinogeenisiksi. Kalkkunaleikkeleiden suurkuluttajana vähän säikähdin.. vaikka ehkäpä tuo suositusmäärä ei ihan päivittäin tule täyteen.
Mitäs te olette mieltä? Kannattaako tuollaisia varoituksia noteerata?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic: mutta tulipaha vaa mielee tonnikalasta semmone juttu ku sitä tuli taas syötyä ja kaveri sattu paikalle ja huomautti että eikös tossa tonnikalas ole jotai myrkkyy tai jotai (elohopeaa)? ja sitä ei kannataisi syödä älyttömästi :rolleyes:

Dynamite88 sanoi:
:offtopic: mutta tulipaha vaa mielee tonnikalasta semmone juttu ku sitä tuli taas syötyä ja kaveri sattu paikalle ja huomautti että eikös tossa tonnikalas ole jotai myrkkyy tai jotai (elohopeaa)? ja sitä ei kannataisi syödä älyttömästi :rolleyes:

Nyt menee niin :offtopic: kun vaan mahdollista, mutta eihän ihmiset voi periaatteessa syödä mitään. Taivaalta tulevat happamat sateet kun imeytyy maahan ja sekoittuu vesiin joissa perunat yms. kasvaa ja kalat ui päätyvät lopulta kuitenkin ruokapöytään. Tämän lisäksi myös ilmassa kulkeutuvat päästöt jotka myös laskeutuvat jonnekkin. Ehkäpä laitumelle jossa Mansikki laiduntaa ennen matkaansa jalostamolle. Jne. jne ..ja nykypäivänä kaikki taitaa aiheuttaa syöpää. Voihan siinä el tonnossa olla sitä elohopeaa, mutta en usko, että sun terveydelle olisi vaaraksi. Elämässä on otettava riskejä :thumbs:

Capsu sanoi:
Nyt menee niin :offtopic: kun vaan mahdollista, mutta eihän ihmiset voi periaatteessa syödä mitään. Taivaalta tulevat happamat sateet kun imeytyy maahan ja sekoittuu vesiin joissa perunat yms. kasvaa ja kalat ui päätyvät lopulta kuitenkin ruokapöytään. Tämän lisäksi myös ilmassa kulkeutuvat päästöt jotka myös laskeutuvat jonnekkin. Ehkäpä laitumelle jossa Mansikki laiduntaa ennen matkaansa jalostamolle. Jne. jne ..ja nykypäivänä kaikki taitaa aiheuttaa syöpää. Voihan siinä el tonnossa olla sitä elohopeaa, mutta en usko, että sun terveydelle olisi vaaraksi. Elämässä on otettava riskejä :thumbs:

nii no eihä liikkuminenkaa kannate siinähä saattaa KUOLLA! :D mutta tota kuulemma tonnikalas on aika paljonki noita myrkkyjä ja kyl se vaa joskus maistuuki nii *askalle ku joskus sit taas maistuu sille normaalille ;)

yllättyisin enemmän jos löydettäis joku elintarvike mikä ei aiheuttais mitään syöpää ym varpaiden putoamista. nykyään kaikista elintarvikkeist tehty joku tutkimus jonka mukaan niissä on jotain vaarallista.

Asioiden haitallisuudesta on ihan turha puhua yleisellä tasolla, pitäisi aina olla tilastollista tietoa (ja kyky tulkita sitä oikein). Onhan vesikin myrkyllistä, mutta vähän eri tavalla kuin vaikkapa botuliini.

Arvioiden mukaan jopa 3/4 syöpätapauksista johtuu elintavoista ja vierasaineista, joten on se ihan paikallaan että näitä juttuja vähän tutkitaan. Joka tapauksessa yletöntä lisäaineiden syömistä kannattaa välttää ja vetää välillä myös kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

jeeps... eiku mä vaa ku päiväski jos vetää 4-5 purkkii tonnikalaa ja muutaman vuoden syöpii nii varmaa aika kivasti tulee paskaa elimistöö jos nois ny o jotai tappavia aineita suuriiki määrii, mut elämä on :D

kalmukki sanoi:
Arvioiden mukaan jopa 3/4 syöpätapauksista johtuu elintavoista ja vierasaineista, joten on se ihan paikallaan että näitä juttuja vähän tutkitaan. Joka tapauksessa yletöntä lisäaineiden syömistä kannattaa välttää ja vetää välillä myös kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

Mulla taas on vahva mutukäsitys, että geenit vaikuttaa noihin syöpiin todella pajon. Eli jos olet "altis" syöpään, saat sen todennäköisesti vaikka välttäsit kaikkea mahdollisa "syöpää aiheuttavaa".

Mun mielestä tollainen turha hysteerisuus on aivan turhaa. Eiköhän me, Pertti-peruspunttaajat jotka liikumme paljon ja yritämme pitää ruokavalion kunnossa, eletä ihan riittävän järkevästi mitä ruokapuoleen tulee.

Timba79 sanoi:
Mulla taas on vahva mutukäsitys, että geenit vaikuttaa noihin syöpiin todella pajon. Eli jos olet "altis" syöpään, saat sen todennäköisesti vaikka välttäsit kaikkea mahdollisa "syöpää aiheuttavaa".

Mun mielestä tollainen turha hysteerisuus on aivan turhaa. Eiköhän me, Pertti-peruspunttaajat jotka liikumme paljon ja yritämme pitää ruokavalion kunnossa, eletä ihan riittävän järkevästi mitä ruokapuoleen tulee.

Minä muistelen lukeneeni jostakin tutkimuksenkin aiheesta, että geenit sen syövän määrää. Ja mitä omat kokemukset (suvussa syöpää vaimokkeen puolella) osoittaa, niin se iskee terveellisesti eläviin kuntoilijoihin ja pertti peruspunttareihin, ihan samoin kuin muihinkin.

Poislukien kaikenkarvaiset narkit.

Toki sen sitten ilmeisesti helpommin saa jos sille itsensä elämäntavoillaan altistaa...

Gdane sanoi:
Minä muistelen lukeneeni jostakin tutkimuksenkin aiheesta, että geenit sen syövän määrää. Ja mitä omat kokemukset (suvussa syöpää vaimokkeen puolella) osoittaa, niin se iskee terveellisesti eläviin kuntoilijoihin ja pertti peruspunttareihin, ihan samoin kuin muihinkin.

Poislukien kaikenkarvaiset narkit.

Toki sen sitten ilmeisesti helpommin saa jos sille itsensä elämäntavoillaan altistaa...

Ilmeisesti aina huonogeeniset ihmiset aloittivat tupakoinnin tai päätyivät Chernobylin ja Hiroshiman alueelle asumaan :)

Chernobyl ja Hiroshima on kuitenkin vähän jo eriasia kuin nitraatit lihavalmisteissa mutta mitä tupakointiin tulee niin kukaan tuntemistani syöpään kuolleista/sairastavista ihmisistä ei ole polttanut. Onpa joukossa yksi "maratoonarikin" joka eleili käsitykseni mukaan aikas terveellistä elämää!

Pistää se vaan miettimään kun sitten on niitäkin jotka on 80v ja polttaa askin päivässä.

Edit: Kummallisin kirjoitushärö ikinä :lol2:

cuscus sanoi:
Ilmeisesti aina huonogeeniset ihmiset aloittivat tupakoinnin tai päätyivät Chernobylin ja Hiroshiman alueelle asumaan :)

Ja tällä olikin sitten paljon meritystä tämän alkuperäisen aiheen kanssa. :jahas:

Timba79 sanoi:
Ja tällä olikin sitten paljon meritystä tämän alkuperäisen aiheen kanssa. :jahas:

Lähinnä siis tähän viittasin: "Ja mitä omat kokemukset (suvussa syöpää vaimokkeen puolella) osoittaa, niin se iskee terveellisesti eläviin kuntoilijoihin ja pertti peruspunttareihin, ihan samoin kuin muihinkin."

Kyllähän ne geenit vaikuttaa, mutta todennäköisyyttä voisi lisätä huonoilla elämäntavoilla. Oli ehkä hieman kärjistetty esimerkki elämäntapojen ja ympäristötekijöiden vaikutuksesta syöpien esintyvyyteen, mutta noissa tapauksissahan erot on aika selvät, että niitä on vaikea kiistää. Nitriiteissä ja muissa vastaavissa jos vaikutukset on jotain promillen luokkaa, niistä ei kannata stressata suuremmin.

Pisti vain silmään tuo "syöpä tulee jos on tullakseen, eikä siihen voi yhtään vaikuttaa" ajattelutyyli.

cuscus sanoi:
Pisti vain silmään tuo "syöpä tulee jos on tullakseen, eikä siihen voi yhtään vaikuttaa" ajattelutyyli.

En mä tota tainnut riittävän tarkasti lukea, siis viestiää jota quottasit. Eli tämä kyllä varmasti on totta, että vaikutta voi ja paljon. Eli samoilla jäljillä ollaan sitten loppupelistä. ;)

cuscus sanoi:

Tätä minä en kyllä tunnusta omaksi ajatuksekseni vaan uskon kyllä, niinkuin tekin, että syöpään vaikuttaa monet asiat. Enkä missään nimessä tarkoittanut, että on sama miten elää kun se tulee kuitenkin jos on tullakseen.

Enhän minäkään tietenkään yritä sitä itselleni tieten tahtoen kalastaa...

Elämässä vaan on niin paljon niitä asioita jotka siihen vaikuttavat (ja varmasti paljon on sellaisiakin joiden ei tiedetä vaikuttavan), ettei niitä kaikkia saa kuitenkaan pois. Näin ollen sitä ei voi tietää kenellä se mittari milloinkin täyttyy.

Osa meistä on sille varmasti herkemmin altistuvia kuin toiset mutta en miinä niin väitä että se syntymässä jo määräytyy kenelle syöpä tulee.

Liekö selventänyt yhtään...

Mitä järkeä miettiä prosentteja, kuinka paljon esim. syöpään vaikuttaa perintö/ympäristö? Siinä vaiheessa kun tauti iskee, niin on ihan turha alkaa kelailee: mitäs jos ei oliskaan sitä nakkia syöny...

Ei ne kaikki varottelut nitriiteistä ihan turhia ole eikä noita suosituksia mun mielestä kannata älyttömästi ylittää. Nakkejahan ei muutenkaan kukaan haluu syödä ja ne muoviset lihaleikepakkaukset voi korvata käymällä lihatiskin kautta.

Se on kyllä ärsyttävää, kun nakkeja ja makkaraa mainostetaan lapsilla ja lapsille. Tv:ssä on pyörinyt mainos, missä on lasten nakkikekkerit. Cittarin uudessa tienvarsimainoskampanjassa lapsi on makkara haarukassa "kesä voi alkaa" vai mitähän siinä nyt sitten lukikaan. Ravintoloissa ja huoltsikoilla lastenaterioissa on 99,9% varmuudella lapsille "nauravat nakit".

On kait ne nakit ja makkarat helppoa einesruokaa, mutta ei ole tullut tähän mennessä kovin usein syötyä. Nitraattipitoisuudesta olen tiennyt ennenkin, mutta en siitä että ne on karsinogeenisia. Nakkien ja makkaroiden osuus mun ruokavaliossa taitaa siis vähetä entisestäänkin. Miksi syödä tieten tahtoen sellaista minkä tietää olevan haitallista/vaarallista jos voi syödä muutakin. Terveysfanaatikoksi en silti vielä kelpaa kun meilläkin paistetaan ja grillataan ruokaa -> karsinogeeneja tulee siitäkin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom