Niskan takaa punnerrus, apua kaivataan

tuohan käy selkään aika pahasti, ainekin mulla. Onko tässä liikkeessä pakko käyttää tukivyötä vai onko jokin tekniikka jolla saisi tuon selän pysymään mahdollisimman suorassa?

juuh, mut silti sitten ku alkaa tekemään tiukkaa ne nostot niin menee melkein väkisin toi selkä vähän kaarelle ja sehän ei tunnu kovinkaan hyvältä

Saattaapi olla, että vatsoja ja alaselkää treenaamalla tilanne paranisi. Tai tekemällä pidempää sarjaa, jolloin saisi olkapäihin enemmän tuntumaakin. Joka tapauksessa hitaampi kehitys on loppujen lopuksi pieni hinta siitä, että saa vanhana miehenäkin vielä treenata. Painoja vaan vähemmäksi ja tekniikka kuntoon!

Aika monissa lähteissä varoitellaan tuosta pystypunnerruksesta niskan takaa. On kuulemma olkapäille yksi pahimmista harjoituksista. Itse olen uskonut niihin ja pysytellyt erossa sellaisista, mutta jokaisen oma asiahan se on.

Asentohan on aika hankala ja isoilla painoilla selän pyöristyminen lienee ongelma jos noston alkua koitetaan keventää ikäänkuin kumartumalla eteenpäin, varsinkin jos alaselkä on heikko, älä suutu, en nyt tarkoita sinua. Edestä tehtynähän ainakin itselläni selkä menee hiukan kaarelle, mutta taitaa olla niinpäin terveellisempää?

Täytyy kyllä sanoa, että ihmeellisiin aikoihin kaverit tänne postailee..

Meillä on salilla sellainen penkki jossa saa sen selkänojan ihan aavistuksen verran vinoon siitä pystykulmasta (asteen-pari) Ja sitten jaloilla kun ottaa tukevan asennon niin että jalkapohjat kunnolla maassa ja polvet 90 asteen kulmassa niin kroppa pysyy suorana selän kohdalta ja ei enää käy selkään tuo liike.
Niskan takaa punnerrus ainakaan itselläni ei ole tuonnut ongelmia vaan päinvastoin kun tuntuu että hartiat/rintaranka on jumissa niin niskan takaa on parempi liike kuin esim normi pystypunn tangolla.

hyvää huomenta kaikille, heräsimpäs vihdoin, sit ei muuta ku protskua naamaa =)

oon nyt tekemäs toto iso-arskan ohjelmaa ni siin on tuo niskantakaa punnerrus 4x10 mut voishan sitä tosissaa aluks vaik vähentää vähän tota painoa jos sais sen tekniikan kuntoon. en tosin eilenkään tehny sitä ku 30:llä kilolla =] toi penkki ku on sitä enne ni se vie siit jo vähän tehoa.

onko muuten toi arnoldin golden six ohjelma tehtävä aina tos järjestykses miten ne liikkeet on numeroitu vaiko onko se edes mikään järjestys?

Niskantakaapunnerrus voipi olla huono olkapäille jos olkapäät on sitä laatua ettei siitä tykkää, muuten se on todella hyvä olkapään massaliike. Itse sen huomaa mitä olkapäät tykkää ko. liikkeestä. Jos ei tykkää, ei pidä tehdä, ittensä siinä rikkoo. Jos ei tuota haittaa niin antaa mennä vaan.

Edestä tehtävää pystypunnerrusta ei kannata tehdä leveällä otteella, tämä on todella huono olkapäille.

Pystypunnerrukset kysyy olkapäiden lisäksi hyvää keskivartalon hallintaa. Jos ei meinaa paketti pysyä kasassa, pitää vaan raakasti ottaa painoa pois kunnes keskikroppa alkaa saamaan juonesta kiinni. Muuten tipahtaapi pian raudat niskaan.

E: Udo Bayer on ottanut niskantakaapunnerrusta 300 kg:lla.

japa sanoi:
Niskan takaa punnerrus ainakaan itselläni ei ole tuonnut ongelmia
Silti pidän hyvänä asiana, että tästä varoitellaan. Kukaanhan ei voi tietää miten juuri ne omat olkapäät suhtautuu. Miksi siis ottaa se riski, että ne ei tykkää? Kyseessä ei kuitenkaan ole sen parempi olkapääliike kuin pystypunnerrus edestäkään.

Itselläni kävi niin, että monta kuukautta tein pystypunnerrusta niskan takaa, ja ajattelin, että ei se mulla ainakaan pahalta tunnu, eli tällä jatkan. Mutta kuinka ollakaan, vähitellen ne olkapääongelmat tuli sieltä. Tulin sitten järkiini ja lopetin ennen kuin on myöhäistä. Huomaahan sen jo liikettä tehdessäkin, että liike ei ole lähelläkään luonnollista.

Mutta tehkää miten vaan haluatte. Ei kukaan voi teidän puolesta päättää mitä liikkeitä teette. Mutta muistakaa, että varoitettu on. Ja jos tota teette, niin älkää vaan misään nimessä laskeko sitä tankoa epäkkäille asti, kuten joidenkin hullujen olen nähnyt tekevän. Siinä on varma tappoliike.

Leveellä otteella PP:ssa ei pidä laskee sitä tankoo kovin alas. Rasittaa käsittääkseni hauiksen pitkän pään jännettä (taijotain) niin maan perkuleesti. Kapeella hartioiden levysellä otteella edestä punnertaessa sen voikin laskee sitten vaikka rintalastaan asti.

Seuraava on ihan omaa jorinaa, mutta mun mielestä monet tekee takaa punnertaessa sen tavallaan väärin kun olkavarret on sillain kääntyneet että se rasitus tulee ihan puhtaasti pelkästään etuolkapäille. Ite teen taas sillä lailla että olkavarret on asetettu niin kuin tekis vipareita, eli pyrin saamaan rasituksen nimenomaan sivulohkoille enimmäkseen. Hemmetin vaikee selittää mut toi on mun mielestä yks syy siihen että PP takaa tuottaa joillain tuskaa olkpaäille.

Powerhousu sanoi:
Silti pidän hyvänä asiana, että tästä varoitellaan. Kukaanhan ei voi tietää miten juuri ne omat olkapäät suhtautuu. Miksi siis ottaa se riski, että ne ei tykkää? Kyseessä ei kuitenkaan ole sen parempi olkapääliike kuin pystypunnerrus edestäkään.

Itselläni kävi niin, että monta kuukautta tein pystypunnerrusta niskan takaa, ja ajattelin, että ei se mulla ainakaan pahalta tunnu, eli tällä jatkan. Mutta kuinka ollakaan, vähitellen ne olkapääongelmat tuli sieltä. Tulin sitten järkiini ja lopetin ennen kuin on myöhäistä. Huomaahan sen jo liikettä tehdessäkin, että liike ei ole lähelläkään luonnollista.

Mutta tehkää miten vaan haluatte. Ei kukaan voi teidän puolesta päättää mitä liikkeitä teette. Mutta muistakaa, että varoitettu on. Ja jos tota teette, niin älkää vaan misään nimessä laskeko sitä tankoa epäkkäille asti, kuten joidenkin hullujen olen nähnyt tekevän. Siinä on varma tappoliike.

Niin enhän tuossa sanonutkaan että kaikille se on terve liike...ja yksilöllistähän se on että mikä tuntuu hyvältä tai edes millä saa paremman tuntuman kuin toisella liikkeellä.
Ja toisaalta tuota niskan takaa punnerruksessa pitäisi ehkä enempi varoittaa että korkeintaan korvien tasalle tanko siellä takana laskea ei yhtään alemmas, ja samoin sitä että tuo liike kannattaa tehdä kun on avustaja varmistamassa. Itse olen muutaman kerran nähnyt että juuri tangon ottaminen telineestä saa nuo olkapäät outoon asentoon kun kampeaa tankoa yksin alkuasentoon ja siitä myös tulee vaurioita.
Itse olen saattanut välttyä ongelmilta sen takia että vaihtelen lähes joka toinen kerta hieman liikkeitä ja siksi en tahkoa millään liikkeellä paikkojani loppuun. Esim Olkapäillä on perusliikkeina käsipaino punnerrus, tangolla eteen tai niskan taakse ja noita sitten kierrätän "täydentävien" liikkeiden kanssa.

Powerhousu sanoi:

Puhut mies asiaa! Niskantakaa punnerruksessa voi olkapäiden vammat syntyä, joko liian isoilla painoilla leikkimisestä tai tekniikan huonoudesta. Ajan kanssa liike voi myös kuluttaa niveliä ja kalvosimia niin, ettet treenaa olkapäitä enää koskaan!

Tässä hyvä vinkki aloittelijoille ja miksei edistyneillekin:

Yks tapa tehdä olkapäät on tehdä ne ennen ojentajia (olkapäät&ojentajat pvä) ja jos teet niskantaaksepunnerruksen, tee se vihoviimeisenä liikkeenä niin, että teet sen ilman selkänojaa vaikka smithissä! siinä joudut tekemään työn täysin olkapäillä ja pitämään kropan jäykkänä ja suorana! Painoja ei juurikaan tarvita ja tuntuu varmasti. ojentajat on hyvä siirtymä siitä, koska olet lämmittänyt ne jo hyvin punnerruksilla ja ne ovat saaneet verta sisäänsä. Siinäkin mielessä lasket ojentajiesi loukkaantumisriskiä!

Kehonrakentajana etsin aina keinoja tehdä liikkeet vaikeimman kautta. Näin vältän painojen turhan nousun ja optimoin lihaksen kasvun. Tällä tavalla pyrin eristämään juuri treenattavan lihaksen ja minimoimaan apulihasten käytön!:thumbs:

:wanha::t teesini:

- Niskantakaapunnerrus ei ole kaikille sopimaton liike, mikä on tutkimuksissa ja kymmenien vuosien harjoittelussa todettu. Hartiarakenteissa on eroja. Edestä punnertaminen on kuitenkin keskimäärin turvallisempaa.
- Seisten tehdyt punnerrukset ovat yleisesti ottaen selkäystävällisempiä kuin istuen tehdyt. Seistessä jalat vaimentavat merkittävästi selkärankaan kohdistuvaa painetta toisin kuin istuessa, jolloin selkäranka pusertuu raudan ja penkin väliin.
- Rinnalle/niskalle asti laskemisen vaaroja aina liioitellaan Pakkiksella. Se, että liike tuntuu kankeuden vuoksi jossakin vaiheessa epämiellyttävältä, ei vielä tarkoita vaarallisuutta. Ammattivoimavalmentajat poikkeuksetta suosittelevat punnertamaan alhaalta asti, enkä ole fysiologienkaan nähnyt varoittelevan. Rinnalta asti punnertavilla painonnostajilla on varsin vähän hartia- ja kalvosinongelmia.
- Tanko on huomattavasti terveellisempi kuin luonnotonta rataa etenevä ja stabilisaattoreita kehittämätön smith. Kaikki johtavat asiantuntijat vastustavat smithiä.

Itse kanssa lukeudun niiden joukkoon, jotka eivät suosittele tätä liikettä. Omalla kohdalla erittäin huono liike olkapäille samalla tapaa kuin ylätalja niskan taakse. Kummallakin liikkeellä saattaa jo yhden sarjan jälkeen huomata arkuutta olkapäissä. Nämä ovat siis omalla kohdalla ehdottomia no no-liikkeitä. Treenauksen alkuvuosina tätä liikettä tuli tehtyä useinkin isoilla painoilla ja huonolla tekniikalla eikä silti ollut mitään ongelmia. Ne ongelmat vain hiipivät hiljaa esille ajan kuluessa. Ongelmat saattaat siis tulla esille vasta myöhemmällä iällä vaikka nyt mitään kipuja ei esiinnykään. Bisley:llä ja Powerhousu:lla tuossa jo olikin tosi hyviä pointteja asian suhteen.

Itse kanssa lukeudun niiden joukkoon, jotka eivät suosittele tätä liikettä. Omalla kohdalla erittäin huono liike olkapäille samalla tapaa kuin ylätalja niskan taakse. Kummallakin liikkeellä saattaa jo yhden sarjan jälkeen huomata arkuutta olkapäissä. Nämä ovat siis omalla kohdalla ehdottomia no no-liikkeitä. Treenauksen alkuvuosina tätä liikettä tuli tehtyä useinkin isoilla painoilla ja huonolla tekniikalla eikä silti ollut mitään ongelmia. Ne ongelmat vain hiipivät hiljaa esille ajan kuluessa. Ongelmat saattaat siis tulla esille vasta myöhemmällä iällä vaikka nyt mitään kipuja ei esiinnykään. Bisley:llä ja Powerhousu:lla tuossa jo olikin tosi hyviä pointteja asian suhteen.

Usein nämä ongelmat tuntuvat kohdistuvan niihin ihmisiin jotka ovat notkeita kuin näkkäri, eli eivät juurikaan venyttele. Itsekin kuulun tähän ryhmään ja kokeillessani kerran ylätaljaa niskantaakse, repesi/viottui minulta kiertäjäkalvosin.. Ja tuntuu oudolta että esim kyykätessä ei selkä ole kovilla vaikka useilla jopa 2x isommat painot..

Treeni/nostovyö, tekniikka kuntoon ja rinta-olkapää alue kuntoon venyttelyllä niin luulis olevan yhtä turvallinen liike kuin muutkin olkapääliikkeet.

Usein nämä ongelmat tuntuvat kohdistuvan niihin ihmisiin jotka ovat notkeita kuin näkkäri, eli eivät juurikaan venyttele.

Itse en kuulu tähän ryhmään ja melkein uskaltaisin väittää, että olen käsistä notkeampi kuin 95% muista miespuolisista salilla kävijöistä. Kepillä olen venytellyt mm. suorin käsin pään yli noin 50cm oteleveydellä. Hierojakin on muutamia kertoja tokaissut käsien loppuvenyttelyjen aikaan, että onpa sulla poikkeuksellisen hyvin liikkuvat raajat. Oli tällä venyttelyllä/vetreydellä mitään yhteyttä tai ei, niin en siltikään suosittelisi niskantakaa punnerrusta kovin mieluusti, koska yhtä hyviä olkapääliikkeitä löytyy muitakin. Itsellä on ainakin olkapäät kasvanut ihan hyvin ilman tuota liikettä.

Mulle sopii taas paremmin niskan takaa kuin edestä. Muita olkapää liikkeitä en tiedäkkään mitä voisi harjoittaa tangolla+ painoilla.

Back
Ylös Bottom