Niskan takaa punnerrus, apua kaivataan

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Oli pakko nostaa aihe ylös ja kirjoittaa kyseisestä liikkeestä! Tässä on nyt tullut luettua kauhutarinoita niska takaa punneruksesta ja pisti vähän masentamaan, koska kyseinen liike on yksi lempiliikkeistäni ja johtunee siitä että kehitystä tulee hyvin kyseisellä liikkellä.
Itse lasken tangon noin ylähuulien ja nenän väliin poiketen muiden tavasta laskea noin silmienkohdalle. Syy on siinä että kaulani on "normaali kauloja" hiukan pidempi, ei siis mikään erikoisesti pidempi, mutta yleisesti ottaen vähän pidempi kuin suurimalla osalla. Eli eikö se ole silloin ihan ok juttu, jos lasken muita hiukan alemmaksi, koska silloin liikkeestäni jäisi vajaan puoleinen, eikös niin? Käytän otteena muutenki aika leveää otetta noin 85cm. Itselläni oikeastaan kipua tuottaa vain se vaihe kun nostan tangon roikkumasta smithistä aloitus asentoon. Nooh mutta nyt itse liikkeen tekemiseen! Jos teen sen liikkeen tälläin että lasken ja nostan tangon semmoiseessa asennossa että kädet ovat vaakatasossa ja ovat oikeastaan aivan vaakatasossa , että ne ei väänny taakse päin paljo ollenkaan, niin silloin kyseisen liikkeen tekeminen on epämukavaa ja tuntuu luonnottomalta. Mutta itse pystyn tekemään liikkeen kivutta jos käännän kädet vaakatasosta hiukan rintaa kohti noin 1-2centillä ja lisäksi en pidä ranteita täysin suorana ylöspäin vaan kallistan niitäkin hiukan eteen päin noi 2centtiä myös.
Tällä tavalla sain ainakin itselleni mukavemman tästä liikkeestä ja ei tuntunut epämukavalta. Nooh en tiä saiko kukaan mitään selvää mitä yritän selittää :D mutta kuiteskin noin minä teen. Täytyy olla itsekkin paljo varovaisempi kyseisen liikken tekemisessä ja olla tarkkana jos alkaa kipuja esiintymään. Ja ei sitä halua lopettaa koska suhkot hyvät painot siitä nousee itseni kokoiselle kaverille ja kehittyy kokoajan hyvää tahtia. Harmikseni olen liian ahne :D ja yleensä ahneella on paskanen loppu, mutta toivotaan että ei olisi tällä kertaa :rolleyes: ja jos tosiaan olen niitä henkilöitä kuka pystyy tekemään liikkeen ilman harmia.

Niskantakaapunnerruksessa ei oikein ole pointtia, koska edestä punnertamalla saadaan suurempi liikerata ja takaolkapäät tulee kumminkin mukaan, kun pää sukeltaa tangon alle aika pian. Loppuvaiheessa trapsit ja muut yläselän lihakset tulee vahvasti mukaan. Tässä on mielenkiintoinen artikkeli, jossa Bill Starr kertoo pystypunnerruksen räjähtävästä versiosta "olympic press".
http://startingstrength.com/articles/olympic_press_starr.pdf

Ennemmin olkapäävammoja tulee niille, jotka liian yksipuolisesti hinkkavaat vain penkkiä. Niskan takaa punnerrus sen sijaan pitäis kieltää lailla luonnottamana ja vammaisena liikkeenä. Pystypunnerruksessa edestä, seisten, saadaan laajempi liikerata ja on muutenkin paljon monipuolisempi harjoitus, koska vahvistaa keskivartaloa ja kehittää koordinaatiota ja tasapainoa.

Kysympäs nyt samalla pystypunnerruksesta edestä tehtynä. Elikkä olen tehnyt nyt smithissä sekä vapaalla tangolla ja olen miettinyt, pitäisikö heivata tuo smithpystäri kokonaan. Vinopenkki smithissä sujuu loistavasti taasen, pitemmällä sarjalla myös pystypunnerrus, mutta vitosilla ei, tai sitten joudun laskemaan tangon silmien kohdalle (liian pieni liikerata?). Lisäksi, kun tein sitä viikko takaperin, niin olkapäät olivat kyllä kipeät, eivätkä samalla tavalla kuin rintalihakset esimerkiksi. Joten, kannattaisiko vain heivata se ja tehdä vapaalla tangolla istuen nojan kanssa?

Pune: -Smittivermeleen nyt voi heivata kokonaan treenistä, eikä varmasti jää mistään paitsi. Tai no ehkä jokusesta ihmeellisen merkillisestä selittämättömästä kivusta, mutta eiköhän ilmankin pärjää. Toki tuota pystypunnerrusta voi tehdä istuen tangolla nojan kanssakin, muttei miksei tekisi ihan seisten ilman ylimääräisiä tukia? Vahvistuupahan samalla keskikroppa ja saa varmasti luontaisimman asennon punnerruksilleen.

"Joten, kannattaisiko vain heivata se ja tehdä vapaalla tangolla istuen nojan kanssa?"

Itsellä hieman olkapäävammapelkoisena(kiertäjävaivoja ollut) pidän niskantakaa punnerrustas täysin turhana. Eikö jo kaikkitietävä hulkki sanonut että sitä ei kannata tehdä kun edestä saa aivan saman tehtyä ja hyvin hyvin pienemmällä todennäköisyydellä vammautua? Olen huomannut että harvemmin tuohon liikkeeseen edes sallilla törmää.

Ei varmaan kannata tehdä G6 tätä, kun vihloo aina sarjan jälkeen noin 3 minuuttia vasenta olkapäätä aivan perhanasti ja säteilee myös käsivarteen?

Pitääkö pystypunnerruksessa käsiä suoristaessa nostaa tanko pään yläpuolelle vai onko täysin merkityksetöntä? :)

Jos olkapäät pistävät vastaan, niin kannattaa suosiolla tehdä normaalia pystäriä edestä. Vaikka se periaatteessa on vähän eri liike kuin NT-punnerrus, niin ei siinä ole perustreenaajalle mitään käytännön eroa.

Toi kysymys "Pitääkö pystypunnerruksessa käsiä suoristaessa nostaa tanko pään yläpuolelle vai onko täysin merkityksetöntä?" on taas varsin epäselvästi muotoiltu, mutta jos sillä tarkoitetaan sitä, että pitääkö tanko aina rauhoittaa ylhäällä tasapainoon suorille käsille, jolloin se asettuu melko taakse pään päälle, niin vastaus varmaan on että ei olennaista merkitystä, ihan miten tykkää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse teen tuota niskan takaa punnerrusta puolet pienemmillä painoilla pidempää sarjaa. Hyvin se tuntuu olkapäissä, paremmin kuin edestä punnertaessa. Isommilla painoilla alkaa kyllä olkapäät hieman kipuilla, joten pysyttelen suosiolla niissä hiluissa.

Onko huonoksi tehdä pystypunnerrusta istuen ilman selkänojaa? Tekisin kyllä mieluummin seisten, mutta kun meidän "punttihuoneessa" on matala katto, eikä siellä oikein mahdu sitä niin tekemään.

Onko huonoksi tehdä pystypunnerrusta istuen ilman selkänojaa? Tekisin kyllä mieluummin seisten, mutta kun meidän "punttihuoneessa" on matala katto, eikä siellä oikein mahdu sitä niin tekemään.

Ei, kunhan et päästä selkää liian notkolle.

Olinpa tänään kova jätkä ja koukistin vähän polvia jotta pystyn tekemään ensimmäistä kertaa pystärin seisten. Heti ensimmäisen sarjan jälkeen tunsin kun latsit olivat ottaneet hittiä, ja siitä heräsikin kysymys että onko tämä alussa ihan normaalia vai onko jokin mennyt liikkeessä perseelleen?

Jos olkapäät pistävät vastaan, niin kannattaa suosiolla tehdä normaalia pystäriä edestä. Vaikka se periaatteessa on vähän eri liike kuin NT-punnerrus, niin ei siinä ole perustreenaajalle mitään käytännön eroa.

Toi kysymys "Pitääkö pystypunnerruksessa käsiä suoristaessa nostaa tanko pään yläpuolelle vai onko täysin merkityksetöntä?" on taas varsin epäselvästi muotoiltu, mutta jos sillä tarkoitetaan sitä, että pitääkö tanko aina rauhoittaa ylhäällä tasapainoon suorille käsille, jolloin se asettuu melko taakse pään päälle, niin vastaus varmaan on että ei olennaista merkitystä, ihan miten tykkää.

mikä on sitten ''normaali pystäri edestä?''
Vaikka vois linkin laittaa, molemmista liikkeistä jos joku kuitenkin viittis. eli se pystäri edestä ja niskantakaapunnerrus.

mikä on sitten ''normaali pystäri edestä?''
Vaikka vois linkin laittaa, molemmista liikkeistä jos joku kuitenkin viittis. eli se pystäri edestä ja niskantakaapunnerrus.

Nopealla youtube-haulla mielestäni melko siistit suoritukset:

Pystypunnerrus edestä

Niskantakaapunnerrus

Molemmat versiot on mahdollista tehdä joko istuen tai seisten eikä niitä ole pakko tehdä aivan alas asti, vaan liikkeen voi alhaalla katkaista jo takaraivon/otsan korkeudelta, varsinkin niskantakaaversiossa alas asti tekemistä kannattaa varoa, jollei olkapäiden liikkuvuus ole varmasti riittävän hyvä. Oma favourite-versioni on ehdottomasti seisten edestä tehty punnerrus täydellä liikeradalla, mutta se on vain mun mielipiteeni eikä lopullinen totuus, mä kun tykkään pystäristä nimenomaan yleisvoimaliikkeenä ja bodareiden olkapääliikkeenä joku muu variaatio voi hyvinkin olla parenpi...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itellä ei ole koskaan ollut ongelmia ntp:ta tehdessä.
Salin PT joka on hyvissä lihoissa, todella hyvissä lihoissa huomautti mulle kerran että tanko lasketaan niin alas kuin menee, eli niskaan ja sitylös.

Eivät ne ongelmat kello kaulassa tulekaan. Täydet liikeradat ovat hyviä, mutta jos olkapäät eivät taivu tarpeeksi ja alkaa silti väkisin tekemään NT-punnerrusta alas asti niin jostain kuuluu kyllä pian riks, raks ja poks.

Jos keskivartalo ei pysy kasassa punnerruksessa niin eiköhän se kerro aika paljon missä mennään. Eli liian isot painot ja/tai tukilihakset ei ole läheskään liikkeen vaatimassa kunnossa. Niskantakaa punnerrus vaatii sen, että tukilihakset on kunnossa ja liikkuvuudessa ei ole ongelmia. Tärkeintä on kuitenkin, että ei nostele liian isoilla painoilla, sitten tulee sitä painojen pudottelua negatiivisessa vaiheessa (riski vammautua kasvaa) ja yleistä heilumista. Sen homman pitää toimia kuin sveitsiläinen kellokoneisto, ei huojumista vaan täysin kontrolloitu liike, jossa pääosassa on lihaksen kehittäminen, ei sankaripainojen kanssa heiluminen.

Zone-sarja -42%
No eikö se ole vähän joka liikkeessä jos tuntuu pahalta ni ei tee...

Ite pitkään kammosin NT-punnerrusta ku kaikki siitä sano että hajoo olkapäät...

Itellä ei ainakaan mitään ongelmaa.. Leukaa pidän kyllä vähän rintaa kohti ja lasken tangon noin takaraivon kohdalle en epäkkäisiin asti..

Mitä katellut videoita nostoista niin melkein samalainen liikerata kuin KP tehtäessä..

Mukavaa vaihtelu tehdä välillä taakse leveellä otteella ottaa ojentajatkin samalla vähän osumaa... niin ja vapaalla tangolla seisten sekä eteen, että taaakse..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom