Nilkan murtuma, kuinka treenata?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Razzarr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kävipäs tuossa viikonlolla pieni äksidentti ja nilkka murtui. Mitenköhän tälläsen kans kannattais treenit toteuttaa. Jalat on pois pelistä noin pari kuukautta, mutta mites yläkehoa kannattais nyt rökittää kun aikaa on salilla heilua. Onko muilla kokemuksia murtuneen jalan kans treenaamisesta? Kuinka pian oot päässy taas normitreeneihin kiinni? Kaikki vinkit otetaan vastaan! Hulluks tulee kotona

Murtuneen jalkapöydän kanssa reenailin ihan normaalisti, pl. jalkatreenit tietysti. Keppien kanssa salille vaan. Seisten tehtävät liikkeet vaihdoin istuen tehtäviin liikkeisiin ja soudut hyljesoutuina. Penkit jalat ilmassa ja pystärit Savickas pressinä. Ihan hyvin menee noinkin, variaatioita kuitenkin riittää.

Hyvin pystyy, ei pienintäkään ongelmaa. Olen treenannut aina kun jalka on ollut kipsissä. Seisten tehtävät liikkeet istuen jne. Rintaa voi tehdä miltei normaalisti. Leuanvetoja jne. jne.

Suosittelisin itse treenaamaan myös toista jalkaa yhden jalan liikkeillä, JOS VAIN MAHDOLLISTA.
Näin saat säilytettyä lihat myös toisessa raajassa.

Suosittelisin itse treenaamaan myös toista jalkaa yhden jalan liikkeillä, JOS VAIN MAHDOLLISTA.
Näin saat säilytettyä lihat myös toisessa raajassa.
Hienoa jos tosiaan toimii näin. Perustuu varmaan siihen, että toisen jalan treenaamisen aiheuttama hormonivaste tms. vaikuttaa myös sen levossa olevan jalan lihaksiin?

Hyvin pystyy, ei pienintäkään ongelmaa. Olen treenannut aina kun jalka on ollut kipsissä. Seisten tehtävät liikkeet istuen jne. Rintaa voi tehdä miltei normaalisti. Leuanvetoja jne. jne.
OT, mutta tästä tulee sellainen hauska mielikuva, että Predatorille on ihan normisettiä, että jalka on välillä kipsissä. Ihan kuin puhuttaisiin jostain aivan tavallisesta asiasta, kuten flunssasta. Herää kysymys, että mitä sä oikein touhuat?

OT, mutta tästä tulee sellainen hauska mielikuva, että Predatorille on ihan normisettiä, että jalka on välillä kipsissä. Ihan kuin puhuttaisiin jostain aivan tavallisesta asiasta, kuten flunssasta. Herää kysymys, että mitä sä oikein touhuat?
Minusta taas Predatorin juttu kuulosti melkein siltä, ettei se muuten treenaakaan kuin jalka kipsissä :LOL:

Poijat ei nyt sentään aina. Kerran ollut kipsi ja kerran hermovamma jolloin kävelin kepeillä. Itse en kyllä treenaisi pelkästään toista jalkaa. Eikös se lihas epätasapaino vain pahene silloin? Jotkut treenaa myös toista puolta yläkropasta kun käsi on kipsissä. En näe siinäkään mitään järkeä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siihen päälle viel Clas Ohlsonilta TEMS/EMS-härveli, lätkät reisiin ja nupit kaakkoon niin avot: Ronnie Coleman!

Voitko vähän selventää kuinka tuo käytännössä toimii. Liian paljon liian hienoja sanoja tälläiselle rallienglannin osaajalle (n)
Aikamies sen hyvin tiivisti, näin siinä ymmärtääkseni käy.
Hienoa jos tosiaan toimii näin. Perustuu varmaan siihen, että toisen jalan treenaamisen aiheuttama hormonivaste tms. vaikuttaa myös sen levossa olevan jalan lihaksiin?
En ole itse sen tarkemmin perehtynyt tähän ilmiöön, joku joka on voi tarkemmin avata sitä. (y)

Aikamies sen hyvin tiivisti, näin siinä ymmärtääkseni käy.

En ole itse sen tarkemmin perehtynyt tähän ilmiöön, joku joka on voi tarkemmin avata sitä. (y)

Enpä minäkään ole siihen sen tarkemmin perehtynyt, mutta tuossa oli hieman tutkimuskatsausta aiheesta mitä Googlella nopeasti löytyi.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5423908/

"The cross-education effect is mainly explained by increased neural drive originating from the untrained motor cortex. However, understanding the positive effect of cross-education on skeletal muscle adaptation requires the consideration of factors beyond the brain. Achieving a greater understanding of the physiological mechanisms contributing to cross-education is important to more effectively explore its effects and potential applications in rehabilitation of unilateral movement disorders or injury."

Tuolla ainakin referoitu useampia tutkimuksia, joissa voima on hieman kasvanut unilateraalisen harjoittelun myötä myös immobilisoidussa raajassa (vaikkei toki samoissa määrin, kuin treenatussa) ja lihashävikki ollut vähäisempää, kuin treenaamattomalla kontrolliryhmällä.

Enpä minäkään ole siihen sen tarkemmin perehtynyt, mutta tuossa oli hieman tutkimuskatsausta aiheesta mitä Googlella nopeasti löytyi.

"The cross-education effect is mainly explained by increased neural drive originating from the untrained motor cortex. However, understanding the positive effect of cross-education on skeletal muscle adaptation requires the consideration of factors beyond the brain. Achieving a greater understanding of the physiological mechanisms contributing to cross-education is important to more effectively explore its effects and potential applications in rehabilitation of unilateral movement disorders or injury."

Tuolla ainakin referoitu useampia tutkimuksia, joissa voima on hieman kasvanut unilateraalisen harjoittelun myötä myös immobilisoidussa raajassa (vaikkei toki samoissa määrin, kuin treenatussa) ja lihashävikki ollut vähäisempää, kuin treenaamattomalla kontrolliryhmällä.
Jep! Taitaa olla sama artikkeli jonka itsekin olen jonkin aikaa sitten lukenut.

Kiitos linkistä. Tuon artikkelin jos haluaa tiivistää lyhyeen, niin se menisi kai jotenkin näin: Hermostollisen aktivaation merkitys harjoittamattoman raajan lihasten kehitykselle/lihasmassan säilymiselle on tutkittua faktaa. Mahdolliset adaptaatiot systeemitasolla, hormonaalisesti ja lihassäikeiden tasolla vaativat vielä tarkempaa tutkimusta. Saa korjata tarvittaessa, olen ihan maallikko näissä asioissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom