Niin pienet, mutta ai niin ärsyttävät asiat elämässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Jos minulla olisi sama asenne niin laittaisin tuloiksi 10ke ja sijoittaisin likvidit 7% tuotolla ja maksaisin loppuvuodesta kaikki könttänä kun tiedän mikä tulee olemaan lopullinen ansio.
Mutta mitäpä minä näistä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aivan oikein, valtiolla paljon parempi tuotto tarjolla kuin siellä pankkitilillä, jonne se palkka tuli.

7% vakaa ja luotettava tuotto pörssissä. Ei huono. Hoidatko tuolla tuottotakuulla minunki sijoitukset, provikka 2% toteutuneesta arvonnoususta?

Mulla ylijäämä ei siis jää pankkitilille. Onnea tuottotakuun etsintään, itse hallinnoin vain omia pienimuotoisia varojani, joiden tuotto viimeisen kymmenen vuoden ajalta nousumarkkinassa on enemmän kuin tuo. Pitkällä aikajänteellä se kuitenkin keskimäärin tuo noin 7% pörssissä on. Itse et ilmeisesti sijoita?

Jos minulla olisi sama asenne niin laittaisin tuloiksi 10ke ja sijoittaisin likvidit 7% tuotolla ja maksaisin loppuvuodesta kaikki könttänä kun tiedän mikä tulee olemaan lopullinen ansio.

Mitä tarkoitat asenteella? Pyrin vain optimoimaan kuukausittaisen nettopalkan, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Mun sijoitushorisontti on +10 vuotta, joten vaikka idea on hyvä, niin mun kohdalla ei relevantti.

Viimeksi muokattu:

Väännän vielä rautalangasta, että voit raottaa tuota hymähtelyn taakse piiloutuvaa viisauttasi. Tämä aidosti vähän kaihertaa monia muitakin suhteessa isolla liikkuvalla palkanosalla töitä tekeviä.

Vaihtoehtoina on vuosituloon perustuva veroprosentti tai kuukausitasoinen kaksiportainen verokortti, joka siis aikaisemmin oli mahdollinen, mutta ei enää. Kerran kolmessa kuukaudessa tulee bonuksia tai ei tule, et voi tietää. Tiedät kuitenkin, että jos otat vuosituloilla veroposenttia laskiessasi bonukset täysimääräisenä huomioon, maksat veroja joka kuukausi 800€ enemmän verrattuna kuukausitulopohjaiseen, kiinteään palkanosaan perustuvaan kaksiportaiseen verokorttiin, josta maksaisit kiinteän palkan yli menevästä osasta reaaliajassa lisäveroja. Nettopalkka siis vähenee tuon verran, vaikka bonuksia ei maksettaisi ollenkaan, laskien ostovoimaa merkittävästi (koska maksat kiinteästä palkasta isomman veroprosentin preemioluontoisesti). 800€ per kk nettona on ihan isohko raha. Voi siis myös olla, että bonuksia ei tule koko vuotena, jolloin olet maksanut ylimääräisiä sinulle kuulumattomia veroja 800€ x 12 (9 600€). Saat ne tietenkin takaisin vuoden päästä verovuoden lopusta katsottuna. Niille maksetaan nimellistä korkoa. Olisit kuitenkin ollut sitoutunut sijoittamaan tuon kuukausittaisen 800€ heti, kun se tilillesi tulee. Vuosittainen tuottotavoitteesi voisi konservatiiviselle suomalaiselle olla vaikka vain 5%, joka sekin on tuplat valtion tarjoamaan korkoon nähden. Ja huomattavan paljon parempi mitä lotossa, suomalaisten suosituimmassa sijoitusmuodossa.

Minun matematiikallani tuossa yksinkertaisesti häviää rahaa, mutta ilmeisesti sinulla (ja muilla) on parempaa tietoutta? Ja voihan olla, että matematiikkani ajatuksen taustalla on väärin, mutta silloin olisi kiva kuulla miten se kannattaisi tehdä, naljailun sijaan. Jos taas ei ole, niin vähintäänkin se on työläämpi toteuttaa, kuin aikaisemmin - ja siksi ärsyttävä. Itse en ole keksinyt tuohon muuta lääkettä, kuin laskea uusi verokortti aina kvartaalin viimeisen kuun 14. päivä.

Ja ymmärrän kyllä, että monia tämä ei koske.

Viimeksi muokattu:
Väännän vielä rautalangasta, että voit raottaa tuota hymähtelyn taakse piiloutuvaa viisauttasi. Tämä aidosti vähän kaihertaa monia muitakin suhteessa isolla liikkuvalla palkanosalla töitä tekeviä.

Vaihtoehtoina on vuosituloon perustuva veroprosentti tai kuukausitasoinen kaksiportainen verokortti, joka siis aikaisemmin oli mahdollinen, mutta ei enää. Kerran kolmessa kuukaudessa tulee bonuksia tai ei tule, et voi tietää. Tiedät kuitenkin, että jos otat vuosituloilla veroposenttia laskiessasi bonukset täysimääräisenä huomioon, maksat veroja joka kuukausi 800€ enemmän verrattuna kuukausitulopohjaiseen, kiinteään palkanosaan perustuvaan kaksiportaiseen verokorttiin, josta maksaisit kiinteän palkan yli menevästä osasta reaaliajassa lisäveroja. Nettopalkka siis vähenee tuon verran, vaikka bonuksia ei maksettaisi ollenkaan, laskien ostovoimaa merkittävästi (koska maksat kiinteästä palkasta isomman veroprosentin preemioluontoisesti). 800€ per kk nettona on ihan isohko raha. Voi siis myös olla, että bonuksia ei tule koko vuotena, jolloin olet maksanut ylimääräisiä sinulle kuulumattomia veroja 800€ x 12 (9 600€). Saat ne tietenkin takaisin vuoden päästä verovuoden lopusta katsottuna. Niille maksetaan nimellistä korkoa. Olisit kuitenkin ollut sitoutunut sijoittamaan tuon kuukausittaisen 800€ heti, kun se tilillesi tulee. Vuosittainen tuottotavoitteesi voisi konservatiiviselle suomalaiselle olla vaikka vain 5%, joka sekin on tuplat valtion tarjoamaan korkoon nähden. Ja huomattavan paljon parempi mitä lotossa, suomalaisten suosituimmassa sijoitusmuodossa.

Minun matematiikallani tuossa yksinkertaisesti häviää rahaa, mutta ilmeisesti sinulla (ja muilla) on parempaa tietoutta? Ja voihan olla, että matematiikkani ajatuksen taustalla on väärin, mutta silloin olisi kiva kuulla miten se kannattaisi tehdä, naljailun sijaan. Jos taas ei ole, niin vähintäänkin se on työläämpi toteuttaa, kuin aikaisemmin - ja siksi ärsyttävä. Itse en ole keksinyt tuohon muuta lääkettä, kuin laskea uusi verokortti aina kvartaalin viimeisen kuun 14. päivä.

Ja ymmärrän kyllä, että monia tämä ei koske.
Mä olen niin tyhmä että annan kirjanpitäjän hoitaa viisaampana näiden miettimisen :)

Yleensähän se fiksu kirjanpitäjä maksaa itsensä takaisin.

Tosin, ei ehkä yksityishenkilöllä ole sitä kirjanpitäjää.

Mä olen niin tyhmä että annan kirjanpitäjän hoitaa viisaampana näiden miettimisen :)

Okei. Aikaisemmista kommenteistasi kumpikaan noista ei ollut se välittynyt viesti.

Yleensähän se fiksu kirjanpitäjä maksaa itsensä takaisin.

Tosin, ei ehkä yksityishenkilöllä ole sitä kirjanpitäjää.

Yleensä palkansaajalla ei ole sille tarvetta. Eikä olisi nytkään, jos tuota muutosta ei verottaja olisi tehnyt. Muistan kyllä vielä yrittäjänä ollessani, että oli varsin helppo luottamaansa kirjanpitäjään tukeutua.

Tai liikuntarajoitteisen. Ei varmaan olekaan jos pääsevät itse keittiönsä suunnittelemaan, mutta ei elämä sillä lailla mene, höpsö.

Pitäydyn edelleen kannassani, että lyhytkasvuiselle tai liikuntarajoitteiselle uuni itsessään, puhumattakaan liedestä, on viheliäinen laitos. En ymmärrä, miksi (uunin/lieden) suunnittelun perustana olisi vähemmistö, joka ei sitä voi "mitenkään" käyttää.

Ja haluaisin nyt huomauttaa, että en mä tiedä miksi se on noin.

Minä pidän sinusta.

Enkä väitä mitään.

Minä pidän sinusta lisää!

Keksin vain yhden mahdollisen selityksen

Ja kun se ilmenee ammattitaitosi kautta, se on arvokasta ja perustuu tietoon/kokemukseen. Arvostan sitä!

Mutta joku selitys sille on pakko olla, koska noin se nykyään vain on.

Voin helposti kallistua samaan tapaan ajatella. Olisi mukavaa tietää todellinen "syy"/peruste. Uunihommelista en vain löydä pointtia. Ehkä Vietnamista on saatu niin vimmatullisen suuri erä markkeerattomia nappuloita, että sillä on ollut taloudellinen peruste.

Olen kuitenkin tehnyt viimeisen seitsemän vuotta suunnittelutöitä missä vammaiskoodin vaatimusten täyttyminen on otettava huomioon ja siellä on paljon asioita mitkä tuntuu meistä omilla jaloilla hyvin liikkuvista ja normaalisti näkevistä omituisilta ratkaisuilta, mutta niille on syynsä.

Ymmärrän vammaiskoodin tarpeen. Silti kokisin sen olevan "tarpeellisempaa" julkisissa tai tarkoitukseen tehdyissä tiloissa (linja-auto, lentokone, kirjasto, konserttisali jne.) Ja edelleen ajattelisin, että yksityisissä tiloissa ne olisivat erikoisvälineistöä (esim. koti, auto).

eikö toikin peili voisi olla lattiaan asti, eikä parikymmentä senttiä vajaa? Ei, koska koodivaatimus.

Avaa. Miksi peili ei voi olla lattiaan asti?

En tiedä mitään vammaisista ja koodeistakin vain iddqd.

Mutta veikkaan, että rullatuoleissa sun muissa apuvälineissä on ulokkeita ja niillä ei ole kiva törmätä peiliin. Esim nyt vaikka renkaat edessä ja niiden ympärillä oleva rauta.

Veikkaus, onely.

Mua vitutti edellisessä kämpässä kun wc:n peili oli asetettu keskimittaisen ihmisen korkeudelle. Kun minä +190cm seisoin peilin edessä niin näin kaulasta alaspäin. Hiusten muotoilu jne. piti aina tehdä etukumarassa että näki.
Ja heti peilin yllä oli valaisin joten peiliä ei helposti saanut nostettua ylemmäs.

En koskaan kysynyt vuokranantajalta että voisiko valaisinta ja peiliä nostaa vaan puhisin itsekseni hiljaa

Se, kun tehdään vähän isommalla kaveriporukalla ruokaa. Karkeasti 1/3 väestä hoitaa suurimman osan työstä, 1/3 katselee vierestä silloin tällöin jonkun hanttihomman hoitaen ja 1/3 ei käytännössä osallistu mitenkään. Sitten, kun ruoat ovat valmiina, niin tähän muuten niin laiskaan ja flegmaattiseen mitään tekemättömään porukkaan tuleekin kummasti vauhtia ja ovat yleensä aina ensimmäisenä rohmuamassa sitä ruokaa enemmän kuin sitä välttämättä liikenisi.

Mua vitutti edellisessä kämpässä kun wc:n peili oli asetettu keskimittaisen ihmisen korkeudelle. Kun minä +190cm seisoin peilin edessä niin näin kaulasta alaspäin. Hiusten muotoilu jne. piti aina tehdä etukumarassa että näki.
Ja heti peilin yllä oli valaisin joten peiliä ei helposti saanut nostettua ylemmäs.

En koskaan kysynyt vuokranantajalta että voisiko valaisinta ja peiliä nostaa vaan puhisin itsekseni hiljaa
Vaikka en ole edes pitkä niin edellisessä kämpässä oli lavuaari niin alhaalla että piti vittumaisesti aina kurotella alaspäin käsiä pestessä, voisi kuvitella että sulla on vielä isompi murhe toi :)

Vaikka en ole edes pitkä niin edellisessä kämpässä oli lavuaari niin alhaalla että piti vittumaisesti aina kurotella alaspäin käsiä pestessä, voisi kuvitella että sulla on vielä isompi murhe toi :)
Toisaalta hyvä korkeus huljuttaa vehkeet?

Vaikka kuinka sihtaa ja mallailee kaupassa niin siltikin kirsikkatomaattirasiassa sekä paprikapaketissa on mätiä joukossa.

Se, kun tehdään vähän isommalla kaveriporukalla ruokaa. Karkeasti 1/3 väestä hoitaa suurimman osan työstä, 1/3 katselee vierestä silloin tällöin jonkun hanttihomman hoitaen ja 1/3 ei käytännössä osallistu mitenkään. Sitten, kun ruoat ovat valmiina, niin tähän muuten niin laiskaan ja flegmaattiseen mitään tekemättömään porukkaan tuleekin kummasti vauhtia ja ovat yleensä aina ensimmäisenä rohmuamassa sitä ruokaa enemmän kuin sitä välttämättä liikenisi.

Mitä enemmän kokkeja sitä pahempi soppa. Kunnantöissä sama periaate, siinäkin yksi tekee ja kaksi katsoo vierestä.

Mua häiritsee kun on niin isot peilit, että joka aamu joutuu katsomaan väkisin peilistä ptäis poistaa koko peili.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom