Nettohinnat ja kauppakartelli - Suuri ja salainen paljastusketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös se ostoskori koostu yksittäisistä tuotteista?

Sä olet ihan tosissasi sitä mieltä että suomalaisen ostoskorin hintaa saadaan alaspäin antamalla palautetta kauppiaalle? Sä et oikeasti näe mitään ongelmia nykyisen vähittäiskaupan keskittymisestä Suomessa ja sen vaikutuksesta hintoihin? Kahdella ketjulla on 80% markkinaosuus, ei mitään hälyyttävää tässä?
 
Sä olet ihan tosissasi sitä mieltä että suomalaisen ostoskorin hintaa saadaan alaspäin antamalla palautetta kauppiaalle? Sä et oikeasti näe mitään ongelmia nykyisen vähittäiskaupan keskittymisestä Suomessa ja sen vaikutuksesta hintoihin? Kahdella ketjulla on 80% markkinaosuus, ei mitään hälyyttävää tässä?

No en minäkään näkisi jos tuolla alalla työskentelisin "laajalla toimenkuvalla". Kuka sitä ihan oikeasti haluaa omaa oksaansa sahata?

Ihan voi verrata siihen, että tälle foorumille tulee joku sanomaan että "bodarit on tyhmiä ja niiden lihaksen on pelkkää höttöä" saa samantien 1000 bodaria kimppuunsa oikaisemaan miten asia oikeasti on.

En minäkään huutelisi että tuo on ongelma jos sieltä leipäni saisi. Vaan kun olen siellä pöydän toisella puolella duunini kanssa, niin onhan tuo vähän ongelma. Se on se ongelma, että hintoja on pakko nostaa jatkuvasti, jotta tuottajalle jää edes jotain viivan alle oman toiminnan pyörittämiseen. Se valtaosa, eli jopa 80% hinnankorotuksesta valuu sinne K ja S kauppaan. Tämä on se ongelma. Kuluttaja maksaa.
 
Timballa on tuossa edellä hieman järkeäkin tähän keskusteluun ja varsinkin kauppiaiden syylistämiseen. Se kauppias on ottanut tietoisen riskin ja tehnyt sijoituksen yritykseensä sillä ajatuksella että saa oman elantonsa. Samalla tavalla kuin useat duunarit täällä. En ymmärrä miksi yksityishenkilön(kauppiaan) pitäisi sitten rueta pakkiksen kitisijöiden takia joksikin robin hoodiksi ja jakaa oma tulos ilmaiseksi. Se on ihan samalla lailla verrattavissa kuin jokainen kitisee siltä omalta pomoltaan lisää palkkaa. Käännetään tämä homma toisin päin. Heti kun duunarit suostuu palkkojen laskuun niin lasketaan hintoja, käykö tälläinen suunnitelma? Tai osakkeen omistajat, pienennetään heiltä hieman tulosta niin saadaan hinnat laskuun.
Itsekin olen laajalla toimenkuvalla kaupan alalla mutta en todellakaan kauppias ja en koskaan edes halua olla sillä hommalla ei saa kuin stressin. Ja suurin stressin aiheuttaja on pääyhtiö sillä sieltä tulee joka vuosi lisää ja lisää kiristyksiä. Joka vuosi pudotetaan kauppiaalle jäävää osuutta sekä painostetaan lisä myyntiin, sekä siihen päälle viellä heikennetään muitakin ehtoja. Esim. useimiten kiinteistö on pääyhtiön ja muutama vuosi sitten pääyhtiö hoisi kiinteistön ylläpidon ja huollon. Nyt on vuosittain vaan tippunut niitä hoitoja yrittäjälle joka maksaa ne siitä jo pienentyvästä tuloksestaan. Isommilla ketjuilla on seuraavana ajatuksena että yksi palkollinen tj aina jotaisi useamman liikkeen. Ei olisi enää kauppiaita ja silläkin saataisiin taas ketjusta yksi välikäsi pois ja tulosta taas osakkeen omistajille.
Ja mitä olen mappanan kirjoituksia lukenut niin en usko häneenkään olevan kauppias mutta hänellä on vaan järkevä ja hieman laajempi katsonta asiaan kuin useammalla täällä.
 
En ymmärrä miksi yksityishenkilön(kauppiaan) pitäisi sitten rueta pakkiksen kitisijöiden takia joksikin robin hoodiksi ja jakaa oma tulos ilmaiseksi.

Niin siis just tätähän tässä vaaditaan. Haluan kaiken ilmaiseksi, hyvin ymmärretty!


e. Ilmeisesti alan miesten mielestä tämmöinen monopolimeininki olisi ihan ok kaikilla muillakin aloilla koska hei, itsekkäitähän tässä kaikki ollaan.
 
...........

No täällä kun puhutaan k-kaupasta ja s-kaupasta niin ei varmaankaan tarkoiteta juurikin sitä kauppiasta joka sitä kauppaa pitää vaan nimenomaan kauppaketjua.

Eli sen lisäksi että kauppaketju (eli nimittämäsi pääyhtiö) kiristää niitä tuottajia ja nyhtää asiakkaita niin riistää se vielä kauppiaitakin :D Eli kauppaketjut on todellakin liian suuria suomeen ja niillä on liikaa valtaa lähtien kunnallispolitiikasta...
 
Sinänsä mulle on ihan sama vaikka se maitopurkki maksaisi k-kaupassa kolme euroa, kunhan mulla olisi mahdollisuus äänestää lompakollani ja viedä rahat muualle, toiseen ketjuun. Tällä hetkellä vaihtoehtoja ei juuri ole ja tämä vituttaa.

No, onneksi sentään Lidl tulee lähelle niin voi keskittää sinne ostokset.
 
Just tuollainen M-kauppa se lähikauppa on. En tiennytkään että se on ihan ketju. Pitänee vissiin ihan periaatteesta ruveta käyttämään sitä niin usein kuin vain on mahdollista.

Itsellekin M-market tulee muuton jälkeen oleman lähikauppa enkä aijo sen jälkeen kantaa lanttiakaan kartellille. Kävin jo siellä tutkimassa hintoja ja onhan osa tuotteista vähän kalliimpia, esim maitotuotteet. Mutta hyviä tarjouksia näytti olevan runsaasti verrattuna S-markettiin jossa ns. "tarjoukset" ovat yleensä täyttä kusetusta jos tietää tuotteiden normaalihinnat. Tai itse en ainakaan kehtaisi isolla keltaisella lapulla mainostaa tarjoukseski jos ottaa normaalihinnasta 6 senttiä pois.
 
Päätin siirtyä sanoista tekoihin ja Keskon plussakortti meni nyt saksilla poikki, lähetän vielä virallisen irtisanoutumisen sähköpostitse. Siirryn M-ketjun ja Lidlin asiakkaaksi ihan vaan vastalauseena K- ja S-ketjujen ylivaltaa vastaan. Tässä kaupungissa ei valitettavasti ole Siwaa eikä Valintataloa, joita olisin myös siirtynyt käyttämään.
Sen kummemmin agitomatta toivon, että muutkin äänestäisivät lompakollaan ja jaloillaan jos tilanne sen sallii.
 
Päätin siirtyä sanoista tekoihin ja Keskon plussakortti meni nyt saksilla poikki, lähetän vielä virallisen irtisanoutumisen sähköpostitse. Siirryn M-ketjun ja Lidlin asiakkaaksi ihan vaan vastalauseena K- ja S-ketjujen ylivaltaa vastaan. Tässä kaupungissa ei valitettavasti ole Siwaa eikä Valintataloa, joita olisin myös siirtynyt käyttämään.
Sen kummemmin agitomatta toivon, että muutkin äänestäisivät lompakollaan ja jaloillaan jos tilanne sen sallii.

Tosi hyvä päätös! Valitettavasti siitä ei ole mitään iloa kenellekään, paitsi sinulle henkisesti. Jos 90% plussa-asiakkaista saataisiin tekemään sama päätös, samoin kuin bonuskorttilaisista niin johan alkaisi lyyti kirjoittamaan.
Toisaalta kun miettii asiaa, niin plussakortin vakoileminen on hyvä asia, kauppa tietää mitä tuotteita valikoimissaan pitää millekin asiakaskunnalle ja mille viikonpäiville.
 
Onneksi asiasta sentään puhutaan. Tämän huomaa omista vanhemmista/isovanhemmista jotka ennen eivät olisi mihinkään Lidliin astuneet jalallaankaan, viime vuosina on asenteet muuttuneet. Kunnon keskustelua kehiin vaan, ei se muutos nopeasti tapahdu mutta suunta on oikea. Kartellit kuriin!

e. Hitto, teen itse saman K-plussalle. Loppuu sitten täysin asiointi K-kaupoissa. Kesällä kun Lidl valmistuu lähelle niin sama S-kortille.
 
Älkää sitten astuko jalallannekaan enää S tai K kauppaan jos ne kortit leikkaatte, muutenhan sahaate vain omaa oksaanne. Sillä ilman niitä kortteja maksatte tuotteista enemmän. Eli jos haluaa boikotoida niin sitten ei avata ovia ollenkaan. Näin se voisi oikeasti tuottaakin tulosta.

EDIT:

Ja itse käytän tuota vieressä olevaa S-Markettia. Siellä on tämän maan mittapuulla kohtuulliset hinnat, koskaa ei tarvi jonotella kassalla ja tuotteita on laajasti. Lidliä käytin ennen paljon kun se oli hyvä "lähikauppa", nyt pitää ajaa toiselle puolelle kaupunkia niin jää menemättä.

Ennemmin hakisin siis ratkaisua siitä, että tänne saataisiin joku kokonaan uusi ketju vielä, esim. se aikaisemmin mainitsemani Carrefour, mutta se vaatisin että ne saisi kunnon paikat kaupoille ja niitä olisi paljon. Siten voisi syntyä jotain oikeaa kilpailuakin. Toinen sitten myös jo mainitsemani, että tämä Tokmanni ketju kaikkinen Hong-kongeineen alkas myymään myös elintarvikkeita kunnolla...ja halvalla.
 
K-kauppaan en ole astunut jalallani vuosiin, yksittäisiä poikkeuksia tietty on kun on tien päällä. Plussakortti on ollut lähinnä Anttilan leffa/peliostoksia varten, mutta nuokin tulee tilattua netistä nykyisin.
 
K-kauppaan en ole astunut jalallani vuosiin, yksittäisiä poikkeuksia tietty on kun on tien päällä. Plussakortti on ollut lähinnä Anttilan leffa/peliostoksia varten, mutta nuokin tulee tilattua netistä nykyisin.

En minäkään. Cittarista haen joskus jotain tarjouksia, esim. hyviä oluita joskus halvalla siellä. Mutta perus k-kauppa on törkykallis perus s-markettiin verrattuna. Tuossa ne on vieressä molemmat, tai siis työmatkan varrella. Kuten Cittari ja Prismakin.
 
Sä olet ihan tosissasi sitä mieltä että suomalaisen ostoskorin hintaa saadaan alaspäin antamalla palautetta kauppiaalle? Sä et oikeasti näe mitään ongelmia nykyisen vähittäiskaupan keskittymisestä Suomessa ja sen vaikutuksesta hintoihin? Kahdella ketjulla on 80% markkinaosuus, ei mitään hälyyttävää tässä?

Jossain olenkin kehottanut äänestämään jaloilla. Te kuluttajat (minä myös) sen päätän kenellä se markkinaosuus on. Ei siihen auta mikään vitun säätely tai ketjujen mollaaminen. Älkää käykö siellä k-kaupassa jos ei halua. Kääntykää pois s-marketin edestä. Välttäkää Prismaa ja unohtakaa Citymarket!
 
Jossain olenkin kehottanut äänestämään jaloilla. Te kuluttajat (minä myös) sen päätän kenellä se markkinaosuus on. Ei siihen auta mikään vitun säätely tai ketjujen mollaaminen. Älkää käykö siellä k-kaupassa jos ei halua. Kääntykää pois s-marketin edestä. Välttäkää Prismaa ja unohtakaa Citymarket!

Nimenomaan asiaan ei voi vaikuttaa, kaikilla muilla aloillahan tämä olisi laiton kartelli mutta kaupanalalla vaan maan tapa? Nyt pitäisi ihan oikeasti tutkia että rikkooko nämä kaksi jättimäistä ketjua kilpailulainsäädäntöä, mielestäni tämä on ihan törkeää kansan ryöstämistä joka iskee luonnollisesti eniten perheellisiin ja vähäosaisiin.

Toivottavasti tuosta Hassin kysymyksestä seuraa jotain, saisi edes näkyvyyttä mediassa.
 
Nimenomaan asiaan ei voi vaikuttaa, kaikilla muilla aloillahan tämä olisi laiton kartelli mutta kaupanalalla vaan maan tapa? Nyt pitäisi ihan oikeasti tutkia että rikkooko nämä kaksi jättimäistä ketjua kilpailulainsäädäntöä, mielestäni tämä on ihan törkeää kansan ryöstämistä joka iskee luonnollisesti eniten perheellisiin ja vähäosaisiin.

Toivottavasti tuosta Hassin kysymyksestä seuraa jotain, saisi edes näkyvyyttä mediassa.

Itseasiassa minäkin toivon että tuo Hassin kysymys saisi näkyvyyttä. Tietty haluan myös nähdä miten Hassi perustelee vaippojen ja lastenruokien hinnat, jotka jättävät kaupalle katetta etumerkillä miinus.

Törkeää ryöstämistä en ole nähnyt 5 vuoden sisällä millään kaupalla (nyt siis puhun ruoasta). Tiedän hyvin ostohinnat ja osaan päätellä myös aikasuoraan mikä on ryöstöhinta ja mikä ei. (tai siis luulen tietäväni :whip::dance:)

tosta sitten myös turhanpäiväsiä taulukoita, joilla nyt lienee ruoankin hintaan vaikutusta ja jopa syyätkin miksi ei uusia kauppoja niinkään tänne muualta tuoda.

http://www.stat.fi/tup/suomi90/toukokuu.html

Ja tästä sitten historiaa k-ketjusta.
http://www.kesko.fi/fi/Kesko-yrityksena/Keskon-historia/

suosittelen myös tutustumaan hokin historiaan, ennenkuin torppaa täysin tämän ketjuuntumista.

http://www.hok-elanto.fi/index.php?id=419

Sitten kun noita ketjujen historioita vähän aikaa selannut voi miettiä, olisiko täällä SUOMESSA asiat yhtä hyvin kuin nyt jos ei ketjuja olisi. Tai vaihtoehtoisesti jos ketjuja olisi 5... Itse äänestän sen puolesta, että loppujen lopuksi 2 ketjua on ollut parempi kuin 5. Ainakaan itse en näe, että 89s maksava maitolitra on suomessa kallista oli sitten kate siinä välissä kellä vaan 10% tai 90%. (käytän itse 1,85€ bungaavaa laktoositonta, valion vaikka ois vieressä pirkkaa edukkaammin).
 
Sitten kun noita ketjujen historioita vähän aikaa selannut voi miettiä, olisiko täällä SUOMESSA asiat yhtä hyvin kuin nyt jos ei ketjuja olisi. Tai vaihtoehtoisesti jos ketjuja olisi 5... Itse äänestän sen puolesta, että loppujen lopuksi 2 ketjua on ollut parempi kuin 5. Ainakaan itse en näe, että 89s maksava maitolitra on suomessa kallista oli sitten kate siinä välissä kellä vaan 10% tai 90%. (käytän itse 1,85€ bungaavaa laktoositonta, valion vaikka ois vieressä pirkkaa edukkaammin).

Kävisit Lidlissä maitolitra 75 senttiä. Toisin sanoen 89 sentin maitolitra on kallista. :D
 
No mutku mä haluun samasta kaupasta kaikkee muuta kivaa mitä ei lidlissä oo. :(

Tää on muuten tosi. Lidlistä ei saa kaikkea, vaikka siellä tosin valikoima monipuolistunut.

Turhan vähän tuota oikeaa kilpailua siltikin on, kolmas ketju tekisi hyvää varmasti. Tuskin näin pieneen maahan viittä isompaa peluria edes mahtuisi, joku syötäisiin äkkiä pois.
 
Back
Ylös Bottom