NenÄ Verenvuoto

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Alkoi paripäivää sitten vuotamaan nenä. Olin makuulla ja en edes kaivanut nenää. Yht äkkiä alkoi tulla verta, ihan kohtuullisissa määrin. Ja tänään sama. Paitsi että verta tuli aikasen runsaasti. Kesti puolituntia jääpussinkin kanssa ennen kuin alkoi tyrehtymään.

Eli onko Tietoa mistä voi johtua?
Hyvin Kova parin kuukauden treenikausi takana (jatkuu edelleen).

Ennen ei ole vuotanut nenä kuin satunnaisesti n. pari kertaa vuodessa, mutta hyvin vähän, ja vuoto tyrehtynyt parissa minuutissa. Ei ole nyt kuuria päällä, mutta lyhyt Winstrol Depot kuuri loppui just. Kannattais ilmeisesti mennä tarkistamaan hemoglobiini? Muita ehdotuksia? (paitsi se että "mee hirteen"...)

Olisiko tuo kova treenikausi mahdollisesti syynä. Itsellä meinaa nenä kanssa ratketa, jos on esimerkiksi hieman stressiä.

Originally posted by gynecomastia

En tiedä noista kuureista, miten ne vaikuttaa, mutta:
-Ongelma on juuri siinä hemoglobiinissa
-Sinulla on heikentynyt suoni nenän päältä, joka sitten repeilee(taimuuta sellaista). Yritä katsoa, tuleeko veri aina jommasta kummasta sieraimesta, joka viittaa juuri tähän verisuoniongelmaan.

Itselläni oli juuri joku puoli vuotta sitten juuri tuollainen heikko verisuoni. Se kuitenkin parani itsestän(?) :thumbs:

Ainakin itsellä ylirasituksessa(henkinen ja/tai fyysinen) tulee vuotoa yleensä, jos on tullakseen. Tampooneja ei ole tarvinnut vähään aikaan tosin sieraimiin tunkea. Sattumaa tahi ei, niin nuo verenvuodot vähenivät dramaattisesti sen jälkeen, kun alkoi noudatella vähähiilarisempaa ruokavaliota. :confused:

Joku verisuoni nenässä sopivasti pinnassa, kuiva ilma ja riittävästi fyysistä ponnistusta. Tuolla yhdistelmällä minulla ainakin aukeaa silloin tällöin hanat.

Lekuri suositteli tässä järjestyksessä:
a) A-vita nenätippoja päivittäin. Vahvistaa limakalvoja tai jotain - on tainnut jopa auttaa, silloin kun niitä muistaa laittaa.

b) Jos aina vuotaa samasta kohtaa niin heti vuodon aikana/jälkeen lekuriin niin kärväröi sen suonen jollain kemiallisilla tikkumysteereillä. Jos menee muulloin niin häiriköivää suonta kuulemma hankala löytää.

c) Jos mikään muu ei auta ja aina vaan vaivaa niin erikoislääkärille, joka kaapii jollain raastinraudalla reilun alueen nenästä verille ja kun myöhemmin sitten paikalle kasvaa arpista läskiä tilalle niin eivät suonet enää vuotele.

Itse kärsin samasta ongelmasta kauan =) Perkules muistan aina ku koulussa pelkäsin liikuntatunteja sillä pieni hipaisukin sai välillä nenän tiputtamaan :( Ja varsinkin flussaisena sai pelkää joka kerta kun kävi niistämässä. Jossain vaiheessa oli sitten pari päivää jolloin nenä alko itestään vuotamaan täysin itsestään meni hermot ja ajoin tuppo nenässä terveyskeskukseen ja siellä suoni poltettiin umpeen. Oisi kannattanut tehdä tuo operaatio aikasemmin perkules niin ei tullut niin paljoo noloja tilanteita verenvuodon takii :evil:

Itse operaatio oli yllättävän helppo. Meet makaamaan lekuri ja hoitaja tulee ja kastaa sivellintä johonkin nesteeseen ja sivelee sitä siihen suonen päälle. Ei satu heti kauheesti mutta seuraavat 12h on vähän poltteleekin sitten :itku:

Ensimmäinen kertaa kun olin tyytyväinen kun kävelin terveyskeskuksen ovista ulos :D

Re: Re: NenÄ Verenvuoto

Originally posted by KäveleväRuumis
En tiedä noista kuureista, miten ne vaikuttaa, mutta:
-Ongelma on juuri siinä hemoglobiinissa
Eli onko se sitten korkea vai matala hemoglobiini kun vaikuttaa tuohon? Itselläkin on toisinaan sellaisia aikoja, että verta vuotaa nenästä vähän väliä. Viimeksi mitattu hemoglobiini oli melko korkea.

Mutta muista, että pitää nenän vuotaa verta kun menet polttamaan. Passitti minut pois arvauskeskuksesta kun oli ehtiny verenvuoto tyrehtymään. Käski tulla takaisin kun tulee verta nenästä. :curs:

Itselläni oli sama ongelma monta vuotta. Vuotavan sieraimen suoni poltettiin kemiallisesti monta kertaa, mutta siitä ei ollut juuri mitään apua. Kerran tuota toimenpidettä tehtäessä suoni alkoi vuotaa niin runsaasti että lääkärin piti keskeyttää koko toimenpide.

Missään erikoislääkärillä en käynyt, mutta vuototaipumus hävisi sen jälkeen kun aloin syömään kalaöljyä (tai yleensäkin noita omega-rasvoja). Tietenkään ei voi olla varma hävisikö vuoto juuri tuon takia, mutta toistaiseksi ilmiö on pysynyt poissa jos nenä joskus vuotaa, niin vuoto loppuu hyvin nopeasti.

Missään erikoislääkärillä en käynyt, mutta vuototaipumus hävisi sen jälkeen kun aloin syömään kalaöljyä (tai yleensäkin noita omega-rasvoja). Tietenkään ei voi olla varma hävisikö vuoto juuri tuon takia, mutta toistaiseksi ilmiö on pysynyt poissa jos nenä joskus vuotaa, niin vuoto loppuu hyvin nopeasti. [/B]

Mullakin tuntu noi omegat auttavan, vaikka niittenhän periaateessa pitäis heikentää veren hyytymistä.
Ehkä ne sitte laskee verenpainetta sen verran ettei nokka aukee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Originally posted by eno
Mullakin tuntu noi omegat auttavan, vaikka niittenhän periaateessa pitäis heikentää veren hyytymistä.

Juu tuota omegat (tai joku muu ainesosa tabuissa) tekee mulle. Piti lopettaa niiden syöminen. Aina kun tuli haava niin ei se meinannut millään mennä umpeen ja muutenkin parantui huonosti. Pieni haava --> vitullinen arpi :(.

Mä en osannut ensin sitä edes yhdistää tuohon mutta, kun selailin purkin kyljestä tekstejä niin huomasin varoituksen. Mulla on aina ollut ongelmia verenhyytymisen kanssa, joten ne tabletit saa levätä kaapissa aivan rauhassa :(.

Sama juttu kalaöljyn kanssa. Luulin että verenhyytymättömyys tulee vasta isoilla annoksilla, mutta jo teelusikallinen illalla otettuna näyttää tekevän sen että seuraavana päivänä pikkuhaavat tippasevat verta loputtomiin. Jospa se helpottaisi pumpun työtä vastaavasti kun ei tarvitse moottoriöljyä suonissa kierrättää.

tuleeko ikenistä verta helposti hampaita harjatessa? voisi olla merkki korkeasta verenpaineesta.. itselläni aamuisin sama vika, joka aamu turskahtaa veret nenästä. oma verenpainemittari voisi olla poikaa.. kun normaalisti saa vasta illalla teekoossa tarkastettua paineet, jolloin normaalit.

Originally posted by jpm
Eli onko se sitten korkea vai matala hemoglobiini kun vaikuttaa tuohon?

Käsittääkseni liian matala aiheuttaa nenäverenvuotoa. Silloin nenän kautta lähtee "huonot veret" pois. Tai näin terveydenhoitaja selitti minulle joskus koulussa.

Minulla oli nassikkana erittäin yleistä nenän verenvuoto. Lukio iässä se sitten paheni lähes päivittäiseksi. Nenää kyllä "polteltiin" tasaisin väliajoin ja jonkun aikaa vaiva pysyi poissa, palaten aina ajan kanssa takaisin.
Jossain vaiheessa kotikylän arvauskeskuksen lääkäri kyllästyi jatkuvaan nenän "poltteluun" ja lähetti jonkun nenäkirurgian (tjsp) spesialistin tutkittavaksi.
Vuodon aiheutti nenäluussa oleva "kulma" jonka yli verisuoni kulki ja ratkesi pienimmästäkin rasituksesta jne.

Operaationa oli nenäluusta pala pois taltalla ja vasaralla. Luit aivan oikein, ja se ei tuntunut mukavalle vaikka olikin kunnon lääkehöyryt päällä. Mutta vuotovaiva jäi leikkauspöydälle ja sen jälkeen ei verta ole tullut kuin erittäin harvoin ja silloinkin auttamassa on yleensä jonkin sortin nuha.

Mun nenä tiputteli kersana aika useinkin, nyt on ilman mitään toimenpiteitä rauhoittunut. Flunssaisena kun voimalla niistää tai jos ottaa iskua ni sit kyllä tulee verta. Verenvuodon määrä on kuitenkin pienentynyt iän myötä.

kuuri ja vuoto..

mulla on ollut kuurin lopussa tai loppuessa myös hillittömiä vuotoja nenästä...voi olla verenpaineesta tai limakalvojen kuivumisesta johtuvaa...mutta aina samoihin aikoihin kun kuuri on loppumassa ja tiettyjen horkkien kanssa.
joutunu käydä tukkimassa lekurissa,kun ei lopu millään,eikä mikään tuppo riitä.
mä uskon,että kuuri vaikuttaa ainakin mulla .....

--mut earit nenään on ollu paras veren stoppari ja pystyy vielä kunnolla treenaa--

Originally posted by KäveleväRuumis
Ongelma on juuri siinä hemoglobiinissa

Ei se hemoglobiini vaikuta siihen veren vuotamiseen millään lailla. (Ainakaan niitten lääkäreitten mukaan joille on vaivaa tullu valiteltua) Toki se hemoglobiini laskee jos tulee verta usein. Ne aineet jotka vaikuttavat veren hyytymiseen, tosin voi aiheuttaa verenvuodon helpommin. Vaikka sekään ei yleensä ole varsinainen syy vaan aiheuttaa sen et tulee enemmän verta. Yleensä syynä on kuivat limakalvot, heikot verisuonet, poskiontelotulehdus tai joku rakennevika.

Kannattaa käydä näyttämäs lääkärille ja kokeilla A-vitamiini tippoja. Ja pieni vinkki sen kylmän kans, se meinaan pitää laittaa niskalle missä se supistaa pään alueen verisuonia paremmin. Ja kannattaa yrittää painaa just siitä vuotokohasta ni loppuu nopeemmin.

Itellä autto A-vitamiini tipat ja joku verenhyytymistä parantava lääke (En nyt nimee muista). Nyt verta tulee kipeenä, kolhuista ja harvoin treenatessa. Polttamisesta ei ollu hyötyy ku suoni repes aina polttokohdan vierest. Usein joutuu syömään rautaa ja about kerran/2kk joutuu tarkastaa hemoglobiinin.

Kokemusta ehti tulla tosin jo vähän liikaa, ku on jo pariin kertaan tajukin lähteny... Viimmeset 5 vuotta on vaivannu jossain muodossa. Joku rakennevika ja verenhyytymishäiriö -> lääkärin painajainen.

Suositut

Back
Ylös Bottom