ashrae
Banned
Noniin, joku mättää ja pahasti:
Ikä: 24 v
Paino: 76 kg
Pituus: 184 cm
Treeniä takana: 3 v
Kyykky (Kapea, ATG): 4x6x65 kg (Tämä pohdituttaa erityisesti, joskus sain vyöllä ja en kovin syvälle tehtynä 4x6x75 kg)
Mave: 4x6x120 kg
SJMV: 4x6x105 kg
Penkki: 4x6x70 kg
Pystypunnerrus: 3x6x40 kg
Heittäkää mielipiteitä ja vinkkejä... etenkin tuo perus takakyykky on ihmeellisen heikko. Vaihdoin pari kk sitten ATG, koska tuntui tuo alhaalta lähtö erityisen hankalalta. Varsinkin kyykkyä ovat varjostaneet lisäksi alaselän välilevyongelmat. Jotenkin tuntuu vain ihmeelliseltä muihin tuloksiin verrattuna, että kyykyssä loppuu voimat tyystin jos tuolla about 60 kg:n syväkyykkäyksellä... :(
Jotta tämä ei olisi pelkkä nosto, laitan tähän omat painoni:
kyykky 70 kg (arvio, en ole tehnyt pitkään aikaan)
mave 90 kg (sama juttu)
penkki 60 kg
leuka vastaotteella 15 kg
dippi 15 kg
Noin kolmisensataa salikäyntiä parin vuoden aikana on siis vaadittu näihin voimatasoihin. Tällä hetkellä omaa massaa on noin 70 kg ja rasvaa 10...15 %, pituus 183 cm. Treeni ei ole ollut kovin systemaattista alussa. Tämä vuosi on ollut systemaattisempaa ja kehityskin on ollut parempaa, mutta ei silti niin paljon parempaa että voisi väittää epäjärjestelmällisen treenin olleen ajanhukkaa tai jotenkin aivan totaalisen väärin.
Tässä yhteydessä esitettiin, että rotcevin treeni ei ehkä ole ollut tarpeeksi raskasta. Tämähän on varsin subjektiivinen asia. Minulle raskas tarkoittaa punaista naamaa, päänsärkyä, pahoinvointia ja nopeaa läähätyshengitystä. Omat jalkatreenini menevät ehkä joka toinen kerta tuolle alueelle, mutta pyrin kuitenkin välttämään sitä, koska en usko, että se on tarkoituksenmukaista. Pyrin pitämään kuormituksen siinä rajalla, että pystyisi seuraavana yönä nukkumaan ja ei tulisi kovin paljon lisälyöntejä.
Tämähän olisi helppo todeta vaikka rasvan määrästä. Jos rasvaa on vähintään vaikka 15 % niin ei ravinnon puute voi mitenkään mielestäni olla kyseessä. Minulla tuo 15 % alkaa olla optimialueen ylärajalla ja sen yli mentäessä alkaa jo itkettää ja tuskin kehityskään siitä kehittyy. 76 kg 180-senttisellä on ihan normaali paino painoindeksin mukaan.Oot kyllä pituuteesi nähden alipainoinen,
Ei minusta ole mitenkään typerää kieriskellä itsesäälissä ja kehitellä ajatusta, että olet geneettisesti surkea voimailuun, koska se on selvästi totuus. Ei tämä laji nyt niin rakettitiedettä ole, että pienikin virhe voisi suistaa koko projektin radaltaan, kuten tuossa Jeesus omalla kertomuksellaan osoittikinValitettavasti kolme vuotta napsahtaa täyteen ensi elokuussa... Juuri viikkoa pidempiä taukoja en ole pitänyt. Alussa treeni ei kyllä ollut mitään tehokkainta, mutta viimeisen 1,5 v on kyllä kaikki laitettu likoon. Turhaa dieettisähläystä on toki tähän 3 vuoteen mahtunut. Ehkä typerästi itsesäälissä kieriskellessäni olen jo kehitellyt ajatusta, että olen vain jotenkin geneettisesti surkea tätä lajia ajatellen. Ohjemiakin on kokeiltu yksijakoisesta nelijakoiseen ja salilla on käyty säännöllisesti keskittyen suuriin perusliikkeisiin. Ruokapuolella 90% body. Omasta mielestäni treenaan siis lähestulkoon oppikirjamaisesti, mutta tuloksissa se ei vain näy.
Ja mainittakoon että kukaan ei ole minulle millään lailla ilmaissut, että näyttäisin salilla käyvältä henkilöltä. Päin vastoin kun asia on tullut puheeksi ja olen maininnut käyväni kolme-neljä kertaa viikossa salilla, on vastaus ollut pikemminkin yllättyneen oloinen "ai sää käyt salilla vai?"Jossain teini-iän lopussa lihakset (varsinkin yläselkään) kasvoivat vaan ikäänkuin itsestään, ja parikymppisenä kysyttiin jo useasti "missä käyt salilla" tai "miten treenaat" tyyppisiä kysymyksiä, ilman että olin salia jotain esiteini-iän penkkimaksimikokeiluita lukuunottamatta nähnytkään.
Siis jos olet kehittynyt edellisestä kerrasta, niin painothan tuntuvat silloin selvästi kevyemmiltä. Minulla niin käy hyvin harvoin ja sitähän se meinaa, että jos painoa laittaa lisää, niin toistoja jää tekemättä tai jos painoa ei lisää, niin ei kehitykään vaan ensi kerralla tekee samat toistot samoilla painoilla.Toinen, jota voisi epäillä on treenien kovuus, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että jos treenitahtia kasvattaa tai painoja nostaa, niin edessä on joko ylikunto (tai ainakin äärimmäisen heikko palautuminen ja treenit väsyneillä lihaksilla) tai loukkaantumiset.
Marinadi: Miten yrität saaha progressiota kyykyssä. Sarjamääriä lisäämällä, vai painoja? Mä suosittelisin tolla tuloksella jotain yksinkertaista systeemiä, esim. tasasarja 2x6 tai vaikka 3x5. Eli jos otat vaikka seuraavassa reenissä 3x5x67,5 onnistuneesti, seuraavalle kerralle 2,5kg lisää rautaa.
Niin, tuossa on tuo iso jos. Heikosti kehittyvillä lisäys ei vain ole mahdollinen. Tätä saattaa olla lahjakkaiden vaikea ymmärtää, kun kehitystä tulee kuin itsestään. Sokea ei opi erottamaan värejä vaikka kuinka harjoittelisi. Joku sen osuvasti kirjoittikin, että menestys on 90 % työtä ja 100 % lahjakkuutta.
Näinhän se on minullakin vaikeaa myöntää olevansa paljon keskimääräistä heikompi. Eipä siinä vielä mitään että on heikompi, ei se minua haittaisi, mutta tulevaisuus vain huolestuttaa, kun nytkin luut kolhiintuvat, on vaikeaa esim. kulkea portaita ja pohkeet hapottuvat tasaisella kävelemisestäkin.Mutta kaikenkaikkiaan avuton olo, kun muka 3v pitäis olla takana
Lukekaa vaikka Hubalin ja muiden Variability in muscle size after unilateral...-juttu. Siinä oli 585 henkilöä eli varsin iso joukko. Tarkat mittaukset (DEXA) osoittivat että 5 % "kehittyy hurjaa vauhtia" (<- lainaus Haikarais-Timolta) ja 5 % ei kehity ollenkaan (voima ja lihasmassa ei kasva tai pienenee hiukan).
En ole rotcev, mutta tuosta bulkkaamisesta on sellainen kokemus, että ei siinä kehitys parantunut juuri mitenkään. Läskiä vain kertyi liikaa. Miksi ei korjaisi ja vahvistaisi lihaksia? Löytyisikö vastaus tästä mTOR-signalointia esittävästä kuvasta https://lihastohtori.files.wordpress.com/2014/11/mtor.jpg? Näin maallikkona voisin sanoa, että tuossa on aika monta asiaa, jotka pitää olla kunnossa tai jotka voivat mennä pieleen.Tuntuu vähän siltä että et oo ees bulkannut (vaikka niin sanoit), vaan huolestuneena nyt kyselet että entä jos sillon ei nousisikaan tulokset. Mutta mietis nyt, syöt enemmän kun kulutat = anabolia. Minkä takia anaboliassa siis sun kehos rakentais pelkästään läskiä, vaikka olisi mikrovaurioitakin korjattavana ja pitäisi vahvistua..
Tuossa Hubalin tutkimuksessa saatu jakauma näyttää toteutuvan täälläkin, suuri osa kehittyy ihan mukavasti, muutamat tosi hyvin ja lopuksi muutamat, jotka emme juurikaan kehity. Täällä tosin ehkä jonkinlainen julkaisuharha vaivaa, ehkä heikoimmat eivät niin herkästi julkaise tuloksiaan kuin vahvat.
Tällainen ensimmäinen kirjoitus tänne, olipahan pakko vähän tulla julistamaan totuuksia. Näin lopuksi, olisi kiva tietää mitä rotceville kuuluu nykyään.