Rotcev:
Onhan toi sun paino tosi alhainen pituuteen nähden, mä luulen että suurin ongelma sulla on ravinnon puute.
Tai sitten et yksinkertaisesti treenaa tarpeeksi kovaa, eihän nuo tulokset sen huonompia ole kuin keskimäärin omalla (yliopiston) salilla vuosia hinkanneiden. Niistä ainakin näkee ihan sivusta seuraamalla ettei meininki ole mistään kotoisin, treenit näyttää joka ikinen kerta kevyemmiltä kuin mulla kevyellä viikolla ja aina veivataan samoilla painoilla. Miksi et usko palautuvasi kovemmasta treenistä? Miksi tuntuu siltä? Tottakai treenien jälkeen pitääkin tuntua siltä että on ihan paskana, ja sen jälkeen syödä lujasti ja levätä vähintään pari päivää ennen saman lihaksen uudelleen treenaamista.
EDIT: Tehdääs samantien treenin raskaustesti: koska on viimeksi jäänyt kyykkytanko varmistusrautoihin? Koska viimeksi varmistaja on joutunut auttamaan penkkitangon ylös? Jos vastaus kumpaankaan on "ei koskaan" tai "en muista", et treenaa tarpeeksi kovaa. Simppeliä.
Ravintoa hieman epäilen itsekin, vaikka se noin periaatteessa on kunnossa. Plussakalorit on hyvin maltilliset (ja ovat melkein aina olleet), kun joskus tuli syötyä kaloreita laskematta ja tuloksena oli se että treenit kulki, mutta lihasta ei tullut, löysää senkin edestä vaikkei kyseessä ollutkaan mikään roskaruokabulkki.
Kyykyssä tainnut pari kertaa jäädä varmistuksiin ja penkissä kymmenisen kertaa. Suurissa pääliikkeissä olen noudattanut hieman sitä näkemystä, että noissa ei kovin usein mentäisi failureen. Toisekseen minulla tuntuu pettävän tekniikka vaarallisesti (loukkaantumiset) ennen kuin rauta jää varmistuksiin. Varsinkin kyykyssä tuppaa kaatumaan eteen ja selkä pyöristtymään, kun rautaa laittaa enemmän. Muun muassa edellisestä syystä on keskivartaloon laitettu viimeisen vuoden ajan erityistä kohdistusta ja kyykyssäkin tultu rauhassa alas, vaikka jaloista riittäisi varmaan enemmänkin ruutia.
Tuolla palautumisella hain lähinnä pidempiä treenejä tai kasvanutta treenifrekvenssiä. Parhaillaan teen nelijakoista 2on 1of ja kolmijakoista tuli aikanaan tahkottua jopa 3on 1off. Treenit tällä hetkellä siellä tunnin pinnassa, eli siis näissä suhteissa en usko voivani treenata kovempaa palautumisen heikentyessä merkittävästi. Treenin koventamisessa painojen suhteen vastaan tulee puolestaan aiemmin mainitsemani tekniikan pettäminen ja kasvanut loukkaantumisriski. Kyykkyjä ja maveja kun ei oikein viitsisi pyöreällä selällä veivata.
Kaiken kaikkiaan tuntuu noiden treenien tehojen kanssa siltä, että tulee palloteltua kahden vaiheilla: Treenaanko liikaa, liian isoilla painoilla ja tästä syystä tekniikka ja kehitys junnaa vai treenaanko liikaa tuntumalla ja puhtaalla tekniikalla ja edelleen kehitys junnaa?
Ja vielä edittiä:
Tämä alkaa varmaan kuulostaa ihme mussutukselta ja inttämiseltä :D, mutta suhtaudun hieman skeptisesti tuohon ravinnon ja painon lisäämiseen. Toki tavoita on saada massaa ja paljon, mutta oikeassa muodossa. Tuntuu vaan siltä, että hyvin monella kanssatreenaajalla on paljon heiveröisimmilläkin mitoilla huomattavasti kovemmat tulokset. Toisin sanoen luulisi, että omasta varrestani pitäisi saada huomattavasti enemmän jo oletusarvoisestikin. Jos esimerkiksi kerään vaikkapa 10 kg painoa ja kyykky nousee 100 kg:hen, ei se ole kovin kummoinen tulos, kun täällä lukee treenaajista, jotka jossain 75 kg:na nostelee 150 kg kyykystä (toki näin rajusti yleistäen ja kärjistäen).