Natuna treenaamisesta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kipi I
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Kipi I

Banned
Ikä
43
Moniko on sitä mieltä että "natun" kannattaa treenata mielummin 3 kertaa viikossa kuin 4 kertaa,massan hankinnan kannalta(palautumisen). Hulkki nyt ainakin on ;) Palautuminenhan nopeutuu jos roinaa(tietääkseni)!

Jaa no eiköhän se nyt oo aivan sama, jos oletuksena on että jokainen lihasryhmä treenataan kerran viikossa. Ero on vaan se, että 3:een jaetulla ohjelmalla tulee vedettyy enemmän lihaksii kerralla. 4:ään jaettu ohjelma on siis jaettu vaan pienempiin paloihin. Eiköhän viikon palautuminen per lihas riitä ihan natullekin.

Riippuu täysin ohjelmasta. Voihan sitä jollain supersäätöohjelmalla treenata vaikka 20 kertaa viikossa ja palautuu täydellisesti. Suurin osa tavallisista, tai small-säätö ohjelmista on kuitenkin sellasia että 5 kertaa on liikaa ja 4 on siinä kiikun kaakun ja 3 ok.

Kovissa hd-treeneissä 4 on useimmiten liikaa, eli siis 3-jakoinen olisi parempi vaihtoehto.

Tällä hetkellä treenaan 8 pvän kierrolla treeni joka toinen pv. Säätöarvo ohjelmassa on ehkä sellasta keskiluokkaa :)...

Tää säätöarvo on loppujen lopuks varmaan aika ymmärrettävä käsite kun varmaan yli 90%:in mielestä ainoot treenimenetelmät on hd ja md ja kaikki muut säätäjien ohjelmia.. Tai ainakin tällanen käsitys mulla on toivottavasti se on väärä käsitys =/.

Mä treenaan 6 x viikko ja hyvin jaksaa. Teen niin kolme tai neljä viikkoa ja pidän viikon tauon. Natuna siis tietenkin. Eri asia jos joudut työkset tekeen jotain älyttömäm raskasta. Itse opiskelen, joten energian suhteen ei ole probleemaa. Ja ainahan sitä syömällä energiaa saa.

Mä en enää pysty treenaamaan edes 3 krt viikossa ellei intensiteetti ole jotain HST:n ekan viikon luokkaa.

Jalat kestää palautua vähintään 8 päivää, 9 ei haittaa. Viikossa ei palaudu enää.

Tällä hetkellä treenaan kropan läpi 3 osassa 8-9 päivässä.

Sakkeus: HD ei todellakaan kuulu enemmistön suosimiin treenimenetelmiin. Jotain korkeavolyymisiä MD-versioita ne useimmilla näyttää olevan, mutta oikeaa HD:ta vetää todella harva (en ole itse tavannut yli 5 treenivuoteni aikana vielä ketään).

Originally posted by Hulkki
hetkellä treenaan kropan läpi 3 osassa 8-9 päivässä.

Sakkeus: HD ei todellakaan kuulu enemmistön suosimiin treenimenetelmiin. Jotain korkeavolyymisiä MD-versioita ne useimmilla näyttää olevan, mutta oikeaa HD:ta vetää todella harva (en ole itse tavannut yli 5 treenivuoteni aikana vielä ketään).

Niin tiedän kyllä jos puhutaan oikeasta hd:stä, mutta tarkotin nimenomaan näitä hd ja md jakoja jotka perustuvat lihaksen rasittamiseen kerran viikossa kovalla treenillä.

Ootko muuten kokeillu jakaa jalat kahdelle treenille, esim toisessa treenissä vain (hengitys)kyykkyä ja vaikka hackkiä, ja toisessa hilavitkuttimia? Hilavitkutintreenissä on helppo tehdä vielä käsille 15-25min treeni parit sarjat ja liikkeet (kun oot sanonu että panostat jalkoihin ja käsiin). Jaloille ei kerralla tuu liikaa rasitusta ja ne kehittyy paremmin, itselläni on ainakin toiminut tuollainen hyvin tosin ei tällä hetkellä ole käytössä, ja vuoden sisällä jalkatreenit on ollut niin ja näin mutta nyt onneksi 2kk säännöllistä treeniä.

Originally posted by Kipi I
Moniko on sitä mieltä että "natun" kannattaa treenata mielummin 3 kertaa viikossa kuin 4 kertaa,massan hankinnan kannalta(palautumisen). Hulkki nyt ainakin on ;) Palautuminenhan nopeutuu jos roinaa(tietääkseni)!

Jep, kuten tossa jo todettiin, ei todellakaan ole olemassa mitään yleispätevää sääntöä koska kaikki riippuu kaikesta.
Voit tehdä koko kroppa kerralla-treenejä vaikka 3 tai 4 kertaa viikossa tai sitten jokaisen lihasryhmän kerran 10 päivässä ja silti kehittyä. Riippuu tosiaan ihan määrästä ja intensiteetistä.

Todelliset HD-treenit, kuten Hulkki painotti, johtaa siihen että samaa lihasta ei treenata kuin ehkä 8-9 päivän välein, jopa harvemmin. Itse tein kolmijakoista ohjelmaa harvimmillaan niin että jokaista treeniä edelsi vähintäan 3 lepopäivää.
Tämä toimii teoriassa ja käytännössäkin pitkälle, mutta jossain vaiheessa alkaa tulla ongelmia, koska hermoston ja lihasten palautuminen on merkittävässä epätasapainossa. Lisäksi ylipitkät levot ovat osaltaan henkisestikin rasittavia. Ennenkuin aletaan huutaa, että "silloinhan treeni kulkee, kun on kauhea polte päästä salille", totean, että totta osaltaan, mutta nyt en tarkoita tätä, vaan tunnetta, että välipäivinä kadottaa pikku hiljaa tuntumaa lihaksiin. Kun menee taas salille pitkän levon jälkeen, on vähän puusta pudonnut olo ja jopa vaikea saada tuntumaa lihaksiin saati sitten kaikkea irti niistä.
Lisäksi pieneen volyymiin keskittyvä korkeaintensiteettinen treeni on aina pakko saada vedettyä eläimellisen rankasti, yli kaikkien aiempien rajojen, jotta kehitys jatkuisi. Sekin käy (vaikka tietoisesti ei aina sitä myöntäisi/uskoisikaan) henkisesti todella rankaksi ajan myötä.
Silloin kevyt periodi pelastaisi vielä kenties tilanteen, mutta se taas sopii huonosti hd-periaatteeseen ja frekvenssiin.
Eli vaihtelulla moni (jos ei ihan jokainen) pääsisi pysäkittömämmin pitemmälle. Ja hd-treenit kulkisi ihan eri tavalla lyhyen volyymirikkaamman ja periodin jälkeen.

;)

Riippuuhan se, että millä tavalla treenaa. Minulla on tällä hetkellä kyykkyä 3 kertaa + h.huomenta 2 kertaa ja maastaveto 2 kertaa 2:ssa viikossa. Olen treenannut jalkoja jopa 2 kertaa viikossa + koko muu kroppa 2 kertaa viikossa. No problem!

Ajattele, jos teet ainoastaan yhden treenin viikossa esim. penkkiä, niin sun täytyy reenata sitä silloin koko viikon edestä, eli et pysty vetämään mitään complex trainingia. Sun täytyy treenata niin, että palautuminen kestää juuri 6 päivää (toistot 6-12), mutta aina ei pysty/jaksa semmoiseen reeniin, ja jos jhomma kusee niin seuraava mahdollisuus tulee vasta viikon päästä.

Miksi treenata näin ? En näe siihen syytä. Itse haluan treenata tekniikka ja nopeutta erikseen + voimapainotteiset treenit erikseen, ja treenata niin, että palautumiseen menee ainoastaan muutama päivä. Tilaisuuksia treenata on enemmän, ja ohjelman käyttö mahdollisuudet ovat paremmat kuin jos treenaa liikettä X ainoastaa kerran 10:ssä päivässä. . .

Originally posted by Kipi I

Riippuu myös paljon siitä kuinka kovaa treenaa.

MD= ???
HD = Heavy Duty, kehittänyt joku Dorian ?

Eikö HD:ssa ole vaara että psyykkaa liikaa, koska sillä menetelmällä treenaa harvoin ja kovaa ?

Adrenaliinivarasto voi liiallisen psyykkaamisen seurauksesta kuulemma tyhjentyä (kuukausiksi). Tunnetaan ilmiönä "overtraining on intensity" Intenstiteetin/psyykkaamisen ylitreenaaminen. Ei Aprillia.

En tiedä varmasti HD:n filosooffiia, mutta eikö se mene näin? Toisaalta luulen että HD oikein käytettynä varmasti voi olla hyvä bodibuildingi treenitapa/filosofia...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Ämmbee
MD= ???

Eikö HD:ssa ole vaara että psyykkaa liikaa, koska sillä menetelmällä treenaa harvoin ja kovaa ?

Adrenaliinivarasto voi liiallisen psyykkaamisen seurauksesta kuulemma tyhjentyä (kuukausiksi). Tunnetaan ilmiönä "overtraining on intensity" Intenstiteetin/psyykkaamisen ylitreenaaminen. Ei Aprillia.

En tiedä varmasti HD:n filosooffiia, mutta eikö se mene näin? Toisaalta luulen että HD oikein käytettynä varmasti voi olla hyvä bodibuildingi treenitapa/filosofia...

MD= K.P Ouramon Mega Duty.
HD= Heavy Duty, joka on Mike Metzerin kehittämä.
Aika paljon samanlaisia ovat, mutta tuo MD on hieman kevyempi versio HD:stä käsittääkseni.

Originally posted by Raven
Aika paljon samanlaisia ovat, mutta tuo MD on hieman kevyempi versio HD:stä käsittääkseni.

Mitä olen Sam225:n puheista saanut selvää, on MD HD:stä erinäisten negaatioiden kautta degeneroitu ylisimplistinen ääreisekstremistinen kirjoitusvirheiden höystämä naivistinen idiotismiplagiaatio.

Originally posted by Ämmbee
MD= ???

HD= Heavy Duty - kehittänyt avatarini ukkeli, eli Mike Mentzer, esikuvanaan Arthur Jones, joka ensimmäisenä modernissa harjoittelussa alkoi julkisesti kyseenalaistamaan volyymi/frekvenssipainotteista treeniä. Dorian Yates (6xmr Olympia) monesti yhdistetään Heavy Dutyyn, mutta Yates treenasi ihan omalla tavallaan, jossa oli kyllä vaikutteita HD:sta (mutta enemmän sarjoja, tiheämmät treenit jne jne).

MD=Mega Duty, (viitsinkös taas aloittaa..) noh, törkeä Heavy-Duty -plagiaatti, nimeä myöten. "Metsän miehen" yksinkertainen-on-kaunista-yritelmä. Ihan ok treeniperiaatteiden osalta ainakin osittaisvuosikäyttöön - mutta moni pitäväkin teoria "kumotaan" siinä aika naivistisella ja ärsyttävällä tavalla.

Originally posted by Hannibal
Mitä olen Sam225:n puheista saanut selvää, on MD HD:stä erinäisten negaatioiden kautta degeneroitu ylisimplistinen ääreisekstremistinen kirjoitusvirheiden höystämä idiotismiplagiaatio.

Kiitoksia oikein paljon, että jaoit tämän arvokkaan tiedon jyvän kanssamme :)

Originally posted by Nat_Ural
Kiitoksia oikein paljon, että jaoit tämän arvokkaan tiedon jyvän kanssamme :)

Olisi ehkä pitänyt kieltää sinua lukemasta viestiäni, mutta ole hyvä vaan. :)

Originally posted by Hannibal
Mitä olen Sam225:n puheista saanut selvää, on MD HD:stä erinäisten negaatioiden kautta degeneroitu ylisimplistinen ääreisekstremistinen kirjoitusvirheiden höystämä naivistinen idiotismiplagiaatio.

Joo ei muuta ku kovaa reeniä pojat hei v**tu rauta nousee ja lihas on tyhmää.

edit: ai niin :rolleyes:

Mulla tuntuu, että pää hajoo tässä 3x viikko reenissä. Kovasti tekisi mieli reenata 4x viikossa, mutta en lähde siihen kun kehitystä tulee näinkin todella hyvin.

Otin kokeiluun sellasen reenin, että paukutan kovaa perusreeniä 2-3 viikkoa ja siihen perään md-reeniviikko, otan sellasen kovan lopetuksen jaksoon ja sit palautellaan kevyellä viikolla. Jaloille saatan tehdä kyllä perusreeneissäkin erikoistekniikoita kun ne kuikat ei tahdo paisua millään. :curs:

Tosiaan riippuu paljon tyypistä ja treenitavasta, niin ja tietysti siitä, haluaako kehitystä. Itse treenasin nelijakoisella pitkään (reenit joka 2. päivä), mutta sen ongelma on se, että kun ei ole päiviin sidottu (mikä on myös sen ehdoton etu) ei meinaa muistaa edellistä treeniä...

Nyt vaihdoin takaisin kolmijakoseen viikon kiertoon ja heti tuntuu, että ei meinaa palautumisaika riittää. Esimerkki: keskiviikko on jalkapäivä. Tänään maanantaina jalat ovat kokonaisuudessaan vieläkin kipeät viime viikon jalkatreenistä ja ne pitäisi treenata uudelleen jo ylihuomenna :eek:

Tänään tein olkapäät+kädet ja sekä olkapää että hauis olivat vielä tukossa perjantain rinta-selkä-treenistä. Pidän silti kolmijakoisesta nyt kiinni, sillä sillä sain parhaan kehitykseni aiemmin aikaan. Ajattelin treenata 3-4 viikkoa täysiä + 1 viikko kokonaan vapaa.

Meikäläinen reenaa 2 viikkoo max, 3. viikko MD ja 4. pumppi! Nelijakoisella systeemillä ma: rinta+hartiat, ti: jalat, ke: kädet, pe: selkä.

Tämä on ehdottomasti paras systeemi mitä olen kokeillut. Joskus saattaa ojentajat olla kipeenä maanantaina jos viikonloppuna ei ole tullut nukuttua se väh 8h. :) mutta sekin on vain itsestäni kiinni... Tein tätä ennen 1pv: rinta 2pv: selkä+hauis 3pv: jalat 4pvä: hartiat+ojentajat mutta ojentajat ei mitenkään ehtinyt palautua maanantaiksi koska niissä menee yleensä se 5 päivää kun on taas kondiksessa.

Kyllä se palautuminen on henkilöstä kiinni ja sitä pitää vain kokeilla mikä sopii itselle parhaiten ja mulle sopii ainakin 4-jakoinen vaikka joskus on 3-jakoista tullut kokeiltua mutta ei ole virtaa tehdä niin paljon liikkeitä samalla kerralla täysillä!

PS: ehdottomasti olen NATU!

Mä olen treenannut 2-jakoisella (työntö/veto) ohjelmalla jo jonkun aikaa. Treeni on maanantaina ja keskiviikkona ja viikonloppuna tulee aerobista. Ihan hyvin ehtii palautua ja homma pysyy hauskana. Toisaalta no gain without pain.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom