Natuna treenaamisesta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kipi I
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Gamzae
Mä olen treenannut 2-jakoisella (työntö/veto) ohjelmalla jo jonkun aikaa. Treeni on maanantaina ja keskiviikkona ja viikonloppuna tulee aerobista. Ihan hyvin ehtii palautua ja homma pysyy hauskana. Toisaalta no gain without pain.

Etkö treenaa jalkoja ollenkaan? Jos et, tuosta viimeisestä lauseestasi sinulla ei ole aavistustakaan ;)

Originally posted by Andy
Etkö treenaa jalkoja ollenkaan? Jos et, tuosta viimeisestä lauseestasi sinulla ei ole aavistustakaan ;)

Myös jaloille voidaan sanoa olevan "työntäviä" ja "vetäviä" liikkeitä, etureisille työntävät, takareisille vetävät. Ainakin näin on ollut niissä tuollalailla jaetuissa kaksijakoisissa mitä minä olen nähnyt.

Mullakin on palautuminen sen verran hidasta, että viikko ei ihan riitä edes kolmijakoisella ohjelmalla. Ainakin siitä lähtien kun aloin treenata ojentajat ja rinnan eri päivinä. Turha tehdä rintatreeniä jos ojentajat ei ole palautuneet tai toisin päin. Jaloissakin menee helposti viikko tai ylikin palautumiseen.

Mutta eipä se haittaa. Treenaan kroppaa kuunnellen ja fiiliksen mukaan. Kehitystäkin tapahtuu. Hitaasti tosin, mutta se johtuu aika pitkälti kalorimääristä. Kun pitäisi saada kesäksi työn tulokset näkyviin...:thumbs:

Originally posted by tappara
Myös jaloille voidaan sanoa olevan "työntäviä" ja "vetäviä" liikkeitä, etureisille työntävät, takareisille vetävät. Ainakin näin on ollut niissä tuollalailla jaetuissa kaksijakoisissa mitä minä olen nähnyt.

Joo, tiedän kyllä. Tuli vain Gamzaen viestistä mieleen, että kyseessä ehkä nuorehko hlö ja jos niin on, sellaiset harvemmin treenaa n 10 päivän kierrolla.

Originally posted by Sakkeus
Ootko muuten kokeillu jakaa jalat kahdelle treenille, esim toisessa treenissä vain (hengitys)kyykkyä ja vaikka hackkiä, ja toisessa hilavitkuttimia? Hilavitkutintreenissä on helppo tehdä vielä käsille 15-25min treeni parit sarjat ja liikkeet (kun oot sanonu että panostat jalkoihin ja käsiin). Jaloille ei kerralla tuu liikaa rasitusta ja ne kehittyy paremmin, itselläni on ainakin toiminut tuollainen hyvin tosin ei tällä hetkellä ole käytössä, ja vuoden sisällä jalkatreenit on ollut niin ja näin mutta nyt onneksi 2kk säännöllistä treeniä.
Helvetti ei noin pientä tekstiä saa käyttää, huomasin vasta jollain tokalla kerralla kun luin viestiketjua läpi.

Tarkoitat nyt kahden erilaisen jalkatreenin vuorottelua? En ihan täysin erilaisia treenejä ole vetänyt, mutta esim. tällä hetkellä teen korkeavolyymista HD-sovellusta (teen usein jopa 2 sarjaa per liike), jossa ekalla viikolla jalkatreeni:

-Kyykky 1 x 20
-Ojennus 1 x 10-12
-Koukistus 1 x 10-12
-Pohkeet 1 x 12-20

Tokalla viikolla:

-Kyykky 1 x 20
-Ojennus 2 x 10-12
-Suorin jaloin veto 2 x 10-12

Vai tarkoitatko että jakaa jalat osiin, ja tekee vaikka 2 jalkatreeniä yhden kierron aikana? Pitkään on nimittäin ollut suunnitelmissa kokeilla jakaa 8-10 päivän kierrolla jalat seuraavasti:

1 Etureidet
2
3 Kädet
4
5 Takareidet, pohkeet
6
7 Selkä, olkapäät
8

Mutta toisaalta tuota suunnitellessa tulee aina olo että homma menee liian uskomattomaksi säätämiseksi ja jalkatreeni pysyy jakamattomana.

Mä treenailin kans pitkään orjallisesti viikonpäivien mukaan 3- ja 4-jakoisella ohjelmalla. Joka kolmas tai neljäs viikko oli sit aina kevyt viikko. Sillon tuntu, että palautuu hyvin jne...

Nyt olen kuukauden päivät reenaillu 4-jakoisella treeni-lepo-treeni-lepo-jne systeemillä. Kierron pituus on vähintään 8 päivää. Kehitystä on alkanut tulla pienen stopin jälkeen ihan mukavasti, sarjapainot ovat nousseet hyvään tahtiin ja peilin edessä pullistellessakin näyttää et olis lihaakin tullu hieman lisää. Palautuminen tuntuu kuitenkin paljon vaikeammalta nyt mitä ennen kun kierto oli 7 päivää. Paikat on pitempään kipeänä ja myöskin väsymystä on ollut enempi. Treeni on vähän yates-tapaista, mutta teen vähemmän liikkeitä ja yleensä 2 sarjaa / liike. Tehokeinoista (pakot jne) olen nyt hetkeksi luopunut kun tuntuu tehoavan treeni ilmankin. Eli voisikohan tämä johtua vaikka siitä, että vielä hetki sitten luulin vain treenaavani kovaa, mutta nyt oikeasti saan itsestäni sen kovan treenin irti. Tai huomattavasti kovemman kuin ennen. Yleensä tulee tuo kierto venytettyä 9-10 päivään kun ei meinaa muuten jaksaa.

Onko kenelläkään samansuuntaisia kokemuksia. Ja kemiallinen valmennus taitaa olla eri luokkaa kun yatesilla, natuna kun räävin.

Originally posted by Hulkki
Helvetti ei noin pientä tekstiä saa käyttää, huomasin vasta jollain tokalla kerralla kun luin viestiketjua läpi.

Tarkoitat nyt kahden erilaisen jalkatreenin vuorottelua? En ihan täysin erilaisia treenejä ole vetänyt, mutta esim. tällä hetkellä teen korkeavolyymista HD-sovellusta (teen usein jopa 2 sarjaa per liike), jossa ekalla viikolla jalkatreeni:

-Kyykky 1 x 20
-Ojennus 1 x 10-12
-Koukistus 1 x 10-12
-Pohkeet 1 x 12-20

Tokalla viikolla:

-Kyykky 1 x 20
-Ojennus 2 x 10-12
-Suorin jaloin veto 2 x 10-12

Vai tarkoitatko että jakaa jalat osiin, ja tekee vaikka 2 jalkatreeniä yhden kierron aikana? Pitkään on nimittäin ollut suunnitelmissa kokeilla jakaa 8-10 päivän kierrolla jalat seuraavasti:

1 Etureidet
2
3 Kädet
4
5 Takareidet, pohkeet
6
7 Selkä, olkapäät
8

Mutta toisaalta tuota suunnitellessa tulee aina olo että homma menee liian uskomattomaksi säätämiseksi ja jalkatreeni pysyy jakamattomana.

Tarkotin kahteen jakoa saman kierron aikana niinkuin kirjotinkin eli kovaan ja kevyeen treeniin esim.
1 kyykky ja sjmv + pohkeet ja vatsa
lepo
2 rinta+sivuolkapäät (ojentajat+olkapäät epäsuora)
lepo
3 selkä + epäkkäät (haba epäsuora)
lepo
4 reiden koukistajat ja ojentajat, pystypunnerrus ja kädet (rinta epäsuora)
lepo
lepo

Noista hilavitkutinliikkeistä palautuu nopeesti. Takareidet ja etureidet tietysti voi jakaa eri päiville mutta se on täysin eri juttu. Tuollanen on kuitenkin helppo toteuttaa perusjaossakin ja voi toimia paremmin.

ei siinä mitään sääntöä ole minkälaisella kierrolla kannattaa treenata,kyllä oma kroppa sen kertoo onko parempi käydä 3,4 vai 5 kert/vk puntilla,itse oon käynyt 2pv ja sit 1pv lepo ja ihan hyvin on kulkenut ja jos tuntuu tukkoselta ni pitää pari päivää breikkiä ja tolla ohjelmalla oon puskenut nyt joku 5v ja sitä ennen joku 3krt/vk pari vuotta..ja pikkuhiljaa mutta varmasti on tulokset ja massa kasvanut..

Minusta sopiva treenitahti on 4 jaettulla ohjelmalla joka toinen päivä. Natuna ja ei-niin-natuna treenavan ero tulee mun mielestä siinä kuinka pitkiä jaksoja voi ottaa 100 lasissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom