Napatyrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ärrä
  • Aloitettu Aloitettu
Joku päivä siihen kohtaan voi tulla nipistävää tunnetta parin tunnin tai koko päivän ajaksi. Vatsanpeitteet antavat periksi tyräportille.

......kiitos nopsasta kommentista. Itsestä tuntuu, et jotain tunkee jo tässä vaiheessa urakalla läpi, kun navan yläpuolen vasen puoli on 10cm matkalta kuin suolen ottaisi sormien väliin painellessa, ja on jotenkin kiinteän oloinen - mutta navan oikea puoli on löysää lötsykkää ja joustaa normisti. No siinä mennee kai poikittainen paksusuoli ja josko vatsalaukkukin painaa p-suolta...tiedä tuota.
.....mutta kuulemma ultralla on hankala nähdä mitään, kun suolessa on ilmaa.. hmm.
Pitänee tilata uusi joku tutkimus, koska selkeää kommenttia ei tullut edes röntgen-lekurilta, saatikka arvarista, kuka vatsaultran määräsi. On se, kun vaatisi aina erikoislääkäriä, kuka jotain tietää....eikä eläkeläisellä oikein rahhoo moiseen hommaan.
jeps. toks.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin, nyt on saatu puukosta ja olo on, kuin housuun paskoneella.. 2.pvä leikkauksesta, eikä millään malttais olla aloillaan. Olo on ihan jees, pientä kipuilua haavan kohdalla. On se jännä miten avuttomaks ittensä tuntee, kun ei voi oikein mitään tehdä missä tarvis keskivartalon lihaksia, eli käytännössä kaikki liikkeet. :P

Mut mut, mitenkäs jengi on tääl selvinnyt tosta toipumisajasta? Yritän nyt syödä niin paljon kunnon sapuskaa, kun vaan mahdollista minimoiden lihashävikkiä. Eli melkolailla samoilla ruokatottumuksilla mennään, kuin ennen operaatiota. Hinku rautojen kimppuun on kova, mut kai se on parempi vaan makaa tän 3-4 viikkoa ennenku lähtee taas riehuun sinne salille.. :S

Niin ja mitenkäs tuo arkeen paluu toipumisen jälkeen? Tippuko paljon treeni painot/sarjat, kestävyys yms yms..? Kuinka nopeesti sai voimatasot takas entiseen? etc etc. :D

Noniin, nyt on saatu puukosta ja olo on, kuin housuun paskoneella.. 2.pvä leikkauksesta, eikä millään malttais olla aloillaan. Olo on ihan jees, pientä kipuilua haavan kohdalla. On se jännä miten avuttomaks ittensä tuntee, kun ei voi oikein mitään tehdä missä tarvis keskivartalon lihaksia, eli käytännössä kaikki liikkeet. :P

Mut mut, mitenkäs jengi on tääl selvinnyt tosta toipumisajasta? Yritän nyt syödä niin paljon kunnon sapuskaa, kun vaan mahdollista minimoiden lihashävikkiä. Eli melkolailla samoilla ruokatottumuksilla mennään, kuin ennen operaatiota. Hinku rautojen kimppuun on kova, mut kai se on parempi vaan makaa tän 3-4 viikkoa ennenku lähtee taas riehuun sinne salille.. :S

Niin ja mitenkäs tuo arkeen paluu toipumisen jälkeen? Tippuko paljon treeni painot/sarjat, kestävyys yms yms..? Kuinka nopeesti sai voimatasot takas entiseen? etc etc. :D

Mulla on nyt 7kk leikkauksesta, kyykkyä alkanut tekemään. Vyön pitäminen ei ole kivaa, tuntuu kamalalle vetää vyö piukkaan tohon päälle vieläkin vaikka näin kauan mennyt.
Vatsoja ruvennu nyt vasta tekemään. Muutenkin kaikenlainen reuhominen jäänyt salilta pois ja treeneihin tullut järkeä kun on ollu pakko tehdä esim. tuota penkkiä vaan sotilasversiona ettei tule painetta vatsaan.. ei pysty oikein kaarelle vetämään.. tai pystyy mut tuntuu tosi vittumaiselle.
Mulla oli leikkauksen jälkeen sllanen 1.5kk totaali taukoa ja 4kk päästä vasta aloin treenaamaan kovin.
Toisinaan jos tekee jotain mikä ottaa kovin alavatsaan (minne se verkko kiinnittyy alareunasta) tuntuu vielä kipua.

Kehoitan ottamaan ihan rauhassa, ajan kanssa antaa parantua. Ei tää salitouhu nyt oo mistään muutamasta kuukaudesta kiinni.

No niin liitytäänpä joukkoon sakeaan! Kuukausi sitten kävin lääkärissä näyttämässä tuota napatyrää, siittä meni 2 viikkoa ja sairaalasta tuli lappu että oon leikkausjonossa ja jonotusaika olisi 2-3kk. Tänään sitte soittivat että leikkaus olisi jo perjantaina. Jopa alako hermostuttaan ku ei minua oo vielä tähän ikään (41v.) tarvinnu leikata. No anyway! Harmittaa vain ku tulee salihommista pitkä tauko. Pitää laittaa leikkauksen jälkeen vähän tuntemuksia.

Mulla myös napatyrä, mut kuulemma sen verran pieni se tyräaukko, että sille ei tehdä mitään. Kyrsii kyllä, koska esim mave on pitänyt jättää pois. Ei edes vyö auta, koska vatsan paineet kasvaa niin ultimaattisiksi. Täälläkin lukenut muutamien kirjoituksia, että mavessa on sitten se tyrä "räjähtänyt". Mut tosiaan jossain vaiheessa se on edessä varmasti.

Mulla myös napatyrä, mut kuulemma sen verran pieni se tyräaukko, että sille ei tehdä mitään. Kyrsii kyllä, koska esim mave on pitänyt jättää pois. Ei edes vyö auta, koska vatsan paineet kasvaa niin ultimaattisiksi. Täälläkin lukenut muutamien kirjoituksia, että mavessa on sitten se tyrä "räjähtänyt". Mut tosiaan jossain vaiheessa se on edessä varmasti.
Varmaan on, pari vuotta on kulunut siittä ku huomasin ekan kerran pienen kohouman tuossa navan vieressä. Että kyllä se siittä pahenee, vaikka vyötäkin nostoissa käyttäisi!

No niin liitytäänpä joukkoon sakeaan! Kuukausi sitten kävin lääkärissä näyttämässä tuota napatyrää, siittä meni 2 viikkoa ja sairaalasta tuli lappu että oon leikkausjonossa ja jonotusaika olisi 2-3kk. Tänään sitte soittivat että leikkaus olisi jo perjantaina. Jopa alako hermostuttaan ku ei minua oo vielä tähän ikään (41v.) tarvinnu leikata. No anyway! Harmittaa vain ku tulee salihommista pitkä tauko. Pitää laittaa leikkauksen jälkeen vähän tuntemuksia.

No niin! Pari tuntia sitten kotiuduttu sairaalasta. Eli leikkaus tehtiin tekemällä viilto navanviereen ja sitä kautta poistettiin "tyrä" sekä ujutettiin verkko paikalleen. 1,5 tuntia olivat operoineet. Vatsa on nyt aivan älyttömän kipea. Aluksi pelkkä istuminen oli yhtä tuskaa. Nyt pystyy jo kohtuudella istumaan mutta kaikki nousut ja laskut yhtä helvettiä. 3 viikkoa sairaslomaa näin aluksi. Hirvittää vain huominen ku pitäs alkaa tuota haavaa jo suihkutteleen...ällöä! Niin ja mikä pahinta takapakkia salihommissa varmaan sen 10 vuotta tulee...hehhe!

Ite olen elänyt moisen kanssa 10v ja isäukko vei sellaisen mukanaan hautaan. Eli ilman puukkoa voi pärjätä. Mave on tosiaan pahin ja sitä en tee. Kyykyä normisti ja penaa olen tehnyt sotilas versiona jo pelkästään selän takia. Tyrä on onneksi mulla erittäin harvoin kipeä.

^ Ite en ole normiversio tehnyt sitten teinivuosien. Tuskin normipenkin selänkaari tyrää ainakaan parantaa.

on ollu pakko tehdä esim. tuota penkkiä vaan sotilasversiona ettei tule painetta vatsaan.. ei pysty oikein kaarelle vetämään.. tai pystyy mut tuntuu tosi vittumaiselle.

No niin!Ens perjantaina olis 4 viikkoa leikkauksesta. Alakaa jo tuntuu että vois jo salille lähteä. Vaikka tuntuu kyykyssä käydessä että jokin "kiristää" tuolla navan seudulla! No pitää kai vielä malttaa ainakin viikon verran lepäillä, että jos sitä ens viikolla uskaltais salille mennä!

Tyräleikkauksesta 5 päivää takana. Vatsassa oli kaksi tyrää, toinen navassa ja toinen navan yläpuolella. Nämä molemmat korjattiin laittamalla verkko vatsaan. Nyt 5 päivää leikkauksen jälkeen turvotus on jo laskenut, mutta juuri tuossa navan seudulla on pullotusta havaittavissa. Onko muilla kestänyt kuinka kauan että tuo turvotus laskee täysin?

Aina kelailen tuota leikkausta.. Navan kohdalla siis tyrä, joka ei nyt vielä ole kasvanut sen enempää vaikka vuosia tossa ollutkin ja treenattu kovaa. Ei pysy sisällä enää vaikka painaa, pulpahtaa ulos. Pari kertaa kiertynyt kun tehnyt vatsaliikkeitä failureen, mm. voimapyörää jne. Ekan kerran säikähdin ja herkullinen hoitsu paineli sitä muutaman minuutin kiertoliikkeillä ja sitten oli taas normaali. Mavessa/kyykyssä en huomaa sen kummemmin mitään. Välillä tuntuu kovemmalta, mutta kun painelee hetken niin sitten taas normaali.

Mulle ulkomaalainen arvauskeskuksen lekuri rupesi ehdottelemaan harrastuksen vaihtoa. Sanoi, että ei tule kestämään enää salitreeniä. :eek: :jahas:

Toisaalta, jos duunissa rupeaa tarpeeksi vituttamaan, niin hyvä tietää 1kk+ saitsusta. :evil: Duuni on jatkuvaa mavettelua ja keskikropan pitoa vaativaa..

Tyräleikkauksesta aikaa nyt 4 viikkoa, hyvin erikoisia tuntemuksia vatsan seudulla kokoajan, 5min istuma-asennossa alkaa vatsa jo vähän kramppaamaan, vaikka suorassa istunkin.
Tyräportti kooltaan 2x2cm, vähän navan yläpuolella. Jokohan tässä kohta uskaltaa palata salille?

Tuossa joku kyseli turvotuksen laskemisesta, itselläni oli suurin osa turvotuksesta kadonnut n. 3 viikkoa leikkauksen jälkeen.
En saanut kuntoutuksesta sen tarkempaa tietoa, muuta kun aloita varovasti. Oletteko heti ottaneet kyykyt ja vedot mukaan?

Tyräleikkauksesta aikaa nyt 4 viikkoa, hyvin erikoisia tuntemuksia vatsan seudulla kokoajan, 5min istuma-asennossa alkaa vatsa jo vähän kramppaamaan, vaikka suorassa istunkin.
Tyräportti kooltaan 2x2cm, vähän navan yläpuolella. Jokohan tässä kohta uskaltaa palata salille?

Tuossa joku kyseli turvotuksen laskemisesta, itselläni oli suurin osa turvotuksesta kadonnut n. 3 viikkoa leikkauksen jälkeen.
En saanut kuntoutuksesta sen tarkempaa tietoa, muuta kun aloita varovasti. Oletteko heti ottaneet kyykyt ja vedot mukaan?

leikkauksesta kulunu n. 3,5 kk. En oo vielä uskaltanu kyykkäillä enkä vetoja ottaa.. meinaa tuo jalkaprässiki tuntua hivenen epämielyttävältä. Aattelin ens viikolla koittaa kyykätä, mutta rauhallisesti. Vatsoja tehdessä, pientä "pistelyä" havaittavissa.

Pikkuhiljaa siirtyminen reenin pariin alkaa näyttämään lupaavalta! Viikonloppuna maastavedon (sarjapainot 40-60kg) jälkeen alko n. 3 tuntia kestävä vihlova alavatsakipu, joka kuitenkin loppui kuin seinään.
Mikään muu liike ei aiheuttanut mitään "oireita", tänään jo tunnustelin etukyykkyä ja penkkiä +-100kg ja olo vaan paranee!

Onko teillä muilla ollut leikkauksen jälkeen tällaista?
Alkuun oli ihan lihaskipua, repivää kipua. Viikon päästä hellitti. Nyt kohta 2vk leikkauksesta ja vatsa tosi iso pallo, eli turvoksissa on. Aamulla vähän parempi. Nytkin näytän siltä kuin olisin raskaana. Jos syön vähänkään liikaa, niin navan yläpuolelta tulee tosi kipeäksi, kuin repeäisi paikat.
Leikkaus tehtiin tähystyksellä, mutta lopulta päädyttiinkin tekemään normaalisti, koska kudokset olivat venyvät ja olen hoikka, eli mulla on neljä reikää mahassa :D Kyljessä kolme ja navan yläpuolella yksi. haavat voi hyvin

Ja olen siis pienikokoinen nainen (165/53) joka laihduttanut paljon (mahdollisesti oon menettänyt lihasta siinä samassa runsaasti)
Leikkauspäivänä vatsalihakset olivat kokoajan krampissa, (voi tuskaa) lääkäri veikkasi että niitit on menneet lihasten läpi kokonaan, koska lihasmassaa ei paljon ole. Tai jotain... Ei ollut toivoakaan, että olisin samana päivänä päässyt kotiin, kivut oli niin kovat (krampin takia varmaankin)

Koska tää alkaa helpottamaan? Välillä voi kävellä ihan normaalisti, mutta jos vähänkään enemmän kävelee, joutuu kohta jo painamaan vatsaa samalla tai tekee muuten kipeää :(

Tyräportti oli noin 1cm ja verkon koko 12x12cm

Kovasti haluaisin jo juoksemaan, mutta tuntuu että sitä saa odotella. Nyt viikon ollut ihan samanlainen tää maha. Tuntuu ettei tää koskaan parane. Päivän oli jo vähän parempi, kunnes tuli tää turvotus. Kun kävelen niin silloin siis turpoaa. Kävellä kuitenkin pitäisi, jotta verkko asettuu tjsp.. Nyt vasta hoksasin googletella näitä toipumistarinoita ja siis pari kuukauttakin jollain mennyt että kestänyt parantua :O
Pitäisköhän tästä turvotuksesta huolestua? Aika kovalta tuntuu maha välillä jos kädellä koittaa.

Onko teillä muilla ollut leikkauksen jälkeen tällaista?
Alkuun oli ihan lihaskipua, repivää kipua. Viikon päästä hellitti. Nyt kohta 2vk leikkauksesta ja vatsa tosi iso pallo, eli turvoksissa on. Aamulla vähän parempi. Nytkin näytän siltä kuin olisin raskaana. Jos syön vähänkään liikaa, niin navan yläpuolelta tulee tosi kipeäksi, kuin repeäisi paikat.
Leikkaus tehtiin tähystyksellä, mutta lopulta päädyttiinkin tekemään normaalisti, koska kudokset olivat venyvät ja olen hoikka, eli mulla on neljä reikää mahassa :D Kyljessä kolme ja navan yläpuolella yksi. haavat voi hyvin

Ja olen siis pienikokoinen nainen (165/53) joka laihduttanut paljon (mahdollisesti oon menettänyt lihasta siinä samassa runsaasti)
Leikkauspäivänä vatsalihakset olivat kokoajan krampissa, (voi tuskaa) lääkäri veikkasi että niitit on menneet lihasten läpi kokonaan, koska lihasmassaa ei paljon ole. Tai jotain... Ei ollut toivoakaan, että olisin samana päivänä päässyt kotiin, kivut oli niin kovat (krampin takia varmaankin)

Koska tää alkaa helpottamaan? Välillä voi kävellä ihan normaalisti, mutta jos vähänkään enemmän kävelee, joutuu kohta jo painamaan vatsaa samalla tai tekee muuten kipeää :(

Tyräportti oli noin 1cm ja verkon koko 12x12cm

Kovasti haluaisin jo juoksemaan, mutta tuntuu että sitä saa odotella. Nyt viikon ollut ihan samanlainen tää maha. Tuntuu ettei tää koskaan parane. Päivän oli jo vähän parempi, kunnes tuli tää turvotus. Kun kävelen niin silloin siis turpoaa. Kävellä kuitenkin pitäisi, jotta verkko asettuu tjsp.. Nyt vasta hoksasin googletella näitä toipumistarinoita ja siis pari kuukauttakin jollain mennyt että kestänyt parantua :O
Pitäisköhän tästä turvotuksesta huolestua? Aika kovalta tuntuu maha välillä jos kädellä koittaa.

Eipä ollut oikeastaan minkäänlaista turvotusta. Vaikka arkahan tuo mullakin oli. Tai on vieläkin kun esim. tyttärenpoikaa nostaa syliin ja pojan jalka painaa napaa niin silloin vielä tuntuu epämielyttävää tunnetta vatsassa. Leikkauksesta kohta puoli vuotta. Ps. kyykkyä pystyy jo tekemään suht. normaalisti.

No mulla on syömisen jälkeen varsinkin vatsa tosi pinkeänä ja tuntuu että repeää kohta jostain.

En tiedä että pitäiskö sitä käydä kuitenkin jossain näyttämässä, ellei teillä muillakaan ole ollut tällaista turvotusta :/ Toki kun foorumi on tällainen, niin teillä muilla lihaksisto varmaan vähän eri kuosissa mitä meikäläisellä :D Minulla ei siis tyrä ole tullut bodatessa, vaan raskauden aikana (aikaa päiviä sitten jo), korjattu jo kerran ilman verkkoa.

Oli myös yhtenä päivänä vatsa ihan kosketusarka, jopa vaate tuntui inhottavalta (tällöin ei ollut turvotusta ollenkaan), tuttu ilmiö?

Aina kelailen tuota leikkausta.. Navan kohdalla siis tyrä, joka ei nyt vielä ole kasvanut sen enempää vaikka vuosia tossa ollutkin ja treenattu kovaa. Ei pysy sisällä enää vaikka painaa, pulpahtaa ulos. Pari kertaa kiertynyt kun tehnyt vatsaliikkeitä failureen, mm. voimapyörää jne. Ekan kerran säikähdin ja herkullinen hoitsu paineli sitä muutaman minuutin kiertoliikkeillä ja sitten oli taas normaali. Mavessa/kyykyssä en huomaa sen kummemmin mitään. Välillä tuntuu kovemmalta, mutta kun painelee hetken niin sitten taas normaali.

Mulle ulkomaalainen arvauskeskuksen lekuri rupesi ehdottelemaan harrastuksen vaihtoa. Sanoi, että ei tule kestämään enää salitreeniä. :eek: :jahas:

Toisaalta, jos duunissa rupeaa tarpeeksi vituttamaan, niin hyvä tietää 1kk+ saitsusta. :evil: Duuni on jatkuvaa mavettelua ja keskikropan pitoa vaativaa..

Pikkuhiljaa siirtyminen reenin pariin alkaa näyttämään lupaavalta! Viikonloppuna maastavedon (sarjapainot 40-60kg) jälkeen alko n. 3 tuntia kestävä vihlova alavatsakipu, joka kuitenkin loppui kuin seinään.
Mikään muu liike ei aiheuttanut mitään "oireita", tänään jo tunnustelin etukyykkyä ja penkkiä +-100kg ja olo vaan paranee!

Kannataisko pitää nostovyötä tuossa navan päällä tukemassa kun nostaa, estää ainakin pahemmat repeämiset.

Itsellä on vanha Weiderin bodausvyö joka pitää tuon ojennuksessa ilman vyötä olisi jo varmaan käynyt huonosti, varsikin kun vedän viikoittain kahta ja puoltsataa kiloa räkkivetosarjoissa.

Miten niin ei vyö auta jos se on suoraan tyrän päällä ja kunnolla kiristettynä.
Niin paljon et saa vatsaan painetta, että paksu ja leveä nahkavyö antaisi piirunkaan vertaa periksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom