Napatyrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ärrä
  • Aloitettu Aloitettu
Haava avattiin ja sisältä poistettiin mädät. Jätettiin kanava auki mitä pitkin paskat pääsee jatkossakin ulos. Antibioottikuuria 2vk lisää. Kyllä kirurgi kovasti ihmetteli että miksi ne vaan on käskenyt mun ravata päiväkausia arvarissa. Ohjeistus oli että jos jotain tulee leikkauksen jälkeen niin heti jorviin. Tätä noudatin ja työntivät vaan mut aina kylmästi arvariin. No, tää ei onnex jää tähän ja nyt on "suora linja" minne mennä jos vielä haava pahenee.

Verkot jätettiin? Jos näin, niin ilmeisesti suht pinnallinen infektio kysessä. Toivotaan et nyt paranis.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Verkot jätettiin? Jos näin, niin ilmeisesti suht pinnallinen infektio kysessä. Toivotaan et nyt paranis.

Jep. Ei ollu tulehtunut syvältä ja verkot oli onnex kuosissa. Tulehdus sen verran pinnallinen ettei se näkynyt lainkaan CRP mittauksissa, joissa kävin pääsiäisenä joka päivä. Nyt suihkuttelen haavaa ahkeraan ja tasaiseen se tihkuttaa skeidaa ulos.

Näitä juttuja kun lukee, niin ihan innolla odotan omaa operaatiota (:

Ongelmana tosin on se, että en saanut lääkäriltä mitään suoraa tai edes epäsuoraa vastausta asiaan, että kannattaako se tyrä ylipäätään leikata. Lääkäri vain kysyi minulta, että "noh, mitäs mieltä olet - haluatko että se leikataan?" On se nyt perhana jos potilaan pitää tuollainen tietää, eihän minulla ole mitään tietoa napatyristä!? Käsittääkseni kirran erikoistuvan lääkärinkin pitäisi niistä sen verran tietää, että osaa suositella mielestään parasta vaihtoehtoa, ja potilas voi sen jälkeen päättää mitä tehdään. Mutta ihan oman arvauksen perusteella tässä nyt mennään. Lääkäriä ei mm. kiinnostanut lainkaan mitä harrastuksia minulla on, joten joko se ei vaikuta hoidon ja leikkaustarpeen arvioon, tai sitten ko. lääkäriä ei ihan hirveästi napostellut mun tyrät :P

Noh, aikaa on ainakin syksyyn asti, niin pitää tässä varmaan itse alkaa erikoistumaan kyseiseen aiheeseen! Tiedänpähän sitten ainakin leikkaustarpeeni, kun lääkäri seuraavaksi kysyy minulta neuvoa. Seuraavana listalla on varmaan, että leikkaanko avona vai tähystyksellä ja spinaalilla vai nukutuksessa? Ja että minkä kokoisen verkon haluaisin ja millainen tikkaus näyttäisi kivalta! :D

Ai niin, ja tsemppiä Heimopäällikölle! Toivottavasti alkaisi jo hiljalleen olemaan tyrät parsittu ja raudat taas tangossa.

Näitä juttuja kun lukee, niin ihan innolla odotan omaa operaatiota (:

Ongelmana tosin on se, että en saanut lääkäriltä mitään suoraa tai edes epäsuoraa vastausta asiaan, että kannattaako se tyrä ylipäätään leikata. Lääkäri vain kysyi minulta, että "noh, mitäs mieltä olet - haluatko että se leikataan?" On se nyt perhana jos potilaan pitää tuollainen tietää, eihän minulla ole mitään tietoa napatyristä!? Käsittääkseni kirran erikoistuvan lääkärinkin pitäisi niistä sen verran tietää, että osaa suositella mielestään parasta vaihtoehtoa, ja potilas voi sen jälkeen päättää mitä tehdään. Mutta ihan oman arvauksen perusteella tässä nyt mennään. Lääkäriä ei mm. kiinnostanut lainkaan mitä harrastuksia minulla on, joten joko se ei vaikuta hoidon ja leikkaustarpeen arvioon, tai sitten ko. lääkäriä ei ihan hirveästi napostellut mun tyrät :P

Noh, aikaa on ainakin syksyyn asti, niin pitää tässä varmaan itse alkaa erikoistumaan kyseiseen aiheeseen! Tiedänpähän sitten ainakin leikkaustarpeeni, kun lääkäri seuraavaksi kysyy minulta neuvoa. Seuraavana listalla on varmaan, että leikkaanko avona vai tähystyksellä ja spinaalilla vai nukutuksessa? Ja että minkä kokoisen verkon haluaisin ja millainen tikkaus näyttäisi kivalta! :D

Ai niin, ja tsemppiä Heimopäällikölle! Toivottavasti alkaisi jo hiljalleen olemaan tyrät parsittu ja raudat taas tangossa.

Kiitos!

Pystyy jo kyykkäämään sekä vetämään. Maltilla eteenpäin koska oli niin vittumainen taival toi puolivuotinen rupeama kolmen leikkauksen ja tulehduksen jälkeen. :( Nyt on aikas hyvä fiilis kun pystyy kiskaisemaan lähtöasennoissa keuhkot ja pallean täyteen happea mennä kyykkyyn ja ylös eikä suolet enää tursu pitkin napaa ja vatsaa! :dance:

Kiinnitin huomiota tohon ettei lekuria kiinnostanut sun harrastukset. Se poika ketä leikkas mun tokan leikkauksen oli just samaa maata. Yritin selitellä punttihommista mut sieltä tuli vaan pikaisesti takas että aletaan pikkuhiljaa hommiin. :pano:

Kolmannen laikkauksen kohdilla olin jo niin loppu että vaadin päästä kunnolliselle kirurgille. Onneksi pääsin ja hyvin meni. Tähystämällä jos operoidaan niin siitä jää 3-4 noin 5mm arpea kylkiin. Niistä voi sitten tulevaisuudessa tulla uudet tyrät läpi! :puntti: Mun kirurgi sanoi ton onneksi ennen nukutusta.....vittu jos nyt pitäis alkaa varoa kylkiä että koska posahtaa! Eli kannattaa mennä avoleikkauksella ja pyytää iso verkko jos mahdollista niin ei tartte laitella montaa pientä vierekkäin/allekkain....jälkikäteen kuten mulla.

-Juha

Nostetaas vähän ketjua, kun on omassa arjessani taas (?) akuutti aihe... Eli vatsa pullistuu tuostaa pallean kohdalta ilmapallon laiseksi kun tulee vähänkin painetta vatsaan. Mitään ei konkreettisesti pulpahda pihalle vaan koko ylävatsa on turvonneena ja kimmoisa, kuin ilmapallo siis. Kun rulaa itsensä enemmän kyttyrään, eli vatsaan tulee painetta, ei kipu tunnu edellisen leikkauksen kohdalla vaan juurikin tuossa pallean kohdalla. Palleatyrää joku tuttu jo pelotteli mutta tiedä häntä...

Eilen kävin päivystyksessä, kun kipuili hieman enemmän tuo vatsan seutu juuri tuosta ilmapallon kohdalta... 4 tunnin odotuksen jälkeen pääsin lääkärin pakeille ja hetken vatsaani muljuteltuaan totesi, että kyseessä olisi vatsakalvon pullistuma mitä esiintyy erityisesti vanhojen miesten keskuudessa ja ihmettelikin kuinka minulla semmonen on....

Sanoin ettei ole tyrä, eikä uusia tyräportteja kokeilemalla löytänyt ja sanoi etten vatsaa treenaamalla rikki saisi. Kaiken varoksi sain vielä lähetteen kirurgian polille, minut leikanneelle ylilääkärille. Sitä odotellessa.

Olin tyräleikkauksessa 31.8, tänään on 4.10 eli reilu kuukausi leikkauksesta.
Leikkaus meni hyvin, tehtiin tähystyksessä, tyräportit navan yläpuolella suurin, vieressä pieni ja navassa pieni. Siksi tehtiin tähystyksellä kun ei tiennyt montako tyrää siellä on.
Laitettiin 15x15 verkko ja sulavat ompeleet. Lääkkeiksi Tradolan Retard 150 ja burana 600.

Eka viikko oli perseestä, vitun vaikea liikkua ja nousta sängystä. Paskalla ei voinut käydä neljään päivään kun toimitus sattui niin paljon.
Kolmannella viikolla kokeilin aloittaa todella kevyttä salitreeniä, poljin kuntopyörää hitaasti, tein pikkuisen ojentajia ja hauista erittäin kevyillä painoilla ja sekin oli liikaa. Vatsa tuli kipeäksi ja turposi. Neljännellä viikolla eli viime viikolla aloitin uudelleen, tuntui ja paremmalta ja vedin innoissani neljät kevyet treenit. Tein kaikkea mikä ei ottanut vatsaan. Lähinnä olkapäitä ja ylätaljaa, sotilaspenkkiä ym. Esim. ylätaljaa loppuviikosta vedin jo noin 80% normaalista, eikä sattunut yhtään.
Tänään kokeilin kyykkyä, pelkällä tankolla jo huomasin ettei asiaa ole kyykkäämään edes viidellä kympillä. Prässi menee kun levittää jalat niin ettei polvet ota vatsaan kiinni.

Kysyisinkin leikkauksen läpikäyneiltä kauanko menee aikaa ennenkuin alkaa olla normaali vatsa ja pystyy esim kyykkäämään?
Niin ja onnea leikkauseen meneville :)

Itse ilmoittaudun joukkoon iloiseen.. :(

Tänään lekurille diagnosoitavaks, mutta olen satavarma että tuo napatyrä kyseessä. Semmonen peukalon kokoinen patti möllöttää hitusen navasta oikealla yläviistossa. Perkeleen kipee treenien ja töiden jälkeen.. Onneksi oma työterveyslääkäri on mehiläisen puolesta. :dance2: Jospa ne sielä hommansa osaisivat heti kerta heitolla.

Nyt noin 2kk leikkauksesta aikaa, vielä paikat kipeytyy jos tekee jotain väärää.. kuten esim. vaihtaa auton renkaita.
Salilla voi tehdä jo melkein kaikkea, mut mitään ei kunnolla, täysillä tekemisestä nyt puhumattakaan.

Kyykky ei tule kysymykseenkään vielä varmaan pariin kuukauteen. Penkkiä voi tehdä jotankuten, hyvin maltillisella kaarella. Pitää tehdä kaikkia laitteita istuen ja pitkää sarjaa pienillä painoilla. Kaikki liikkeet ottaa mahaan jonkun verran, et huomaa kyllä heti jos koittaa tehdä liikaa.

Enpä olisi uskonut että on näin pitkään kipeä ja rampa olo leikkauksen jälkeen. Hyvin on parantunut kuitenkin, malttia vaan pitäis olla salilla ja tehdä vähän vaan.

Mä voin näin vanhempana valtiomiehenä neuvoa että se leikkauksen jälkeinen aika kannattaa oikeesti ottaa iisisti. Mulla itellä tehtiin 3v sitten avoleikkaus, verkko paikoilleen nukutuksessa. Ensimmäiseen kahteen viikkoon en käytännössä katsoen tehnyt yhtään mitään, lähinnä liikuin erittäin varovasti sohvan, sängyn ja keittiön väliä. Olikohan 3 tai 4 viikkoa kun tein ekan pienen kävelylenkin, ja 1-2kk ennenkuin menin ekaa kertaa salille, tyhjiä tankoja heiluttelemaan.

Mutta eipä ole sen koommin kyllä masu vaivannutkaan, kyykyt ja mavet jne pystyy tekeen niin kovaa kuin vaan lihakset antaa periksi nostaa, jenkkifutiksessakaan ei ole tullut koskaan mitään tuntemuksia vaikka välillä on melkoisen kovaa runtua tullut keskikroppaan.

Prkl.. Diagnoosi tuli ja tyrähän se oli. Nyt edessä on sitten se puukko.. Vituttaa jo valmiiksi tuo tuleva toipumisaika. Maltti on valttia, mut kun on tällanen kärsimätön varsinkin mitä tulee jouten oloon tai treenaamiseen. En millään malttais olla sitä reilu kuukautta pois rautojen parista. :D

Itse rupesin 2-3 viikkoa (avo)leikkauksen jälkeen treenaan kevyesti. 6 viikon jälkeen sai rautaa ruveta pistään jo reilummin (lääkärin mukaan myös) myös kyykkyn ja maveen. Noin 8-9 viikon jälkeen treenasin jo täysillä ja voimatasot oli myös palautunu siihen mitä ne oli ennen tyrää.

fasdd, tossa ku alotit kevyesti, ni uskalsitko dippei tai leukoja tehdä omalla painolla? mavet ja kyykyt yms jätän suosiolla pois vähäks aikaa.. :P

Se hyvä puoli muuten itsellä oli tuosta leikkauksesta, että pääsin sen kuntoutuksen aikana eroon vetoremmeistä, ja vyöstäkin maksimikyykkyjä lukuunottamatta. Alkuun kun joutui hinkkaamaan niin pienillä painoilla ettei kumpaakaan tarvinnut, ja sitä mukaan kun painoa uskalsi pikkuhiljaa laittaa lisää niin näpitkin yms tottuivat rasitukseen kuin itsestään.

fasdd, tossa ku alotit kevyesti, ni uskalsitko dippei tai leukoja tehdä omalla painolla? mavet ja kyykyt yms jätän suosiolla pois vähäks aikaa.. :P

Leukoja pystyi kontrolloidusti tekemään. Kaikkea missä ei tarvinut keskikroppaa käyttää pystyi tekemään varovasti. Itsellä oli tyrä suunnilleen samaa kokoa kun sulla, joten luultavasti ei tule kovin pitkää taukoa.

Mä ainakin olen pystynyt tekemään dippiä. Mut varoen sitäkin. Pari kertaa on tullu alavatsa todella kipeäksi, eli liikaa tehnyt. Ekan kerran tuli kipeäksi kun tein ojentajia taljassa, otti liikaa vatsaan vaikka tein sellaisia 25 toiston sarjoja pienillä painoilla. Riippuu varmaan millasesta leikkauksesta on kyse, mulla kohtuu iso verkko tuolla joka laitettiin tähystyksellä.

Välillä ollut sellainen kipu molemmilla puolilla varmaan minne se verkko kiinnittyy. Vähän sellainen kuin jos juoksee täydellä vatsalla niin alkaa pistää, kuvittele molemmissa kyljissä sellainen ja kestää pari päivää.. Et pistää miettimään tuliko tehtyä hiukan liikaa..

Vaikeaa, kun on tottunut treenaamaan ja sitten kun pitääkin olla 1kk kotona saikulla ja sen jälkeen saa alkaa treenata pikkuisen varoen.. :puntti:

Voi perse. Täällä myös napatyrä diagnosoitu. Ei vaivaa vielä ja lekurin mukaan aukko on pieni, joten tää on nyt sitten "seurannassa". Yksityisellä vois leikata, mutta maksaa aika paljon meikäläisen kukkarolle. Voi tätä vitutuksen määrää. Käsittääkseni leikkaus on jossain vaiheessa edessä jokatapauksessa, kun eihän tää taida millään itsellään parantua :curs:

tyräkö

jeps...
arvaako/tietääkö kukaan, kun tuossa 5cm navan yläpuolella- suolen oloinen pätkä tuntuu käteen(ei pullota)..mutta on kova.... ei vasiten kipeä....häiritsee koko ajan....eikä tykkää painelusta. Ultraaja totesi vain, että suoli vähän pullistelee, eikä puhunut tyrästä mitään. Mutta se ihmetyttää, että paikka on kova, eikä anna vasiten periksi, kuten luulisi suolen tekevän.
arvauksia.
kiitos

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom