Napatyrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ärrä
  • Aloitettu Aloitettu
Kirurgi sitten miettii näin: "Vaivasta ei haittaa, kannattaako ottaa leikkauksen riskit?" Nimittäin kohtuu vittumainen homma, jos laitetaan verkko ja se tulehtuu.

Varmasti kirurgi miettii tuota, ja montaa muutakin asiaa. Mutta varmaan tulehduksen riskikin on pienempi, jos vaiva korjataan ajoissa ja siitä selvitään pienemmällä operaatiolla kuin että odotetaan että suoli hirttää itsensä sinne tyrään ja rouhitaan se kuntoon päivystystoimenpiteenä. Toki tuohon skenaarioon on vielä matkaa, mutta silti.

Lääkäri kyllä sanoi myös, että on mahdollista että se tyrä ei siitä pahene enää ollenkaan ja moni elää tuollaisen tyränalun kanssa tyytyväisenä elämänsä loppuun asti ilman ongelmia. Itselläni ei tosiaan ole mitään hinkua saada puukosta, mutta kerta tuo mitä ilmeisemmin on punttia nostaessa tullut, niin lienee täysin mahdollista että se punttia nostaessa myös siitä pahenee. Mene ja tiedä.

Toivon mukaan lähitulevaisuudessa olen viisaampi, kun olen kirurgin kanssa näistä asiaoista päässyt keskustelemaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lääkäri kyllä sanoi myös, että on mahdollista että se tyrä ei siitä pahene enää ollenkaan ja moni elää tuollaisen tyränalun kanssa tyytyväisenä elämänsä loppuun asti ilman ongelmia. Itselläni ei tosiaan ole mitään hinkua saada puukosta, mutta kerta tuo mitä ilmeisemmin on punttia nostaessa tullut, niin lienee täysin mahdollista että se punttia nostaessa myös siitä pahenee. Mene ja tiedä.

Itse venytin leikkaukseen menoa vuositolkulla. Silloin alussa kun tyräportti oli minimaallisen pieni niin kysyin lääkäriltä että voinko jatkaa täysillä painoilla repimistä ja tulla myöhemmin leikattavaksi. Lekurin mielestä homma ok. Tulihan tossa revittyä ja kunnolla. Puolen vuoden välein soittivat Jorvista olenko tulossa vai siirretäänkö taas aikaa. Siirsin sitä vaan aina eteenpäin.

Silloin kun minulle tuli tämä alkava tyrä niin pystyin vielä ottamaan jullessa +300kg ilman vyötä.. Loppuvuodesta 2011 150kg ehdoton maksimi ja silläkin meinasi taju lähteä.
Eka leikkaus meni tikeillä ja repesi heti auki. Kohta on uusi leikkaus verkon kera. Koko alkuvuosi mennyt perseelleen tämän takia ja tulee menemään pitkään kunnes pääsee salille tekemään punttitreeniä. :puntti: :jahas:

Ultrassa näkyi että suolet pursuilee pihalle eli eka leikkaus ilman verkkoa meni perseelleen. Tietääkö joku tästä "kelluvasta verkosta" mitä voimailijoille on laitettu perinteisen sijaan??

Mulle laitettiin toisella kerralla kait juuri tuo kelluva verkko joka tuli sen "reiän" päälle eikä alapuolelle mikä tulisi tähystämällä. 5X5 cm nailonverkko nyt siis ompeleilla kiinni vatsakalvossa reiän peittäen odottamassa arpeutumista. Linea Alba (vatsalihasten välissä oleva pystysuuntainen) on itsellä turvonnut aivan simona aina kun jotain vähän rankempaa tekee, eli omasta mielestä tuo kelluva verkko ei ole sitä tähystyksellä laitettavaa verkkoa yhtään luotettavampi... Vielä kun ei voi millään tietää kuinka oma kudos suostuu arpeutumaan siihen nailoniin, eli pientä noppapeliä sekin...

16.2 2012 torstaina leikattu uusiksi. Eli kaksi päivää sitten. Pakki aivan saatanan kipeä edelleen ja 800mg burana + panacod ei auta vittujakaan. Paskalla käynti perseestä. Ei voi ponnistaa lainkaan, pitää odottaa että paska suostuisi valumaan itsekseen ulos, nice! Lisää tätä. Kävelyasento nyt kuin vanhalla mummolla ja ONNEKSI ei ole tullut yskänkohtausta, tarvetta niistää tms...voisi taju lähteä.

Laitettiin 64mm kokoinen verkko tällä kertaa paikallispuudutuksessa. 3vk täysi salikielto ja suositteli pidempääkin kun kuuli millaisia rautoja tulee käsiteltyä salilla.Tein lääkärille tarkoituksella selväksi ettei nyt vedellä maasta millään 200 kilolla vaan treenataan isoilla raudoilla ja äärirajoilla. Vitun vaikeaa tuntui olevan vastaanottaa asia mutta vannotin että leikkaa nyt perkele niin ettei tartte tulla enää takas. Jos kerran on mahdollista saada tyräportit aisoihin ja kuukauden levon jälkeen pääsee takas hommiin niin suotavaa että korjataan sitten huolella.

Suolet tulee ulos jotain käytävää pitkin napaan. En tiedä onko ommeltu haava pettänyt vai eikö lääkäri löytänyt kaikkia tyräportteja ennen leikkausta. Kummastelen sitäkin että mua on nyt leikannut 2 kpl vuonna 81 syntyneitä yleislääkäreitä. Joku säästötoimi vai mikä lie kun en pääse oikean ortopedin veitsen alle? Mielestäni olen informoinut jorvia hyvinkin perusteellisesti urheilutaustastani. Alkaa fiilikset olla matalalla. Nyt odottelen seuraavan yleislääkärin yhteydenottoa jotta voidaan taas ihmetellä mikähän nyt meni pieleen. Vituttaa kun ei ole vakuutusta.

Ortopedi ei leikkaa tyriä. Ainakaan jos minulla olisi tyrä, niin siihen ei koskisi ortopedi pitkällä tikullakaan.

Enkä minä suostu koskemaan kenenkään tyriin, koska olen (melkein) ortopedi.

Ortopedi ei leikkaa tyriä. Ainakaan jos minulla olisi tyrä, niin siihen ei koskisi ortopedi pitkällä tikullakaan.

Enkä minä suostu koskemaan kenenkään tyriin, koska olen (melkein) ortopedi.

Ok.

Mikähän sitten olisi se lähinnä parasta oleva "titteli" että julkisen tason sairaalan leikkaavalla "lääkärillä" alkaisi pysyä veitsi kädessä? Huomenna taas sovitaan aikaa uuteen leikkaukseen ja kyseessä yleislääkäri.

Eipä tittelillä hirveesti väliä, riippuu oikeastaan sairaalasta kuka/millä tittelillä niitä leikataan. Yleiskirurgit ja mahakirurgit tavallisimpia.

Kai olet muistanut pitää ne suositellut tauot, kun kokoajan pettää kiinnitykset? Se verkko (tai lanka) kun ei pidä yksistään mitään ennenkuin se arpeutuu kunnolla kiinni, eikä se kudos kestä heti ensi repäisyllä sitä 300kg maastavetoa..

Eipä tittelillä hirveesti väliä, riippuu oikeastaan sairaalasta kuka/millä tittelillä niitä leikataan. Yleiskirurgit ja mahakirurgit tavallisimpia.

Kai olet muistanut pitää ne suositellut tauot, kun kokoajan pettää kiinnitykset? Se verkko (tai lanka) kun ei pidä yksistään mitään ennenkuin se arpeutuu kunnolla kiinni, eikä se kudos kestä heti ensi repäisyllä sitä 300kg maastavetoa..

Kiitti neuvosta. Yritän puhua huomenna itseäni mahakirurgille.

Ensimmäisen leikkauksen jälkeen petti heti tikit aivan kotioloissa. Toisen operaation jälkeen huomasin että napa tuntuu oudolta ja kokeilin sitä. Aikaa leikkauksesta oli mennut reilu 10pv. Napaan tursuu suolet. Tätä ennen olin nostellut 20.5 kg:n painoa vyötärötasolta 30cm liikeradalla ylöspäin. Sitä ennen reilu viikko täysin mitään tekemättä.

Kuten sanottu, tittelillä ei juuri ole merkitystä. Jos ongelmasi on tyrä, niin kyllä sut on ohjattu sinne puolelle sairaalaa joka niitä kyseisessä sairaalassa hoitaa, on se sitten yleiskirurgia tai maha.

Kuten sanottu, tittelillä ei juuri ole merkitystä. Jos ongelmasi on tyrä, niin kyllä sut on ohjattu sinne puolelle sairaalaa joka niitä kyseisessä sairaalassa hoitaa, on se sitten yleiskirurgia tai maha.

Jep. Työn jälki vaan oli mitä oli ja asiakas kantaa siitä syntyneen vahingon. Ikävää.

Lääkäri: "Painonnostajilla on ymmärtääkseni mahdollisuus kehittää vatsaonteloonsa huomattavan korkeat paineet".....

Jaa...jaa..tää on eka joka tajuaa edes jotain missä mennään. Kysyin onko mahdollista että tämmöinen "isopaineinen" kaveri kun käy paskalla ja joutuu pinnistelemään kovaa niin voiko tikit revetä siinä ohessa? Kyllä voi!

Niin voi, ei sinne mitään peltilevyjä pistää reikiä blokkaamaan. Lisäksi ompeleiden langat voi katketa, ne voi leikata läpi siitä kudoksesta mihin ne on ommeltu, paljon sellaisia asioita mihin kirurgikaan ei juuri pysty vaikuttamaan..

Verkon repeämisestä en ole kyllä kuullut, vielä, varmasti sellaistakin on tapahtunut.

Eli jos taas lähdetään sun mahaa leikkaamaan, niin kunnon ripulilaksatiivit päälle 1-2kk ja ei mitään ponnistelua samaan aikaan.

Ai niin.. Iholla oleva arven vetolujuudeksi muistelen siinä parin viikon kohdilla olevan luokkaa 10-20% ihon normaalista vetolujuudesta ja paranee hitaasti sinne noin 80% ihon norm vetolujuudesta. Muistelen paranemisnopeudeksi sen max 10/vko. Että kun mietitään miten kannattaa itseä rasittaa leikkauksen jälkeen, niin loppupeleissä aika rauhassa pitää olla jos haluaa että kestävä arpi kehittyy.

Noniin, leikkausjonossa täälläkin. Menee todennäköisesti syksylle. Saapa nähdä kuinka käy, kun näin hyvin on hommat sujuneet kohtalotovereillakin... perkeles :P

p.s. Mikäs Heimopäällikön ja Soutajan tilanne on tällä hetkellä?

Noniin, leikkausjonossa täälläkin. Menee todennäköisesti syksylle. Saapa nähdä kuinka käy, kun näin hyvin on hommat sujuneet kohtalotovereillakin... perkeles :P

p.s. Mikäs Heimopäällikön ja Soutajan tilanne on tällä hetkellä?

Ens kuussa (huhtikuu) leikkaus. Tällä kertaa mua operoi oikea kirurgi, kuulemma Jorvin paras sellainen kun kysessä on tyrä. Eli nyt pitäisi sitten kaiken järjen mukaan leikkaus onnistua ja jos sen jälkeen jotain menee pieleen niin saa katsoa peiliin. :pano:

18.8 MM kisat. Kovasti ne väittävät että kerkeän tohon mennessä kuntoon. :wtf:

Kolmas leikkaus takana. Tämä oli isoin kaikista ja tehtiin nukutuksessa. Viimekertainen verkko ja tikit olivat kunnossa. Suolet olivat luikerrelleet esiin verkon ali napakanavaa pitkin ja siellä oli sitten uusi tyräportti. Nyt sekin kursittu kasaan ja tuplaverkko päällä.

Jos nyt vihdoin rupeais kestämään!!

Leikkaushaava + napa turvonnut / tulehtunut. 750mg Kefexin päällä ja jos ei maanantaina ole tullut muutosta parempaan niin pitää avata haava ja aletaan tutkia onko sairaalabakteeri iskenyt.

Haava avattiin ja sisältä poistettiin mädät. Jätettiin kanava auki mitä pitkin paskat pääsee jatkossakin ulos. Antibioottikuuria 2vk lisää. Kyllä kirurgi kovasti ihmetteli että miksi ne vaan on käskenyt mun ravata päiväkausia arvarissa. Ohjeistus oli että jos jotain tulee leikkauksen jälkeen niin heti jorviin. Tätä noudatin ja työntivät vaan mut aina kylmästi arvariin. No, tää ei onnex jää tähän ja nyt on "suora linja" minne mennä jos vielä haava pahenee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom