Napatyrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ärrä
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten niin ei vyö auta jos se on suoraan tyrän päällä ja kunnolla kiristettynä.
Niin paljon et saa vatsaan painetta, että paksu ja leveä nahkavyö antaisi piirunkaan vertaa periksi.

Toki auttaa sitä en tarkoittanutkaan :). Ja vyötä käytänkin salilla. Tyräaukko ei ole mielestäni suurentunut ollenkaan ja reenit teen aina täysillä. Tarkoitin vain sitä, että itsellään tyrä ei paremmaksi muutu. Korkeintaan pysyy samana.

Vyö ei auta mulla ainakaan yhtään mitään.
Tyräleikkauksen jälkeen tuntuu ihan perseelle laittaa vyötä (leveä) tosta tyrän yli. Leikkauksesta aikaa on nyt reilu vuosi ja jos vedän oikeen vitun saatanan kovan vatsareenin niin tuntuu edelleen ja tulee paikat kipeäksi. Kyykkyä olen koittanut isohkoilla painoilla mut kun ei polvet kestä muutenkaan enää niin antaa paskan olla. Penkkiä koitin tehdä selkä kaarella ei onnistunu sekään, joten antaa senkin olla. Mä teen nykyään pelkkää sotilaspenkkiä, ei tuu vatsanpaineita eikä kipeätä. Tässä iässä kun alkaa olla kohta jo 40 ja 20 vuotta saleilla kolunut niin on jo kokenut kaikki mahdolliset loukkantumiset eikä enepää enää toivo. Silti saa tulla hupparipäiden koittamaan nostaa salilla, persepenkkiä pompulla.. vanha jaksaa kuitenkin toistaiseksi nostaa sotilaspenkistä enemmän :)

On menny molemmat olkapäät, oik.ranne, vas.peukalo, molemmat polvet, vasen nilkka, oik.käsi sijoiltaan, tanko päähän ym. pelleilyt salilla tehty niin eiköhän noi pelleilyt tyrän kanssa oteta jo tosissaan ettei tarvi mennä uudelleen sinne leikkaukseen.

Nonnii, en ollut kuullutkaan napatyrästä, ennen kuin googlettelin miksi mun navan yläosa on hieman turvonnut. Elikkäs lekuriin ja tuomi oli että napatyrähän se on. Sanoi kyllä ettei tarvitse leikata ainakaan vielä, ja kuulemma todennäköisesti ei tuosta suurene. Mitäs mieltä napatyrää kantaneet? Onkos teillä pamahtanut napatyrä heti leikkauskuosiin, vai suurentunut ajan kanssa?

Nonnii, en ollut kuullutkaan napatyrästä, ennen kuin googlettelin miksi mun navan yläosa on hieman turvonnut. Elikkäs lekuriin ja tuomi oli että napatyrähän se on. Sanoi kyllä ettei tarvitse leikata ainakaan vielä, ja kuulemma todennäköisesti ei tuosta suurene. Mitäs mieltä napatyrää kantaneet? Onkos teillä pamahtanut napatyrä heti leikkauskuosiin, vai suurentunut ajan kanssa?

Mulla on kestänyt suht hyvin treenit muuttumatta pahemmaksi, vaikka on vedetty kovia räkkivetoja yms. vyö on kyllä korvaamaton ilman sitä pulpahtais ja joskus esim leukojen jälkeen saa vähän painella takas kun niissä en vyötä käytä.

Onko teillä käynyt niin, että pienen rasituksen jälkeen vatsa on tullut uudestaan kipeäksi? Jos on ollut jo ihan hyvä.

Minulla oli jo ihan ok, mutta sitten olin hetken kontallani ja nyt on monta päivää taas ollut vatsa kipeä, tai vatsalihakset. Huoh,,

Surkeassa kunnossa olevat vatsalihakset, tällainen leikkaus ja pitkä toipumisaika niin on varmaan ne loputkin lihakset surkastuneet pois :(

Vatsaa turvottaa yhä välillä, vaikka yli kuukausi leikkauksesta. Välillä lihakset tosi isoina ja kovina. Tähystysarven allakin on joku kova möhkäle.

Itellä leikattiin tänään napatyrä paikallispuudutuksella,kivaa oli seurailla ite omaa leikkausta :) . Viilto navan alle ja tyräportista(kuulemma todella pieni tyräportti) verkko paikalleen.Vähän joutui ns.lahkeita katkaisemaan ja porttia runnomaan että sai sen verkon ineen. Saikkua 2 päivää. Nyt alkaa kipuilemaan, mutta buranaa ja panacodia. Pääseeköhän tässä kuussa reinaamaan?

Itellä leikattiin tänään napatyrä paikallispuudutuksella,kivaa oli seurailla ite omaa leikkausta :) . Viilto navan alle ja tyräportista(kuulemma todella pieni tyräportti) verkko paikalleen.Vähän joutui ns.lahkeita katkaisemaan ja porttia runnomaan että sai sen verkon ineen. Saikkua 2 päivää. Nyt alkaa kipuilemaan, mutta buranaa ja panacodia. Pääseeköhän tässä kuussa reinaamaan?

Itse olin sairaalassa jo sen kaks päivää :O
Varmaan ollut hieman erilainen leikkaus sinulla ja toipuminenkin nopeampaa. Itselläni on VIELÄKIN vatsa välillä turvoksissa ja kipeä,vaikka leikkaus ollut jo pari kuukautta sitten

Koska olette pystyneet leikkauksen jälkeen treenaamaan? Minut leikattu marraskuussa (12cm verkko) ja esim soutulaitetta en pysty tekemään ollenkaan, koska tulee vatsalihakset kipeäksi, kova pistos niihin kohtiin mistä verkko on ilmeisesti kiinnittynyt tjn. Vatsalihasliikkeitä en pysty tekemään ollenkaan. Vatsalihakset surkeassa kunnossa, tosin olivat jo heikot ennen leikkausta.

Miltä tuntuu jos on kehittynyt esim. kiinnikkeitä? Tuntuu uskomattomalta, että näinkin pitkän ajan jälkeen vielä tekee kipeätä jos lihaksia käyttää. Minulla tosin lääkärin mukaan saattoi mennä ne niitit vatsalihasten läpi, koska lihasmassaa oli niin vähän (kovat kouristukset heräämössä ja leikkauspäivänä)

Miten tässä nyt lähtisi tuota vatsaa treenaamaan, tai edes niitä juttuja jotka vähän ottavat vatsaankin (esim soutulaite)

Olen 165/54 nainen

Vähän vanhahko threadi jo, mutta koetanpa nostella.. Eli napatyrä on kulkenut mukana jo muutaman vuoden ajan täälläkin. Kävin aikanaan ultrattavana, ja lekuri sanoi, ettei nyt ainakaan heti olisi leikkausjonoon laittamassa, vaan kehotti seurailemaan tyrää ja painelemaan sitä aina tarpeen mukaan sisäänpäin. (Tästä oon kyllä kuullut ristiriitaisia neuvoja.. Toisten mukaan tyrää ei sais painella.) Nyt tyrä on kuitenkin alkanut vaivata yhä enemmän, ja salilla varsinkin "isoissa liikkeissä" ja vapailla painoilla tehtäessä tyrä pullahtaa ulos ja muuttuu kivuliaaksi niin, että sitä saa olla tunkemassa takaisin sisälle jo jokaisen sarjan jälkeen. Arkielämässä (muualla kuin salilla) tuo tyrä ei oikeastaa vaivaa muuta kuin silloin, jos tulee syötyä liikaa tai vatsaa turvottaa muuten vaan. Silloin sitä ei saa työnnettyä takaisin sisään tyräportista, vaan se pullistelee itsepintaisesti siinä navan yläpuolella.

Tyräportti on siis siinä heti navan yläpuolella, ja sen tuntee kyllä nahan läpi selvästi sormin tunnustelemalla. Nyt olen vähän huolestunut, kun viime aikoina tuntuu niin kuin siihen aivan aiemman tyräportin viereen, navan vasemmalle puolelle olisi ilmaantunut uusi tyrä, joka on kovempi kuin tämä edellinen, eikä mene sisälle hellävaraisesti painelemalla. Lisäksi siitä voi laskea sydämen sykkeen. Tosin se ei ole kipeä muuta kuin painaessa, eikä kasva tai pienene vaan on kokoa ajan "vakiokokoinen" toisin kuin tämä toinen..

Leikkaus on ilmeisesti ainoa hoitomuoto, ja sen takia tekisi mieli vielä vähän miettiä.. Olis mukava kuulla erityisesti naisten kokemuksia. Onko teillä leikattu napatyrää; miten verkko kestää (vai kestääkö?), jos haluaa joskus tulevaisuudessa esimerkiksi raskautua? Tuleeko se ns. kerralla kuntoon, vai kuinka suur riski on, että tuo verkko joudutaan asettelemaan useamman kerran paikalleen?

Mulla kans todettiin napatyrä 2 ja puoli viikkoa sitten. Vauvasta asti se on ollut ja kolme viikkoa sitten alkoi oireilemaan. Nyt ikää 32 vuotta ja ikinä ei ole leikattu eikä mikään muukaan vaivannut.
Ennen saanut aina painettua tyrän takas mutta nyt ei enää mennyt ja oli kipeä. Viikon sen kanssa pärjäilin ja menin tk:hon jossa lääkäri kahdesti painoi mahaa ja laittoi kiireellisen lähetteen päivystykseen.
Siellä tutkivat ja pistivät lääkkeitä suoneen ettei satu mutta eipä lääkkeet paljon auttaneet kun sattuu silti kosketus.

Samana päivänä sieltä pääsin kotiin, viikon saikku ja leikkaus viikon päähän. Kovat kipulääkkeet sain reseptillä apoteekistä.

Leikkaus meni nukutuksessa, 6,4mm verkon laittoivat kiinni. Herääminen oli kivuliasta ja vaikka kuinka antoivat lääkkeitä ei auttanut. Ei päässyt sängystä ylös kun sattuu.
Yöksi jouduin jäämään osastolle kun olin niin kovasti lääkitty etteivät kotiin uskaltaneet päästää.
Seuraava aamu oli jo vähän helpompi, vähän esitin kivuttomampaa kuin olin että pääsin kotiin.
5 päivää nyt kotona ollut, kaksi päivää ilman kovia kipulääkkeitä (tramal, panacod). Buranalla ja panadolilla pärjää jo. Sohvalta tai sängystä nouseminen hidasta ja kumartumaan ei pysty. Muuten ihan normaalia elämää yrittänyt elää. Ainakin joutuu vatsalihakset töihin tässä kuntoutuessa. 3 viikkoa sain saikkua ja 15kg:n nostorajoitus.
Tuntuu että salilla vois mennä jo tekemään jotain kevyttä pienillä painoilla. Vipareita yms. Mutta ehkä parempi vielä odotella.

Nostetaas vanhaa threadia.. Tulipa käytyä itsekin moisessa operaatiossa. Tyrä oli omassa tapauksessa erittäin pieni ja sinne päädyttiin laittamaan tulppa, eli ei pystynyt / mahtunut ompelemaan tuota kangasta "mattona" .. Tuossa videossa näkyy toi tulppa 1:15 eteenpäin. Operaatiosta aikaa pikkuisen yli pari vkoa ja vielä jonkinverran tuntuu kutittelu / nipistely -tuntemuksia mutta ei muuta.. Jussin jälkeen sitten pitää polkaista salitreenit käyntiin, nyt on tullu vaan lenkkeiltyä koiran kanssa.

Leikkaukseen halusin heti sen jälkeen kun pari kertaa olin joutunu kämmenellä tunkemaan rojut takaisin sisään.. Itselläni tuo "pullahtaminen" aiheutti aivan vitullista kipua.

Viimeksi muokattu:
Tuntuu olevan kovin yleinen tuo napatyrä.
Itsellä ois maanantaina edessä nivustyrän operointi.
Onko kellään heittää siitä toipumisesta kokemusta?

Itelläkin taitaa pukata pientä napatyrää. Heti navan yläpuolella tollanen pieni patti, joka löllyy ikävästi kun sitä painelee.
Ei oo mitenkään kipeä, mutta harvoinhan noi taitaa itestään parantua?
Oikeestaan vasta viikko sitten ton ekan kerran havaitsin.

Itelläkin taitaa pukata pientä napatyrää. Heti navan yläpuolella tollanen pieni patti, joka löllyy ikävästi kun sitä painelee.
Ei oo mitenkään kipeä, mutta harvoinhan noi taitaa itestään parantua?
Oikeestaan vasta viikko sitten ton ekan kerran havaitsin.
Ei parane itsestään, kannattaa hoitaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kuntoon. Itse olin 2vko saikulla ja 5vko pois salilla. Verkko ehdottomasti jos saa laitettua

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tyrä

Joo näin vähä aattelinki.
Pitää varmaa lähiaikoina käydä näyttämässä työterveydessä jos sais lähetteen erikoislääkärille.
Niitä lääkäreitä ei kiinnosta ollenkaan jos se ei ole kipeä ja haittaa työntekoa, muista mainita molemmat.

Edit. Onkohan noista tykivöistä hyötyä ennalta ehkäsemään tyrän pahenemista?

Ei ole kokemusta

Niitä lääkäreitä ei kiinnosta ollenkaan jos se ei ole kipeä ja haittaa työntekoa, muista mainita molemmat.

Eikä pidäkkään. Ainuttakaan oireetonta tyrää tai pattia ei pidä mennä puukottamaan sen takia että se on siellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom