Napakoru

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maaru
  • Aloitettu Aloitettu
Olen itsekin miettinyt napakorun hankkimista, kun nuo vatsalihakset alkavat hiljakseen piirtyä tuolta ihran alta. MUTTA. Mulla on ollut läväri kulmassa, joka kyllä parani parissa kuukaudessa niin, ettei enää märkinyt, (kovasti) mutta alkoi sitten kasvaa ulos. Iho siis parani korun ympärillä ja pökki sen ulos. Otin korun lopulta n. 1,5 vuoden käytön jälkeen pois ennen kuin se ehti itsestään tipahtaa. Kulmakarvan kohdalla on nyt pieni taisteluarpi ;) , mutta ei kyllä yhtään harmita, että korua silloin pidin. Arveluttaa kuitenkin hankkia uutta, en viitsisi läpikäydä sitä kipua ja puhdistelu-kirvelyä, jos koru taas pongaa ulos... (Ja siis se lävistäminen todella SATTUI, mutta sehän on niin lyhyt hetki. Eiköhän synnyttäminen ole pahempaa...)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Löysin kuin löysinkin aiheeseen liittyvän threadin!:)
Tuohon koruasiaan - body fitness-kisoissa täytyi napa- yms korut poistaa mustat bikinit - kierroksen ajaksi, olivat kiellettyjä. Muutamilla kanssakilpailijattarilla olikin sitten napa veressä, kun tiukassa istuvia korujaan poistivat...:(
Onko tästä siis jotain virallista, kirjoitettua sääntöä jossakin? Fitnessliiton sivuilla luki, että "koruja voidaan käyttää, tietyissä rajoissa".
 
Oon ite ottanut 2 kertaa napakorun, molemmat kasvoivat ulos. Eka koru laitettiin lävistysliikkeessä, ja korun varsi (kuulin tämän myöhemmin) oli kuulemma ollut liian lyhyt joten puhdistaminen/korun liikuttaminen ei ollut tarpeeksi tehokasta. Eka kerta sattui kohtuullisen paljon mielestäni.

Tokan korun otin eri lävistysliikkeessä jossa sain kuulla että eka koru oli myös laitettu vähän vinoon, vaikka en sitä itse huomannut. No, tämä toka koru piti laittaa ekasta korusta jääneen arpikudoksen alta eli aika syvältä. Nyt laitettiin kunnollisen kokoinen varsikin koruun mutta pesemisestä ja puhdistamisesta huolimatta koru kasvoi taas ulos ja tulehtui vieläpä pahasti.. :( taidan jättää suosiolla nämä kokeilut nyt tähän, ennenkuin navassa on enemmän kuin 4 reikää...
 
Itselläkin ei niin hyviä kokemuksia tuosta napalävärin otosta.

Otin sen syksyllä-05 ja se laitettiin myös vinoon mikä häiritsi aluksi aika lailla. Lävistyksen ottaminen ei itsessään sattunut paljoa, mutta kun hermoilun aiheuttama pieni "shokki"-tila hälveni kipu alkoi tuntua suht voimakkaana (n. 10min lävistyksen oton jälkeen) ja kyllä siinä sai joitakin päiviä hakea hyvää istuma-asentoa koulussa jne. Lävistys ei kuitenkaan parantunut minulla lainkaan täysin vaan se oli arka ja alkoi myös kasvamaan pikkuhiljaa ulos. Kun lävistyksen otosta oli kulunut tasan vuosi luovutin ja otin sen pois. Harmitti jonkun verran kun se oli jo jotenkin niin osa itseä, mutta se olisi vain kokonaan kasvanut ulos.

Arpihan siitä jäi, johon olen miettinyt tatuointia :) saa nyt nähdä, jotenkin vaan tuntuu ettei oma iho kestä mitään tuollaisia ylimääräisiä/siihen kuulumattomia juttuja. Otin lukioikäisenä korvaan (rustokohtaan) lävistyksen, eikä sekään tuntunut kunnolla parantuvan lainkaan vaan jouduin senkin ottamaan vuoden-parin jälkeen pois. Korvissa kyllä muuten yht. 5 lävistystä jotka parantuneet.
 
Mulla oli joskus napaläväri, mut ei oo enää. Kyllästyin siihen aika nopeesti ja ku olin siitä aina vöissä sun muissa kiinni :D

Se sattuu mun mielestä enemmän kuin kielilävistys (jeb, sellainenkin on ollu, mut otin senkin pois tuossa viime marraskuussa) Noi em. lävistykset laiteltiin suunnilleen samoihin aikoihin, joten paraneminen kesti pidempään.
 
Onko tästä siis jotain virallista, kirjoitettua sääntöä jossakin? Fitnessliiton sivuilla luki, että "koruja voidaan käyttää, tietyissä rajoissa".

Mulla oli hetki ennen lavalle menoa sellane roikkuva koru kun onneksi akkin mies sano ettei sellasta saa olla. Kysyin sitten asiaa päätuomarilta ja pitihän se vaihtaa pienempään.

Eli voi olla, mutta ei suurta.
 
Minullaki on napakoru. Otin sen joskus yläasteella jo. Mulle ainakaan sen ottaminen ei käynyt yhtään kipeää. Tosin navan seutu oli viikon aika hellänä ja ei ollut puhettakaan että oisin voinu mennä taekwondo reenehihin, kun sitä silloin harrastin.

Korusta ei ole ollut haittaa. Roikkuva koru helposti kyllä tarttuu, mut jos pitää sellaista pientä, niin ongelmia ei pitäis olla. Joskus kuitenkin laitoin teipin korun päälle, kun menin reeneihin.

Mullakin se on hieman kasvanu ulos, mutta kyllä sitä nahkaa siinä on vielä tarpeeksi, että se pysyy siinä.:)
 
Ite otin napalävärin lähes päivälleen 6 vuotta sitten tatuointiliikkeessä (samassa otin myöhemmin myös tatskan, varsin ammattitaitoista). Lävistäminen ei sattunut lainkaan. Sormeen sen sijaan sattui, kun purin sitä peloissani.

Parin viikon ajan huuhtelin napaa pari kertaa päivässä merisuolavesiliuoksella (keitin vettä johon liuotin suolan, annoin vähän jäähtyä kahvikupissa, painoin kahvikupin napaa vasten ja pidin noin 15min). Napa ei ole tähän mennessä tulehtunut kertaakaan ja muutenkin ollut tosi helppo. Koru ei häiritse elämääni juurikaan, mitä nyt välillä tarttuu paitoihin tms. Uskoisin, että aidot korut ja hyvä hygienia on säästänyt minut ongelmilta tämän asian suhteen.
 
Otin napalävistyksen vähän alle vuosi sitten. Eilen koru kasvoi sitten ulos lopullisesti. Aluksi lävistys parani hienosti ja nopeasti. Sitten se pääsi tulehtumaan ja alkoi samalla kasvaa pois. Tosi nopeasti se kasvoi ulos kun kerran alkoi kasvamaan :( Ikävän näköinen rupi tuossa nyt on, mutta kai se paranee. Harmi kun näin kävi just kisojen alla.
 
Mulla on ollut myös napalävistys nyt kohta 5 vuotta...mitään suurempia ongelmia ei ole ollut, ekana kesänä se mäti hiukan, mutta parantelin sitä suola-vesi-liuoksella (keitettyä vettä, jossa ruokalusikallinen merisuolaa) ja se auttoi. Koru on ehkä hiukan kasvanut ulos alkuperäiseen verrattuna, mutta se ei häiritse kun laittaa vähän lyhyempivartisen korun.
 
Mä testasin taas pitkästä aikaa vanhaa napalävistyksen paikkaa. Otin lävärin melkein 10 vuotta sitten ja siinä on edelleen se reikä, vaikka en ole korua pitänyt pariin vuoteen. Ihan ku ei olis korua koskaan pois ottanutkaan, siinä se taas on. On kyllä kasvanut jonkin verran ulospäin, eli pitäisi hankkia lyhytvartisempi koru. En muista sattuiko, korun laittoi amatöörilävistäjäystäväni ja olin vähän tuiterissa kun se laitettiin kun jännitti.. En paljon.. Ei se kai paljoa sattunut laitettaessa, mutta pari viikkoa sen jälkeen kyllä oli arka.

Mullakin oli korvalehdessä rustossa lävistys, joka ei koskaan parantunut kunnolla. Pidin sitä ehkä vuoden kunnes väsyin siihen että se oli on/off -kipeä. Otin pois, ei jäänyt jälkeä.
 
Itse otin muutama vuosi sitten napalävistyksen ja koski ihan törkeesti! Ei se alussa mitenkään erityisen kipeä sitten ollut, ihan ookoo niin kauan, kunnes sitten epähuomiossa onnistuin sitä repäisemään hieman ja sen jälkeen se olikin parisen vuotta tulehtumiskierteessä. Ei siihen koskenut eikä muuta, mutta mätää tuli ja kamalalta näytti muutenkin. Nyt ollut muutaman kuukauden hyvänä, toivottavasti on pysyvä olotila.
 
Mulla on ollut napakoru jo 7 vuotta. Ottaminen ei sattunut mutta ensimmäiset 3-4 päivää napa oli aika hellänä, aina piti avata farkuista ylimmät napit kun kumartui laittamaan kenkiä jalkaan. :D Vähän se on vuosien saatossa kasvanut ulospäin, olen jo monta kertaa miettinyt että otan sen pois mutta antaa nyt olla, niin kauan kuin se siinä kestää. :) Napa näyttää aika alastomalta ilman korua, siihen on jo niin tottunut. :lol2: Talvella pidän pidempää tappia tai rengasta, kesällä on kiva vaihtaa lyhyempään ja johonkin koristeellisempaan kun ei ole vaaraa että koru tarttuisi villahousuihin kiinni. :jahas:

Korvanlehdet on rei'itetty neljä kertaa, ja mulla ne paranee huomattavasti vaivalloisemmin kuin esimerkiksi tuo napa. :rolleyes: Yhdet reiät on kestäny, muut on enemmän tai vähemmän tulehtunu ja umpeutunu. Tiedä sitten mistä johtuu, luulisin hoitaneeni sekä korvia että napaa ihan yhtä huolella.
 
Otin viime talvena ja kipu oli pienempi kuin hammaslääkärissä mielestäni :D korvakorujenkin laitto sattui enemmän.

En hoitanut mitenkään erityisesti, vaan suihkussa huljuttelin ja välillä muutenkin vaan veden kanssa. Sitä EI SAA desinfioida millään tököteillä, koska se kuivattaa! Ja jos korussa on kiinni kovettunutta kudosnestettä, sitä ei saa mennä repimään irti vaan varovasti pestä pois.

Mulla parani siis todella nopsaan, alle 2 kk varmaankin. Heti seuraavana päivänä menin ottamisesta kyllä ihan normaalisti jumppaankin.

Nyt en aina edes muista että se on siinä, kun pidän semmoista pientä nättiä korua. Omistan myös ison roikkuvan, mutta se jää yleensä aina kiinni paitaan niin en uskalla oikein pitää...

Suosittelen oikeasti napakorua! Kuullut aina pelkkää positiivista palautettakin, jopa niiltä ketkä eivät yleensä lävistyksistä pidä. Napakoru on kyllä mukava lävistys, koska sen voi aina piilottaa paidan alle jos vaikka sattuukin tulehtumaan :D
 
Mulla on ollut napakoru muutaman vuoden. Ottaminen kirpaisi vain hieman ja vähän arka se oli noin viikon. Hoidin lävistystä jollain suolaliuoksella ja veden suihkuttelulla, ja se parani täysin kuntoon todella nopeasti, eikä sen jälkeen ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Uloskasvuakaan ei ole onneksi tapahtunut ollenkaan.

Korvan rustossakin on pari lävistystystä. Niidenkään laittaminen ei juurikaan sattunut (no ehkä pikkuisen ;)), mutta aika kipeitä ne olivat n. kuukauden ajan. Oli hieman vaikea nukkua lävistysten puoleisella korvalla. :rolleyes: Rustokorutkin ovat parantuneet sen jälkeen aivan täysin; ei mitään tulehduksia tai muitakaan ongelmia ole niidenkään suhteen ollut. :thumbs:
 
Napakorua ottaessa kannattaa muistaa, että sen paranemisaika on melko pitkä. Toisilla muutama kuukausi kun taas toisille päälle vuosi. Itselläni koru parani noin 4 kk, mutta ei ole mitenkään ihmeellistä jos vuodenkin päästä kudosnesteitä valuu ja lävistys on arka. Navan kun lävistää, niin se on melko iso alue mistä koru menee läpi. Mitä isompi alua, sitä pidempi paranemisaika, ainakin useimmissa tapauksissa. Muutenkin kaikki pöpöt ja bakteerit asettuu mielellään napaan ja siinä olevaan koruun.

Treenaamista se ei kyllä estä mitenkään. Ehkä jonkin aikaa voi olla hieman arka ja kannattaa vähän varoa sen kanssa. Itse pelasin kyllä lentopalloa ihan normaalisti ja tein vatsalihaksia ynnä muuta. Se lävistys saattaa mennä herkästikin kipeäksi monen päivän, viikon tai kuukauden päästä korun ottamisesta kun se ei ole vielä parantunut. Ei kannata säikähtää jos se tuntuu jo parantuneelta, mutta alkaa uudestaan oikkuilemaan. Itselläni kävi pari kertaa pari ihmeellistä turpoamista, jolloin iho oli pakko puhkaista jotain kautta, että sai veret ja muut nesteet ulos. Yäk! Mutta kun tuo parantui, ei ole sen jälkeen oikutellut ollenkaan. 5 vuotta on kohta ollut.

Etenkin sen parantumisen jälkeen tuo ei ole häirinnyt mitään elämää. Tiukoissa mekoissa vain näkyy kankaasta läpi, mutta mitään fyysistä haittaa siitä ei ole..:)

Mun mielestäni se ei sattunut juurikaan sen enempää kuin mikään muukaan lävistys. Hivenen nipistää, mutta niinhän se vähän pitääkin! Jos treenatessa se tuntuu liian kipeältä niin älä treenaa niinä päivinä. Muuten kannattaa olla mahdollisimman normaalisti.

Puhdistamisesta vielä sen verran, että lävistäjältä saa hoito-ohjeet ja niitä kannattaa noudattaa. Puhdistusaineiden kanssa kannattaa varoa, sillä ne kuivattaa ihoa ja voi saada aikaan pieniä haavoja jotka on oikein kiva kasvualusta bakteereille. Ite en puhdistellut septidinillä kuin viikon ajan. Sitten käytin suolavettä tarpeen vaatiessa. Nyt suihkussa vain vedellä huljautan enkä ees pahemmin puhdistele kun ei ole tarvetta.
 
Jos navan lävistäminen ei tunnu houkuttelevalta ajatukselta, napaa voi silti koristella. Saatavilla on ihania napakoruja, jotka pysyvät paikallaan nipistimellä. Ja ne oikeasti toimivat. Ei siis tarvitse tehdä rumaa reikää napaan lainkaan.

Epäilin ensin, etteivät nipistinkorut pysy paikallaan tai näytä hyvältä. Tilasin kuitenkin kokeilumielessä yhden UK:sta (en löytänyt suomalaista liikettä, jonka valikoimiin kuuluisi laadukkaita nipistinnapakoruja), ja sain sen juuri eilen. Se on kaunis ja hyvälaatuinen, ja yllätyin positiivisesti. Koru pysyy paikallaan napakasti, ja se tosiaan näyttää ”oikealta” napakorulta. Nipistimen leuat jäävät nätisti piiloon korukivien alle. Se ajaa asiansa navan koristeena oikein hyvin. Hintakaan ei ollut mikään päätähuimaava (riippuu tietysti korun materiaaleista). Tämä oli hyvä heräteostos!
 
Jos navan lävistäminen ei tunnu houkuttelevalta ajatukselta, napaa voi silti koristella. Saatavilla on ihania napakoruja, jotka pysyvät paikallaan nipistimellä. Ja ne oikeasti toimivat. Ei siis tarvitse tehdä rumaa reikää napaan lainkaan.

Epäilin ensin, etteivät nipistinkorut pysy paikallaan tai näytä hyvältä. Tilasin kuitenkin kokeilumielessä yhden UK:sta (en löytänyt suomalaista liikettä, jonka valikoimiin kuuluisi laadukkaita nipistinnapakoruja), ja sain sen juuri eilen. Se on kaunis ja hyvälaatuinen, ja yllätyin positiivisesti. Koru pysyy paikallaan napakasti, ja se tosiaan näyttää ”oikealta” napakorulta. Nipistimen leuat jäävät nätisti piiloon korukivien alle. Se ajaa asiansa navan koristeena oikein hyvin. Hintakaan ei ollut mikään päätähuimaava (riippuu tietysti korun materiaaleista). Tämä oli hyvä heräteostos!

Kuulostaapa hyvälle! Mitä kautta olet tilanut korusi? Oisko sulla siitä :kuvia:? Tällä hetkellä mulla on lävistetty napa ja korusta on tullut aika rakas kymmenen vuoden aikana, mitä se on mulla ollut. Oonkin harmitellut, kun ilmeisesti raskauden aika koru pitää ottaa pois ja reikä voi kasvaa umpeen. Uutta läväriä en ajatellut enää hankkia. Tuollainen napakoru voiskin olla sitten aika mainio parantamaan "vieroitusoireitani" :D! Tosin muksua en oo vielä tekemässä ainakaan pariin vuoteen, joten voi olla silloin nipistimellä toimivia napakoruja saa jo Suomestakin :).
 
Mulla oli napakoru pari kolme vuotta sitten. Juhannuksen tienoilla sen silloin otin, ei juurikaan sattunut (vähän nipisti) ja tosi tarkasti pidin sitä puhtaana mutta mun keho ei siitä pitänyt. Puolitoista kuukautta sitä korua pystyin pitämään. Keho kävi ilmeisesti hylkimään sitä, lävistyksestä tuli nestettä ja iho punoitti ihan hurjasti. Kipeä se oli kuin mikä. Kävin sitten liikkeessä näyttämässä sitä ja se lävistäjä sanoi että kannattaa ottaa pois jos pahalta tuntuu. Ja olipa siinäkin hommaa saada se pois kun koru oli väännetty väärille kierteille. Avopuolisko sen tongeilla väänsi auki..
Uudestaan haluaisin kokeilla josko onnistuisi mutta tuskin enää suostuvat mulle korua laittamaan. Napaan jäi sellainen pieni pallonmuotoinen arpikudos joka kai estää lävistyksen uudelleen laittamisen. Harmitus on suuri :/
Ihmettelen vaan kovasti että miten on mahdollista että keho sitä korua hylkii kun puhutaan että koru joka siihen ensimmäiseksi laitetaan on kirurgin terästä jonka ei pitäisi tuollaista aiheuttaa..... Tietysti kaikki ollaan yksilöitä..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom