AKV sanoi:
No jos historia ei ole tuttua, niin kehotan vaikka googlettamaan sanoilla "Mali", "Kush", "Ghana" ja "Songhay". Taikka tutustu Berkeleyn kurssin resursseihin.
AKV tekee tän tahallaan. Jos siltä kysyy, että lensikö ne kuuhun asumaan ne upeat sivilisaatiot, niin se heittää jotain linkkejä kehiin. Kato tuolta. Yrittää sivistää meitä, saatana. :D ;)
Mä nyt tutkin noita sen verran, että virallinen näkemys varhaisten imperiumien tuhosta näyttäisi olevan se, että islamin ja sen myötä arabien orjakaupan leviäminen potki tiilipalatsit nurin. Sen jälkeen tulivat sitten eurooppalaiset ja siirtomaa-aika, ja viimeistään siinä vaiheessa oli tietysti ihan oikeutettua nostaa kädet pystyyn ja olla tekemättä mitään. Paitsi ruoskan alla.
Itse en kuitenkaan voi välttyä ajatukselta, että jos Suomessa olisi ollut pirkkalaisten aikaan (ohjaus: Maxwell Gothenburg) läheskään yhtä suuri väestöpohja, samaan malliin kehittynyt yhteiskuntajärjestys ja luonnonvaroja edes kymmenesosa siitä mitä Afrikassa, niin Pirkanmaa ulottuisi tänä päivänä Irlannista Uralille.
Tieteestä: Minä en näe mitään syytä halventaa Vanhasta tai jotain muuta tutkijaa sillä perusteella, että "hän ei ole saanut älykkyystutkijan koulutusta". Missäs sellaiseen pätevöidytään? Upsalan Poliittisen Korrektiuden Instituutissa, vai.
Se on sitten toinen asia, jos joku tutkimus ei täytä tieteellisen tutkimuksen vaatimuksia. Mutta jotenkin tuntuu, että sä vastustat näitä tutkijoita lähinnä siksi, että on saatu ns. "väärä tulos". Sellainen, jota ei saisi olla olemassa. Ja siksi kaikki on väärin, tutkijan pätevyydestä lähtien.
Itse en pitäisi mahdottomana, että eri "rodut" suoriutuvat älykkyystesteissä eri tavalla. Esim. jossain perinteisessä "mikä kuvio tulee neljänteen ruutuun" testissä luulisin lukutaitoisen kiinanpojan (joka on tsiigaillut kirjoitusmerkkejä pienen ikänsä) pesevän tuulipukureinon mennen tullen. Tietenkään en malta olla jatkamatta tätä skenaariota sillä, että malilaisvesseli Turkka ei pärjää testissä ollenkaan, koska hän ei viitsi edes ruveta ruksailemaan kyseistä paperia vaan lähtee kaverien kanssa pelaamaan potkupalloa. Mutta mittaako tämä älykkyyttä? Onhan sekin aika fiksua ja sosiaalista lähteä potkimaan palloa, jos siihen on mahdollisuus.
AKV sanoi:
En näe mitään syytä ylistää tai halventaa mustien älykkyyttä, sikäli kun mikään ei viittaa siihen että "rotujen" välillä olisi perimästä johtuvia eroja älykkyydestä.
OK. Sovitaan että ei perimästä johtuvia. Tai ainakaan mitään sellaista geeniä ei ole toistaiseksi todistettavasti löydetty.
Entäs jostain muusta johtuvia. Voiko ihmisryhmien älykkyydessä olla eroja, jotka johtuvat esim. heidän kasvuympäristöstään? Siitä kulttuurista, jossa he kasvavat. Kulttuurin voi tässä ymmärtää laajasti ja epämääräisesti maana, kansana, alakulttuurina tms. (Älykkyydenkään määritelmästäkään ei ole tietysti vielä päästy sopuun, ainakaan tämän threadin puitteissa.)
Mutta määritellään älykkyys nyt vaikkapa (varhaisten afrikkalaisten imperiumien innoittamana) kykynä luoda yhteisöjä, jotka levittävät hyvinvointia mahdollisimman laajalle ja joissa on komeita kivitaloja (mahdollisesti myös itse kehitettyä korkeaa teknologiaa kuulentojen tms. muodossa) sekä kykynä menestyä tuollaisessa yhteisössä.
Eroja? Rotujen välillä? Tai siis koska rotuja ei ole, niin ihmisryhmien/kulttuurien välillä?