Nainen kasvaa punttauksella liian isoksi-pelko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ewsci
  • Aloitettu Aloitettu
Noniin, päätin aloittaa jo itseäni useasti mietityttäneestä aiheesta keskustelun. En ole tämänkaltaiseen keskusteluaiheeseen ainakaan ennen täällä törmännyt. Laitan tämän treeni osioon ja en pelkästään punttimimmeille, koska haluan kuulla ukon köriläitten mielipiteitä asian tiimoilta.

Dilemmahan on se, että olen useasti itse törmännyt ja kuullut muilta tähän "pelkoon" tai "epävarmuuteen", ns. "kauhukuvaan" liittyviä kommentteja, että jos nainen harrastaa salia, siitä tulee iso möykky, miehekäs jössikkä, josta häviää kaikki naisellisuus, vetovoima ja muodot, kasvaa lopulta parta ja verisuonet pullottaarrumasti. Tietääkseni muotoja siellä salilla juuri haetaan (?) Naisista halutaan sporttisen timmejä, mutta naisellisilla muodoilla. Liian isot käsivarret tai jalat ei käy kuuloonkaan, eikä sikspäkkikään ole naisellinen (mitä ihmettä - miksei?) mutta ei kyseiset ruumiinosat saa löllöjäkään olla. Itsestään huolta pitävä ja liikkuva nainen on nykypäivänä pop.

Eli onko punttaava nainen todella niin ruma vai onko tämä monen miehen harhakäsitys siitä, mitä saliharrastuksella voi kehonkuvassa saada aikaan?
Kommentteja kiitos. Onko muut naiset törmänneet tähän? Onko täällä miehiä jotka pelkäävät oman naisensa kasvavan tai ovatko miehet saaneet muilta miehiltä/naisilta tämän tyylistä kommenttia?

-----------------------------------------------

PS-OSIO

Joku voi pitää tätä katkeran akan höpinöinä ja ehkä se osaksi myös on sitä.

Ja joo, mielipiteitä on monia ja joo, itse sitä ihminen tietää mikä on itselle parasta.

Tämän onkin tarkoitus keskittyä siihen ajatukseen "mitä ne muut norsut minusta ajattelee?".

Pahoittelen kirjoitusvirheitä, suomen kielen yhdyssanat ovat vaikeita.

Nainen ei kasva vahingossa liian isoksi vaan joutuu tekemään täyttä työtä saadakseen edes jotain näkyviä, positiivisia muutoksia aikaiseksi. Tuo harhaluulo on täysin treenaamisesta hölkäsen pöläystäkään ymmärtämättömien ja/tai twiggy-kehonmallia ihannoivien henkilöiden ylläpitämä urbaanilegenda. Monelle naisella se on ymmärtääkseni myös tekosyy, jolla voi olla rasittamatta itseään liikaa, tai lainkaan, vaikka muodikkaasti haluaakin "käydä salilla" aikaa tappamassa.

Eli onko punttaava nainen todella niin ruma vai onko tämä monen miehen harhakäsitys siitä, mitä saliharrastuksella voi kehonkuvassa saada aikaan?
Saattaahan se jonkun mielestä olla. Monen mielestä ei.

Mä en ihan oo sitä mieltä että tuo ois mitenkään tyypillisesti miesten harhakäsitys, uskosin että harvalle miehellekään liikaa lihaa on siunaantunut vahingossa yön aikana kun tuli otettua liian isot painot bodypumpissa. Tuo isojen lihasten yhtäkkisen ilmestymisen pelko on enempi naisten vaiva, monia alkaa helposti ahdistaa jos puntilla käyminen saa vaatteet kinnaamaan reisistä tai hartioista. Ehkä se liittyy ylipäätään siihen lihomisen pelkoon tai painon tarkkailuun, yhtään ei sais kasvaa, tuli lisäys sitten läskinä tai tiukkana lihana. Toisaalta tuolla voi olla käänteinenkin vaikutus, lähdetään salille sen fitness-kropan toivossa ja sitten petytään kun niitä timmejä lihaksia ei vielä kahdessa kuukaudessa ilmesty.

Mulle on yhden ketjunsalin asiakaspalvelutyttönen joskus esitellyt heidän tilojaan toteamuksella "ja täällä meillä on sitten kuntosalin puoli, mutta sehän on lähinnä miesten juttuja".

Monet salitreenistä mitään tietämättömät miehet, ainakin mun suppeasta kaveripiiristä kuultujen puheiden perusteella, pitää jo tällästä kroppaa liian lihaksikkaana.
jillian_4.webp
Pelkääkö ne sitten että jos omat naiset olis tuossa kunnossa niin kohta niillä on paljon isommat lihakset kun miehillä itellään ja siinähän menee oman miehisyyden pointti kokonaan tai jotain? En ihmettele yhtään etteikö punttailusta tietämättömät naiset vielä enemmän kammoksu omalle kohdalleen punttitreeniä.

Jep olen kuullut monta kertaa jonkun naisen sanovan että siksi ei käy salilla koska tulee liika lihaksikkaaksi ja useimilla on uskomus että ne patit nousevat yhdessä yössä. No siihen yleensä sanon että mitä vittua? Olen käynnyt useita vuosia salilla ja katso nyt millainen minä olen. Ei patin pattia. Sen jälkeen yleensä ovat olleet hiljaa.

Ne pelkää vain sitä itseluottamusta mikä tollasen kropan omaaval naisel on. Kylhän tollainen kroppa on lievästi "hyökkäävä" ja perus pulliainen ei tietäisi mitä tollaisen naisen kans pitäisi tehdä.

Täyttä huuhaata se pelko liika lihaksuudesta on ja mikä tärkeintä eihän se tosiaankaan tapahdu sormia napsauttamalla.

Lukekaapa se yksi punttimimmien puolelta kirjoitus jossa juuri oli otsikkona lihasten liian helppo kasvaminen. Ainakin minun silmään se pisti kun kirjauduin sisään ja klikkasin uudet postit. Luin sen juuri uudestaan ja olisi mukava nähdä kuvia noista kirjoittajista että pitääkä juttu paikkansa.

whatwomenthinks.jpg

Mun mielestä toi on aika totta. Naistenhan ei kannata treenata silleen, että se treenaaminen esim. tuntuu jossain paikassa tai niin, että toistoja on alle 20, koska pitkät sarjat kiinteyttää hyvin. Jos treeni tuntuu jossain tai on käytetty vapaita painoja, kasvaa alle viikossa sen kokoseks, et mieskään ei natuna onnistuis. (Toivottavasti sarkasmi kulkee internetissä, vaikka joskus oon muuta kuullu sanottavan. :))

Pt:n hommissa kun kyselee tavoitteita niin joutuu todella usein kuulemaan että en halua lihaksia haluan vain kiinteytyä...
Tätä tulee paljon nuorten tyttöjen/naisten suusta ja siinä pitää aika varovasti alkaa lyömään faktoja pöytään.
Jotkut sitten ei vaan halua niitä faktoja sisäistää vaan ovat tiukasti siinä uskossa että pitää tehdä se +20 toistoa että se perse kiinteytyy esimerkiksi.
No näistä ihmisistä ei tule minun asiakkaitani eikä varmisti myöskään treenajia jotka kehittyisivät.

Yksi suuri ongelma on että naistenlehdissä on aivan liikaa suorastaan virheellistä tietoa ja naisilla tuntuu monesti olevan se kriittinen tiedonhaku täysin tuntematon käsite.

Nainen ei kasva vahingossa liian isoksi vaan joutuu tekemään täyttä työtä saadakseen edes jotain näkyviä, positiivisia muutoksia aikaiseksi. Tuo harhaluulo on täysin treenaamisesta hölkäsen pöläystäkään ymmärtämättömien ja/tai twiggy-kehonmallia ihannoivien henkilöiden ylläpitämä urbaanilegenda. Monelle naisella se on ymmärtääkseni myös tekosyy, jolla voi olla rasittamatta itseään liikaa, tai lainkaan, vaikka muodikkaasti haluaakin "käydä salilla" aikaa tappamassa.

Olen samaa mieltä. Ei tarvitse kuin katsoa monia naispainonnostajia joilla yleensä on aika jumalaiset kropat. Ja ne naiset aivan takuuvarmasti treenaavat kovaa.

Treenaavilla miehillä on mielestäni melko hyvin tiedossa se miten hankalaa lihasta on kasvattaa varsinkin naisella, uskoisin että on enemmänkin naisten harhakuva. Mutta jostain syystä on olemassa myös naisia jolla lihakset tuntuvat kasvavan helpommin tai tulevan paremmin esille jo vähäisellä treenillä kuin joillekin miehille. Nämä tietty täysin poikkeuksia mutta geenit vaikuttaa siinä todella paljon. Esim. Ns.mesomorfi nainen vs ektomorfi mies, saattanee nainen saada lihasta paremmin mieshormonitasojen eroista huoöimatta. Nähty juttu. Tähän tietysti liittyy niin paljon muutakin kuten ruokavaliot,treenaaminen jne että ei mitään tutkimustietoa mutta itse uskon tuon olevan mahdollista.

Itse en pidä lihaksikkaista naisista. Kohtuullinen lihasmassa on vielä ok, jos päällä ei ole rasvaa tyyliin rasv.pros.~30%, koska silloin naisesta tulee liian ison näköinen. Hoikka ja lihaksikas menee, mutta mieluummin pienehköt lihakset varsinkin yläkropassa ja kohtuu vähän rasvaa (18-26%). Näkyvät vatsalihakset eivät ole mielestäni naiselliset ja perustelen sen itselleni sillä etteivät ole luonnolliset. Naisella ei "kuulu" olla niin vähäisiä rasvoja/isoja lihaksia. Se ei ole luonnollista. Itsellänikään en pidä liian erottuvista lihaksista varsinkaan vatsassa (alle 10% rasvoissa).

Salilla kannattaa naisten treenata, useimmilla ne lihakset on tosi vaikea saada kasvamaan ja lihasten muoto tekee kropan muodot siitäki huolimatta että liika on sitten liikaa.

Hmm, naisilla asenteet joihin itse oon törmänny on ollu positiivisia, vähän sellasta seläntakana katkeransekaista ihailua, mutta vastaan on tullut avointa ihailuakin. En kyllä koe olevani edes hirveän lihaksikas. Tuo katkeransekaisuus sellaisena "voi kunpa minäkin joskus" (eli katkeruus ehkä suhteessa itseen) ja tuo muu ihailu on ollut semmoista "tee meille sama ohjelma mitä sä käytät!". Eli oikeastaan suoranaisia pelkoja en ole kohdannut, ei kai niitä ääneen sanotakaan.

Itselläni on ollut ajoittain sisäisiä tuntoja myöskin tuohon naiseuteen liittyen. Toisaalta, mitä enemmän olen puntannut, sitä enemmän olen saanut itsetuntoa ja luottamusta muuhunkin elämään, joten myöskin oma, hekilökohtainen "minuus" on saanut vahviketta ja olen kokenut kroppani enemmän kodikseni. Mutta jos kyseessä olisi nainen, joka on ikänsä pelännyt kiloja pelko naiseuden menettämisestä voikin olla hyvinkin läsnä. Mietin myös, että lihaskasvuhan on yhteydessä testosteroniin ja se voima, jonka kanssa salilla työskennellään on hyvinkin alkukantaista ja "miehekästä". Noh, ehkä tämä on aika ying ja yang, eli tarkoitus on löytää tasapaino sisäisen miehen ja naisen välillä.

Onko tämä sitten enemmänkin miesten juttu? Kysäsin kaverilta asiasta eikä hän allekirjoittanut pelkoja lihaksikkaista naisista, hän ei siis käy puntilla. Voisin kuvitella pelkoja olevan niillä, jotka eivät
a.) edes ihannoi miehellä lihaksikasta vartaloa, eivätkä itsekään omaa sellaista tai
b.) ovat itse puntanneet vuosia saavuttamatta tuloksia.

Tiedä häntä, itse henk.koht en kyseisiin pelkoihin ole niinkään törmännyt, joten olen omiani kommentoimaan vain tuota naiseus-kysymystä..

Mä en pitäisi tuota ajattelutapaa sukupuoleen sidonnaisena, sillä itselle on ainakin tullut tullut molemmilta puolilta samantapaisia ja eriäviä kommentteja.
Enemmän se on mielestäni sidoksissa ihmisten omiin mielikuviin treenaamisesta/treenatuista ihmisistä.

Eräs mies sanoi mulle kun tuli puhetta harrastuksista että hyvä että treenaa mutta muistathan että liika on sitten liikaa kuitenkin.
Noh, musta ei ikinä tule kovin isoa. Tätä kyllä joutuu aina välillä selittelemään että ei se ihan niin helposti tapahdu...

Sitten taas toisaalla eräs naispuolinen työkaveri tuumasi saunaillassa keskustellessaan omien treenien aloittamisesta
ja samaan aiheeseen liittyen että "vaikka Foxykin treenaa paljon niin se on kuitenkin tuollainen siron mallinen vaikka timmissä kunnossa onkin."

Isoksi ei huomaamatta nainen puntilla kasva. Syömällä se onnistuu, ohan näitä läskejä jotka ihmettelee miten yhtäkkiä on paisuttu 200 kilosiksi, ja sit itketään kuorossa.

Ja itsensä isoksi syömisessä ei ole MITÄÄÄÄN kamalaa vaikka apinakin tietää, että ylensyönnillä lihoo. Sit pelätään paria hassua pattia pakaroissa.

- - - Updated - - -

Ja lihaksesta pääsee kätevästi eroon kun lopettaa treenaamisen. Joten missä ongelma vaikka sattuisikin vahingossa kasvamaan liikaa?
Totta, viiden vuoden treenillä kun olet eka saanut hirveellä vaivalla muutaman hassun kilon lihasta, niin jos se randomin Pertin kommentti liiasta lihaksikkuudesta ottaa niin vitusti itsetunnon päälle, niin treenaamatta niiden lihasten katoaminen ei suinkaan ota viittä vuotta, vaan pari kuukautta.

Ei punttaava nainen oletuksena ole ruma. Vaikken itse lihaksikkaista naisista niin välitä niin on niissäkin eroa. Esimerkiksi ikuisella bulkilla elävä isolihaksinen (ja kokoinen) nainen joka ei koskaan kiristele on aika kaukana siitä naismallista josta pidän. Mutta jos on sopivassa määrin lihaksia ja yleisolemus ei muistuta kuulantyöntäjää niin ihan jees.

Makuasia.

Hirveän työn takanahan se on että ylipäänsä naista voisi sanoa edes vähän lihaksikkaaksi. Ihan kamalan montaa en ole livenä nähnyt. Erityisesti käsiin ei tunnu naisilla muskelit tarttuvan, tai sitten just niiden pelossa käsitreenit jää liian vähälle?!?! :D

Mulla myös fiilis että se on enemmän tekosyy löysäillä kuin mikään todellinen pelko. Varmaa on että ei niitä lihaksia niin vain tule, ja sittenkin kun niitä koittaa itselleen tehdä, se ei tosiaan tapahdu muutamassa kuukaudessa eikä pari salitreeniä viikossa piisaa mihinkään! Vahingossa noin siis ei voi käydä.

Back
Ylös Bottom