Naimisiin menon kustannukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu omat nimet pidettiin. Harkitsin ottavani vaimoni sukunimen, olisi lyhyempi ja kätevämpi, kuin omani. Sitten kumminkin ajattelin, että olen noin 25-v kirjoittanut oman sukunimeni, niin sama kirjoittaa se sama tästä etiäpäinkin. Mulle on aika lailla sama, mikä tulee mahdollisten lasten sukunimeksi. Vaimon sukunimi passaa hyvin, että senkään takia ei ollut mitään syytä kenenkään muutella sukunimeään.

Meidän ei onneksi häitä varten tarvinnut opetella tanssimaan eikä tykkäämään tanssimusasta, koska olemme käyneet mm. ekoilla treffeillä lavatansseissa ja sen jälkeenkin, kivaa on ollut aina. Vaikka ko musassa on typerän kornit sanoitukset melkein aina, eikä musakaan ujeltavine kosketinsaundeinen ja laahavine rytmeineen miellytä useimmiten (ok, Olavi Virta on poikkeus ja muutama muu), niin itse tanssiminen on aivan mahtavaa.

Lisäksi bändi neuvotteli sujuvasti kanssamme häidemme musasta ja se meni pääpiirteittäin näin: 1. setti perinteisempää lavatanssimusaa, eli häävalssit, humppaa, foksia, tangoa jne., jenkat ja polkat kumminkin jäivät pois (mä olisin halunnut jenkkaa, mutta pärjäsin hyvin ilmankin), 2. setti Finnhitsejä tms. iskelmiä, hieman kevyempää, mitä 1. setti ja 3. ja viimeinen setti melkein pelkkää rokkia, lopussa tuli toivomani pari Santanan kipaletta (letkeitä lattareita) sekä ZZ Topin Tush ja eikun :rock: Bändi oli muutenkin erinomainen (en keksi soittamisesta enkä laulamisesta mitään kitisemistä, myöskin äijillä oli 100% ammattimainen ote, eli ei esim. juopottelua), mutta just toi, että setti setiltä hieman tihennettiin tahtia ja lämmitettiin tunnelmaa, toimi hienosti.

Kun itse on toiminut ja toimii ravintola-alalla, on vuosien saatossa tullut luotua verkosto jonka kautta esim. häitä ajatellen on lähes kaikki saatavissa edullisesti. Ja vaikka tossa aamulla laskettiin tuttuni (catering yrittäjä) kanssa mahd hääkustannuksia, ei päästy tohon 150 000 mk ihan pikku häillä.

Mun mielestä hyvä kaaso ja bestman pystyy järjestämään TODELLA upeat häät jo esim 10 000 €:lla. Pääkaupunkiseudulla. Mutta se on vain minun mielipiteeni, ei ole ajankohtainen aihe tässä sinkkuna ollessa. Kunhan nyt vain osallistun keskusteluun.. :thumbs:

Ps. Joo sormukseen ja avioehtoon kannattaa satsata. Molemmat on aika hyviä investointeja, meni syteen tai saveen.

Tais olla 10-12 000€ koko setti. Budjetti sisälsi sormuksen, häämatkan ja tarjoilut 100 hengelle + muut ylimääräiset jutut.

Tollaset bileet on kerran elämässä, niin antaa mennä

Bändi oli muutenkin erinomainen (en keksi soittamisesta enkä laulamisesta mitään kitisemistä, myöskin äijillä oli 100% ammattimainen ote, eli ei esim. juopottelua), mutta just toi, että setti setiltä hieman tihennettiin tahtia ja lämmitettiin tunnelmaa, toimi hienosti.

Eiks melkein kannattas laittaa bändin nimi trediin missä oli niitä hyviä ja ammattimaisia yrityksiä? :) Bändi kuitenkin on aika iso tekijä esim. tunnelmaa ajatellen.

Jenkeissä on hirveän tarkkaa miten arvokas sormuksen täytyy olla. Kerran täällä härmässä ohimennen kuultuna:

Nainen oli sanonut miehelle, että kihlasormus täytyy olla ainakin kuukauden liksan arvoinen.

Mies oli ilmeisesti kunnon inssi, koska piti tietysti kysyä, että netto vai brutto liksa:D . Ilmeisesti aika hyvä romantiikan tappaja tuollainen tokaisu.

Meillä ensi kesäksi suunnitelmat kohtuullisen kasassa, tosin muutamia tarkentumattomia menoeriä vielä on. Uskoisin meidän Stadin ytimessä pidettävien ravintolahäiden budjetin pysyvän alle 6000€. Vieraita tulee 50-60 väliltä.

Ravintolaan menee tietty minimisumma, jonka päälle sitten tulee menoja sen verran, kuin halutaan ihmisiä juottaa (minimisummaan just ja just mahtuu ruuat, skumppa ja ruokaviinit). Tämän lisäksi rahaa menee meikäläisen pukuun (teetän, koko asun arvio 450e), syntikan puku vuokrataan 100e, mun kampaus sun muut 100e, sitten vielä valokuvaus, sormukset (ei timangeja) ja varmaan jonkinlainen hääyö :D Matka tehdään toivottavasti sitten joskus kun kummallakin on samaan aikaan tarpeeksi pitkä loma.

Meillä ei mene rahaa mihinkään koristelu- yms. hörhellyksiin, joihin varmaan uppoaa helposti useita satoja euroja, kun ostetaan vähän tuikkukuppeja ja pikkusen organzaa ja kukkia niin maan pirusti ja sun muuta. Pysytään ihan erossa noista - ravintola hoitaa. Bändistä todennäköisesti joudutaan luopumaan, mutta eiköhän tunnelmaa saa aikaan muillakin tavoilla :thumbs:

Menee hiukan :offtopic: , mut voin lämpimästi suositella talvihäitä!

Helmikuun häissä ulkona roihus jätkänkynttilät, sisällä paikkakortit oli tuikkukuppeja, päytäkoristeet rakenneltu kuusiköynnöksestä ja tervetuliaismaljana tarjottiin sisäinen villatakki: vodkasnapsi:D

Hih, bileet jatku aamukuuteen, ku juhlatalossa oli myös saunaosasto:hyper: :hyper: Sulhanenkin ehti karata saunomaan vaiks taksi ootteli pihassa. Oli muuten aivan ihanaa päästä jatkaan suoraan matkalle! Varsinainen hääyö meni siis romanttisesti matkustaessa:rolleyes:

Eiks melkein kannattas laittaa bändin nimi trediin missä oli niitä hyviä ja ammattimaisia yrityksiä? :) Bändi kuitenkin on aika iso tekijä esim. tunnelmaa ajatellen.

Laitanpa ihan tähän ketjuun, löytyy ehkä helpommin :) Eli bändimme oli nimeltään The Teachers (jep, ovat siviiliammatiltaan opettajia ;)), ja ymmärtääkseni tekevät keikkaa lähinnä Pirkanmaalla/Etelä-Suomessa.

kannattaa harkita ylenpalttista rehvastelua, loppupeleissä vähempi on enempi, kyllä pienellä butjeteetilla saa ihqut bailut, ihtellä meni uuttarahaa rapiat tuhnu. viisvuatta sitten ja oli ihqut.

6000€ meni viime kesänä. Bileet oli hyvät, kaikki viihty pilkkuun asti. Omasta mielestä kannattaa kutsua vain ne lähimmät/tärkeimmät ihmiset ja satsata viinaan, musiikkiin ja sormuksiin. (ja kieltää lapsien tulo :rolleyes: )
Sormus tais olla 1500€, viinat 1000€, ruoka+paikan vuokra 2400€ (57hlö), puvut jonkun satasen, miekki+kampaus kaasolta 0€, sisko toimi valokuvaajana 0€, kiitoskortit jonku satasen ja sitten sitä kaikkea pientä mitä aina tulee.

Erokin sitten maksaa, kannattaa huomioida ;)
Käytiin lyömässä pari viikkoa sitten nimet siihen "Ei me halutakkaan"-paperiin ja oliko se 72€ ja 6kk päästä toiset 44€.... Köyhemmillä ei taida olla etes varaa erota.....:thumbs:

Hyva ja ajankohtainen aihe Pakkiksella, taas kerran! Mun ekat haat oli maistraatissa, 2 kaveria todistajana, eika edes sukulaisille kerrottu. Se jalkeen samppanjalle todistajien kanssa, ja illallinen & yo hienossa hotellissa kahdestaan. Se oli aika halpa lysti, ehka meni yhteensa joku 500 euroa. Kesti kolmisen vuotta ennen kun tuli ero. Ja havaitsin jalkeenpain olevana aika surkeana siita kun mitaan kunnon haita ei pidetty. Ei tuntunut silloin silta, etta olisi halunnut juhlia. Olisi pitanyt ottaa siita onkeensa ja ehka jattaa koko homma valiin... Mutta tulihan kaytya.

Nyt olen menossa naimisiin uudelleen, ja olen siita niin onnellinen ja ylpea, etta haluan juhlia tata perheeni ja monien rakkaiden ystavien kanssa. Koska mina olen suomalainen ja siippani syvasta etelesta kotoisin, ja asumme viela kokonaan eri paikassa, pidetaan kolmet juhlat. Ne oikeat haat taalla missa asumme, ja menemme perinteisesti kirkossa naimisiin (kirkostakin pitaa taalla maksaa...) ja sitten meilla on vuokrattuna juhlapaikka jossa voi olla seka sisalla etta ulkona. Paikan vuokra sisaltaa henkilokunnan palkat ja vakuutukset ja muun. Mekon ajattelin vuokrata, ja suurempia menoeria tulevat olemaan ruoka- & juomatarjoilu, valokuvaaja, ja musiikki. Talla hetkella veikkaan etta budjetti menee jonnekin 12 ja 15 tuhannen dollarin hujakoille, vieraita tulee noin sata (eika tahan mahdu yhtaan "turhaa sukulaista", vain aivan lahin suku ja tarkeimmat ystavat, joita meilla molemmilla on paljon). Ja taman lystin maksamme puoliksi.

Sitten haluamme pitaa kahdet "bileet", eli bileet molempien kotipaikoissa. Sulhasen kotipaikassa vuokraamme paikallisen BBQ "ravintolan" (loistavaa BBQ ruokaa ja piirakkaa, mutta ei alkoholitarjoilua koko paikassa...) ja kutsumme sinne kaikki ystavat ja tuttavat ketka vain haluavat tulla. Niiden bileiden hinnaksi ei tule "juuri mitaan", koska ruokakustannukset runsaasta BBQ buffetista ja jalkkareista (per henkilo) ovat 5 dollaria :-) Sulhasen vanhemmat saattavat maksaa ne bileet, tai ovat ainakin toivoneet saavansa maksaa. Toiset bileet pidamme Suomessa, ja ne jaavat suunnilleen saman hintaisiksi.

Siita sormusasiasta. Ei Jenkeissa ole silla vihkisormuksella mikaan iso rooli, vaan kihlasormuksella. Sen arvo on tyypillisesti suunnilleen miehen kuukauden palkan verran, eli ei mikaan pikkujuttu. Tosi paljon kalliimmistakin olen kuullut... Ja vaikka itse etukateen sanoin, etta ei sen timantin nyt niin kauhian suuri tarvitse olla, niin vaikutti silta, etta taitaisi olla amerikkalaiselle miehelle kunniakysymys jos se ostaisi ihan jonkun pikkukiven. Koska sita taalla kuitenkin katsotaan ja ihmetellaan. Ja onhan se sormus kaunis, ja se on se yksi merkki meidan rakkaudesta, jota haiden jalkeen joka paiva saa katsella :)

Ai niin, ja siita nimiasiasta... Otan talla kertaa mieheni nimen. Ekalla kerralla en halunnut, koska en kokenut kuuluvuutta siihen sukuun, eika ollut tarkoitus perustaa perhetta tai muutenkaan tulla miksikaan "perheeksi". Ja se oli minusta toinen merkki, jota olisi voinut kuunnella... Talla kertaa otan mieheni nimen, perhe on ottanut minut avosylin vastaan, ja haluan etta meidan tulevilla lapsillamme ja koko perheella on yhteinen nimi.

Mulla ja kihlatullani on häät tämän vuoden kesäkuussa. Vieraita 80 aikuista ja muutama lapsi. Livebändi, juhlapaikka sörnäisissä, ruokaa, juomaa, special kakku ym. kivaa. Pelkät häät maksaa tämänhetkisen laskelman mukaan 5500-6000€. Sormukset on jo ostettu ja maksettu aikaa sitten, joten sitä en tohon ole laskenut.

Sanoisin, että kihlajaisineen, sormuksineen ja hääjuhlineen yhteensä se 10 000€ on ihan realistinen arvio.

Meillekään ei tule häitä. Kumpaakaan ei kiinnosta mikään "elämäni paras päivä"-mentaliteetti, jota valitettavan usein näkee. Meille tärkeintä on se, että vihkimispäivä on MEILLE nautinnollinen ja mukava, ilman stressiä ja sellaisia sukulaisia, joiden kanssa ei olla oltu vuosiin kunnolla tekemisissä. Kustannuksia ei olla edes mietitty päätyessämme tähän ratkaisuun. Jos haluaisimme isot häät, haluaisimme varmasti myös panostaa niihin.

Todennäköisimmin meidät tullaan kuitenkin vihkimään pienessä kappelissa tms. joko Suomessa tai ulkomailla ilman muita läsnäolijoita (todistajat tietysti) ja siitä suunnataan suoraan viettämään honeymoonia jonnekin kauas. Lähimmille ystäville järjestetään matkan jälkeen kiva illallinen saunoineen ym. Kustannuksia tulee siis lähinnä häävaatetuksesta, sormuksista, kuvauksesta ja matkasta. Noista neljästä ei haluta kuitenkaan tinkiä. Sormus on sormessa aina, muistoja päivästä halutaan ikuistaa laadukkailla kuvilla ja matkasta tehdä ainutlaatuisen ja ikimuistoisen.

Meillä emännän kanssa maksoi 800€, toimitus oli seurakunta talolla ja vieraina oli vain lähipiiri. Kaverilla oikein kunnon kirkko häät 8000€, olihan ne hienot ja hyvät häät.

En muista tarkkaan, mutta halvalla päästiin! rahaa meni ainoastaan sormuksiin, maistraatin kustannuksista en muista ja sitten tietty viinaan meni rahaa. Ruoat taidettiin saada lahjaksi vanhemmilta (tai ne teki niistä suurimman osan).

Itse juhlapaikka saatiin ilmaiseksi, tuttavia olivat. Siistiksi remontoitu ja valkoiseksi maalattu vanha navetta sisävessalla ja jääkaapeilla jne. Musiikkitarjonnasta vastasi Cd-laitteisto ja omalla (the Hard Devils) väellä soiteltiin punkrockia.

Waroituksen sana: viina loppuu aina kesken, eli kun luulet hommanneesi sitä tarpeeksi, osta vielä vähän lisää ;)

Kallista joka tapauksessa, riippuen tietysti kuinka paljon vieraita ja mikä on laatu. Omakohtainen kokemus häiden budjettista on n. 100€/vieras, kattaen kaiken perus hää setin, paitsi häämatkan. Siihen rahaan joutuu kaiken itse suunnittelemaan ja järjestämään, mutta sehän kuuluu asiaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom