Naimisiin menon kustannukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu
Haluaisin kuitenkin kommentoida budjettiasiaa sen verran näin vieraan näkökulmasta, että mielestäni ruoka on se, mihin kannattaa panostaa, joko rahallisesti tai itse tekemällä. Olen ollut viimeisen kahden vuoden aikana seitsemissä häissä, ja ainut, mitä niistä muistan, on ruokatarjoilu.

Hääpalstat ovat täynnä naisihmisiä, jotka murehtivat ties mitä teemavärejä sun muita, mutta eihä niitä koristeluja todellisuudessa kukaan muista. En tietenkään kiellä ketään niihin panostamasta, jos mielenkiintoa riittää, mutta ei niistä kannata kovin suurta stressiäkään mielestäni ottaa.

Tuo ruokajuttu on niiiiiiiiiiiiiiiiin totta. Vieraat muistavat kyllä jos ruoassa on valittamista, se syöminen kun on kohtuullisen iso osa hääjuhlaa, ja jos siellä nälässä joutuu olemaan niin se on vieraiden kannalta inhottavaa, eikä hääohjelmaa ole mukava seurata nälkä mahassa kurnien. Jos ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi niin vieraat jo senkin takia pitävät häitä viihtyisinä, ja niistä jää parempia muistoja. Keskittyminen hääohjelmaan ja illan kulkuun on ihan erilaista vatsa täynnä maukasta ruokaa :)

Mitä koristeisiin tulee, niihin ei välttämättä kiinnitetä niin paljoa huomiota elleivät ne ole todella erikoiset/onnistuneet/surkeat. Kyllä vieraat varmasti osaavat kiinnittää huomiota jos koristelu puuttuu ihan kokonaan ja paikkana on joku rujo nuorisoseurantalo, siellä juhlan tuntu on tärkeä luoda jollain somistamisella ja teemalla, ravintolahäät eivät välttämättä tarvi yhtään mitään.

Viime lauantaina kolme ystävääni oli eräissä häissä vieraana, kysyin jokaiselta erikseen mielipiteitä, ja seuraavat jäivät heiltä mieleen: Hääkutsu oli liian pelkistetty, siinä oli vain mitä missä milloin tyyppiset tiedot ja mukana osoite lahjalistaan, kaikenlaiset hääinfot tai juhlaohjesäännöt puuttuivat, eli etukäteen ei informoitu mitään onko alkoholitarjoilua, tarjotaanko lämmin ruoka, onko allergioita, illan kulusta tms ei ollut mitään etukäteistietoa. Itse juhlassa ruoka oli erittäin hyvää ja sitä oli riittävästi, perinteinen noutopöytä leikkeleineen mutta miinusta tuli siitä että pääruokaa oli vain yksi lajike [eli ei oltu huomioitu sitä etteivät kaikki syö lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/riisiä/pastaa mitä noista siellä nyt olikaan tarjolla]. Heille ruoka sopi hyvin, mutta kiinnittivät huomiota tähän seikkaan, sellainen vieras joka ei kyseisiä pöperöitä pystynyt syömään saattoi ajatella toisin.

Hääjuhlan koristelu oli puutteellinen, liian pelkistetty linja siis. Eli tässä kohtaa huomattiin kyllä kun koristeita ei ollut ollenkaan, oli kuulemma tullut luokkakokoustyyppinen fiilis. Erityisesti mainittiin siitä ettei ollut esim laisinkaan kynttilöitä, jotka talvihäissä olisivat aika looginen ja myöskin pelkistetyn yksinkertainen tapa luoda tunnelmaa ja lämpöä juhlatilaan. Morsiamen äiti oli halunnut olla kokoajan äänessä kun oli mikin kanssa siellä huseerannut ;) Bändiä ei ollut mutta dj:tä kehuttiin kovasti ruoan lisäksi, illan ohjelmassa oli siis ollut paljon tanssia ja karaoke. Ohjelmasta mainitsivat ainoastaan että sitä oli sopivasti, pari kilpailua ja puheita, oli fiksusti jätetty aikaa myös vapaaseen seurusteluun.

Näistä häistä vieraat siis muistivat erityisesti: Ruon, musiikin ja koristelun/kutsut, sekä pääpiirteittän ohjelmaa. Rennot ja helpot häät oli kaikkien lopputulos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo 50e syöjää kohden pelkistä ruuista on kyllä todella kallista. Sisältääkö tuo myös tarjoiluhenkilökunnan ja tilavuokran?

Henkilökunnan kyllä, tilavuokraa ei. Mutta kemut pidetään eräällä tilalla, jossa tarjolle saadaan mm. heidän itse kasvattamiensa lampaiden palvattua lihaa ym. Lisäksi sekä minä että mies olemme sitä mieltä, että ruoka tekee juhlat - olen ollut ihan riittävän monissa häissä missä ihmisiä on rääkätty viininlehtikääryleillä- joten sortimentteja tulee olemaan luultavasti liikaakin. Luultavasti on liioittelua jos sekä lohta että siikaa on graavattuna/kylmäsavustettuna.

Muuten kaikille naimisiinmenijöille vinkki: jos yhtään epäilet, etteivät prinsessahäät ole sinun juttusi, älä järjestä sellaisia. Meillä mies oli ensin vähän sitä mieltä, että tanssihäät, kaikki sukulaiset paikalle ja morsiamelle valkoista röyhelöä päälle. Sitten hän muisti kenen kanssa on menossa naimisiin. Lisäksi tuon tyyppisissä häissä ei ihmisillä yleensä ole oikeasti hauskaa. Itse olen ainakin ollut aina pakotettu juomaan itseni umpikänniin, että olen kestänyt.

Muuten kaikille naimisiinmenijöille vinkki: jos yhtään epäilet, etteivät prinsessahäät ole sinun juttusi, älä järjestä sellaisia. Meillä mies oli ensin vähän sitä mieltä, että tanssihäät, kaikki sukulaiset paikalle ja morsiamelle valkoista röyhelöä päälle. Sitten hän muisti kenen kanssa on menossa naimisiin. Lisäksi tuon tyyppisissä häissä ei ihmisillä yleensä ole oikeasti hauskaa. Itse olen ainakin ollut aina pakotettu juomaan itseni umpikänniin, että olen kestänyt.

Tässä on sellainen juttu, jota mekin ollaan aika paljon mietitty. Tosiasia on se, että kumpikaan meistä ei ole koskaan pitänyt perinteisestä tanssimusiikista, saatikka tanssia harrastanut, kumpikaan ei ole erityisen mieltynyt mihinkään "ylimakeisiin vaaleanpunainen unelma" tyylisin koristeluihin jne.

Joten varmaan pitää vähän noita juttuja soveltaa oman maun mukaan, koko ajan enemmän houkuttaa ajatus ottaa sinne esiintymään bändi, joka soittaa meidän mielestä oikeasti hyvää musiikkia (eli rock/metal linjaa), vaikka sitä ei sitten tanssimaan pystyisikään.

Toinen puoli on se, että olisihan se mukava, että kaikki vieraat viihtyisivät, mutta eipä sitä varmaan koskaan kaikkia voi miellyttää ja tuo on kuitenkin sellainen päivä, että taitaapi olla tärkeintä, että me viihdytään... ;)

Omissa häissä meillä ei ollut tanssihommia olleskaa kun kumpikaan ei tykkää niin miksi pitäskää. Myöskään alkoholia ei ollut, koska tietyillä ihmisillä siitä on melkosen huonot seuraukset. Tarkotan siis että joillekin alkoholi ei vaan sovi ja käytös muuttuu. :(
Meillä siis panostettiin ruokaan ja että kukaan ei pitkästyisi. Itse en tykkää pitkistä häistä, aina lähen kesken pois jos ohjelma on pitkäveteistä. Elikkäpäs meillä hääohjelma ruokine ja sukukuvauksineen kesti 3-4 tuntia. Eikä lähteny ihmiset kesken pois.

Olen menossa mieheni kanssa naimisiin ensi kesänä. Olimme jo varanneet kirkon, jatkopaikat ja niin edelleen, mutta tulimmekin järjestelyiden kanssa toisiin ajatuksiin. Olin viime kesänä kaasona perinteisissä häissä ja stressiä riitti. Ystäväni häät oli hyvin kauniit ja onnistuneet. Mutta noista häistä rupesin miettimään, että haluanko "päivän-prinsessana" ja perinteiset häät...Miehelleni ei suuret häät olleet koskaan ollut iso juttu ja päädyimmekin sitten mieheni kanssa toisenlaiseen ratkaisuun.

Peruimme varaamamme kirkon ja juhlapaikan. Olemme nyt päättäneet, että menemme perheidemme kanssa syömään hyvään ravintolaan ja sitten lähdemme pitkälle häämatkalle eli perinteinen honey moon (3,5-4 viikkoa reissussa). Sama raha olisi mennyt perinteisiin kirkkohäihin jatkoineen, jonka nyt laitamma häämatkaamme eli varsinaista säästöäkään tästä ratkaisusta ei tule. Olemme seurustelleet mieheni kanssa jo kauan, joten senkään takia ei tulevaa aviomiestä tarvitse "esitellä" suvulle. :) Meidät tulee pappi vihkimään, muttei kirkossa ja hääpäiväkin on jo valittu, joten juhlien suunnittelu on periaatteessa jo tehty.

Tällainen stressi-vapaa vaihtoehto sopi minulle ja miehelleni ja nyt pääsemme juhlistamaan meidän juhlapäiväämme, oman lähipiirimme kanssa. Häämatkamme jälkeen pidämme perinteiset kotibileet kavereille hääteemalla, joten kyllähän hekin sitten pääsevät juhlimaan "ilmaisen-viinan-bileisiin" :D . Osa kavereista on ollut yllättynyt ratkaisustamme, osa ei. Vaihtoehtoja häihin on monia, samoin kuin on juhliakin. Asia minkä moni unohtaa (usein ainakin anopit/äidit), että kyse on hääparin juhlapäivästä ja se on pääasia.

Meillä nuo naimajaiset ei ihan vielä ole ajankohtaiset, mutta kovasti ollaan mietitty (tai siis lähinnä minä :), että miten ne sitten aikanaan toteuttaa. Ärsyttävää on se, että mun suvussa kaksi serkkua on viimeisen parin vuoden aikana mennyt ns. salaa naimisiin, ja sukulaisten puolelta on kuulunut vihjailuja, että "ihan oikeet" häät olis väliin mukavat. Että kiva, saa nähdä, millaiseen ratkaisuun sitä sitten päätyy. Sukulaisten mieliksi en kyllä ala lainaa ottamaan. Tai sitten ovella myydään pääsylippuja.

Ja maksupolitiikkakin on varmaan se, että nollatoleranssi tulee ulkopuolisten sponsoreiden suhteen. Tiedän jo nyt, että mun vanhemmat ilmoittautuu maksajiksi eikä sen kummemmin kysele, mutta siinä tapauksessa ne varmaan ostaa myös sananvallan kutsuvieraslistaan. Kun itse maksaa niin itse päättää, joten pitänee pitää jöötä sen suhteen.

Perus prinsessahäitä niistä ei kyllä varmasti sitten tule, ja mulla on pari kynnysehtoa kemujen suhteen. Tässä pieni lista, jottei tämäkään thread säilyisi ihan täysin offtopicitta:

a) Ei sukunimen vaihtoa. En ymmärrä miksi nykypäivänä pitää aina vaihtaa sukunimi, minua ei ainakaan olla naimassa mihinkään sukuun, varsinkaan kun en kyseisen suvun kanssa tunne minkäänlaista henkistä yhteyttä (en ole suurta osaa edes tavannut). Saa siippa ottaa nimineen kaikkineen. Se on sitten muiden ongelma, jos pitää arvailla, onko pari naimisissa vai ei. Sillä ei pitäisi nykymaailmassa olla ulkopuolisille mitään väliä.

b) Ei morsiamen luovuttamista sulhaselle. Ollaan miehen kanssa asuttu kolmisen vuotta yhdessä, joten eiköhän se luovuttaminen ole tapahtunut jo aikapäiviä sitten.

c) Ei häävalssia eikä minkään valtakunnan tanssimusiikkia. Olen iänkaiken inhonnut suomalaista tanssimusiikkia ja lavatansseja, enkä ymmärrä, miksi minun pitäisi siitä alkaa tykkämään yksien juhlien takia.

Muuten ei ole perinteitä vastaan mitään, mutta nämä vaan ei tunnu omilta.

Sen verran omista hääkokemuksista vinkkinä, että jos juhliin tulee vähänkään enemmän kuin se kourallinen ihmisiä, jolloin myös juhlan tunnelma usein muuttuu vähän muodollisemmaksi, niin ehdottomasti kannattaa olla nimettynä seremoniamestari, joka huolehtii vieraiden ohjaamisesta pöytiin ja ohjelman kulusta. Ja tän henkilön pitäis mielellään olla semmoinen, jota ei joka mutkassa tarvitse neuvoa. Tämä ihan siitä syystä, että hääpari perheineen saisivat keskittyä juhlimaan, eikä morsiamen tarvii olla ohjailemassa pöytiin, tästäkin on kokemusta. Ei kannata luottaa siihen, että homma menee omalla painollaan, kun ei se aina kuitenkaan mene. Jotain "liikenteenohjausta" tarvii aina tehdä, etenkin isommissa geimeissä.

Tässä on sellainen juttu, jota mekin ollaan aika paljon mietitty. Tosiasia on se, että kumpikaan meistä ei ole koskaan pitänyt perinteisestä tanssimusiikista, saatikka tanssia harrastanut, kumpikaan ei ole erityisen mieltynyt mihinkään "ylimakeisiin vaaleanpunainen unelma" tyylisin koristeluihin jne.

Joten varmaan pitää vähän noita juttuja soveltaa oman maun mukaan, koko ajan enemmän houkuttaa ajatus ottaa sinne esiintymään bändi, joka soittaa meidän mielestä oikeasti hyvää musiikkia (eli rock/metal linjaa), vaikka sitä ei sitten tanssimaan pystyisikään.

Toinen puoli on se, että olisihan se mukava, että kaikki vieraat viihtyisivät, mutta eipä sitä varmaan koskaan kaikkia voi miellyttää ja tuo on kuitenkin sellainen päivä, että taitaapi olla tärkeintä, että me viihdytään... ;)

Ottakaa ihmeessä bändi, jonka musiikista itse pidätte! Olen muutaman viime vuoden aikana ollut tusinassa häissä, ja tanssibändi on toiminut hyvin vain silloin, kun morsiuspari ja lähipiiri tykkäävät itse perinteisistä tansseista. Muutoin lattialla on ollut toooodella tyhjää ja tunnelma sen mukainen, eli vaivaantunut. Taatusti fiilis on hauskempi, jos musiikki on sellaista josta muutenkin pidätte. Mä olen muutenkin sitä mieltä, että nykyään ei häissä tarvitse tehdä mitään, mitä käytösoppaat sanovat vaan omat mieltymykset ratkaisee.

Olemme nyt päättäneet, että menemme perheidemme kanssa syömään hyvään ravintolaan ja sitten lähdemme pitkälle häämatkalle eli perinteinen honey moon (3,5-4 viikkoa reissussa). Sama raha olisi mennyt perinteisiin kirkkohäihin jatkoineen..

Kuulostaa hyvältä. Jotain tän tapasta varmaan itsekkin toivoisin jos naimisiin asti pitää. Piiiitkä loma vain kahdestaan, eikä mitään perinteisiä juhlia ollenkaan. Lähimpien ystävien ja perheen kesken vois toki syödä hyvin ( ja kiskoa viinaa ) ja sitten ulkomaille rentoutumaan. Pääsee halvemmalla ja tarkotus kuitenkin saada itsekkin nauttia eikä vaan kestitä sukulaisia verenmaku suussa. ;)

Pitää edelleen kiitellä kaikkia osallistuneita, tästä ketjustä löytyy jo nyt todella paljon vinkkejä, jotka tullaan ottamaan käyttöön juhlaa suunnitellessa ja varmasti vielä on lisääkin tulossa :)

Just eilen kuulin työkaverin siskon häistä. Kustannukset oli ollut kymmenen vuotta sitten 150 000 mk. Halpaa kun saippua.. Mä en tajua miten tohon yhteen päivään voidaan tunkea ihna järjettömiä summia. Eikö sille naiselle riitä että se on loppuelämän kuningatar, vai pitääkö sen yhden prinsessapäivän viedä kaikki kuninkaan suvun rahat? :rolleyes:

Just eilen kuulin työkaverin siskon häistä. Kustannukset oli ollut kymmenen vuotta sitten 150 000 mk. Halpaa kun saippua.. Mä en tajua miten tohon yhteen päivään voidaan tunkea ihna järjettömiä summia. Eikö sille naiselle riitä että se on loppuelämän kuningatar, vai pitääkö sen yhden prinsessapäivän viedä kaikki kuninkaan suvun rahat? :rolleyes:

Aika järjetön hinta... no, jos rahaa löytyy niin mikäs siinä...

koko juttu

Omat nimet pidetään täälläkin, eikä minua taluteta mihinkään. Meidät vihitään maistraatissa, mutta mies suunnitteli, että isäni voisi juhlapaikalla luovuttaa minut -totesin että olen asunut 8 vuotta pois kotoa enkä muutenkaan ole mitään kauppatavaraa.

Minulle olisi sopinut hyvin se, että käydään ruokatunnilla maistraatissa ja lähdetään reissuun, mutta mies halusi juhlat. Joten järjestetään sitten kunnolliset ja epäperinteiset juhlat.

Tuossa tanssimiskysymksessä jokaisen morsiamen kannattaa kysyä itseltään, haluaako ihan varmasti tanssia pakolliset valssit isänsä ja appiukkonsa kanssa? Ynnä kaikkien muiden vastenmielisten sukulaismiesten? Itse tanssin kyllä perinteisiäkin ihan mielelläni -mutta vain, jos partneri on nuori ja salskea, mieluiten oma kumppani.

Me mennään naimisiin 2008, mutta koska oon niin järjettömän kova stressaamaan, hääjärjestelyt on jo nyt täydessä vauhdissa :D . Toisaalta onneksi aloitin ajoissa, sillä saattiin tietää, että haluamamme kirkko on menossa ehkä juuri silloin remonttiin ja juhlapaikkoja varataan 2008 häihin jo helmikuussa 2007 :eek: !

Just tosta kirkko-juhlapaikka-jutusta meinas ensin iskeä niin suuri stressi, että kysyin jo hääsuunnittelijaakin apuun. Oma kirkko saatais varata, mutta se on niin ruma, ettei sinne kyllä haluta. Muihin potentiaalisiin kirkkoihin taas omaan seurakuntaan kuuluneet ois saaneet varata aikoja syyskuusta lähtien, ja me oltais saatu sitten tapella jämä-ajoista tammikuussa. Yritä siinä sitten varata juhlapaikkaa, kun kerran ei oo varmaa tietoa vihkipäivästäkään.

Meillä on budjettiin varattu n.8000e, ja sillä summalla ois saanut kaikki muu tarvittava n.90 hengen häihin paitsi sormukset ja häämatka! Eli tuo summa ois sisältänyt myös hääsuunnittelijan palvelut.

Onneksi kirkko-ongelma ratkes juhlapaikalla, jossa meidät voi vihkiä ulkona tammen alla, jos kirkko onkin rempassa. Ei huono :)!

Ei kai oikeasti porukka ota lainaa häitä varten?

Mä tiedän jopa tapauksen, jossa häitä varten otettu laina on vielä maksamatta kun on jo erottu :D.

No, jos itselle tulee joskus eteen niin se on maistraatissa, pakolliset todistajat läsnä ja sukulaisille kuva (sähkö- tai tavallisessa) postissa.

Ei kai oikeasti porukka ota lainaa häitä varten?

Meillä olis ainakin tarkoitus maksaa homma omilla rahoilla, ilman että kenenkään tarvitsee lainaa sitä varten ottaa, sehän tuota budjettia rajaakin. Itse kuitenkin uskon, että järkevällä suunnittelulla saa pienemmälläkin summalla ihan asialliset juhlat järjestettyä. Ja jos ei saa, niin sitten vaan kirkkoon ja sieltä suoraan häämatkalle ;)

Löytyy ja löytyy. Tytön vanhemmat maksaa edelleen häitä varten otettua lainaa.. :david:

Ihmiset arvostaa erilaisia asioita elämässä.. Mun mielestä se ei tee kenestäkään :david: :a jos haluaa maksaa lapsensa häät. Jos toisiaan ottaa siihen vielä lainaa niin mun mielestä se on kyllä aika kunnioitettavaa..

Eräänlaista mielen köyhyyttä kyllä osoittaa tollasen valinnan arvostelu..

:haart: Cipe

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom