Naimisiin menon kustannukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu
ruuat toinen tonni,

Mitä kalapuikkoja te olette tarjonneet jos 100 hengen ruoat saa tonnilla? Sehän tekee vain 10 e / per henki.

Kunnon ruoat yleensä maksavat semmoisen 40-50 e/per henki plus juomat tietysti päälle. Tästä syystä meidän häihimme ei kutsuta sukulaisia, vaan pelkästään perhe ja ystävät.

EDIT: ja kun maksaa kaiken itse (siis sulhanen ja morsian puokkiin), ei tarvitse kuunnella esim. anopin kitinää siitä, miten hän kyllä haluaisi siskonsa paikalle. Onneksi mies kävi tämän keskustelun äitinsä kanssa, muuten voi olla, ettei anoppiakaan olisi kutsuttu. Kumpa keski- ikäiset naiset ymmärtäisivät olla sekaantumatta lastensa elämään (oma äitini onneksi ymmärtää). Anteeksi Offtopic.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä oli häät v. -98 ja muistelisin että kustannukset oli n. 11-12tmk luokkaa, vieraita about 60. Säästimme juhlapaikan hinnassa aikalailla kun se oli paikallisen seurakunnan "kahvittelusali" ja se saatiin ilmaiseksi käyttöön. Siellä ei alkomahoolia sitten saanut nautiskella (tiukka talkkaritäti valvoi... ;) mutta se ei meille ollut ongelma.

EDIT: Niin ja sapuskaa tekemään ja tarjoilemaan saatiin ammattikokki-kaverini + muutama seurakunnan partiolainen joille tehtiin siitä hyvästä pieni lahjoitus lippukunnan kassaan, joten siitäkin selvittiin halvalla. Tuossa hinnassa on varmaan 80% sapuskoja, loput vaimon meikkausta+kampausta ja hääkuvat.

Häihin menee sen 1500-> (meillä meni aika tarkalleen ja liioittelematta 3900e sis. tilavuokra, puvut, sormus, meikit+kampaus, ruoka ja juoma vieraita oli vajaat 40) euroa tosin sitten vieraat tuo likimain vähintään sen 40 euroa per pariskunta. Ja omaiset tietysti antaa reilummalla kädellä, ainakin meillä antoi. Loppujen lopuksi varmaan itse maksettiin vähemmän kuin saatiin. Halvemmalla olisi päässyt ja helposti jos olisi tahtonut. Sormus oli ehkä suurin osuus sen 1300 euroa. Meidän häät oli vielä suhteellisen vaatimattomat, muttei rasitettu itseämme juuri mitenkään eikä hermoiltu vasta kun 15min ennen h-hetkeä.

Häämatka nyt ei välttämätön ole mutta jos sen haluaa järkätä niin mikä ettei. Ei muutaku onnea elämän taipaleelle.

Mitä kalapuikkoja te olette tarjonneet jos 100 hengen ruoat saa tonnilla? Sehän tekee vain 10 e / per henki.

Kunnon ruoat yleensä maksavat semmoisen 40-50 e/per henki plus juomat tietysti päälle.

Tuo 40-50e/hlö menee ruokiin jos juhlat on jossakin ravintolassa ja ruuat tulevat lautastarjoiluna pöytiin.

Ruokakuluissa säästää todella paljon jos ostaa ruuat itse ja palkkaa kokin tekemään ruuat, jolloin 10-15e/hlö riittää erittäin hyvin. Mutta tuo taas asettaa omat vaatimuksensa juhlapaikalle.

Meillä oli omissa häissä n. 70 vierasta ja ruoka+juoma-kulut olivat n. 1700e. Nuo kulut sisälsivät alkumaljat, alkukeiton, pääruuan noutopöydästä(kalaa, lihaa, salaatteja jne), ruokajuomat (punaviiniä, valkoviiniä, olutta), boolit, kakkukahvit ja vielä iltapalan. Boolia, olutta ja viinejä oli myös ruokailun jälkeen koko illan tarjolla eivätkä juomat loppuneet kesken.

Sori, jos tulee toistoa, mutta mä muistelen, että meillä pitopalvelu olisi veloittanut vähän alle 20 euroa per naama, ja tuohon sisältyi runsas ruokapöytä (josta syötiin myös iltapalaa, ja ruokaa jäi siltikin yli runsain mitoin, ja söimme sitten niitä koko seuraavan viikon :D) alkoholittomat ruokajuomat ja kahvi/tee. Alkoholijuomat ja hääkakut toimme siis itse.

User Name

Sormukseen kannattaa satsata. Se on kuitenkin ainoa konkreettinen asia mitä häistä jää kirjainmellisesti käteen. Jos tulee käytyä kaukomailla, niin sitä sormusta kannattaa sieltä harkita, siinä tulee satojen eurojen säästö.
Mutta ei sen tarvitse maksaa maltaita. Meillä vaimo ei ikipäivänä laittaisi mitään timantti-imellystä sormeensa. Satsaus oli sitä että sormukset tilattiin korusepältä oman suunnitelman mukaan. Ja koska materiaaliksi haluttiin hopea (8mm leveitä molemmat) + vaimolla kivenä granaatti (syvänpunainen, melkein musta), jäi sormusten yhteishinta vähän reiluun 200 euroon. Eivätkä ole yhtään sen vähemmän arvokkaita kuin 2ke:n timanttiloistot. Sopivat omaan tyyliin kuten haluttiinkin.

Tuo 40-50e/hlö menee ruokiin jos juhlat on jossakin ravintolassa ja ruuat tulevat lautastarjoiluna pöytiin.

Itse asiassa meidän hääpaikassamme tuo menee kyllä ihan seisovaan pöytään.

Ilmeisesti ihmisten käsitykset siitä, millainen on hyvä pitoruokapöytä, ovat kovin erilaisia.

EDIT: hiluihin ei sitten rahaa tuhlatakaan. En halua toista sormusta, joten kaiverrutamme vain kihloihin toisenkin päivämäärän.

Paraneeko se samanlainen pitoruokapöytä jotenkin silloin kun siitä maksetaankin vaikka 50 euroa 30:n euron sijasta?

Meillä tuo sapuska oli aika lailla perussettiä - salaatteja, kylmiä liha- ja kalaleikkeitä, kotijuustoa, lämpimäksi ruoaksi lihaa kasvisgratiinin ja perunoiden kanssa jne. - mutta erittäin maistuvaa sellaista, ja hyvin kelpasi kaikille :) Pisteitä saa myös valitsemamme pitopalvelun henkilökunta, aivan ihania, lämpimiä ja erittäin kohteliaita ja ammattitaitoisia ihmisiä.

Tietenkin, jos haluaa jonkinlaisen erikoismenun, saa varmasti varautua myös maksamaan enemmän.

Paraneeko se samanlainen pitoruokapöytä jotenkin silloin kun siitä maksetaankin vaikka 50 euroa 30:n euron sijasta?

Niinpä. Ei tulisi kyllä mieleenkään maksaa ruoasta 50€/henkilö, halvemmalla pitää löytyä ja jos ei löydy, niin sitten ei syödä :D

edit:
ihan perusruoka siis kyllä kelpaa meille, ei tartte olla mitään ihmeellistä. Perusruoka uppoaa yleensäkin paremmin suurimmalle osalle vieraista :)

Sormukseen kannattaa satsata. Se on kuitenkin ainoa konkreettinen asia mitä häistä jää kirjainmellisesti käteen. Jos tulee käytyä kaukomailla, niin sitä sormusta kannattaa sieltä harkita, siinä tulee satojen eurojen säästö.

Pakkiksen miehetkin ovat hankkineet itselleen vihkisormuksen? Taitaa tuo miehelle kaksi sormusta olla jo kohtuu yleistä.

Neljän vuoden jälkeenkin mä ihastelen vihkisormustani päivittäin:haart:
Siihen jonkun verran satsattiin ja se todella on mieleinen ja rakas.

Itse asiassa meidän hääpaikassamme tuo menee kyllä ihan seisovaan pöytään.

Ilmeisesti ihmisten käsitykset siitä, millainen on hyvä pitoruokapöytä, ovat kovin erilaisia.

EDIT: hiluihin ei sitten rahaa tuhlatakaan. En halua toista sormusta, joten kaiverrutamme vain kihloihin toisenkin päivämäärän.

Tuo 50e syöjää kohden pelkistä ruuista on kyllä todella kallista. Sisältääkö tuo myös tarjoiluhenkilökunnan ja tilavuokran?

Mites maksupolitiikka jakaantuu yleensä pariskunnan ja appivanhempien kesken? Eikö perinteisesti morsiammen vanhemmat ole maksaneet lystin? Sinäänsä ihan perusteltua, koska yleensä se nainen haluaa enemmän niitä tilpehöörejä, serkun-kaiman-kummeja vieraiksi, kaiken maailman muita kalliita hömpötyksiä jne. Vai miten homma menee?:)

Meillä on häät tulossa ensi vuonna ja tällä hetkellä mun äiti on panostanut 5000e niihin kemuihin. Siipan puolelta tuskin tulee minkäänlaista osanottoa muuten kun vieraan roolissa. Meillä mun äiti oli melkeinpä ehdoton sen kanssa, että saa rahat antaa. Mies ei niinkään ole innoissaan tuosta ajatuksesta, mutta...Toivottavasti tuolla summalla meidän näköiset juhlat saadaan aikaiseksi..

Ja todellakin kutsutaan vain ja ainoastaan läheisimmät sukulaiset ja ystävät (n.50 hlö):haart:

Tuo 50e syöjää kohden pelkistä ruuista on kyllä todella kallista. Sisältääkö tuo myös tarjoiluhenkilökunnan ja tilavuokran?

Meidän pitopalvelun kallein maksoi 37e per naama Poronkääryleitä sun muuta erikoisempaa. 24 e taisi olla menyyn halvin kattaus per naama. Rehellinen mä vaan olen eli ei tartte syyttää viestintuojaa ;)

Tilavuokra ja tarjoilijat erikseen.

Meidän menyy vois jostain löytyä mutta tarviiko sitä nyt tänne ruveta laittamaan, kai väki nyt vähemmälläkin uskoo ja jos ei usko niin menkää kysymään. ;) Ja tosiaan noissa voi aina säästää. 20 eurolla saa hyvät kattaukset per naama, mutta jos haluaa vähän vetää överiksi kerran elämässä niin häissä siihen on hyvä tilaisuus ;)

EDIT: Kyselin vaimolta. 32 e per naama oli kallein, halvin 22 e Eli näin sitä tuli heti kalajuttuja.. ;)

Meillä on häät tulossa ensi vuonna ja tällä hetkellä mun äiti on panostanut 5000e niihin kemuihin. Siipan puolelta tuskin tulee minkäänlaista osanottoa muuten kun vieraan roolissa. Meillä mun äiti oli melkeinpä ehdoton sen kanssa, että saa rahat antaa. Mies ei niinkään ole innoissaan tuosta ajatuksesta, mutta...Toivottavasti tuolla summalla meidän näköiset juhlat saadaan aikaiseksi..

Ja todellakin kutsutaan vain ja ainoastaan läheisimmät sukulaiset ja ystävät (n.50 hlö):haart:

Saatte 5000 hyvät kemut 50 hengelle. Ei yhtään liian paljoa vaikka ensin siltä tuntuisi. Jos sormus on jo ostettu niin tuolla saa kyllä hervottomat pippalot :hyper:

Morsiuspuvun vuokrassa säästää paljon jos joku tekee. Jos ei tee niin ne vuokrat pyöri siinä 250 jopa 500 !! euroa. Meillä sattui olla lähipiirissä taitava tekijä joka teki vaimokkeen morsiuspuvun.

Sormuksesta:

Molemmat maksoivat omansa. Mun on perusmallia, oisko 4,5mm leveä, aika paksu, ulkoa vähän kaartuva/tynnyrimäinen, sisältä kunnolla pyöreä. Halusin, että sormuksella on hieman kokoa, että sen tuntee ja näkee sormessa, sekä että ihan koonkin puolesta on hieman kestävämpi. Kumminkin halusin korostaa käyttömukavuuttakin, mikä menee koon kanssa hieman ristiin, eli isompi voi olla epämukavampi (ei välttämättä, mutta mahdollisesti). Kalevalakorulla olisi ollut pari todella komian näköstä ja yksilöllistä mallia, mutta kun olivat aika leveitä ja sisäpuolelta sileitä, niin ei käy. Kokeilin niitä ja käyttömukavuuden puutos ei miellyttänyt.

Niin juu, hintaa oli muistaakseni vähän päälle 300€. Halusin ihan perus keltakultaa. Mun silmään se on hyvännäköistä, ei mulla ennen ole mitään kultaista ollutkaan. Kiillotettu titaniumi olisi ollut toinen pätevä vaihtoehto, mutta titaniumissa on muutamia isoja kielteisiä seikkoja myönteisten lisäksi, joten ei sitä sitten.

Gillyannelle tuli kauniimpi ja hieman kalliimpi sormus, kuin mulle, mutta tärkeintä on, että se on mieleinen ja sopiva. Tämmöselle kälyäijälle sopii hienosti karumpi perus keltakultainen malli, kun taas ihanalle punttimimmille, vaikka olisikin ankara woemanaenen, saa olla vähän prameempi. :D :haart:

Nää on aina niin makuasioita. En usko, että meillä olisi kummoisia ongelmia kummankaan vanhempien kanssa ollut, vaikka he olisivat osallistuneet enemmänkin, mutta silti olen tyytyväinen, että maksoimme kaiken itse. Sittenpähän päätimmekin kaikesta itse, emmekä suostuneet kuuntelemaan sekuntiakaan minkäänlaisia kitinöitä, kun sitä ja sitäkään kumminkaiman toista serkkua ei ole kutsuttu. Mutta pääpointti pitäisi aina olla se, että juhlat ovat hääparin mieleiset ja näköiset.

Kakuista:

Muita syitä (oman halunsa lisäksi) äitini leipomiin kakkuihin oli se, että hän on useammankin kerran ensinnäkin osoittanut osaavansa tehdä herkullisia täytekakkuja, halusi kuunnella meitä kakkujen suhteen ja otti myös mielipiteemme huomioon. Esim. sanoin, ettei tee sitä kakkumallia, mitä hän yleensä, eli väliin lakkaa ja päällysteeksi kinuskia, koska siinä se kinuski on mun suuhun liian imelää jankkia, että ennemmin marjaisampaa/hedelmäisempää ja siten raikkaampaa settiä. Tämän toiveen hän toteutti, eikä kellään ollut kakkujen suhteen muuta, kuin kehuttavaa. Tosin hän ujutti kakkujen väliin jonkunlaisen valkosuklaata sisältävän kerroksen (kuulemma hianoa ja nykyaikaista täytekakuissa), mutta ei haitannut sekään yhtään, vaan toi hieman täyteläisyyttä makuun ja ryhtiä kakun rakenteeseen.

Siru, 5000€ pitäisi saada erinomaisesti häät järkättyä 50 henkilölle.

Seuraavassa Kotivinkissä joka ilmestyy 1.3.2007 on "Hauska mennä naimisiin!" artikkeli jossa esitellään ja käsitellään kolmen eri budjetin häät.

EDIT. Eikä mitään kuittailua siitä, että miksi tiesin ton :jahas:

Seuraavassa Kotivinkissä joka ilmestyy 1.3.2007 on "Hauska mennä naimisiin!" artikkeli jossa esitellään ja käsitellään kolmen eri budjetin häät.

EDIT. Eikä mitään kuittailua siitä, että miksi tiesin ton :jahas:

Kiitokset vinkistä, pitänee ostaa tuo lehti :)

En nyt ala tuohon budjettiasiaan sen kummemmin kommentoimaan, koska se voi todellakin olla suunnilleen mitä tahansa nollan ja sadantuhannen euron väliltä. Itse naimisiin meneminenhän ei maksa yhtään mitään, joten se olisi oikea vastaus tuohon otsikkoon.

Haluaisin kuitenkin kommentoida budjettiasiaa sen verran näin vieraan näkökulmasta, että mielestäni ruoka on se, mihin kannattaa panostaa, joko rahallisesti tai itse tekemällä. Olen ollut viimeisen kahden vuoden aikana seitsemissä häissä, ja ainut, mitä niistä muistan, on ruokatarjoilu. Hääpalstat ovat täynnä naisihmisiä, jotka murehtivat ties mitä teemavärejä sun muita, mutta eihä niitä koristeluja todellisuudessa kukaan muista. En tietenkään kiellä ketään niihin panostamasta, jos mielenkiintoa riittää, mutta ei niistä kannata kovin suurta stressiäkään mielestäni ottaa.

En nyt ala tuohon budjettiasiaan sen kummemmin kommentoimaan, koska se voi todellakin olla suunnilleen mitä tahansa nollan ja sadantuhannen euron väliltä. Itse naimisiin meneminenhän ei maksa yhtään mitään, joten se olisi oikea vastaus tuohon otsikkoon.
Ei taida tuo satatuhattakaan kaikille riittää...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom