Naapurit Helvetistä

Miksei pyykkiä saisi pestä yhdeksän jälkeen? Useimmissa taloyhtiöissä, missä olen asunut, on hiljaisuus sääntöjen mukaan tullut kello 22 tai 23. Tuohon asti voi lingota siis ihan huoletta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omassa kerrostalossa ja naapurissa asuu kyllä todella outoa porukkaa. Yläkerran asukit ovat jotain hippejä ja biker-porukkaa, mutta heistä ei koskaan sen suurempaa häiriötä ole ollut koirien haukkumista lukuunottamatta. Kerrosnaapurit sen sijaan ovat todella hämärää porukkaa; Ovessa ei ole nimikylttiä vaan joku "valvontamaksu" liina vain, kerrostalon aulassa olevassa taulussa ei ole mitään nimikylttiä, alussa kun muutin tähän asuntoon niin kyseisillä henkilöillä oli 2 koiraa, jotka vain mystisesti hiljenivät joskus (varmaan kuolivat, isoja koiria jotka pääsivät max 10m lenkille ulos rappusten viereen vain paskalle), talossa ravaa outoa porukkaa, elämä käynnistyy n. 22 ja saattaa jatkua jopa klo 7.00 asti yhtä soittoa yms. Varmaan jotain sosiaalipummi/piripäitä ovat, mutta nyt ovat lähiaikoina kyllä rauhoittuneet huomattavasti. Varmaan muutamat valitukset ovat saaneet, joten jospa saisivat häädön kohta niin olisi paljon mukavampi talo asua :)

Omassa kerrostalossa ja naapurissa asuu kyllä todella outoa porukkaa. Yläkerran asukit ovat jotain hippejä ja biker-porukkaa, mutta heistä ei koskaan sen suurempaa häiriötä ole ollut koirien haukkumista lukuunottamatta. Kerrosnaapurit sen sijaan ovat todella hämärää porukkaa; Ovessa ei ole nimikylttiä vaan joku "valvontamaksu" liina vain, kerrostalon aulassa olevassa taulussa ei ole mitään nimikylttiä, alussa kun muutin tähän asuntoon niin kyseisillä henkilöillä oli 2 koiraa, jotka vain mystisesti hiljenivät joskus (varmaan kuolivat, isoja koiria jotka pääsivät max 10m lenkille ulos rappusten viereen vain paskalle), talossa ravaa outoa porukkaa, elämä käynnistyy n. 22 ja saattaa jatkua jopa klo 7.00 asti yhtä soittoa yms. Varmaan jotain sosiaalipummi/piripäitä ovat, mutta nyt ovat lähiaikoina kyllä rauhoittuneet huomattavasti. Varmaan muutamat valitukset ovat saaneet, joten jospa saisivat häädön kohta niin olisi paljon mukavampi talo asua :)

Kaupungin vuokratalot :haart:

Onneksi maksan hymyssä syin satkun kuussa lisää siitä, että ei tarvi mitään paskasakkia katella. Tietty jos tykkää "elämästä", niin mikäs siinä.

Itse asuin jotain 12 vuotta kerrostalossa ja kyllä se vaan on niin, että siellä kuuluu ääniä. Ihmiset tekee esim. vuorotöitä ja käy harrastamassa. Kyllä minä ainakin kävin siinä 23-24 aikaan suihkussa kun tulin iltavuorosta yöllä kotiin jne. Joo vuoro päättyy normisti 22 mutta tehtiin aina muutamana päivän pidempään. Jos se jotakuta häirtisi niin voivoi ja lämmin leipä.

Samoin sitä pesukonetta voi pyörittää siihen asti kun hiljasuus on. Toki sen voi yrittää pistää aikaisemmin päälle, ettei sitä kiusallaan kannatta illalla pyörittää, mutta ei se nyt oikeasti voi häiritä jos joskus iltaysiltä pesukone linkoaa. Niin ja se linkous kun on yleensä siellä pesuohjelman lopussa joka voi kestää pari tuntia, siis se pesuohjema, ettei se ysiltä linkoilu nyt ole mitään erikoista ollenkaan.

Sitten jos on lapsia, niin ne juoksee ja hyppii je touhuaa. Kuuluu kolinaa ja töminää. Se on vaan kestettävä tai sitten voi muuttaa pois kerrostalosta tai sitten hankkii sen penthousen.

Musiikkiakin jotkut tykkäävät kuunnella tai kattella leffoja. Että varmasti niistäkin ääniä kuuluu.

Juhlimisesta senverran, että yleensä ne harvakseltaan olevat myöhäänkin menevät juhlat on vallan kun ilmoittaa niistä lähinaapureille. Esim. lappu ilmotustauluun että on parin viikon päästä bileet la iltaja sorry etukäteen jos vähän metelöidään. Mutta ei kerrostalossa voi vetää etkoja ja jatkoja ja sun muita läpi vuorokauden. Lähtee sinne baariin ja pitää ne jatkot sitten jossain muualla kuin kerrostalokämpässä. Siis mikäli niitä on jatkuvasti. Palas ainakin itellä pinna valvoa joka vkl siksi että joku tukkaa tuoda kännilauman mölisemään kämpilleen. Taas kerran, muutaman kerran vuodessa on ok, joka toinen vkl tahtiin aiheuttaisi varmasti vitututa suunnattomasti.

Jos haluaa bilettää kotonaan jatkuvasti, hankkii sellaisen asunnon missä se on mahdollista. Eikös?

Se muuten on kanssa kohtuu vittumaita jos jollaki on koira mikä räksyttää koko ajan kun se on yksin. Se on ihan saatanan ärsyttävää jo ihan omakotitalon pihassakin, saati sitten kerrostalossa.

Itse yritin aina elää niin että kehtasi seuraavana päivänä katsoa naapuria silmiin ja sanoa päivää. Toimi aika hyvänä perussääntönä.

Joten sen unohtaa joka päivä? Viilsikö Sirpaleen kommentti noin monen munille? :D

Pesetkö pyykkiä joka päivä? Melkosia sottapyttyjä taloudessasi tai sitten pidät pesulaa. Mutta silloin kyllä ymmärrän, että olet hyvin tarkka kellonajoista pesukoneen ohjelmien kanssa. Sehän saattaa vaihdella tunnillakin ihan pesuohjelmasta ja pyykin määrästä riippuen, kun nykyaikainen tasokas pesukone punnitsee pyykin painon ja säätää pesuajan sen mukaisesti, jonka lisäksi vaikkapa 60 asteen normipesu täydellä linkouksella tai 30 asteen käsipesuohjelma ilman linkousta vie aikaa erilailla.

Itselleni riittää tavallisesti yksi tai joskus kaksi pesukoneellista kerran viikossa, joten en ole saanut vielä aikaiseksi ottaa kellolla aikaa ja tehdä taulukkoa kuinka paljon mikäkin pesuohjelma ja pyykkimäärä vie aikaa tarkalleen. Siksi se voikin välillä olla tunnin ja välillä taas kaksi, kun tulee pestyä vähän erilaisia määriä ja erilaista pyykkiä.

:offtopic:

Tarviiko tosta pyykkäämisestä vääntää nyt niin iso juttu? Jos jotakuta, kuten minua, ärsyttää keskellä yötä pyykkääminen (paino sanalla keskellä yötä = hiljaisuuden jälkeen), niin annettaisko sen sitten ärsyttää minua ja mahdollisia muitakin? Ei aina tarttis kiukustua siitä mistä joku muu kiukustuu, ja vääntää asiasta riitaa. Ja kuten sanoin, minun tapauksessa pyykkiä pestään ylänaapurissa hiljaisuuden jälkeen, joka alkaa klo 23, joten otan itelleni oikeuden ärsyyntyä siitä, pyykkiohjelmasta ja koneen nykyaikaisuudesta riippumatta. :D

Itse taidan omistaa helvetin hyvät naapurit, kun ei ole kuin kerran aiheuttanut vitutusta, kun joku pisti bileet pystyyn, kun kävin nukkumaan ja jatkuivat edelleen 2 aikaan kun herätyskello soi, tämä oli ainoa kerta, mutta sattui vaan juuri huonoon saumaan. Muutoin naapureita ei juuri näe tai kuule. Häiritseekö jotain tosiaan suihkussa käynti? Minulle ei ainakaan kuulu suihkun äänet, kuin kylppäriin, enkä siellä öitäni vietä. Samalla tavallahan hampaiden pesu ja vessan vetäminen pitää ääntä, vai väitättekö, että ette enää 22-23 jälkeen käy vessassa? Vai olenko minä se naapuri helvetistä? :D Tulin juuri suihkusta...

Itse taidan omistaa helvetin hyvät naapurit, kun ei ole kuin kerran aiheuttanut vitutusta, kun joku pisti bileet pystyyn, kun kävin nukkumaan ja jatkuivat edelleen 2 aikaan kun herätyskello soi, tämä oli ainoa kerta, mutta sattui vaan juuri huonoon saumaan. Muutoin naapureita ei juuri näe tai kuule. Häiritseekö jotain tosiaan suihkussa käynti? Minulle ei ainakaan kuulu suihkun äänet, kuin kylppäriin, enkä siellä öitäni vietä. Samalla tavallahan hampaiden pesu ja vessan vetäminen pitää ääntä, vai väitättekö, että ette enää 22-23 jälkeen käy vessassa? Vai olenko minä se naapuri helvetistä? :D Tulin juuri suihkusta...

Aina on joku jota ärsyttää joka/joku asia. Mutta antaa heitä ärsyttää. Aina voi muuttaa pois jos ei kestä kerrostaloasumisen ääniä.
En oo asunut kerrostalossa kuin vuoden ehkä yhteensä, mutta ei ne äänet nyt mitään ihmeellisiä olleet. Perus elämisen ääniä.

Pesetkö pyykkiä joka päivä? Melkosia sottapyttyjä taloudessasi tai sitten pidät pesulaa. Mutta silloin kyllä ymmärrän, että olet hyvin tarkka kellonajoista pesukoneen ohjelmien kanssa. Sehän saattaa vaihdella tunnillakin ihan pesuohjelmasta ja pyykin määrästä riippuen, kun nykyaikainen tasokas pesukone punnitsee pyykin painon ja säätää pesuajan sen mukaisesti, jonka lisäksi vaikkapa 60 asteen normipesu täydellä linkouksella tai 30 asteen käsipesuohjelma ilman linkousta vie aikaa erilailla.

Itselleni riittää tavallisesti yksi tai joskus kaksi pesukoneellista kerran viikossa, joten en ole saanut vielä aikaiseksi ottaa kellolla aikaa ja tehdä taulukkoa kuinka paljon mikäkin pesuohjelma ja pyykkimäärä vie aikaa tarkalleen. Siksi se voikin välillä olla tunnin ja välillä taas kaksi, kun tulee pestyä vähän erilaisia määriä ja erilaista pyykkiä.

Pari tarhaikäistä lasta, treenaavat vanhemmat ja vanhempien normaalit vaatteet niin kyllä sitä pyykkiä vaan kertyy. Se on tietenkin hienoa jos sulle ei kerry, mutta kaikilla se ei ole näin. En puolustele yöllä pyykkääviä mutta jos jossain taloudessa tulee koneellinen pyykkiä vuorokaudessa niin ei se tarkoita että kyseessä on pesula. Sinulle yksin riittää ehkä se kone tai kaksi viikossa mutta kaikki eivät ole....

forever_alone_by_foreveraloneplz.png

Pari tarhaikäistä lasta, treenaavat vanhemmat ja vanhempien normaalit vaatteet niin kyllä sitä pyykkiä vaan kertyy. Se on tietenkin hienoa jos sulle ei kerry, mutta kaikilla se ei ole näin. En puolustele yöllä pyykkääviä mutta jos jossain taloudessa tulee koneellinen pyykkiä vuorokaudessa niin ei se tarkoita että kyseessä on pesula. Sinulle yksin riittää ehkä se kone tai kaksi viikossa mutta kaikki eivät ole....

Olen elänyt neljän hengen taloudessa 20 vuotta ja ei kyllä saatu koneellista aikaiseksi päivittäin. Yksi pyykkipäivä viikossa riitti yleensä riippuen vähän oliko pyykkituvan iso kone vai oma (joka siis oli perheen kokoon mitoitettu eikä se pienin mahdollinen 4 kilon täytöllä). Koneellisia en laskenut, mutta 10kg tai muulla kunnon täyttömäärällä ei kovin montaa.

Aika neuroosin rajamailla tuo pyykinpesu teikäläisellä. Jos et omista pesulaa, niin kannattaisi vähintään harkita sen perustamista, niin saisit ainakin tehdä jotain mistä pidät ja jota harrastat pari tuntia päivittäin muutenkin.

Tai sitten pyykkikoneesi onkin tätä mallia ja kannattaisi harkita vaihtoa kunnolliseen, niin säästyisi naapureiden hermot, sähköä ja vähän vaivaakin:

mrmv4GShdgWGSlvckTNs0SA.jpg

Kyllä se nelihenkisellä perheellä melkein 1 kone per päivä tahtia menee. Ei mene jokapäivä tasaisesti, välillä enempi ja välillä vähempi.

Tietysti tuo riippuu niin monesta. Jotkut vaihtaa kaikki lakanat ja pesee pyyhkeet kerta viikossa ja toinen kolme kertaa vuodessa ja loput siltä väliltä. On aika hiton iso merkitys pyykin määrään tälläkin.

Onneksi en asu enää kerrotalossa, pesen pyykkini silloin kun huvittaa. ;)

Niin ja ostakaa invertterikone niin se ei paukuta läheskään niin paljon kuin sellainen perus hihnavetoinen... (en nyt muista oliko tuo termi invertteri mutta kuitenkin, ei jaksa googlettaa nyt).

Tästä tulikin mieleen, että joskus aikoinaan olin yhellä melko oudolla mimmillä yötä ja kävin sitten yöllä vessassa ja ihmettelin että mitäs vittua täällä on paskat pöntössä. Kävi ilmi että muija oli ottanut nää hiljasuudet vähän liian tosissaan.. Aamullakin sillä tuli paniikki siitä että enkai oo vetäny vessaa yöllä ku pökäleet oli hävinny, vähät siitä että olin joutunu niitä kattelemaa yöllä.. :D

Sä olet ilmeisesti hieman vajaa? Tässä puhuttiin keskiyöllä pyykin pesusta ja siitä, että _naapurit_ pesee pyykkiä _joka_ yö, ei kerran viikossa. Et sä sillon unohda että kestääks ohjelma tunnin vai kolme tuntia.

Oma naapurini tykkää imuroida keskellä yötä. Olen nyt kolmesti käynyt hänen ovensa takana sanomassa, että voisiko olla nyt mitenkään mahdollista siirtää sitä siivoamista seuraavaan päivään. Ensimmäisellä kerralla valehteli päin naamaa, että "ei täällä ole imuroitu". Toisella kerralla ei avannut ovea ollenkaan. Kolmannella kerralla selitti jotakin töistään ja kiireistään, aivan kuin muut ihmiset eivät kävisi töissä ja silti kykenisi imuroimaan ihmisten aikaan.

Kyseisen naapurin alakerran naapuri oli kuulemma joutunut muuttamaan pois, kun ei ollut jaksanut enää kuunnella sitä saatanan imurin raahausta. Lisäksi tällä naapurilla on kiva tapa kerätä roskapussit ym. rompetta rappukäytävään.

Tollaisissa jatkuvissa häiriötilanteissa paras ja hygieenisin tapa on soittaa kytät paikalle. Tulee virkavallan puolesta mustaa valkoiselle, niin on helpompi isännöitsijän puuttua asiaan. Muuten on pahimmillaan vain sana sanaa vastaan. Jokainen edes melkein normaali ihminen ottaa onkeensa yleensä, kun Schimanskit seisoo oven takana.

Lisäksi rappukäytävät on ovat poistumisteitä, joille ei saa ylimääräistä roinaa kerätä. Luulisi ainakin vuokranantajan tai asunto-osakeyhtiön olevan kiinnostuneita tästä asiasta.

Tuomo Halmemies MOT osa 2. Huomatkaa kohdassa 2:51 nenän hipaisu. Klassinen paskanpuhujan elekieli.

Edit: Joo, olen infonnut vuokranantajaa ja ilmeisesti heille on varoituksiakin annettu. Rappukäytävässä tosiaan oli (ja on varmaan vieläkin, en ole käynyt katsomassa) sellainen iso jääkiekkokassi, ja jotain muita laukkuja.

Tekisi mieli kieltämättä soittaa joskus kytät paikalle. Vituttaa vaan soittaa jostakin niin pienestä (mutta vittumaisesta) asiasta, kuin imurointi :D. Tietää tasan tarkkaa miten paljon sitä partiota kiinnostaa tulla paikalle sitten kun se tulee. Ja sitten kun se vihdoin tulee paikalle, niin imurointi on jo kauan sitten loppunut.

Täytyy sanoa, että on ne varoitukset jotain auttaneet, sillä ei sitä imuria survota niitä lattialistoja vasten enää samalla voimalla kuin aikasemmin.

Sä olet ilmeisesti hieman vajaa? Tässä puhuttiin keskiyöllä pyykin pesusta ja siitä, että _naapurit_ pesee pyykkiä _joka_ yö, ei kerran viikossa. Et sä sillon unohda että kestääks ohjelma tunnin vai kolme tuntia.

Kannattaa lukea koko keskustelu ennenkuin tulee sössöttämään muiden vajaudesta. Voipi nimittäin mennä helposti nolaamaan itsensä.

Puhe oli muun muassa pesukoneen käytöstä yhdeksän jälkeen. Edelliseltä sivulta quote:

Varsinkin matalammat äänet saattavat kantautua kerrostalossa erittäin selkeästi toiseen asuntoon, joka voi häiritä varsinkin yrittäessä nukkua. Kuka linkoaa pyykkiä vielä yhdeksän jälkeen? o_O

Alleviivasin sinulle olennaisen kohdan. Yhdeksän jälkeen ei ole vielä keskiyö. Järjestyssääntöjen hiljaisuuskin tulee taloyhtiöissä monesti vasta kymmeneltä.
Se peseekö pyykkiä sitten joka päivä tai kerran viikossa onkin toinen asia, josta ei suoranaisesti voi moittia, kun ihmisillä on erilaisia koneita ja tarpeita.

Oma naapurini tykkää imuroida keskellä yötä. Olen nyt kolmesti käynyt hänen ovensa takana sanomassa, että voisiko olla nyt mitenkään mahdollista siirtää sitä siivoamista seuraavaan päivään. Ensimmäisellä kerralla valehteli päin naamaa, että "ei täällä ole imuroitu". Toisella kerralla ei avannut ovea ollenkaan. Kolmannella kerralla selitti jotakin töistään ja kiireistään, aivan kuin muut ihmiset eivät kävisi töissä ja silti kykenisi imuroimaan ihmisten aikaan.

Kyseisen naapurin alakerran naapuri oli kuulemma joutunut muuttamaan pois, kun ei ollut jaksanut enää kuunnella sitä saatanan imurin raahausta. Lisäksi tällä naapurilla on kiva tapa kerätä roskapussit ym. rompetta rappukäytävään.

Tähän toimii se pirkkaniksi. Kuse uunipellille, pakasta se ja työnnä postiluukusta sisään. Onpahan oikeasti mitä siivota. Mielellään tietysti keskellä yötä.

Tähän toimii se pirkkaniksi. Kuse uunipellille, pakasta se ja työnnä postiluukusta sisään. Onpahan oikeasti mitä siivota. Mielellään tietysti keskellä yötä.

Miksi se kusi pitää pakastaa kun se sulaa kuitenkin ja samalla sotkea uunipelti ja parhaassa tapauksessa koko pakastin jos vähän läikkyy? Sama kaataa suoraan vaikka pullosta tai miksipä ei suoraan kustakin siihen postiluukkuun, jos se sattuu olemaan sopivalla korkeudella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom