En tiedä kumpi tässä on naapuri helvetistä, minä vai alakerran ukko... Tilanne on se, että olen asunut tässä kerrostalossa kohta vuoden, ja koko sen ajan alakerrassa on asunut äijä, jolla on harvinaisen heikko itsehillintä ja harvinaisen kova ääni. Harva se päivä se kirkuu aivan järjettömällä äänellä kaikkia kilinvitunperkeleitä, syyttää jotakuta jostain ja paiskoo tavaroita. En vieläkään tiedä, onko sillä joku keskustelukumppani siellä vai itsekseenkö se ärjyy. Jos siellä on joku muu, niin ilmeisesti se toinen puhuu rauhallisella puheäänellä tyyliin: "Ymmärrän kyllä näkökantasi, mutta rohkenen olla eri mieltä, sillä..." Ehkä se pieksee vaimoaan siellä päivät pitkät ja se kolina lähtee siitä. Tämähän ei tietysti mulle kuulu, vaan mun ongelma on kotirauhan puute.
Olen monta kertaa herännyt siihen raivoamiseen, monta kertaa on keskittyminen työhön ja opiskeluun mennyt vituiksi. Minulla on työhuone kotona, joten olen kotona päivisin paljon. Kotona on paljon syystä tai toisesta alakerran äijäkin. Olen valittanut asiasta taloyhtiölle, ja sieltä on kai lähtenyt varoitus tai pari tälle ukolle.
Kerran nauhoitin sitä sen järjetöntä huutoa, poltin sen cd:lle ja pudotin äijän postiluukusta. Ei mitään vaikutusta, raivarit jatkuivat. Sitten kävin pari kertaa soittamassa ovikelloa. Rääkyminen loppui, mutta ovea ei avattu. Joskus loppusyksystä menin taas soittamaan ovikelloa ja huusin oven läpi, että tuuhan naapuri ulos niin jutellaan vähän kotirauhasta ja häätöuhasta, vittu jos ei toi järjetön kirkuminen lopu niin perkele sä oot kohta entinen naapuri.
Sitten olikin alakerrassa kiitettävän hiljaista seuraavat pari kuukautta. Sitten se volyymi alkoi taas hiljalleen nousta. Viime viikolla heräsin eräänä aamuna siihen, että se rääkyy repeatilla, että "voi perrrrkeleen perrrrkele, voi perrrrkeleen perrrrkele..." Kiskaisin verkkarit jalkaan ja paidan päälle, menin alakertaan, potkaisin ovea ja soitin kelloa. Äijä tuli oven taakse ja kysyi sieltä oven takaa: "Mikä sulla on ongelma?" Selitin sille mikä mulla on ongelma ja sanoin että nyt perkele tulee häätö, opettelisit vähän hillitseen ittees, tää on vittu kerrostalo, saatanan apina.
Laitoin taloyhtiöön meiliä aiheesta. Sieltä vastattiin, että se mies oli justiinsa soittanut sinne taloyhtiöön ja pahoitellut, että "tilanne karkasi hallinnasta". Ne lisäsivät vielä, että talossa on hiljaisuus kello 22-07, ja tuona aikana naapuri ei ole heidän tietääkseen raivonnut ja että kyllä päivisin saa kuulua normaaleja asumisen ääniä. Ahaa, no sitten ei mitään ongelmaa, jos aamuseiskasta iltakymppiin saa huutaa kuin syötävä. Normaalia asumistahan tuo vaan.
Ehkä mä oonkin tässä se pain in his ass, pahansisuinen naapurikyttääjä.