Naapurien tervehtiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Milo
  • Aloitettu Aloitettu
Se on ihan täysin itsestä kiinni miten naapurit suhtautuvat. Itse kun muutin muutama vuosi sitten niin otin tietoisesti sellaisen asenteen, että tervehdin jokaista rapussa vastaan tulevaa ihmistä ja hississä vaihdan aina muutaman sanan. Se tuotti heti tulosta ja nykyisin on tosi mukavaa kun kaikki naapurit juttelevat kanssani mielellään. Tai no, yksi ihme mörökölli ei koskaan sano mitään, murjottaa vain.

Tuntemattomiakaan ihmisiä ei tarvitse pelätä, ihan kenen kanssa vain voi vaihtaa muutaman lauseen. Kannattaa kokeilla :-)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On myös mukava kun naapurit voivat hieman luottaa toisiinsa. Kerran naapuri tönäsi ovemme kiinnni kun olimme viikonloppureissussa. Mm. eilen viimeksi korjasin ovesta naapurin työ- ja koti avaimet talteen. Tuollaisista jää aina hyvä mieli :)

Noihin yrmyihin tervehtimättömiin naapureihin ei kannata omaa päiväänsä pilata. Jos kovin alkaa yrmyily kuitenkin ottaan nupoliin, voi rappusten saippuoinnin sijasta tervehtiä yrmyä entistä pirteämmin. Entisellä asuinmestalla oli yks naapuri joka ei millään tervehtiny takasi. Aloin oikein aurinkoisesti toivottelemaan hänelle hyvää huomenta ja ämmä rupes kiehumaan suorastaan silmin nähden. Ja iloa lisäsi jos pääsi tervehtimään yrmyä muiden naapureiden kuullen.

Tapanani on tervehtiä naapureita. Alkuun ehkä ihmettelivät mutta osaavatpa nykyisin tervehtiä takaisin.

Mielestäni siihen ei kuole vaikka tervehtii välillä tuntemattomampiakin ihimisiä. Yleensä tervehdin esim. bussikuskeja, outo tapa joka saa true stadilaiset kauhuihinsa. :hyper:

Kyllä minä ainakin tervehdin kaikki samassa rapussa asuvia, paitsi alakerran kusipääkakaraa koska se ei ikinä moikkaa takaisin, pari vuotta yritin mutta sitten luovutin. Tullut pienestä pitäen tavaksi että tuttuja ja kassatätejä pitää tervehtiä. Salilla melkein kaikki on ainakin naamaltaan tuttuja, joten heitä luonnollisesti tulee moikattua ja jotain möläytettyjä ennenkuin lähtee pois.

Vastaan aina kun minua tervehditään. Kaupan kassalla tietysti kanssa (Poislukien silloin, kun olen siwassa ja kassa'neiti' on se 50+ nainen josta näkee että on puutteessa ja vitunmoinen kiire ja ei edes jaksa teeskennellä, että olisi jotain kiinnostusta palvella).

Naapureista tervehdin niitä, jotka on kaikkein tutuimpia. Käytännössä tämä tarkoittaa naapurin eläkeläispappaa. Aiemmin tervehdin yläkerrassa asunutta hevaripariskuntaa, harvinaisen mukavaa porukkaa. 'Lahjoitin' silloin tällöin taloyhtiön saunavuoroja jos ei itse päässyt.

Nuo muut naapurit on vähän omituisia, en ole oikeastaan koskaan tervehtinytkään niitä kunnolla. Tosin porukka vaihtuu aika aktiiviseen täällä.

Ihan vinkkinä jos on taloyhtiön sauna ja et itse pääse vuorollesi: Kerro naapurille, että saapi käydä, helppo ja kohtelias tapa tehdä tuttavuutta... :D

minkäs takia niitä naapureita (tuntemattomia) pitäs muka tervehtiä?

Tervehdin niitä naapureita joita voi kunnioittaa. Elikkä talossa asuu laidasta laitaan porukkaa ja ne jotka asuvat kunnolla ja tervehtivät minuakin niin niitä tervehdin, mutta sitten muutamaa juoppoa ja akkansa pieksäjää en tervehdi. Samoin muutama kotoaan muuttanut teinihuligaani ei saa minulta kunnioitusta joten en tervehdi ennenkuin itse aloittavat sen tavan.
Olen ihan mukana talojen asukastoimikunnassa joten aika monen "kunnollisen" asukkaan kanssa tulee tervehdysten lisäksi juteltua ummet ja lammet kun kohdataan. Tuossa ihan vieressä asuu eläkkeellä oleva yksinäinen nainen joka esim syksyllä kun säilö marjoja niin ei saannut niitä lasipurkkejaan auki niin pyysi minut avuksi aukomaan niitä ja ihan mielelläni sitten avitin häntä.

Tervehdin kaikkia ihmisiä jotka tulee meijän rapussa vastaan, riippumatta siitä tunnenko niitä entuudestaan. Täs rapus on vaan 6 asuntoo, ni siks se ei oo mikään ylivoimanen tehtävä. Tervehdin usein myös niitä ihmisiä, jotka menee viereiseen raappuun.
No okei, myönnetään... mulla taitaa olla naapureitten tervehtimisessä vähän oma lehmä ojassa. Parempi pysyy naapureittenkaa hyvissä väleissä, koska mulla on koira joka on joskus yksinollessaan haukkunu (tietääkseni ei tee sitä enään) ja sen takii en haluu joutuu huonoihin väleihin naapureittenkaa :nolo:

Taloyhtiössä asuu eräs pariskunta jossa nainen tervehtii aina iloisesti mutta mies ei koskaan, täytyy sanoa että siitä äijästä saa aika yksinkertaisen möllin käsityksen :david:

Työpaikallakin on ollut urpoja jotka eivät tervehtineet ketään ja he ovatkin osoittautuneet varsinaisiksi kusipäiksi ihan oikeasti.

Meillä loistava rivariporukka (omakotitalo alue, vain kaksi pienrivaria tällä perällä). Työt tehdään porukassa (pensasaidan vaihdot, pihan sorat yms). Lainata voi keneltä vain tämän tien varresta, oli sitten kyse työvälineistä tai kermapurkista. Jos jollain grilli tulilla, siihen saatta kerääntyä isokin lössi lähistöltä (tilanteesta riippuen) iltaa istumaan. Karanneet koirat palautellaan takaisin kotiin jne. Apu löytyy aina lähistöltä tarvittaessa.

Mutta kukin tavallaan, itse en voisi kuvitellakaan asuvani betonilähiössä mykkien keskellä ja joltain erakkoluontoiselta taitaisi hajota polla näillä perukoilla ;)

Minkä vuoksi tuntemattomia ihmisiä täytyisi tervehtiä? Täällä tuntuu olevan käsitys ihmisistä, jotka eivät tervehdi koko korttelin ihmisiä, että he ovat omituisia, yrmyjä, ylpeitä, ihmeellisiä tai muuten vain hiukan outoja???

Hyvä käytös, ei ole sellaista, mikä tässä viestiketjussa on pääteemana. Se mistä jo mainitsinkin eli olet friikki, jos lapanen ei heilu koko torille ja vähän vielä kadullekin. Naapuri ei tarkoita samaa kuin paras kaveri, vaikka se käsitys joillakin on. Se täytyy huomioida, että sama käsitys ei ole kuitenkaan kaikilla ja se ei tarkoita huonoa käytöstä.

Hyvä käytös on todellakin jotain aivan muuta..

Hyvä käytös on sellaista, joka osaa lukea "vastustajan" aikeet, käyttäytymistavat ja osaa itse toimia-rakentaa käytöksensä näiden mukaan.

Hyvä käytös ei ole sellaista..että jos sellainen naapuri , joka haluaa todellakin olla omissa oloissaan, tulee vastaan , niin hänelle aletaan väkisin toitottamaan hyviä huomenia, päiviä, öitä, jne...ja tämän jälkeen oma itsetunto katossa hymyillään...että sainpas sanottua tällekin huomenta...kyllä se minua kohta tervehtii tai jotain muuta yhtä fiksua.
Tämä nimenomaan osoittaa todella junttimaisuutta, huonoa käytöstä itseltään. Tälläisella typerällä käytöksellä, vain onnistutaan saamaan tämä naapuri tuntemaan olonsa epämiellyttäväksi, noloksi tai pahimmassa tapauksessa vihaiseksi.

Nämä ihmiset, jotka eivät tervehdi koko kylää, eivät käyttäydy huonosti. He ovat oman käyttäytymisensä valinneet ja heidän tapansa, hyvä käytöksinen ja fiksu ihminen, osaa ottaa huomioon, eikä missään tapauksessa ala pakkosyöttämään omia tapojaan.

Hyvä käyttäytyminen on taitolaji ja sen opetteleminen vie aikansa.

Naapureista kyllä alkaa joidenkin tapaamisten/törmäysten jälkeen huomaamaan, kuinka heistä kukakin käyttäytyy ja kuinka he olettavat muiden käyttäytyvän. Hyvä käytöksinen, fiksu ihminen, kyllä tunnistaa nämä eleet/toimet ja toimii sen mukaan.

Mielestäni ei ihan ehkä pidä liioitella tätä tervehtimis-'pakkoa', ei sitä koko toria/kylää tarvi tervehtiä mutta ne lähimmät puolitutut kyllä. Eivät esim kerrostalon/rivitalon naapurit ole tuikituntemattomia uppo-outoja henkilöitä, eivätkä omakotitaloalueella sinun viereisesi, eivätkä ehkä saman kadun/kujan lähimmät talotkaan. He ovat ihmisiä joita näet ehkä joka päivä, useastikin, toisia harvemmin, mutta ehkäpä pitkäaikaisesti vuosikymmenien ajan. Kerrostalossa saattaapi se naapuri asua jopa 70cm päässä mitä nyt seinä erottaa, tuskin tuotakaan matkaa.

Mielestäni henkilöt jotka ovat tekemisissä ja näkevät toisiaan jatkuvalla syötöllä, asuvat vuosikausia samoissa paikoissa jne eivät missään tapauksessa ole tuntemattomia toisilleen, kuten esim kadulla vastaan kävelevät satunnaiset ihmiset ovat. He kuuluvat osana omaan ympäristöösi, ja näin ollen olisi ehkä hieman kummallista olla tervehtimättä. Ei sitä tosiaan koko asuinaluetta tarvi tervehtiä mutta loogista olisi pitää seinänaapureitaan tai tonttinaapureitaan vähintäänkin puolituttuina, eikä sentään ihan ventovieraina.

MissEvilEve sanoi:
He kuuluvat osana omaan ympäristöösi....

Syytönhän minä moiseen olen. Ei niitä voi tuonne hankeenkaan häätää, mieluummin olen vaan tervehtimättä niitä varpaisiinsa tuijottavia kuspäitä. :D

MissEvilEve sanoi:
Mielestäni ei ihan ehkä pidä liioitella tätä tervehtimis-'pakkoa', ei sitä koko toria/kylää tarvi tervehtiä mutta ne lähimmät puolitutut kyllä. Eivät esim kerrostalon/rivitalon naapurit ole tuikituntemattomia uppo-outoja henkilöitä, eivätkä omakotitaloalueella sinun viereisesi, eivätkä ehkä saman kadun/kujan lähimmät talotkaan. He ovat ihmisiä joita näet ehkä joka päivä, useastikin, toisia harvemmin, mutta ehkäpä pitkäaikaisesti vuosikymmenien ajan. Kerrostalossa saattaapi se naapuri asua jopa 70cm päässä mitä nyt seinä erottaa, tuskin tuotakaan matkaa.

Mielestäni henkilöt jotka ovat tekemisissä ja näkevät toisiaan jatkuvalla syötöllä, asuvat vuosikausia samoissa paikoissa jne eivät missään tapauksessa ole tuntemattomia toisilleen, kuten esim kadulla vastaan kävelevät satunnaiset ihmiset ovat. He kuuluvat osana omaan ympäristöösi, ja näin ollen olisi ehkä hieman kummallista olla tervehtimättä. Ei sitä tosiaan koko asuinaluetta tarvi tervehtiä mutta loogista olisi pitää seinänaapureitaan tai tonttinaapureitaan vähintäänkin puolituttuina, eikä sentään ihan ventovieraina.

Kirjoituksestani piti kyllä käydä selväksi, mikä oli jutun idea. Mikä on hyvää käytöstä ja mikä ei. Kyllä fiksut ja hyvä käytöksiset ihmiset osaavat itse päättää, kuinka käyttäydytään ja kuinka ei. Eivät he tarvitse neuvoja siihen, he osaavat sen itsekin.

Samassa talossa/ympäristössä asuminen, oli se 30cm tai 100 metrin päässä, ei tee kenestäkään tuttua, kaveria tai ylipäätään ihmistä, jota olisi pakko tervehtiä. Jos tervehdit naapuria/jätät tervehtimättä, ei tee sinusta hyvä/huonosti käyttäytyvää, vaan se että osaat/opit lukemaan ihmisiä, käyttäydyt sen mukaan. Sellaisille ihmisille, jotka haluavat kontaktia kanssasi, ilmaisevat sen kyllä tai se tulisi ainakin normaalisti tajuta. Sellaiset ihmiset, jotka tätä kontaktia eivät halua, olet fiksu, osaat käyttäytyä ja niin jätät heidät rauhaan. Homma toimii.

Jos joku ihminen/perhe, haluaa elää/olla, omassa asunnossaan/pihallaan, rauhassa, niin fiksu hyvä käytöksinen ihminen, osaa ottaa tämän huomioon ja kunnioittaa tämän ihmisen/perheen tapoja, eikä mene säveltelemään/tunkemaan omia tapojaan huomenine/aamuineen silloin, se on sitä hyvää käytöstä.

Ensimmäinen juttuni kannattaa lukea uudestaan, jos joku ei auennut.

Suurinpiirtein tiedän meidän yhtiössä asuvat ja jos joku tuntemattomampi tulee parkkiksella vastaan, tulee moikattua, asuu todennäköisesti kuitenin talossa. Mutta eipä sitä muuten oudonnäköisiä ihmisiä tule tarvehdittyä jos ei se toinen satu tervehtimään ensin, eli todennäköisesti tunnistaa silloin minut.

Töissä tulee aina tervehdittyä kun ekan kerran näkee sinä päivänä. Kaikista mukavinta on sanoa huomenta kun menee yövuoroon. ;)

Itseasiassa jos oikein pilkkua nussii niin oikeastaan mistä tahansa voi löytää kohdan 'tervehtiminen' hyviin käytöstapoihin ja tapakasvatukseen ym liittyvänä jos etsii asialle joitakin sääntöjä. Nämä 'säännöt' yleensä opetetaan jo lapsesta pitäen kotona, tarhassa, koulussa, siitä se jatkuu työ-yhteisöön ja sen tulisi seurata ihmistä elämässä myös muualle, kuten harrastusten, päivittäisten asioimisten, asuinympäristön ym piiriin.

Hyvät tavat kaunistavat ja hyviin käytöstapoihin kuuluu yhtenä osana tervehtiminen, kiittämisen ym tavallisten asioiden ohella. Se kuka tervehtii toimii 'oikeaoppisesti', se kuka ei tervehdi tekee periaatteessa väärin, ainakin mitä tulee käytöstapoihin. Jokaisella kuitenkin on oikeus päättää ketä tervehtii, keneltä pyytää anteeksi jne, joten tämä vapaus kaikille suotakoon. Valitettavaa toki on ettei kaikille näin helpot perusohjeet käyttäytymiseen ja elämään käy, ne helpottavat yhteisöissä elämistä kummasti.

Tuskin ketään sen takia tarvii kivittää ettei tervehdi mutta kyllähän sen tervehtimisen valitseminen olisi huomattavasti helpompaa kaikille osapuolille, se kun ei suurta vaivaa vaadia sanoa 'hei' ihmisille keihin törmää päivittäin. Huomattavasti vaikeampaa on kyräillä, piileskellä, teeskennellä katsovansa jalkoihinsa/seinille ym ja näin molemmat osapuolet joutuvat epämiellyttävän oloiseen tilanteeseen. Väkisin ei kannata moikkailla tietenkään, varsinkaan jos tämä tervehtimisen kohde on selkeästi jotenkin esim psyykkisesti sairas. Ei ketään saa tietenkään ahdistella ja pelotella mutta normaalin oloisia naapureita varmaankin voi ihan hyvillä mielin tervehtiä. Suurella osalla se tervehtimättä jättäminen ei todellakaan nimittäin ole mitään sen kummempaa kuin käytöstapojen puutetta, yleistä negatiivisuutta elämässä tms. Tälläisten naapureiden kanssa yleensä myöskin joutuu helpommin ongelmiin, tai he ovat itse niitä häiriöiden aiheuttajia. Omakotitalo-asumisessa naapurien tervehtiminen ei varmaankaan niin vaikuta mutta esim rivitaloissa ja kerrostaloissa naapurien kanssa voi joutua pakostakin kommunikoimaan tai toimimaan yhteisönä, jolloin naapurien huonot välit vaikeuttavat asioita todella paljon.

MissEvilEve sanoi:
Itseasiassa jos oikein pilkkua nussii niin oikeastaan mistä tahansa voi löytää kohdan 'tervehtiminen' hyviin käytöstapoihin jne...

Koko tämän jutun idea onkin siinä, missä näitä opetettuja tapoja käytetään ja että niitä käytetään oikeassa paikassa oikeaan aikaan,kuinka näitä opetettuja taitoja käytetään, se tässä juttuni aihe/ydin on. Ei se, onko tervehtiminen oikein vai väärin.

Ei kukaan toimi väärin, jos ei lapanen nouse pystyyn naapureille, jota ei koskaan ole tuntenut ja joihin ei edes halua tutustua. Tai vastavuoroisesti toimi oikein, jos se kuuluisa rukkanen nousee kaikille naapureille. Niinkuin mainitsin hyväkäytöksinen ja fiksu kaveri, kyllä osaa lukea ihmisiä, oppii tuntemaan ihmiset ja toimii sen mukaan. Eikä toimi siten, että tervehtiminen on hyvä tapa, joten tervehdin kaikkia, kyllä niinkin voi toimia, se on eri asia onko se välttämättä fiksua. Kyllä tässäkin se hyvä pelisilmä on käytöksen suhteen, on hyvä olla olemassa, eikä lähde väkisin itseään tekemään tutuksi, niille jotka sitä eivät syystä tai toisesta halua.

Kaikille osapuolille ei välttämättä ole helpompaa, periaatteella että.. kaikki morjestaa kaikkia.
Nämä ihmiset, jotka eivät sitä oikeasti halua, heille on helpompi asia olla ja kulkea niinkuin itse ovat valinneet. Ei se heistä huono käytöksisiä tee, jos he eivät tervehdi ihmisiä, joita he eivät tunne ja naapuruus ei tunnetusti/välttämättä aina tarkoita, että hanska nousee pystyyn kaikille, niinkuin edellä olen jo asiasta kirjoittanut.
Ei tervejärkisen ihmisen, joka ei halua "tuttavuutta tehdä" tarvitse piiloutua minnekään, kyräillä, katsella kengänkärkiä tai katsella mitään muitakaan kärkiä, jos saman talon asukas vastaan tulee. Kyllä normaali ihminen osaa kävellä ryhdikkäästi tai kuka mitenkin, tulee vastaan kuka hyvänsä. Jos vastaantulija on tyyppi, joka on halukas morjestelemaan, niin ei muuta kuin lapanen pystyyn, hymy korville ja matka jatkuu.

Ihmisten ei todellakaan tarvitse olla psyykkisesti sairaita, huonon käytöstavan omaavia, yleistä negatiivisuutta elämässä omaavia, naapureiden kanssa ongelmia aiheuttavia jne..
Tuo osio oli jo puhtaasti ala-arvoista tekstiä. Aivan :anssi:

Itselläni on naapureita, joita tervehdin, huomenet toivottelen ja muutaman sanan silloin tällöin vaihdan, jos juttua joskus riittää jne....
Otan myös huomioon ihmiset, jotka eivät tätä halua ja "jätän heidät rauhaan", enkä lähde väkisin huomenia huutelemaan tai tuttavuutta tekemään.

Oma mielipiteeni tuli jo ilmaistua, joten se siitä. :D

S.A sanoi:
Ei tervejärkisen ihmisen, joka ei halua "tuttavuutta tehdä" tarvitse piiloutua minnekään, kyräillä, katsella kengänkärkiä tai katsella mitään muitakaan kärkiä, jos saman talon asukas vastaan tulee. Kyllä normaali ihminen osaa kävellä ryhdikkäästi tai kuka mitenkin, tulee vastaan kuka hyvänsä. Jos vastaantulija on tyyppi, joka on halukas morjestelemaan, niin ei muuta kuin lapanen pystyyn, hymy korville ja matka jatkuu.

Ihmisten ei todellakaan tarvitse olla psyykkisesti sairaita, huonon käytöstavan omaavia, yleistä negatiivisuutta elämässä omaavia, naapureiden kanssa ongelmia aiheuttavia jne..
Tuo osio oli jo puhtaasti ala-arvoista tekstiä. Aivan :anssi:

Niin, tervejärkisen ei pitäisi joutua kyräilemään ja normaalin ihmisen tulisi pystyä tervehtimään, aivan kuten sanoit. Silti näin kaikki eivät tee ja mehän emme sille mahda mitään, piru vie ;)

Ja en sanonut että ihmiset olisivat psyykkisesti sairaita, osa on, heidät laitoinkin omaan kastiinsa ja olin sitä mieltä ettei heitä saa pelotella tai ahdistella moikkaamisilla jos se on selkeästi jotenkin huono juttu. Mitä tuli muuhun niin sanoinkin 'suurella osalla' ja tällä tosiaan tarkoitan kokemusta kohta 27 vuoden ajalta, ihmiset jotka eivät ole tervehtineet ovat kuuluneet joihinkin aiemmin mainituista kategorioista, näin minun kokemuksellani. Tokihan mahdollista on että joku 'normaali' ihminen ei tervehdi ihan vaikka piruuttaan mutta kuten itsekin totesit, normaalille ihmiselle sen tulisi olla piece of cake :)

MissEvilEve sanoi:
Mielestäni hyviin tapoihin kuuluu tervehtiä naapureita, kaupan kassaa, aina samaan aikaan salilla käyviä henkilöitä ym. Olisi todella outoa ikäänkuin teeskennellä ettei ole toista koskaan nähnytkään vaikka jopa päivittäin olisi samoissa tiloissa. Joillekin ihmisille tervehtiminen on vaikeaa, jokaisella varmaan on syynsä.

Olen pitemmän aikaa ihmetellyt tervehtimistapoja Tampereella.
Naapureitani en tunne muuta kuin yhden "vanhan rouvan" joka tervehtii aina ja vaihtaa muutaman sanan kanssani - jos ei muusta niin säästä.:)

Salilla toiset moikkaa - reilustikin.:worship: Sitten on niitä joiden pää hieman nytkähtää ja sitten se ihmisryhmä, jotka eivät edes moikkaa.
Aika outoa sinänsä, koska miltei päivittäin treenataan samoissa tiloissa.
Tapansa kullakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom