Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No miten kävi?
Pitkä vääntö sulla on viel edessä :/. Itse veisin auton heti marmotiskille ja käskisin tonkia koko kamppeen läpi ja selvityksen että mitä sille oikeasti on tehty.
En kyllä enää enempää alkaisi pistämään rahaa riitaan. Ennemmin nyt vetämään joku valitus kuluttaja-asiamiehelle tai vastaavalle. En tiedä miten nämä korjaamojutut menee mutta luulis tuossa saavan jo jotain oikaisua pelkästään pitkästä korjausajastakin. Ja yleensä moni riita ratkeaa kun pelkästään kuluttaja-asiamies ottaa yhteyttä yritykseen. Tosin herramuottikatu kuulostaa siltä että on valmis tappelemaan viimeiseenkin asti. Vaikka yksityishenkilöllä on hyvä kuluttajasuoja yrityksiä kohtaan.
No ei mennyt kyllä tuokaan helpoimman kautta. :(
Toivottavasti saat osan rahoistasi takaisin.
Käsittääkseni asiakkaalla on oikeus pyytää vanhat osat itselleen, jotta voi varmistua siitä, että ne oikeasti piti vaihtaa. Meniköhän se näin?
Käsittääkseni asiakkaalla on oikeus pyytää vanhat osat itselleen, jotta voi varmistua siitä, että ne oikeasti piti vaihtaa. Meniköhän se näin?
Toivoa vain sopii, että saat oikeasti takaisin ne osat omasta autostasi etkä jostain samanmallisesta, räjähtäneestä koneesta kaivettuja totaalipaskoja palikoita niin, että sitä ketjua on varmuuden vuoksi vielä varta vasten vähän venytetty voimalla...
Enpä tiedä kannattaako siihen panostaa. Korjaustyöllä kuitenkin ½ vuotta / 15 000 km takuu riippuen siitä, kumpi ensin tulee eteen. Kyllä tuossa ajassa viat jo ilmenee... mutta se että sen sitten joutuu viemään takaisin herra muottikadun korjaamolle onkin 3x :/ Toki voisin vaihtaa auton sitä ennen, ei kyllä kuulunut suunnitelmiini sillä auto verrattain vähän ajettu ja monesti jollain nollakymppi viiva nolla yksitoistakin vuosimalleilla ajettu enemmän ja jos (hullu olet, minulle sanottu) merkissä pysyy niin kymppi melkein täytyy väliä laittaa.
Sain herra muottikadun kiikkiin. Ratkaiseva todiste oli juurikin se ensimmäinen korjaamon käteislasku jonka hän meinasi autostani nyysiä. Auto siis ensimmäistä kertaa viety korjaamolle 6.8. Vikaselvityksenä käyntivikaa, moottorin häiriövalo palaa, tukehtuu ykkösellä kun laittaa kaasun pohjaan ja maininta mäntsälässä tehdystä korjauksesta. Muottikadulla tehty seuraavat korjaustoimenpiteet; vikakoodit luku/ kuittaus
imunokan säätösolenoidi vaihto sekä minulta lupa kysyen eräitä myöhemmin syksyllä esiin tulevia, ennakoituja huoltotoimenpiteitä. Hän soitti minulle, kertoi suorittaneensa koeajon todeten auton olevan kunnossa ja noutovalmiina. Illalla veljen kanssa hakemaan autoa, maksu kassalle 570:- ja ulos bemarin kabiiniin.
Hyvin lähti käyntiin, ei häiriövaloja joten kunnossa tuntui olevan. Vielä varmuudeksi radio kiinni vai liekö jo ollut, tottakai sitä hiven epäluuloisena kuulostelee, käykö moottori kunnolla. Lähdin varmatenkin vielä tyhjäkäynnillä liikkeelle, eikä sammunut kuten ennen. Noin 150 metriä ajettua moottorin häiriövalo syttyi eikä auto muuten oireillut! Korjaamolle takaisin ja sain auton vielä halliin sisälle ja obd-testeriin kiinni. Itsekkin myönsivät, että sama vikakoodi tuli kuin korjausta aloittaessa eli imunokka-akselin ajoitus. Auto jäi siis pihalle käytännössä herra muottikadun koeajolenkin jälkeen täysin käyntikuntoisena, kuten hän minulle imoitti ( ja jonka itsekkin totesin lähtiessäni korjaamolta pl. vikavalo syttyi) Muottikatu rupeaa korjaamaan autoa 14.8 Selvitys korjaamolaskussa; VIKAKOODI IMUNOKKA-AKSELI AJOITUS
MOOTTORITYYPISSÄ OLLUT PALJON JAKOPÄÄN KETJU/LAAHAIN/KIRISTIN VIKOJA. JAKOPÄÄ TARKASTETTU JA TODETTU KETJUSSA OLEVAN VENYMISTÄ, SOVITTU ASIAKKAAN KANSSA JAKOPÄÄN OSIEN VAIHDOSTA
Korjauksen jälkeen selvityksessä
KOEAJOLLA HAVAITTU EDELLEEN TULEVAN VIKAKOODI IMUNOKKA-AKSELIN AJOITUKSESTA JA KÄYNTIHÄIRIÖITÄ
Bemari siis jätetty korjaamolle täydellisesti käyttökuntoisena, jonka hän itsekkin totesi pl moottorin vikavalo paloi. He korjaavat koodin perusteella jakopään, jonka jälkeen koeajolla auto ei toimi!!
No lähinnä sillä mietin tuota tarkastusta, että jos tai kun tästä pääsee muottikadun kanssa vääntämään oikeusteitse, olisi hyvä olla kolmannen mielellään puolueettoman osapuolen arvio autosta ja tehdyistä töistä. Varsinkin jos niitä alkuperäisiä osia ei muottikadulla ole sulle luovuttaa.
Autoa noudettaessa korjaamolta tarjottu jakoketjua johon totesin, " en tarvitse mitään 900 000 tkm ajetun bemarin ketjua, mutta pitäkää tallessa jos kuluttajariitalautakunta sen haluaa. Teillä se velvoite on todistaa korjauksen oikeellisuus." Lisäksi autossa mukana, ilman pyyntöä sekä mainintaa korjaamon puolelta , apumiehenpuolen etujalkatilassa noin 70x250 pahvilaatikko. Laatikossa avattavalla puolella tarra jossa tekstiä "Laakkonen Herttoniemi...Muottikadun huolto Hyvinkää, viivakoodeja ja numerosarjoja yms. Sen verran avasin ja otin laatikossa olevaa esinettä ulos noin 100 mm todeten sen olevan verhoiltu galvanoidulla pellillä ja "Boch"- tekstillä varustettu. Päädyssä pari isokokoista naaraspuolista piuhaliityntää (mitä lie oikealta nimeltään) Laitoin verkkokellarin hyllylle sillä en ymmärrä noista mitään eikä se katselemallakaan miksikään kullaksi muutu. Oletan laatikossa olevan osan moottorinohjausyksiköksi.
Laitoin laatikon verkkokellarin hyllylle.
Jokainen lukija päättäköön itse, mitä oman tekstin lainauksessa boldattuna oleva kertoo...
Aion vaatia kuluttajariitalautakunnalle laatimassa valituksessani nimenomaan auton korjauksen puolueetonta tutkimusta Bmw-merkkiliikkeessä muottikadun huollon laskuun, sillä , edelleen bodattuna oleva saattaa laskun selvityksessä olevat muut korjaustoimenpiteet kyseenalaisiksi auton kuntoon saattamisesta huolimatta. Kuka tietää ilman tutkimista mitä siellä tehty on, onko käytetty valmistajan vaatimusten mukaisia osia jne. Lisäksi boldattuna olevin perustein, kuluttajariitalautakunnan käsittelyn jälkeen riippumatta sen vastauksesta, toimitan haastehakemuksen käräjäoikeuteen.
PS. Saattaa olla hyvinkin vaikeaa/mahdotonta järjellisin kustannuksin todeta korjauksesta mitään! Niin kauan kuin kustannukset pysyvät ns. muutaman paperiarkin monistuskustannuksissa tai tietokoneella oleskelussa tietoa hankkimassa tms. ajan asiaa eteenpäin saadakseni tälle mahdollisimman paljon julkisuutta.
Oman näkemykseni mukaan teko on törkeydessään ja pitkäkestoisuudeltaan omaa luokkaansa, vaikka kyllä näitä kun lukee kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja, valitettavan paljon vuositasolla tapahtuu.
...Ja kuinka paljon pienmpiä, kustannuksiltaan vähäisempiä kuset...ööh vastaavanlaisia, kuluttajan tietämättömyyden, sinisilmäisyyden, hyväuskoisuuden palvelun tarjoajan ammattitaitoa kohtaan tapahtuukaan. Ei kuluttajilla ole aikaa tai jaksamista, omien oikeuksien puolustaminen tehty aikaavieväksi ja tuottaa kuluja niin useimmat antaa muutaman satasen väärinkäytöksien olla, ja siirtyvät käyttämään seuraavalla kerralla toista palveluntarjoajaa.
Päivittelen juttua, jos jotain merkittävää ilmenee. Viimeistään kuluttajariitalautakunnalta saamani herra muottikadun vastineen jälkeen.
Ja jos ei tullut kuntoon, niin on kyllä mielenkiintoista tietää, mistä se oikea vika löytyy ja miten nopeasti se merkkipajan kavereilta löytyy.