[***Musta Lista***]

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Ja jos ei tullut kuntoon, niin on kyllä mielenkiintoista tietää, mistä se oikea vika löytyy ja miten nopeasti se merkkipajan kavereilta löytyy.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No miten kävi?

Meinasin ensin laittaa puolikkaan hymyn mutta kyllä se on :) . Auto pihassa ja kunnossa, on kuulemma uusi boxi, softaa jne. minkä saatan uskoa vaikkakin herra muottikadun ja minun välillä vallitsee molemminpuoleinen luottamuspula. Kuitenkin pelin sanoisin menneen muottikatu 5 pooli 0

Tietenkin puolenpäivän maissa siinä peltejä asennellessani epäilys hiipi mieleeni kun puhelin ei soi. Ajattelin, heillä kyllä kiirettä pitää uuden boxin kanssa ottaen huomioon viimeaikainen veivarointi. Puhelin soi hyvin lähellä kolmeetoista, minä vastaan yleensä sukunimelläni johon muottikatu " heikkilä muottikadulta terve, boxi/auto on juuri testerissä kiinni, siinä kestää puoli tuntia. Minä " no puoli kahdelta sitten soitto toimi tai ei, sitten soitan hinausauton. Heikkilä, "okei moi." Minä "moi." Noin 13.20 muottikatu soittaa. Minä " terve, miten on tjs." heikkilä " auto ainakin käy eikä mikään häiriövalo pala" Taisin kuunnella. Muottikatu jatkaa " käyn vielä tekemässä autolla lenkin...Taisin keskyttää ja hiven korottaen ääntäni " Mitään pitkiä lenkkejä ei tarvitse tehdä, korkeintaan pihalla pikku ympyrä. Olette jo aiheuttaneet tarpeeksi vahinkoa" (muottikatu taisi tuossa jossain välissä sanovansa käyvänsa syömässa johon minä että hoida nyt vaa tämä asia kuntoon!) ja punainen luuri. Tovi ja puhelin soi muottikadulta. Minä " mitä nyt, tässä nyt on työt menossa." Muottikatu " Kuuntele nyt edes, kysyn vaan mihin aikaan olet tulossa tänne?" Minä " tunnin päästä, juuri lopetan työt moi"

No sain aatteen, soitin muottikadulle johon mekaanikko " muottikadun huolto..." minä " bemari vissiin kunnossa ja heikkilä koeajolla" mekaanikko " taitaa olla koeajolla joo" minä " ehdinkin tulemaan neljään, kerro päällikölle sellaiset terveiset." lupasi sanoa ja "moit" luuriin.

Veli lopetti työt onneksi vähän aikaisemmin (häneltä laina-auto oli), mikä sopi suunnitelmiini. Noin kello 14. 40 kehä kolmosella jumbon paikkeilla puhelin soi muottikadulta " heikkilä terve, joudun lähtemään kolmelta, pääsetkö siihen. Minä " juuri ja juuri saattaa ehtiä" heikkilä " no vartti yli kolmeen hän on paikalla" minä " tulen siihen mennessä, moi" heikkilä moi "moi"

Sitten tarinan opetus

Päätin jo edellisiltana etten maksa koko summaa jos hän saa auton kuntoon ja se korjaamon pihalla. Bemari olikin sopivasti sivussa korjaamon ikkunasta joten pata tulille vara-avaimilla ja auton siirto seuraavalle sivukadulle ( matka vaan oli valitettavan lyhyt) velipoika ei uskaltanut autoon kajota, vaikka sanoin tarkistaneeni asian lakimieheltä ettei tehdä mitään lainvastaista. Sisälle ja kohteliaat tervehdykset, hymyntapainen ja mutina " hyvä kun tuli vihdoin viimein kuntoon"
Tiskille odottavan näköisenä ja muottikatu alkaa selonteon mitä autolle tehty. Hunajaa täynnä oleva jakopää, lukematon määrä laskuttamattomia osia jne. ei mainintaa alkuperäisestä, ensimmäisestä korjuusta jossa autoon laitettiin imunokan säätösolenoidi 75:- työ ja osa 119:- sekä vikakoodit luku/kuittaus 45:- mitkä osoittautuivat turhiksi. Kuuntelin kohteliaasti höpinät ja pyysin, valitettavasti hän kysyi millä maksetaan, sanoin kortilla, niin sen selityksen nähtäväkseni. sain muttei avaimia tiskille. Luin ja tarkistin, oikein oli, jakopää... 1700 ja boxi 1000 ( maksaa heille kuulemma 1055 ja saavat alennusta 5%) esitin heikkilälle varaamani sovintoesityksen joka kuului seuraavasti. " Korjaamon omistaja syö alkuperäisen, aiheettoman laskun joka sisältää väärästa vikadiagnoosista johtuvan, tarpeettoman jakopään korjauksen.
Kirjoittaa uuden, ilman lupaa tehdystä moottoriohjausyksikön korjauksesta ( en tiennyt sovintoes. kirjoettaessa että tulee uusi boxi ja korjaamaan en ehtinyt) jossa hyvittää ensimmäisen, niin ikään väärästä diagnoosista johtuvan solenoidin uusimisen
Maksaa veljelleni***** 500 euroa auton vuokrasta, mikä vähän suhteutettuna siihen aikaan minkä bmw makasi korjaamolla puutteellisen ammattitaidon sekä tarpellisien työvälineiden puuttumisen vuoksi koskien autossani olevaa vikaa. Toisin sanoen korjaamo ei noudattanut Moottoriajoneuvojen korjausehdot/korjaamon velvollisuudet kohtaa: Korjaamo ottaa vastaan vain sellaisia töitä, joihin sillä on pätevyys.


Tuo siis herra heikkilälle hymyn kera ja maininta kuluttajariitalautakunnasta. Sitten ulos mutta olinpa tyhmä, auto oli siis vain kulman takana. En seurannut selustaani ja heikkilä ja korjaamon mekaanikko perääni. Heikkilä änkesi kuskin oven eteen ja mekaanikko pääsi takapenkille. Sain työnnettyä ilman väkivaltaa heikkilän syrjään ja kabiinissa pata tulille. Tyyppi takapenkillä, heikkilä roikku bemarin ovenkahvassa ja sain sen väännettyä joteskin sillee, ettei ovi sulkeutunut sisältä. Tyyppi takapenkillä soitti... poliisit joilla heikkilä oli jo sisältä poislähtiessäni uhannut johon minä " olkaa hyvä, asia on tarkistettu lakimieheltä jonka kanta oli ettei omaa autoa voi varastaa. Ajoin tyyppi takapenkillä korjaamon pihaan odottelemaan levollisin mielin virkavallan tuloa. Tulivat ja... liian pitkä kertoa kokonaan mutta...olivat jotakuinkin neutraalilla kannalla ettei asia heille kuulu ja esittivät sopua. no heikkilä vaatii 2700 ja minä tarjoan boxin hintaa 1000 ja heikkilälle esitystä lähettää lasku jonka riitautan, perintätoimisto ja riitautus, kuluttajariitalautakunnan päätös ja sen maksan koska katsovat minun saaneen autooni uuden jakopään vaikkei entin olisikaan ollut rikki. Jahnaamista vartti, pääasiassa asiaa selvitti korjaamon puolelta mekaanikko, heikkilä sisällä. Minä sisälle lämmittelemään toviksi ja heikkilä ulos. Näin kuinka sepustus alkoi ja yritti estää pääsyni ulos. Salillakäynti kannattanut, työntö ovesta niin heikkilä noin 90 kiloinen ruho siirtyi minun 70 kilollani. Vertauksia ja selittelyä heikkilän puolelta, minun painava sanani lakimiehen kannasta ja hänen oikeudestaan lähettää lasku... No auto kadun toisella puolella , tyyppejä kaksi joten päädyin maksamaan. ja olihan siinä tuokin että heillä autoni avaimet, ei olisi ollut seuraavana aamuna kivaa jos auto olisi hävinnyt. Lähinnä vetosivat siihen että autossa kiinni heidän asentamaansa omaisuutta jota en ole maksanut, ei sekään asia poliisi-asia periaatteessa kuulemma ollut ja he suhtautuivat asiaan hyvinkin kohteliaalla ja tasapuolisella tavalla. Suosittelivat kuitenkin jotta maksan korjaamolle ja perin sitten mahdollisten aihettomien korjausten kustannuksia kuluttajariitalautakunnan kautta / oikeusteitse.
 
Pitkä vääntö sulla on viel edessä :/. Itse veisin auton heti marmotiskille ja käskisin tonkia koko kamppeen läpi ja selvityksen että mitä sille oikeasti on tehty.
 
Pitkä vääntö sulla on viel edessä :/. Itse veisin auton heti marmotiskille ja käskisin tonkia koko kamppeen läpi ja selvityksen että mitä sille oikeasti on tehty.

Enpä tiedä kannattaako siihen panostaa. Korjaustyöllä kuitenkin ½ vuotta / 15 000 km takuu riippuen siitä, kumpi ensin tulee eteen. Kyllä tuossa ajassa viat jo ilmenee... mutta se että sen sitten joutuu viemään takaisin herra muottikadun korjaamolle onkin 3x :/ Toki voisin vaihtaa auton sitä ennen, ei kyllä kuulunut suunnitelmiini sillä auto verrattain vähän ajettu ja monesti jollain nollakymppi viiva nolla yksitoistakin vuosimalleilla ajettu enemmän ja jos (hullu olet, minulle sanottu) merkissä pysyy niin kymppi melkein täytyy väliä laittaa.
 
En kyllä enää enempää alkaisi pistämään rahaa riitaan. Ennemmin nyt vetämään joku valitus kuluttaja-asiamiehelle tai vastaavalle. En tiedä miten nämä korjaamojutut menee mutta luulis tuossa saavan jo jotain oikaisua pelkästään pitkästä korjausajastakin. Ja yleensä moni riita ratkeaa kun pelkästään kuluttaja-asiamies ottaa yhteyttä yritykseen. Tosin herramuottikatu kuulostaa siltä että on valmis tappelemaan viimeiseenkin asti. Vaikka yksityishenkilöllä on hyvä kuluttajasuoja yrityksiä kohtaan.
 
En kyllä enää enempää alkaisi pistämään rahaa riitaan. Ennemmin nyt vetämään joku valitus kuluttaja-asiamiehelle tai vastaavalle. En tiedä miten nämä korjaamojutut menee mutta luulis tuossa saavan jo jotain oikaisua pelkästään pitkästä korjausajastakin. Ja yleensä moni riita ratkeaa kun pelkästään kuluttaja-asiamies ottaa yhteyttä yritykseen. Tosin herramuottikatu kuulostaa siltä että on valmis tappelemaan viimeiseenkin asti. Vaikka yksityishenkilöllä on hyvä kuluttajasuoja yrityksiä kohtaan.

Ylempänä jo mainitsin olleeni yhteydessä noin kuukausi sitten kuluttaja-asiamieheen ja häneltä sai hyviä neuvoja. Ensin minun täytyy käydä heidän mielestään liikkeessä, josta auton ostin ja kysyä suostuvatko he jakamaan kustannukset jakopäästä. Vetoavat kuulemma aina puolen vuoden aikaan mutta se ei pidä paikkaansa. ( No kaksi ja puoli vuotta sitten auto ostettu joten herttoniemen laakkosen kanta on itselläni suunnilleen tiedossa. Käyn kuitenkin jotta voin ilmoittaa heidän kannan valituksessani kuluttajariitalautakuntaan) Vastaavanlaiset jutut on monesti ratkaistu siten että kuluttaja joutuu maksamaan noin 40-60 prosenttia autoon laitetun osan arvosta vaikka olisikin vaihdettu ehjä osa. Katsovat että auto on siltä osin parantunut kun on saanut uuden osan vanhan tilalle. Tuo riippu toki auton iästäkin ja ajetusta kilometrimäärästä. Ja se mitä kuluttajariitalautakunta päättää, on vain suositus. Yritykset kyllä noin 80% noudattavat lautakunnan suosituksia. Epäilen itsekkin että herra muottikatu on tuo 20 % mutta katsotaan. Ensi viikolla käynti herttoniemessä, sitten mäntsälän korjaamoon jossa tekivät sen ensimmäisen 263 euron remontin mikä ei vikaa korjannut. Esitän että 200 tiskiin tai laitan asian samaan syssyyn herra muottikadun valituksen kanssa koska ne nivoutuvat toisiinsa. Sitten muutama kopio maksukuiteista ja pätevä sepustus sinne lautakuntaan ja noin 6-14 kk keskimäärin kestää lautakunnan käsittely. Nuo oikeustoimet sitten tulee niin tyyriiksi joten ei kannata ja mistä sen tietää vaikka katsoisivat herra muottikadun toimet oikeellisiksi.

Onneksi veljellä on tulostin joten hoituu noin kolmen tunnin yksisormijärjestelmämenetelmällä + tunnin virheiden korjaukseen :D

PS. Olisin herra muottikadullekkin suostunut maksamaan sen 600 jakopäästä mutta ei käynyt. (Luonnollinen kanta korjaamon puolelta sillä maksamalla olisi myöntänyt tehneensä osittaisen virheen/ virheen)
 
Jos firman saa mustalle listalle, niin tietoa siitä ja linkkiä listalle voi ainakin rummuttaa ympäri internettiä näppäimistö savuten. Joku muu voi välttyä samalta rumbalta ko. firman kanssa ja asiakasmääriinkin sillä voi olla sen verran vaikutusta, että muottikadun kavereita vituttaa edes hieman kompensaationa sinulle aiheutuneelle vitutukselle.
 
No ei mennyt kyllä tuokaan helpoimman kautta. :(
Toivottavasti saat osan rahoistasi takaisin.

Herra muottikadun mielestä olen jo saanut hyvitystä joka selvisi eilen tiskillä ollessa hänen sepustuksestaan ja hänen käteislaskuun kirjoittamastaan selvityksestä. Tohdin sen alle kirjoittaa.

Selvitys

VIKAKOODI IMUNOKKA-AKSELIN AJOITUS
MOOTTORITYYPISSÄ OLLUT PALJON JAKOPÄÄN KETJU/LAAHAIN/KIRISTIN VIKOJA. JAKOPÄÄ TARKASTETTU JA TODETTU KETJUSSA OLEVAN VENYMISTÄ,
SOVITTU ASIAKKAAN KANSSA JAKOPÄÄN VAIHDOSTA

KOEAJOLLA HAVAITTU EDELLEEN TULEVAN VIKAKOODI IMUNOKKA-AKSELIN AJOITUKSESTA, JA KÄYNTIHÄIRIÖITÄ. VAIHDETTU IMUNOKKA-AKSELIN ASENTOANTURI, JONKA JÄLKEEN TOIMI AJOSSA NORMAALISTI MUTTA VIKAKOODI TULEE EDELLEEN MOOTTORIN OHJAINLAITTEESEEN.

VIKAA SELVITETTY LISÄÄ JA HAVAITTU ETTÄ MOOTTORIN OHJAINLAITE EI OHJAA IMUPUOLEN VANOKSEN SOLENOIDIA OIKEIN, OHJAINLAITE LÄHETETTY KAKSI ERI KERTAA(ENSIN 4 VIIKKOA JA TOINEN
KERTA VIIKON REISSU)ROVANIEMELLE KORJATTAVAKSI, TÄÄLLÄ KORJAUS KESTÄNYT PITKÄÄN JA EPÄONNISTUNUT.
TÄMÄN JÄLKEEN AUTOON TILATTIIN UUSI MOOTTORIN OHJAINLAITE.

KOHTUUTTOMAN PITKÄN KORJAUSAJAN JOHDOSTA SOVITTU ASIAKKAALLE HYVITYKSESTÄ HYVITETÄÄN NOKAN TUNNISTIN 119€, SEKÄ VAIHTOTYÖ 52,50. UUSI VALVETRONICIN ASKELMOOTTORI OSA 250€
JA VAIHTOTYÖ TÄSTÄ 150€. MOOTTORIN OHJAINLAITTEEN VAIHTO/KOODAUS 200€+ KAIKKI UUDET 2014 OHJELMAT AUTOSSA JA VIANETSINTÄTYÖ 260€

Tuossa paljastui itselleni paljon uutta tietoa, jotensakin omituista kun herra muottikatu sanoi minulle puhelimessa jakopääkorjauksen jälkeen "auto toimii normaalisti mutta moottorin häiriövalo palaa edelleen. (tämän kirjoitin kuluttaja-asiamiehelle lähettäämääni s.postiin ja kerroin hänelle hänen soittonsa jälkeen) Yllä hän kerttoo että jakopääkorjuun jälkeen koeajolla paljastuikin vikaa!
Toki hän kertoi, että epäillään nokka-akselin tiivisteitä, mutta ei mainintaa että rupeavat korjaamaan/ saatikka että olisivat kysyneet lupaa vaan...reilu viikon päästä soittaessani epäilys siirtyi moottorin ohjausyksikköön...

Jotenkin erikoista, että herra muottikatu rupeaa hyvittämään virheitään ilman lupaa tehdyillä omilla korjausyrityksillään, jotka eivät onnistuneet. (ko. imunokka-asentoanturi jne.) Ei oikein minulta äly riitä tuon ymmärtämiseen!!

Mistään valvetronic...kuulin ensi kertaa vasta tiskillä? Ja boxin vaihto/koodaus ... Jos asiakkaalle/tässä tapauksessa minulle kerrotaan kuten hän torstaina puhelimessa " vanhaa boxia ei saada kuntoon, vika todennäköisesti siinä. Saan Ruotsista huomisaamuksi uuden... saat siihen hintaan kuin minä, maksaa tonnin" Minä olin jo tullut syystä epäluloiseksi joten varmistin jotakuinkin näin " Tuhat euroa eikä sitten muita kuluja, kuntoon tulee huomiseksi kello yhteen" Hän " ei muita kuluja ja lisäsi tietysti sen 1700 jakopäästä"...

Yllä mainitun perusteella miten ihmeessä hän "hyvittää joillakin ohjelmilla jne" kun sovittu tonni boxista ja 1700 jakopää (riidanalainen) ja auto kunnossa!


Pienennä loppuyhteenvetona muutama miete.

Vaikka vika vaikuttaisi kuinka pieneltä niin se hinta on syytä sopia kirjallisena. Varmasti jo se saisi korjaamon tarttumaan puhelimeen, kertomaan löytämistään vioista ja tulevista toimenpiteistä hinta-arvioineen. Valitettavasti tässä tulee taas jo se puhelimessa sopiminen...Ei täältä muottikadulta kuulunu pihahdustakaan, soittojeni jälkeen vaan " me tutkitaan, ei toki koko aikaa mutta työn alla on ja ilmoitetaan" Viikkoon jos ei kuulu mitään niin silloin on jotain mätää, oli korjaamolla miten kire hyvänsä. Ja tärkein, korjauksen voi keskeyttää milloin vain maksamalla siihen asti tehdyt korjaustoimet ja oli siinä jotain muutakin, mitä korjaamo voi veloittaa. Ei kuitenkaan enempää, mitä korjauksesta sovittu. Siksi tuo enimmäishinnan sopiminen tärkeää onkin. itse en pentele niitä tiennyt. Ja se minkä virheen tein, niin annoin korjaamon "kiristää minua" kun he ilmoittivat tivaamisen jälkeen boxin korjauspaikan" Jotenkin menin hämille ja ajattelin vain ettei autoa voi korjaamolta viedä toiseen korjaamoon, kun se boxi on luvatta irroitettu ja lähetetty korjaukseen! Kuka sellaisen auton ottaa korjattavakseen, josta osa puuttuu. Pooli perkele olen pari kertaa itselleni sanonut, yksi puhelinsoitto tai käynti muottikadulle, boxin vaatiminen korjaamolle takaisin, auto lavetille ... Homma olisi ollut siinä. Tässä kuitenkin jo se 1700 ja ensimmänen säätösolenoidi korjattu turhaan joten rahaa kiinni... Toinen minkä olisin voinut tehdä on se, että olisin soitellut päivittäin, huutanut ja rähjännyt... tokko olisi herra muottikatuun tehonnut sillä...hänhän ei tuossa lopussakaan vastannut soittoihini vaan meni vastaajaan jne. Toki olisin saattanut kyrpiintyä ja siten keskeyttänyt siellä olevat korjaustoimet kustannuksista riippumatta. Parempi kuitenkin todeta että jälkiviisaus on pahinta kun tietää virheet mitä on tehnyt! Toivon kuitenkin ettei kellekkään satu vastaavaa ja joku välttäisi kirjoitukseni lukemalla tämänkaltaisen tapahtuman toistumisen.

Mielestäni herra muottikatu toiminut asian tiimoilta äärimmäisen tökerösti, jopa rikollisesti rikkomalla useaa moottoriajoneuvojen korjausehdoissa lukevaa korjaamon velvollisuudet kohtaa vastaan, jättämättä tiedoittamisen / tiedon saannin korjauksen edistymisestä tyystin asiakkaan vastuulle (pl. ensimmäiset 1,5 vkoa ja pakotetusti joutui viimeisen kahden ja puolen viikon ajan soittamaan sillä tiesi että työn on valmistuttava ja menen tarvittaessa henkilökohtaisesti korjaamolle) Kuluttajan näkökulmasta katson hänen jopa viivyttäneen tahallisesti korjauksen valmistumista nimenomaisen informaatiopuutteen vuoksi!
Lisäksi jopa syytä epäillä hänen puoleltaan viimeistä pikku kiusaa minua kohtaan. Nimittäin se että ilmoitan hakevani auton neljältä, välitän tiedon hyvissä ajoin mekaanikon kautta. Tietää että olen helsingissä töissä, (toki olen ilmoittanut lopettavani työt 13.00)soittaa 14.40 ja ilmoittaa että on kolmeen korjaamolla, sitten hänen lähdettävä. Tai viimeistää vartti yli. No saattaa olla tosimeno tai? No hänen suunnitelmansa meni myttyyn...

Niin ja en tainnut mainita, muistin siinä tiskillä kysyä onko se ensimmäinen lasku bemarissa? Jätin sen sinne! Vakuutti ettei ole ottanut mitään ja 5 sec...joo se onkin tässä ja ojensi maksetun käteislaskun.
Vakuuttavaa...hyvin vakuuttavaa. Mitä hän yleensä sillä teki. Lasku toki penkillä mutta pelkäsikö hän että tuuli sen ulos riepottaa ja mikä yllätys...kyllä se auto oli jossain vaiheessa sen verran kunnossa ollut että tankki oli tyhjä, bling kuului lähtiessä eilen korjaamolta, 50 km matkaa jäljellä. Tais olla vajaa puol tankkia kun auton sinne vein.


 
Tsemppiä Poolille, kiehahtaa veri jo lukiessa tuota tekstiä niin en pysty edes kuvitella miltä tuntuu olla asiassa osallisena. Toivottavasti Mr.Muottikatu joutuu vastuuseen ja saat selvyyden asiaan!
 
Käsittääkseni asiakkaalla on oikeus pyytää vanhat osat itselleen, jotta voi varmistua siitä, että ne oikeasti piti vaihtaa. Meniköhän se näin?
 
Käsittääkseni asiakkaalla on oikeus pyytää vanhat osat itselleen, jotta voi varmistua siitä, että ne oikeasti piti vaihtaa. Meniköhän se näin?

Toivoa vain sopii, että saat oikeasti takaisin ne osat omasta autostasi etkä jostain samanmallisesta, räjähtäneestä koneesta kaivettuja totaalipaskoja palikoita niin, että sitä ketjua on varmuuden vuoksi vielä varta vasten vähän venytetty voimalla...

Rohkenin lainata kun sopivasti itsellä samat mietteet kuin no-body`lla
 
On toi kyllä paskaa, elinkeinonharjoittajalla on ammattitaitovaatimus, jos ei osaa hommiaan niin vittu muihin hommiin. Jos velvoitteista poiketaan
niin sen taloudellisen vahingon kärsijänä tulee olla se kädetön firma, eikä kuluttaja-asiakas.
Kuluttajansuojaan kuuluu hinta-arviot ja niistä poikkeamisen maksimit esim.
Jos firma haluaa saada sen työn sekä turvata selustansa niin asettaa hinta-arvion siten, että saa sen työn mutta ei tule persnettoa. Ei se ole kuluttajan ongelma kuinka paljon sitä persnettoa tulee, senpä takia se elinkeinonharjoittaja on se ammattilainen.
Se on sitten ihan eri asia että käytännön tosielämässä asiakas asioi usein suoraan jonkun duunarin kanssa, tämä vastuu ei koske duunaria vaan sitä firmaa. Se on ihan firman sisäinen asia miten siellä vastuuta jaetaan, duunarityöntekijälle sitä ei kuitenkaan voi sysätä siinä mielessä että
sillä olisi mitään väliä firman ja kuluttajan välisessä suhteessa.
 
Sain herra muottikadun kiikkiin. Ratkaiseva todiste oli juurikin se ensimmäinen korjaamon käteislasku jonka hän meinasi autostani nyysiä. Auto siis ensimmäistä kertaa viety korjaamolle 6.8. Vikaselvityksenä käyntivikaa, moottorin häiriövalo palaa, tukehtuu ykkösellä kun laittaa kaasun pohjaan ja maininta mäntsälässä tehdystä korjauksesta. Muottikadulla tehty seuraavat korjaustoimenpiteet; vikakoodit luku/ kuittaus
imunokan säätösolenoidi vaihto sekä minulta lupa kysyen eräitä myöhemmin syksyllä esiin tulevia, ennakoituja huoltotoimenpiteitä. Hän soitti minulle, kertoi suorittaneensa koeajon todeten auton olevan kunnossa ja noutovalmiina. Illalla veljen kanssa hakemaan autoa, maksu kassalle 570:- ja ulos bemarin kabiiniin.
Hyvin lähti käyntiin, ei häiriövaloja joten kunnossa tuntui olevan. Vielä varmuudeksi radio kiinni vai liekö jo ollut, tottakai sitä hiven epäluuloisena kuulostelee, käykö moottori kunnolla. Lähdin varmatenkin vielä tyhjäkäynnillä liikkeelle, eikä sammunut kuten ennen. Noin 150 metriä ajettua moottorin häiriövalo syttyi eikä auto muuten oireillut! Korjaamolle takaisin ja sain auton vielä halliin sisälle ja obd-testeriin kiinni. Itsekkin myönsivät, että sama vikakoodi tuli kuin korjausta aloittaessa eli imunokka-akselin ajoitus. Auto jäi siis pihalle käytännössä herra muottikadun koeajolenkin jälkeen täysin käyntikuntoisena, kuten hän minulle imoitti ( ja jonka itsekkin totesin lähtiessäni korjaamolta pl. vikavalo syttyi) Muottikatu rupeaa korjaamaan autoa 14.8 Selvitys korjaamolaskussa; VIKAKOODI IMUNOKKA-AKSELI AJOITUS
MOOTTORITYYPISSÄ OLLUT PALJON JAKOPÄÄN KETJU/LAAHAIN/KIRISTIN VIKOJA. JAKOPÄÄ TARKASTETTU JA TODETTU KETJUSSA OLEVAN VENYMISTÄ, SOVITTU ASIAKKAAN KANSSA JAKOPÄÄN OSIEN VAIHDOSTA

Korjauksen jälkeen selvityksessä

KOEAJOLLA HAVAITTU EDELLEEN TULEVAN VIKAKOODI IMUNOKKA-AKSELIN AJOITUKSESTA JA KÄYNTIHÄIRIÖITÄ

Bemari siis jätetty korjaamolle täydellisesti käyttökuntoisena, jonka hän itsekkin totesi pl moottorin vikavalo paloi. He korjaavat koodin perusteella jakopään, jonka jälkeen koeajolla auto ei toimi!!
 
Enpä tiedä kannattaako siihen panostaa. Korjaustyöllä kuitenkin ½ vuotta / 15 000 km takuu riippuen siitä, kumpi ensin tulee eteen. Kyllä tuossa ajassa viat jo ilmenee... mutta se että sen sitten joutuu viemään takaisin herra muottikadun korjaamolle onkin 3x :/ Toki voisin vaihtaa auton sitä ennen, ei kyllä kuulunut suunnitelmiini sillä auto verrattain vähän ajettu ja monesti jollain nollakymppi viiva nolla yksitoistakin vuosimalleilla ajettu enemmän ja jos (hullu olet, minulle sanottu) merkissä pysyy niin kymppi melkein täytyy väliä laittaa.

No lähinnä sillä mietin tuota tarkastusta, että jos tai kun tästä pääsee muottikadun kanssa vääntämään oikeusteitse, olisi hyvä olla kolmannen mielellään puolueettoman osapuolen arvio autosta ja tehdyistä töistä. Varsinkin jos niitä alkuperäisiä osia ei muottikadulla ole sulle luovuttaa.
 
Sain herra muottikadun kiikkiin. Ratkaiseva todiste oli juurikin se ensimmäinen korjaamon käteislasku jonka hän meinasi autostani nyysiä. Auto siis ensimmäistä kertaa viety korjaamolle 6.8. Vikaselvityksenä käyntivikaa, moottorin häiriövalo palaa, tukehtuu ykkösellä kun laittaa kaasun pohjaan ja maininta mäntsälässä tehdystä korjauksesta. Muottikadulla tehty seuraavat korjaustoimenpiteet; vikakoodit luku/ kuittaus
imunokan säätösolenoidi vaihto sekä minulta lupa kysyen eräitä myöhemmin syksyllä esiin tulevia, ennakoituja huoltotoimenpiteitä. Hän soitti minulle, kertoi suorittaneensa koeajon todeten auton olevan kunnossa ja noutovalmiina. Illalla veljen kanssa hakemaan autoa, maksu kassalle 570:- ja ulos bemarin kabiiniin.
Hyvin lähti käyntiin, ei häiriövaloja joten kunnossa tuntui olevan. Vielä varmuudeksi radio kiinni vai liekö jo ollut, tottakai sitä hiven epäluuloisena kuulostelee, käykö moottori kunnolla. Lähdin varmatenkin vielä tyhjäkäynnillä liikkeelle, eikä sammunut kuten ennen. Noin 150 metriä ajettua moottorin häiriövalo syttyi eikä auto muuten oireillut! Korjaamolle takaisin ja sain auton vielä halliin sisälle ja obd-testeriin kiinni. Itsekkin myönsivät, että sama vikakoodi tuli kuin korjausta aloittaessa eli imunokka-akselin ajoitus. Auto jäi siis pihalle käytännössä herra muottikadun koeajolenkin jälkeen täysin käyntikuntoisena, kuten hän minulle imoitti ( ja jonka itsekkin totesin lähtiessäni korjaamolta pl. vikavalo syttyi) Muottikatu rupeaa korjaamaan autoa 14.8 Selvitys korjaamolaskussa; VIKAKOODI IMUNOKKA-AKSELI AJOITUS
MOOTTORITYYPISSÄ OLLUT PALJON JAKOPÄÄN KETJU/LAAHAIN/KIRISTIN VIKOJA. JAKOPÄÄ TARKASTETTU JA TODETTU KETJUSSA OLEVAN VENYMISTÄ, SOVITTU ASIAKKAAN KANSSA JAKOPÄÄN OSIEN VAIHDOSTA

Korjauksen jälkeen selvityksessä

KOEAJOLLA HAVAITTU EDELLEEN TULEVAN VIKAKOODI IMUNOKKA-AKSELIN AJOITUKSESTA JA KÄYNTIHÄIRIÖITÄ

Bemari siis jätetty korjaamolle täydellisesti käyttökuntoisena, jonka hän itsekkin totesi pl moottorin vikavalo paloi. He korjaavat koodin perusteella jakopään, jonka jälkeen koeajolla auto ei toimi!!

No lähinnä sillä mietin tuota tarkastusta, että jos tai kun tästä pääsee muottikadun kanssa vääntämään oikeusteitse, olisi hyvä olla kolmannen mielellään puolueettoman osapuolen arvio autosta ja tehdyistä töistä. Varsinkin jos niitä alkuperäisiä osia ei muottikadulla ole sulle luovuttaa.

Autoa noudettaessa korjaamolta tarjottu jakoketjua johon totesin, " en tarvitse mitään 900 000 tkm ajetun bemarin ketjua, mutta pitäkää tallessa jos kuluttajariitalautakunta sen haluaa. Teillä se velvoite on todistaa korjauksen oikeellisuus." Lisäksi autossa mukana, ilman pyyntöä sekä mainintaa korjaamon puolelta , apumiehenpuolen etujalkatilassa noin 70x250 pahvilaatikko. Laatikossa avattavalla puolella tarra jossa tekstiä "Laakkonen Herttoniemi...Muottikadun huolto Hyvinkää, viivakoodeja ja numerosarjoja yms. Sen verran avasin ja otin laatikossa olevaa esinettä ulos noin 100 mm todeten sen olevan verhoiltu galvanoidulla pellillä ja "Boch"- tekstillä varustettu. Päädyssä pari isokokoista naaraspuolista piuhaliityntää (mitä lie oikealta nimeltään) Laitoin verkkokellarin hyllylle sillä en ymmärrä noista mitään eikä se katselemallakaan miksikään kullaksi muutu. Oletan laatikossa olevan osan moottorinohjausyksiköksi.
Laitoin laatikon verkkokellarin hyllylle.

Jokainen lukija päättäköön itse, mitä oman tekstin lainauksessa boldattuna oleva kertoo...

Aion vaatia kuluttajariitalautakunnalle laatimassa valituksessani nimenomaan auton korjauksen puolueetonta tutkimusta Bmw-merkkiliikkeessä muottikadun huollon laskuun, sillä , edelleen bodattuna oleva saattaa laskun selvityksessä olevat muut korjaustoimenpiteet kyseenalaisiksi auton kuntoon saattamisesta huolimatta. Kuka tietää ilman tutkimista mitä siellä tehty on, onko käytetty valmistajan vaatimusten mukaisia osia jne. Lisäksi boldattuna olevin perustein, kuluttajariitalautakunnan käsittelyn jälkeen riippumatta sen vastauksesta, toimitan haastehakemuksen käräjäoikeuteen.

PS. Saattaa olla hyvinkin vaikeaa/mahdotonta järjellisin kustannuksin todeta korjauksesta mitään! Niin kauan kuin kustannukset pysyvät ns. muutaman paperiarkin monistuskustannuksissa tai tietokoneella oleskelussa tietoa hankkimassa tms. ajan asiaa eteenpäin saadakseni tälle mahdollisimman paljon julkisuutta.
Oman näkemykseni mukaan teko on törkeydessään ja pitkäkestoisuudeltaan omaa luokkaansa, vaikka kyllä näitä kun lukee kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja, valitettavan paljon vuositasolla tapahtuu.

...Ja kuinka paljon pienmpiä, kustannuksiltaan vähäisempiä kuset...ööh vastaavanlaisia, kuluttajan tietämättömyyden, sinisilmäisyyden, hyväuskoisuuden palvelun tarjoajan ammattitaitoa kohtaan tapahtuukaan. Ei kuluttajilla ole aikaa tai jaksamista, omien oikeuksien puolustaminen tehty aikaavieväksi ja tuottaa kuluja niin useimmat antaa muutaman satasen väärinkäytöksien olla, ja siirtyvät käyttämään seuraavalla kerralla toista palveluntarjoajaa.

Päivittelen juttua, jos jotain merkittävää ilmenee. Viimeistään kuluttajariitalautakunnalta saamani herra muottikadun vastineen jälkeen.
 
Autoa noudettaessa korjaamolta tarjottu jakoketjua johon totesin, " en tarvitse mitään 900 000 tkm ajetun bemarin ketjua, mutta pitäkää tallessa jos kuluttajariitalautakunta sen haluaa. Teillä se velvoite on todistaa korjauksen oikeellisuus." Lisäksi autossa mukana, ilman pyyntöä sekä mainintaa korjaamon puolelta , apumiehenpuolen etujalkatilassa noin 70x250 pahvilaatikko. Laatikossa avattavalla puolella tarra jossa tekstiä "Laakkonen Herttoniemi...Muottikadun huolto Hyvinkää, viivakoodeja ja numerosarjoja yms. Sen verran avasin ja otin laatikossa olevaa esinettä ulos noin 100 mm todeten sen olevan verhoiltu galvanoidulla pellillä ja "Boch"- tekstillä varustettu. Päädyssä pari isokokoista naaraspuolista piuhaliityntää (mitä lie oikealta nimeltään) Laitoin verkkokellarin hyllylle sillä en ymmärrä noista mitään eikä se katselemallakaan miksikään kullaksi muutu. Oletan laatikossa olevan osan moottorinohjausyksiköksi.
Laitoin laatikon verkkokellarin hyllylle.

Jokainen lukija päättäköön itse, mitä oman tekstin lainauksessa boldattuna oleva kertoo...

Aion vaatia kuluttajariitalautakunnalle laatimassa valituksessani nimenomaan auton korjauksen puolueetonta tutkimusta Bmw-merkkiliikkeessä muottikadun huollon laskuun, sillä , edelleen bodattuna oleva saattaa laskun selvityksessä olevat muut korjaustoimenpiteet kyseenalaisiksi auton kuntoon saattamisesta huolimatta. Kuka tietää ilman tutkimista mitä siellä tehty on, onko käytetty valmistajan vaatimusten mukaisia osia jne. Lisäksi boldattuna olevin perustein, kuluttajariitalautakunnan käsittelyn jälkeen riippumatta sen vastauksesta, toimitan haastehakemuksen käräjäoikeuteen.

PS. Saattaa olla hyvinkin vaikeaa/mahdotonta järjellisin kustannuksin todeta korjauksesta mitään! Niin kauan kuin kustannukset pysyvät ns. muutaman paperiarkin monistuskustannuksissa tai tietokoneella oleskelussa tietoa hankkimassa tms. ajan asiaa eteenpäin saadakseni tälle mahdollisimman paljon julkisuutta.
Oman näkemykseni mukaan teko on törkeydessään ja pitkäkestoisuudeltaan omaa luokkaansa, vaikka kyllä näitä kun lukee kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja, valitettavan paljon vuositasolla tapahtuu.

...Ja kuinka paljon pienmpiä, kustannuksiltaan vähäisempiä kuset...ööh vastaavanlaisia, kuluttajan tietämättömyyden, sinisilmäisyyden, hyväuskoisuuden palvelun tarjoajan ammattitaitoa kohtaan tapahtuukaan. Ei kuluttajilla ole aikaa tai jaksamista, omien oikeuksien puolustaminen tehty aikaavieväksi ja tuottaa kuluja niin useimmat antaa muutaman satasen väärinkäytöksien olla, ja siirtyvät käyttämään seuraavalla kerralla toista palveluntarjoajaa.

Päivittelen juttua, jos jotain merkittävää ilmenee. Viimeistään kuluttajariitalautakunnalta saamani herra muottikadun vastineen jälkeen.

Sommittelet tästä nätin blogitekstin, teet blogin ja pistät sinne jaat Fabossa ns. Anonyyminä, pistät sen blogin osoitteen tänne ja muutkin heittää sen faboon, ja sitten ootellaan että media tarttuu. Herra muottikatu varmaan sen sieltä jossain kohtaa hoksaa, ja miettii miten tämän saisi takaisin hys hys linjalle.

Osaat kuitenkin hyvin kirjoittaa ja tuossa on jo aineksia että sitä jaetaan varmasti. Tietääpähän muut varoa vaikka itse "häviäisit" ton jutun.
 
Ja jos ei tullut kuntoon, niin on kyllä mielenkiintoista tietää, mistä se oikea vika löytyy ja miten nopeasti se merkkipajan kavereilta löytyy.

Ei tullut kuntoon, voitaneen olettaa saman vian toistuneen/olevan autossa kaiken aikaa luovutuksesta alkaen. Päästy 1½ työmatkaa Helsinkiin (vajaa kaksisataa kilometriä) Äsken Itiksestä matka Jakomäkeen, siellä kerrostalon pihalla moottorin häiriövalo syttyi. Soitettu herra muottikadulle noin 16.50. Puhui toista puhelua jonka jälkeen käänsi vastaajaan. Meni jotakuinkun näin, " nimi päivää, hyvä korjaus. Ei kestänyt kahta matkaa Helsinkiin, sama moottorinhäiriövalo palaa taas" Punainen luurin kuva.

Autossa samankaltaisia oireita kuin korjaamolle alunperin vietäessä!!

Juuri eilen peruin marmorilta ajan kun ei sitä voi varmuudeksi pitää. Tilaan parin viikon päästä uudelleen kun auton näytössä huutomerkki, ohjekirja kertoo joku pakokaasutarkistus katsastusta varten 11/2014 niin tutkikoon samalla tuon vikavalon ja käyntihäiriösyyt.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom