[***Musta Lista***]

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kyllä menee Mathiaksen kommentti "Jos ja kun auto viedään korjaamoon, olisi hyvä olla itse selvillä missä vika piilee." hieman yli hilseen. Ymmärrätkö kuin paljon ihmisiä on jotka ei ymmärrä tuon taivaallista autosta ja sinä oletat että kaikkien heidän pitäisi alkaa opiskelemaan automekaanikoksi?

Sen takia on olemassa paikka nimeltä KORJAAMO taikka AUTOHUOLTO, missä ne selvittävät mikä siinä autossa on vikana ja myös sen takia on olemassa kuluttaja-asiamies joka pitää jhuolen ettei sinua kuseteta siellä korjaamossa jos sinusta siltä tuntuu.

Vieraissa:
Itselle käynyt niin että vesipumppu laukesi vaihdon jälkeen vain 2000km ajettuani. Lasku auton korjauksesta+vuokra-autosta meni pumpun valmistajalle.

No en nyt perkele tarkoittanut että pitää jokaisen opiskella automekaanikoksi, mutta kumpi on parempi, että asiasta tietää edes jotain, tai että täysin ummikkona vie sen auton sinne kun siinä on vikaa? Jos ei ole kiinnostusta, fine, mutta itse luotan korjaamoihin samalla tavalla kun lääkäreihin, eli en hirveän paljon.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin mutta kun niitä ummikkoja on melkein suurin osa auton omistavista ihmisistä. Ei mitään mahdollisuutta tietää tai ymmärtää mitä autolle tehty tai ollut vikana, varsinkaan jos moottorin ohjauspuolella vika.
 
Niin mutta kun niitä ummikkoja on melkein suurin osa auton omistavista ihmisistä. Ei mitään mahdollisuutta tietää tai ymmärtää mitä autolle tehty tai ollut vikana, varsinkaan jos moottorin ohjauspuolella vika.

Taitaa suurin osa vioista olla vielä nykyään sellaisia että niitä ei ole mitään mahdollisuutta diagnisoida ilman testereitä, ja niidenkin kanssa tuntuu touhu olevan aikamoista arpomista.
 
Niin, auto taitaa valtaosalle olla pakollinen kulutushyödyke. Se ei ole pyhä lehmä, vaan tapa liikkua. Näin ainakin allekirjoittaneelle ja kun autossa syttyy joku merkinen valo niin ajan sen huoltamoon ja huoltamon setä tai täti korjaa ja soittaa perään. Minä vaan tankkaan mustasta letkusta. Ok, olen minä ajovalon vaihtanut, mutta se on kyllä ehdottomasti suurin remonttihaaste mihin auton kanssa jaksan alkaa.

Ihan oikeesti ei vois vittuakaan kiinnostaa lueskella autotekniikka sen takia, että voin viedä autoni huoltamolle, ja sanoa mikä sitä vaivaa. Minusta sitä varten korjaamolla on ammattihenkilöt töissä. Tai näin ainakin toivon.
 
No en nyt perkele tarkoittanut että pitää jokaisen opiskella automekaanikoksi, mutta kumpi on parempi, että asiasta tietää edes jotain, tai että täysin ummikkona vie sen auton sinne kun siinä on vikaa? Jos ei ole kiinnostusta, fine, mutta itse luotan korjaamoihin samalla tavalla kun lääkäreihin, eli en hirveän paljon.

No ei se kovinkaan paljon parempi jos "tietää asiasta jotain", useimmat osaa kuvailla oireet kuten minä...mitä se hyödyttää? Ehkä sen että korjaamo tarkistaa pikku lenkillä tiedon paikkaansäpitävyyden, oletan kuitenkin että he tekevät koeajolenkin muutenkin. Yhtälailla lääkäreille kuvaillaan oireet jne...Vensku tuolla vastauksessaan hyvin yhteen lauseeseen asian tiivisti.

Useimmille kuten nimimerkki Jakobille tuo polttimon vaihto "suurin remonttihaaste"... osaan minäkin polttimon vaihtaa. Mikä yllätys sekään ei e90`ssä käynyt viheltelemällä "joo konepelti auki, lukkojouset irti..."
Se vaihdetaan (taisi olla lyhyet) lokasuojan kautta. Ohjekirjan hyvä neuvo pyörien käännöstä ja "käännä suojakannen lukitus kolikolla"...joopa joo, hyvin lähti :/ ei inahtanutkaan vaan heiveröinen muoviura alkoi uhkaavasti pyöristyä ja mikään kunnon työkalu ei väliin mahtunut. Mukavuudenhaluisena olen vaihdattanut renkaat paikallisessa rengasliikkeessä ja tunkin möin kirppiksellä pois kymmenkunta vuotta sitten. Pyörän irroittaminen oli siis poissuljettu (millään auton omilla heiveröisillä tunkkivirityksillä + avaimella en edes harkinnut aloittavani) Kai kavereilla ois ollu tunkkeja mutta päätin asian olla jo senkin vuoksi että katson, ettei ole bmw-miehelle soveliasta alkaa tunkkailemaan autoa ylös kerrostalon pihalla :rolleyes: ( noi katospaikat sen verran pieniä, ettei tilaa juuri ole) Tuo tapahtui siis viikkoa ennen auton vuosikatsastusta. Käskihän se katsastusmies sen korjata kuten oli odotettavissa! Renkaanvaihtoaika oli kuitenkin käsillä ja varatessani siihen aikaa juttelin asiasta ja sovittiin että vaihdan sen siellä rengasmiehen puuhatessa sillä aikaa muitten pyörien kaa. Hyvin lähti muoviripelolukitus auki kun putsasin teräsharjalla, hiven crc`tä ja sai leveän talttapään uraan ja mahtui käyttämään sopivasti voimaa... olihan siinä vähäsen kommelluksia mutta ne jääköön, sain siis lampun vaihdettua joka oli pääasia :) Lasinpesunesteen osaan myös kaataa oikeaan säiliöön ja tässä versiossa ei ole öljytikkua, senkin hoitaa tietokone. Mitä muuta sille oikein pitäisi osata tehdä kotioloin jotta takuut ja muut suunnilleen pysyisi voimassa? Tai onhan toi -07 jo vanha joten viis takuista... Varmasti on autonomistajia, joilla tuo lampunvaihto onnistuu näppärästi kotipihalla. Itse en kuulu siihen joukkoon!


Niin mutta kun niitä ummikkoja on melkein suurin osa auton omistavista ihmisistä. Ei mitään mahdollisuutta tietää tai ymmärtää mitä autolle tehty tai ollut vikana, varsinkaan jos moottorin ohjauspuolella vika.

Varmastikkin näin!

Taitaa suurin osa vioista olla vielä nykyään sellaisia että niitä ei ole mitään mahdollisuutta diagnisoida ilman testereitä, ja niidenkin kanssa tuntuu touhu olevan aikamoista arpomista.

:thumbs:
 
Kyllä ainakin itse otan ensin selvää mikä voi olla vikana kun vien auton korjaamolle. Monesti itse olen oikeassa. Itse sillä autolla ajaa ja sen toiminnan parhaiten tietää. Ei ne siellä korjaamolla lyhyellä testillä välttämättä huomaa kaikkea. Nykyään kyllä itse korjaan kaiken minkä osaan ja jos en osaa niin otan selvää ja opettelen. Helposti säästää paljon näiden vanhempien autojen kans. Muutenkin ihan mukavaa tekemistä ja samalla tulee luottoa autoon. Itse en kovin mielellään lähde aivan tuntemattomalla autolla 2000km reissuille. Kun auto leviää niin hieman hankala pähkäillä mikä on vikana, eikä jossain pohjois norjassa kiinnosta hinauttaa autoa jonnekkin paikalliselle merkkikorjaamolle. Tietenkään kaikkia ei kiinnosta opetella vikoja selvittämään, mutta monesti säästää paljon kun itsekkin jotain tietää. Säästöistähän näissä hommissa on kyse, muuten ajettais vaan uudella autolla.

Korjaamolla ja rengaspaikoissa monesti menen katsomaan kun ukot tekee hommia ja siinä jo näkee että tosi moni työntekijösitä on täys tumpeloita. Varsinkin rengasliikkeissä kiireiseen aikaan.. Yhdessä bemarissa bensapumpun johto irtosi monesti ja sama korjaamo laitoi sen aina kiinni. meni hermot siihen pelleilyyn ja laitoin sen itse niin alkoi pysymään. Ei niitä monesti kiinnosta muu kuin saada auto nopeasti pihalle ajokuntoisena.
 
Boxi saapuu maanantaina muottikadulle ja auto kasassa maanantaina tai tiistaina.

Lyhyesti: Nyrkkipajan tarkkaavaisuus on herpaantunut hetkeksi ja sisään on otettu tunnetusti ongelmaisen moottorin vianselvityks, jonka ratkaisemiseen ei ole ollut tietotaitoa, aikaa tai maahantuojan kautta tarvittavia tehdasohjeita. Tiedottaminen on romahtanut täysin ja asiakas kuumennettu huolella. Herää myös ajatus, että jos tässä ketjussa ylläpidetään jotain mustaa listaa, niin tämä tapaus kannattaisi postata vasta kun lopputulos on selvillä. Jos joku vetoaa nykyautojen CAN-väyliin ja antureihin monimutkaisina asioina sen enempää niitä erittelemättä, niin vaikuttaisi ettei lausujallakaan ole sen tarkempaa tietoa nykymoottoreiden toiminnasta, josko on itsellänikään.

Toivottavasti asiasi ratkeaa onnellisesti ja kustannusten osalta kukaan osapuolista ei ota tarvetta suuremmin kuokkaansa.

Yleisesti noista verkkokauppojen toimituksista, että jos asiakas joutuu johonkin soittamaan tai oma-aloitteisesti tiedustelemaan asiaa, on homma mennyt perseelleen firman päässä. Ei mikään tehokas prosessi voi perustua tuollaiseen yksilölliseen hieromiseen.
 
Itse sillä autolla ajaa ja sen toiminnan parhaiten tietää. Ei ne siellä korjaamolla lyhyellä testillä välttämättä huomaa kaikkea.
Niinpä. Tämän takia on tuskastuttavaa viedä autoa korjaamolle ja sanoa, että se nykii tai vinkuu, kun korjaamonsedät eivät huomaa siinä mitään vikaa ja hekottelevat, kun nainen yrittää heille asiaa selvittää.
En ole mikään automekaanikko, mutta tunnen kyllä oman autoni. Kun sitten vein sen merkkikorjaamolle ja kerroin, että "kytkintä painaessa tärisee ja vinkuu", niin he hekottelujen säestämänä kyllä juu kiltisti vaihtoivat siihen koko kytkimen, haarukoineen, painelaakereineen. Kun sitten korjaamon pihasta lähdettyäni totesin, että vika jatkuu, niin he kuittasivat sen vain hekottelulla, että "sulla taitaa vähän jarrut kahista". Sanoin, ettei tässä mitkään jarrut kahise, enkä ole niin dille, että pitäisin auton normaaleja ääniä vikana. He olivat sitä mieltä, ettei vikaa ole.
Kun auto sitten lopulta jätti tielle, niin siihen meni koko yläkerta uusiksi. Koko hemmetin yläkerta. Minulle myös vihjattiin, että maksun voisi hoitaa virka-ajan jälkeen toimiston puolella. :wtf: :face:
 
^"Draama" sai jatkoa, ei kuulunut soittoa puoleen päivään ja rupesin huolestumaan! Ok ajattelin että teettävät sen alihankintana joten menee aikaa. Sitten tietty kärsimättömänä ja vieläkin enmmän huolestuneena soitto muottikadulle "missä mennään?" Vastaus kuului "Unohdin ihan täysin" Jumalauta sanoin, siihen Muottikadun Heikkilä "soitan sille kaverille ihan heti." Minä " Lupasin jo vuokra-auton pois, se bemari kuntoon ja lähtee sieltä vaikka tuhat valoo palais kojetaulussa.Heti soitto kun tulee tietoa!" Heikkilä " Joo soitan sulle heti" Minä painoin punaista luurinkuvaa.

Ei kuulunut soittoa joten 15.30 lähdin työmaalta ajelemaan Hyvinkäälle kun olen siinä kehä ykkösen varrella töissä. Vähäsen keskusteltiin ja ihmettelin voiko häneen luottaa? No boxista oli löytynyt uusi vika johon minä epäilevästi että varmaankin, kauanko nyt kestää, varmaan kolme viikkoa ja Englannista uusi osa. Vakuutti että koodi oli selvillä ja... Minä joopa joo, eihän sinun puheisiin voi uskoa. No hän otti puhelimen ja sanoi soittavansa keminmaalle jos en usko. Sanoin anna olla mutta nyt kiirettä ja ilmoitin reilusti olleeni yhteydessä kuluttaja-asiamieheen, sanoin että nostaisin rikossyytteen häntä vastaan jos voisin ja joka osa ja nippeli mitä bemarista purettu on löydyttävä ja niitä ei ennen tarkistusta makseta. Sanoi että löytyy, hyvä niin. Mainitsin vielä jakopäästä että sitä en maksa ja hän siihen että kyllä maksat. (heillä on venynyt ketju) Sanoin riitauttavani laskun ja että kuluttajariitalautakunta hoitaa asian kuten tiedät. Sanoinpa vielä kuuluvalla äänellä ***ttu ja lampsin ovelle, käännyin ja toistin sanomani johon hän sano vaan vielä kolmaskin kerta johon minä että nyt oikeasti, kiirettä sen korjauksen kanssa ja lähdin. Kyllähän hän sanoi parhaansa tekevänsä.

No joo, typerää toki lausahtaa kulunut fraasi ***ttu harmitukseen mutta en nyt muutakaan keksinyt, harmitti niin vietävästi.

Ei nyt tällä viikolla varmasti valmistu.

PS. Siinä jossain välissä kummastelin sitä kun auto tuntuu heillä hajoavan joka kerta kun jotain tekevät ja sen kuitenkin ajamalla heille vein. No ei hän siihen mitään osannut sanoa.
 
Boxi saapuu maanantaina muottikadulle ja auto kasassa maanantaina tai tiistaina.

Uskoitko itse tätä kirjoittaessasi, että se auto on oikeasti jollain tavalla kunnossa maanantaina tai tiistaina?

Kauanko se auto nyt on yhteensä ollut siellä? 3 kk? Miksi se edelleen on siellä?
 
Oli saapunut ja on bemarissa kiinni. Ohjelmoivat sen aamulla ja puolenpäivän kieppeillä soittaa "miten kävi"

Minä niin pahoin pelkäsin ... etten edes kehdannut kirjoittaa, että eläpä vielä nuole. Joissain asioissa vaikuttaa siltä, että kun tiettä raja ylittyy, niin sitten vain _kaikki_ menee väärin. Kyllä harmittaa sun puolesta, vaikkei yhtään asiassa auta. (Enpä olisi osannut kuvitella, että tällaista empatiaa vielä itsestäni löytäisin, mutta tässä se nyt on.)
 
että nostaisin rikossyytteen häntä vastaan jos voisin ja joka osa ja nippeli mitä bemarista purettu on löydyttävä ja niitä ei ennen tarkistusta makseta. Sanoi että löytyy, hyvä niin. Mainitsin vielä jakopäästä että sitä en maksa ja hän siihen että kyllä maksat. (heillä on venynyt ketju)

Toivoa vain sopii, että saat oikeasti takaisin ne osat omasta autostasi etkä jostain samanmallisesta, räjähtäneestä koneesta kaivettuja totaalipaskoja palikoita niin, että sitä ketjua on varmuuden vuoksi vielä varta vasten vähän venytetty voimalla...

Jotenkin tämä uusi käänne ei yllättänyt lainkaan edellisten korjausyritysten perusteella. Toivottavasti saat auton kuntoon ja edes osan turhista korjauksista sössineen korjaamon piikkiin, mutta aikamoisen taistelun joutunet sitä varten vielä käymään.
 
Toivoa vain sopii, että saat oikeasti takaisin ne osat omasta autostasi etkä jostain samanmallisesta, räjähtäneestä koneesta kaivettuja totaalipaskoja palikoita niin, että sitä ketjua on varmuuden vuoksi vielä varta vasten vähän venytetty voimalla...

Jotenkin tämä uusi käänne ei yllättänyt lainkaan edellisten korjausyritysten perusteella. Toivottavasti saat auton kuntoon ja edes osan turhista korjauksista sössineen korjaamon piikkiin, mutta aikamoisen taistelun joutunet sitä varten vielä käymään.

Mä kyll'ä menisin ehkä välittömästi hakemaan niitä osia sieltä, ihan varmasti nimittäin toimivat juuri niinkuin epäilet.
 
Uskoitko itse tätä kirjoittaessasi, että se auto on oikeasti jollain tavalla kunnossa maanantaina tai tiistaina?

Kauanko se auto nyt on yhteensä ollut siellä? 3 kk? Miksi se edelleen on siellä?

Näkyy olevan kalenterin reunassa merkintä 6.8, siis muottikadulle. Kas kun minulla ei "hälytyskellot soineet" kun se oli eka täällä Mäntsälässä ja siinäkin tupeloinnissa meni se kuukausi.
Eikä tuo auton poisotto korjaamolta ole niin yksiselitteinen homma. Noissa moottoriajoneuvon korjausehdoissa määritellään että korjaamolle on annettava mahdollisuus korjata virheensä...ja sitten on vastuu ja takuujutut. Yksi korjaamo sössiny niin eipä sitä mielellään toinen rupea parsimaan! Siinä välissä olisi ollut sauma kun tekivät sen jakopäätouhun...mutta lähettivät sen moottoriohjausyksikön minulle ilmoittamatta korjaukseen. Mielestäni toimivat siinä väärin, jonkinnäköinen kustannusarviohan on annettava jos on hinnakkaampi juttu ja tuolla ei tiedoitus ole palannut ollenkaan korjaamon puolelta!!


Minä niin pahoin pelkäsin ... etten edes kehdannut kirjoittaa, että eläpä vielä nuole. Joissain asioissa vaikuttaa siltä, että kun tiettä raja ylittyy, niin sitten vain _kaikki_ menee väärin. Kyllä harmittaa sun puolesta, vaikkei yhtään asiassa auta. (Enpä olisi osannut kuvitella, että tällaista empatiaa vielä itsestäni löytäisin, mutta tässä se nyt on.)

Kiitos! :)

Toivoa vain sopii, että saat oikeasti takaisin ne osat omasta autostasi etkä jostain samanmallisesta, räjähtäneestä koneesta kaivettuja totaalipaskoja palikoita niin, että sitä ketjua on varmuuden vuoksi vielä varta vasten vähän venytetty voimalla...

Jotenkin tämä uusi käänne ei yllättänyt lainkaan edellisten korjausyritysten perusteella. Toivottavasti saat auton kuntoon ja edes osan turhista korjauksista sössineen korjaamon piikkiin, mutta aikamoisen taistelun joutunet sitä varten vielä käymään.

Tokko sen mun bemarin ketju on, vaikutti tyyppi niin itsevarmalta ja pyöriihin noita varmatenkin korjaamon nurkissa. Täytynee toivoa että viestini noin kuukausi takaperin kuluttaja-asiamiehelle edes rahdun merkitsee. Mainitsin siinä puhelinkeskustelun herra Heikkilän kanssa menevän jotakuinkin näin Minä "voidaan kai olettaa jakopääremontin olevan turha" Heikkilä" no olihan se ketju vähän venynyt, mutta ei me voida varmuudella sanoa vian johtuvan siitä. Minä " no eihän se auto kunnossa ole jos se moottorinhäiriövalo palaa edelleen..." Tietenkin, jos asiaa nyt häneltä kysyy varmasti ei muista asiaa...

Joo, täytyy toivoa että saavat edes käyntikuntoon. Saa sen edes pois sieltä ja ajaa vaikka pari kuukautta ja vie muualle. Näin olen jo päättänyt.

Tulihan tuosta pirunmoinen sotku :( , olen vähäsen katsellut noita kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja vastaavissa tapauksissa ja kuluttaja siellä pääsääntöisesti on vahvoilla ollut. Tuo jakopääketju luokitellaan ns. huoltovapaaksi osaksi joka yleensä kestää koko auton eliniän. Ja vaikkakin jossain bemarin malleissa on ollut siinä ongelmaa, niin koskee pääasiassa N 47 moottoria ja diesiliä, tossa on N 46

Ja sitten mulla on käynti vielä Laakkosella, auto on ostettu toukokuussa 2012 sieltä ja se kuluttajaneuvoja sanoi että siellä pitää käydä mitä mieltä he ovat asiasta ja suostuvatko osallistumaan kuluihin. Sinne ois kuulemma ekana pitänyt ilmoittaa ja he olisivat päättäneet korjauspaikan, vetoavat kuulemma aina siihen puolen vuoden virhevastuuaikaan mutta se ei pidä paikkaansa... hitto, mistä tiesin että tälläinen vika autossa oli? Varmaa kuitenkin, että aika savotta tästä tulee. No saanhan samalla perittyä täältä Mäntsälästa sen 263 euroa joka varmasti täysin turha imupuolen solenoidin vaihto, (vaikkakin herra Heikkilä sanoi, kun mainitsin asiasta " kyllä se kannatti vaihtaa :O , noh eihän rotta rottaa pure LOL)

Eihän se kuluttajariitalautakunta voi antaa kuin suosituksia, 80 % yrittäjistä kuitenkin maksaa jos lautakunta suosittelee. Ja saattaahan olla että itse joudun sen ketjun maksamaan, kaikki mahdollista mutta heti en pulita sentin senttiä, jämti näin. Viiminen pisara tuo tiistain pelleily, tyypillä ei käsi pelaa jotta ilmottaisi homman menneen myttyyn!!

Ja kiitos no-body asiallisesta kommentoinnista ja "toivotuksista auton korjaantumisesta..." :)
 
http://www.pakkotoisto.com/lakitoimisto/124758-kysymys-autokorjaamolaskun-maksamisesta/

Kai tuon saa omaan ketjuun linkittää vaikka VIP-osiolta onkin, kyse ei mistään valtiosalaisuudesta tms.

Niin, ei hyvältä näytä!! Kyllähän tuon jo noita Moottoriajoneuvojen korjaamoehtoja lukiessa tiesi, ehdot ovat omalta / kuluttajan kannalta katsoen hyvinkin tulkinnanvaraisia ja aikaamääreet malliin "kohtuullinen aika vaikka olisi kyse virheen, virheen, virheen korjauksesta." Aina maksat vaikka ehjä osa suht. vähän ajetusta autosta vaihdetaan huonompaan tarvikeosaan tai ns. merkkiosaan. Itse ainakin sitä mieltä että alkuperäinen, tehtaalla autoa tai mitä tahansa laitetta valmistaessa laitettu komponenti parempi, kuin mitä siihen korjattaessa laitetaan. Vedotaan siihen että auto tulee siltä osin paremmaksi :O

Sitten väitetään että yrittäminen Suomessa tehty hankalksi, eipä päde ainakaan korjaamoyrittäjiin. Teet mitä tahansa, aina rahaa tulee :jahas:

No ei auta kuin toivoa että saavat auton sinne osa kiinnitettynä niin saa sen pois sieltä joko omilla pyörillä ajaen tai lavetilla!

Se 2½ tonnia ainakin menee ja on maksettava, siitä sitten ilmotellaan kuluttajariitalautakuntaan ja katsotaan miten homma etenee...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom