[***Musta Lista***]

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kerroppa nyt kun ilmeisesti tiedät, että mihin perustuu se, että kun vie auton jonkun random vian takia korjaamolle ja korjaamo sitten arpoo ja vaihtelee sellaisia osia jotka eivät ole rikki ja sitten laskuttavat näistä asiakasta. Eihän se korjaamon osaamattomuus nyt asiakkaan vika ole.

Yksinkertaistettuna: tuot minulle esim. pyörän huollettavaksi ja sanot, ettei jarrut oikein toimi. Noh, minä vaihdan pyörään renkaan+vanteen ja totean ettei jarrut tulleet kuntoon. Maksatko tuon renkaa+vanteen+työn ja tuot sitten uudelleen pyörän huoltoon, jolloin vaihdan siihen ne jarrupalat? Tai jos tilaat naapurin karvarannepitseriasta kotiinkuljetuksena pitsan ja sulle tuodaan kuitenkin kebab. Maksatko sä sen kebabin ja sitten vielä uudelleen sen pitsan kun ne käy tekemässä sen?
Ymmärrän kyllä esimerkkisi idean, mutta pakko sanoa että esimerkkinä hieman huono koska polkypyörät koostuvat pitkälti pelkästään mekaanisista osista, kun taas autot koostuvat suurimmilta osin elektronisista komponenteista, jotka sitte ohjaavat niitä mekaanisia osia.

Tuossa sun pyörä esimerkissä uusinta huollon kustannukset menevät kokonaan korjaamolle tai jakautuvat tietyllä tavalla asiakkaan sekä korjaamon kesken riippuen tapauksesta.

Korjaamo toimintaa ohjaa pitkälti Aune-ehdot:

http://www2.kuluttajavirasto.fi/Fil...8bf254d6/Moottoriajoneuvojen korjausehdot.pdf

Suosittelen lukaisemaan, jos joku asia askarruttaa korjaamon toiminnassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Allekirjoitan tämän kommentin täysin. Itsellä korjaamolta hieman kokemusta sieltä asiakastiskin toiselta puolelta ja voin sanoa että noi vikakoodien selvittelyt ovat suhteellisen vittumaisia keikkoja.

Mitä tulee noihin huollon viivästyksiin, niin kun autosta hajoaa joku harvinaisempi osa joka joudutaan tilaamaan jostain toisesta toimipisteestä/ulkomailta, niin auton huolto venyy sillon aina. Tätä asiakkaat eivät tunnu aivan käsittävän ettei niitä kaikkia juuri sinun auton osia säilytetä hyllyssä. Tähän päälle vielä se, että kun muutkin asiakkaat ovat varanneet autoillensa huoltoajan ja kun jonkun toisen asiakkaan auto jää sinne korjaamolle vian selvitykseen, niin koko korjaamo ruuhkautuu. Niitä on mukava koittaa sumplia niin, että kaikki asiakkaat olisivat tyytyväisiä ja saisivat autonsa mahdollisimman pian takaisin.

Eikä kyse välttämättä ole mekaanikkojen ammattitaidosta kuten tuossa todettiin, vaan nykyautot jotka ovat ammuttutäyteen sähköpiuhoja, erillaisia antureita yms yms sähköllä toimivia vipstaakkeleita, niin se vian paikannus on joskus todella hankalaa. Tätäkään eivät ihmiset tunnu ymmärtävän, että myös mekaanikot ovat ihmisiä eivätkä mitään robotteja jotka paikantavat vian kuin vian minuuteissa.


^ Niin viitaten sinun kirjoituksen toiseen kappaleeseen "Mitä tulee noihin huollon viivästyksiin..." Näytät todellakin ajattelevan kuten powerikin asiakastiskin takana olevan tavoin.

Siis onhan käsittämätöntä kun "korjaamo" vaihtaa imupuolelle jonkun solenoidin, soittavat että kunnossa on... minä hakemaan ja pääsen 15 m "korjaamon" pihasta sama vika toistuu. Tämän näin itsekkin kun auto kytkettiin OBD-pistokkeelle ja siitä koneeseen ja tämän korjaamo myönsi. Käsittämättömäksi epäpalveluksi jutusta tekee sen että minulle sanottiin että aamulla rupeavat selvittelemään vikaa. Annoin heille reilu viikon aikaa ja soitin kuvitellen tyhmänä jotain olevan tehdyn. Minulle korjaamon omistaja sanoikin "heillä oli muita autoja jonossa joten he laittoivat niitä. Bemaria ruvetaan katselemaan huomenna. Onko siis sinun, powerin ja japan mielestä ihan ok ja asiallista että "korjaamon" oman virhediagnoosin ja virhekorjauksen johdosta auto taas siirtyykin jonon hännille kas kun heillä sattuu olemaan tuossa muita autoja tullut?
Työ "korjaamolla" puhelinkeskustelujen perusteella auton vika huomioiden ammattitaidotonta minun näkökulmasta katsoen sillä...pohdiskeltuaan vielä toisen viikon he kajosivat siihen jakopäähän ja...puhelinkeskustelussa ilmoittivat minulle ettei se auttanut vaan vikavalo palaa edelleen. Itseäni toistaen...epäillessäni jakopääremontin oikeellisuutta korjaamon omista sanoi "jostainhan se on aloitettava" Vaikuttaa hyvinkin ammattitaitoiselta! Siis "jostainhan se on aloitettava" Kilpailu ja kuluttajaviraston kohdassa korjaamon velvollisuudet lainaten "...korjaamo ottaa vastaan vain sellaisia korjauksia, joihin sillä on pätevyys"


Viitaten kolmanteen kappaleeseen.

Tuossa viimeisessä lauseessani se jo sanotaankin ymmärrettävästi ja yksiselitteisesti" ...Korjaamo ottaa vastaan vain sellaisia korjauksia, joihin sillä on pätevyys"
Tivatessani taasen viikon päästä asiaa ja auton vointia minulle sepusteltiin vikojen mystisyydestä, ovat soitelleet bmw`lle ja maahantuojalle ties mihin ja auto kuulemma toisella korjaamolla missä saavat paremmin selvitettyä vikakoodeja ( no alihankkijoiden käyttö korjaamoehtojen mukaan sallittua mutta jo tämä saattaa muottikadun huollon ammattitaidon kyseisen bmw`n vian suhteen liian heikoksi)
Lisäksi puhelinkeskusteluissa muutenkin ilmennyt "arvausmeininki" sun muu mutta kun työ aloitettu niin minun on pakko antaa heidän kohtuullisessa ajassa korjata virheensä.

Ylempänä jo kerroinkin että epäilys muuttuyi jossain vauheessa nokka-akselin tiivisteisiin ja heillä ei avainta ja hommaavat sitä paràikaa. Siitä noin viikko kun soitin niin olikin muuttunut moottorin ohjausyksikköön jolle ei, sen kuuli puhelimessa oltu tehty mitään kun heillä ei laitteita. Taisi mennä noin viikko kun soittelin ja silloin he olivat lähettäneet sen Rovaniemelle korjaukseen. No viikon päästä soittelin miten on, silloin päällikkö sanoi että siellä on ruuhkaa, korjaavat sen ensi viikon alussa. No soittelin silloin ja...no päällikkö sanoi että ei ole kuulunut mitään, hän olisi lähettänyt sen Mikkeliin... Siis mitä vittua ajattelin! No ok, annetaan vielä viikko aikaa ja sitten on pakko tehdä jotain ajattelin ja pyysin kiirehtimään...
Viime keskiviikkona soitin, kuinka ollakkaan päällikkö ei itse paikalla (tulee kuulemma aamupäivällä). Sanoin luuriin vastanneelle mekaanikolle että kun asioista ei näytä tulevan mitään, teilstä ei kuulu mitään ja teillä ollut vähintään kohtuullinen aika korjata autoni niin haen sen perjantaina 16.30 vaikka lavetilla pois ja siirrän merkkikorjaamoon! Käskin päällikön soittaa takaisin. Tämä tapahtui noin 8.15 aamulla. Eipä kuulunut soittoa työpäivän mittaan eikä kello viiteen jolloin korjaamo menee kiinni. Ajelin töistä salille suoraan ja luuria pidän yleensä autossa, olihan joku soitellut vähäsen viiden jälkeen. Torstaina muottikadulle soittaessani selvisi numeron kuuluvan "korjaamon" päällikölle. Hän oli nähnyt suunnattoman vaivan ja yrittänyt soittaa yhden kerran kiireistä leikkien kello viiden jälkeen LOL
Asian tekee metkaksi se että en heti torstai-aamuna päässyt korjaamolle läpi, oma soittoni meni ysin kahvitaon jälkeen joten heillä olisi ollut aikaa soittaa minulle! Eihän heidän tarvitse kun ovat isäjumalan jälkeen toisena "korjaamon" omistajia ja asiakkaiden se kuuluu soitella ja ja... No sain tyypin kiinni, selitin tuliko eilinen viesti perille. Oli tullut, sanoin vuorostani oikeuteni. Ilmoitin olleeni yhteydessä kuluttaja-asiamieheen, korjauksen venyneen kohtuuttomasti koska heillä on ollut aikaa toista kuukautta korjata viallisen jakopääremontin aiheuttama virheen virhe ja ihmettelin asiaa. No hän sanoi olevansa suunnattoman pahoillaan. Keskeytin ja sanoin heidän valehdelleen minulle vikojen etsinnässä. Kummastelin ns. vikojen vaihtelevaisuutta sanoen mm " tehän sen jakopääremontin jälkeen sanoitte vian olevan nokka-akselin tiivisteissä ja hommailevansa avainta, valehtelitte siinä koska viikon päästä vika mukamas onkin moottorin ohjausyksikössä. En voi luottaa teihin yhtään ja tivasin missä se moottorin ohjausyksikkö on! Onko sille tehty mitään, onko se ylipäänsä laitettu mihinkään korjaukseen? Teillä tuntuu viikko olevan se normiaika kun mietitään mitä tehdä ja mitään ei tiedoteta!! (No tähän varmaan powerit ja japat että onhan korjaamolla muitakin asakkaita kuin pooli6287 jne) No päällikkö selitti...Yllätys hän sanoikin moottoriohjausyksikön olevan (harmi etten muista paikan nimeä), mutta alkuperäinen Rovaniemi se ei ollut. No saattoihan se sanoa korjauspaikan nimen minulle eri tavoin tai he eivät tiedä itsekkään missä osat on. Sanoin hakevani auton perjantaina johon hän " eihän siinä ole sitä moottorinohjausyksikköä"
Sanoin vittu ei kiinnosta yhtään, se nousee lavetille yhtä lailla ilman sitäkin ja te maksatte hinauksen. Te ette edes ole soittaneet sinne, jos se nyt ylipäätään on korjauksessa...Se on ensi keskiviikko viimeinen takaraja ja syytä uskoa ettei tämä ole leikkipuhetta! Minulla on töitä katolla, kiitos ja hei.

Käväisen vielä maanantaina henkilökohtaisesti varmistamassa, että siellä asia ymmärrettiin. Niin ja palatakseni noihin viittauksiin caneista ja piuhoista.. Se ei todellakaan kuulu asiakkaalle oli siellä yksi vai sata piuhaa. Siellä pajojen yläpuolella lukee teksti "autokorjaamo, huolto tai muuta vastaavaa ja se velvoittaa siellä olevien kykenevän selvittämään vikapaikat tai ilmoittamaan asiakkaalle etteivät siihen pysty.
Tämän saman sanoi minulle, toki paremmalla sanamuodolla kuluttaja-asiamies (toki hän oli nainen kenen kanssa haastelin pitkät tovit. Vaikutti kuitenkin olevan ammatti-ihminen) Mainitsi mm. ettei asiakkaan velvollisuuksiin eikä heidän kuulu autoista tietää se on korjaamon velvollisuus oli vika millainen tahansa!

No joka tapauksessa käyn maanantaina muottikadulla ja ellei osaa ole tullut ja auto ajokunnossa keskiviikkona kello 16.30 se lähtee sieltä lavetilla sillä kaikki kohtuuajat on muottikadun huollon puolelta jo ylitetty, katselee asiaa sitten tiskin kummalta puolen tahansa ja yrittäen jopa olla tasapuolinen. Mielestäni olen osoittanut pitkämielisyyttä odotemalla aina reilu viikon! No varmaan foorumilla selittelijöitä että muita aiakkaita, osien saanti kestä ja ja mutta heidän olisi syytä ajatella hetki asiaa minun kannalta...ja olettaisin powerin maksuhalukkuuden olevan toista luokkaa tuossa jakopäähommassa, jos hän olisi asianomainen eli minä.
Palaan asiaan ensi keskiviikon jälkeen ja (pahoittelut kirjoitusvirheistä ja varmasti vääristä lauserakennelmista mitä lie, olen rakennuspeltiseppä ja äidinkielen kirjoittamisessa koneella kaksisormijärjestelmällä hiton huono)
 
Jos ja kun auto viedään korjaamoon, olisi hyvä olla itse selvillä missä vika piilee. Automekaanikkoja on ihan laidasta laitaan, ja valitettavasti virhevastuu ei näytä koskevan korjaamon tekemiä virheitä. Ja tämä on jotenkin yleisesti hyväksytty asia. Jos henkilö menee esim. hammaslääkäriin ja tämä toteteaa että "jaa-a, katotaan nyt mitä tästä tulee" ja tekee jotain epämääräistä työtä ja ei hoida varsinaista vaivaa, niin kyllä siihen tartutaan paljon herkemmin.

Itse hankin aina sen Haynesin korjausoppaan kun ostan auton, ja opettelen ne helpot jutut tekemään itse. Ja jos tulee vikaa, niin ainakin on jotain hajua mitä se voisi olla.
 
Jos ja kun auto viedään korjaamoon, olisi hyvä olla itse selvillä missä vika piilee. Automekaanikkoja on ihan laidasta laitaan, ja valitettavasti virhevastuu ei näytä koskevan korjaamon tekemiä virheitä. Ja tämä on jotenkin yleisesti hyväksytty asia. Jos henkilö menee esim. hammaslääkäriin ja tämä toteteaa että "jaa-a, katotaan nyt mitä tästä tulee" ja tekee jotain epämääräistä työtä ja ei hoida varsinaista vaivaa, niin kyllä siihen tartutaan paljon herkemmin.

Itse hankin aina sen Haynesin korjausoppaan kun ostan auton, ja opettelen ne helpot jutut tekemään itse. Ja jos tulee vikaa, niin ainakin on jotain hajua mitä se voisi olla.

Keskusteltuani kuluttaja-asiamiehen kanssa hänellä oli täysin eri kanta asiaan kuin sinulla ja tässä aiassa uskon heillä olevan tietoa enemmän kuin sinulla. Korjaamolla mm. näyttövelvollisuus todistaa tehdyt korjaustoimet oikeellisiksi ja minulla oikeus saada autosta puretut osat itselleni ja tarkistuttaa ne puolueettomassa paikassa :) toistan edelleen hänen kertoneen minulle ettei turhasta työstä tarvitse maksaa, laskun voi riitauttaa ja tehdä kuten edellä sanoin. Taitaa korjaamo olla heikoilla jos joudun asian viemään kuluttajariitalautakuntaan ja siihen olen tarvittaessa valmis.
 
Onko siis sinun, powerin ja japan mielestä ihan ok ja asiallista että "korjaamon" oman virhediagnoosin ja virhekorjauksen johdosta auto taas siirtyykin jonon hännille kas kun heillä sattuu olemaan tuossa muita autoja tullut?
Katsos mitä mä kirjoitin: "enkä näe tuossa mitään muuta virheellistä kuin huono tiedottaminen auton tilanteesta, luvatut puhelinsoitot ja muiden töiden kiilaaminen sen sun auton eteen"
Eli ei, ei tosiaan ole ok. Viittasin vain siihen, että asiakas kuvittelee korjaamolla aina olevan sen kristallipallon ja vian löytyvän sormia napsauttamalla. Ja jos ei ole, niin se on ammattitaidottomuutta ja kykenemättömyyttä. Kyllä mä tiedän, että sulla alkaa vähitellen pinna kiristyyn ja alkais kyllä mullakin. Mutta veikkaan silti, että et tästä maasta ihan äkkiä löydä korjaamoa mikä osaa heti sanoa mikä on vikana. Sielläkin on varmaan oltu aika paljon yhteydessä muihin korjaamoihin ja selattu nettiä, mutta ei auta kun ei ole kellekään tullut ennen vastaan.

Mulla on myös kokemusta noista vaikeista vikakoodeista. Tosin vähän pienemmässä mittakaavassa. Yksi auto kävi välillä kolmella ja välillä taas kävi hyvin. Valitteli yhden sylinterin palotapahtumaa. No se on oikein mukava, että se kertoo sen, mutta sen olisin osannut itsekin päätellä. Enää jää selvitettäväksi miksi se ei sytytä. Syitä voi olla polttoainepuolella, sytytyspuolella tai ihan mekaaninen vika, kuten vika venttiilipuolella ja näihinkin on lukematon määrä erilaisia vaihtoehtoja. Ei kuulosta helpolta vaikka on oikein vikakoodit ja kaikki. Ja vikakin löytyi ihan sattumalta. Vaihdoin itse sinne tulpanvaihdon jälkeen puolan kun ajattelin sen olevan todennäköisin syyllinen ja ensimmäinen paikka mitä kokeilla. Ei auttanut ja jätti perkele oikein tielle muutaman kilometrin sen jälkeen. Vähän aikaa tekosiaan ajateltuaan auto päätti lähteä käyntiin. Sain vanhan puolan palautettua varaosaliikkeeseen ja veivasin vanhan tilalle ja ajoin korjaamolle, koska mulla ei ollut paikkaa eikä aikaa tehdä suurempaa remonttia. Sanoin, että vaihdoin sinne puolan, mutta ei auttanut ja nyt siellä on taas se vanha puola. Epäilivät silti samaa ja ajattelivat, että uusi puola oli viallinen. Laittoivat uuden ja soittelivat muutaman tunnin päästä, että: "Tule hakemaan. Ajettiin sillä parinkymmenen kilsan lenkki ja hyvin tuntui toimivan." Menin hakemaan, istuin autoon ja kävelin samalta istumalta sitten takaisin. Kävi kolmella heti kun starttasin sen siinä pihalla. Korjaaja tuli sitä ihmettelemään ja kun lyötiin käyntiin, se kävi taas normaalisti. Jotain se roplasi siellä konepellin alla, osui vahingossa johonkin ja kone alkoi käydä kolmella. Ja kun osui udestaan, niin kävi taas normaalisti. Nyt oltiin jännän äärellä ja mietittiin mihin tuli osuttua ja lopulta se syyllinen löytyikin. Ihan vahingossa. Suutin huonosti kiinni. Vaihtoivat vanhan puolan ja kiinnittivät suuttimet ja taas mentiin. Se oli ollut kuukautta aikaisemmin kannen oikaisussa toisella pajalla ja siellä olivat laittaneet suuttimet huonosti kiinni, mutta eipä se tullut mieleen, kun vian ilmenemisen ja sen välillä oli kuitenkin aikaa.

Toinen tapaus oli kun auto vilkutteli välillä jakoavainvaloa moottorijarrutuksissa ja joskus syttyi oikein vikavalo mikä saattoi jäädä palamaan muutamaksi päiväksi ja häipyä sitten tullakseen taas kohta takaisin. Valitti ilmamassamittaria, mutta sen vaihtaminen ei auttanut. CAN-väyläinen auto ja pelkäsin pahinta enkä sen jälkeen vaihtanut osia, kun soittelin korjaamoita ja lueskelin Internetiä ja kävin oikein henkilökohtaisesti merkkikorjaamolla, eikä kukaan tiennyt mikä kyseisen auton kohdalla voi tuollaista aiheuttaa. Oli vain arvauksia laidasta laitaan. Vieläkään ei ole selvillä mikä tuo vika mahtaa olla. Se voi olla melkein mikä tahansa ja jos sitä lähtee selvittelemään, niin voi tulla kalliiksi, kuten sulla. Ei ne tosiaan ole aina helppoja hommia löytää ne viat ja se on monesti tehtävä kokeilemalla. Moni nostaakin kädet pystyyn heti ensialkuun ja sanoo ettei lähdetä tuohon, kun kuulostaa niin hankalalta ja jotkut sitten luulevat saavansa sen kuntoon ja haukkaavat paskaa.
 
^ Pakko tykätä powerin kannanotosta, mies tuntuu kykenevän katsovan asiaa molemmilta puolilta "tiskin" :)

PS. Se auto on ollut korjaamolla 3.7 alkaen joten... ja siellä muottikadullakin sen 2½ kk...
 
OT: Tämän takia olen alkanut haaveilemaan että seuraavaksi autoksi löytäisi "pakasta vedetyn" -80 luvulta olevan auton. Tässä on eri autovaihtoehtoja käyttöön otettavaksi noin viisi (kaikki ei toki omia) ja se kaikkein varmin on -90 luvun alusta oleva ameriikan foordi. Suoralla kutosella ja kaasari koneella. Harmi vaan että alkaa pellit mennä...
 
Kyllä niitä perustekniikalla varustettuja autoja saa tänäkin päivänä, ei tosin bemarilta tai mersulta. Väittäisin kyllä että ihan yhtä paskoiksi ne auto haukuttiin silloin kasarilla ja haaveiltiin 50-60-luvun oikeista autoista.
 
Vianetsinnän vaikeus nykyautoissa on kiistämätön asia, mutta edelleenkin korjaamon pitäisi kertoa asiakkaalle suoraan, voidaanko vika paikallistaa luotettavasti vai ei ja antaa sen jälkeen asiakkaan päättää, haluaako pitää osanvaihtoloton vai harkita jotain muuta vaihtoehtoa. Jos korjaamo ilmoittaa, että vika on löytynyt ja se on osassa X, niin tähän pitää voida asiakkaan luottaa. Vaihtoehtoisesti voidaan sanoa, että vika on luultavasti osassa X, mutta täysi varmuus saadaan vain kokeilemalla ja silloin kenelläkään ei ole nokan koputtamista, jos eka arvaus ei tärppääkään. Vitun vaikeita ne rehellisen asiakaspalvelun alkeetkin vain tuntuvat monessa paikassa olevan, kun sen sijaan voidaan touhuta mitä huvittaa mihin hintaan huvittaa ja luottaa, että lopuksi asiakas kuitenkin maksaa.

Tiedän tapauksia, joissa vikakoodit ovat näyttäneet huuhaata ja useampikaan hyvä peruskorjaamo ei ole saanut viasta selvää, mutta sitten kun on etsitty paikka, joissa on esim. mallikohtaista osaamista ja/tai päteviä sähkäreitä, joilla pysyy vanhan ajan oskilloskooppikin kädessä, niin parin tunnin mittaamisella on löynyt varma tieto viallisesta osasta ja selitys, mitä kautta mystinen vikakoodi on perusviasta heijastunut.
 
Keskusteltuani kuluttaja-asiamiehen kanssa hänellä oli täysin eri kanta asiaan kuin sinulla ja tässä aiassa uskon heillä olevan tietoa enemmän kuin sinulla. Korjaamolla mm. näyttövelvollisuus todistaa tehdyt korjaustoimet oikeellisiksi ja minulla oikeus saada autosta puretut osat itselleni ja tarkistuttaa ne puolueettomassa paikassa :) toistan edelleen hänen kertoneen minulle ettei turhasta työstä tarvitse maksaa, laskun voi riitauttaa ja tehdä kuten edellä sanoin. Taitaa korjaamo olla heikoilla jos joudun asian viemään kuluttajariitalautakuntaan ja siihen olen tarvittaessa valmis.

Joo, tottakai heillä on virallisesti virhevastuu, mutta se on kyllä helvetin ympäripyöreätä ja hankalaa lähteä mitään todisteita vaatimaan. Siksi suosittelen että itse on hieman perillä asioista ensin, tai tuntee jonkun, joka on. Ei asian kuuluisi olla näin, mutta usein kyllä on.
 
Olivat laittaneet suuttimet huonosti kiinni, mutta eipä se tullut mieleen, kun vian ilmenemisen ja sen välillä oli kuitenkin aikaa.

Just näin. Omalla kohdalla oli ilmeisesti termostaatin liitinkappale vaurioitunut jakopäähihna-vaihdon yhteydessä, ja se sitten jonkun aikaa sen jälkeen rupesi vuotamaan. Onneksi oli simppeli homma itse vaihtaa termostaatti, mutta kyllä vitutti.
 
Vianetsinnän vaikeus nykyautoissa on kiistämätön asia, mutta edelleenkin korjaamon pitäisi kertoa asiakkaalle suoraan, voidaanko vika paikallistaa luotettavasti vai ei ja antaa sen jälkeen asiakkaan päättää, haluaako pitää osanvaihtoloton vai harkita jotain muuta vaihtoehtoa. Jos korjaamo ilmoittaa, että vika on löytynyt ja se on osassa X, niin tähän pitää voida asiakkaan luottaa. Vaihtoehtoisesti voidaan sanoa, että vika on luultavasti osassa X, mutta täysi varmuus saadaan vain kokeilemalla ja silloin kenelläkään ei ole nokan koputtamista, jos eka arvaus ei tärppääkään. Vitun vaikeita ne rehellisen asiakaspalvelun alkeetkin vain tuntuvat monessa paikassa olevan, kun sen sijaan voidaan touhuta mitä huvittaa mihin hintaan huvittaa ja luottaa, että lopuksi asiakas kuitenkin maksaa.

Tiedän tapauksia, joissa vikakoodit ovat näyttäneet huuhaata ja useampikaan hyvä peruskorjaamo ei ole saanut viasta selvää, mutta sitten kun on etsitty paikka, joissa on esim. mallikohtaista osaamista ja/tai päteviä sähkäreitä, joilla pysyy vanhan ajan oskilloskooppikin kädessä, niin parin tunnin mittaamisella on löynyt varma tieto viallisesta osasta ja selitys, mitä kautta mystinen vikakoodi on perusviasta heijastunut.


Asiallista puhetta, monesti toinen paikka saattaa katsoa asiaa eri näkökulmasta ja korjaajat etsiä vikaa toisesta kohtaa kuin toinen paja ja vika ruveta selviämään sitä kautta. Erityisesti tässä tapauksessa, Muottikadun huolto Oy lähinnä yleiskorjaamo missä yksi asentaja pätevä ja perehtynyt korjaamaan BMW-merkkisiä autoja. Auton ollessa siellä korjattavana on selvinnyt, kuten jo ylempänä olen maininnut heillä olevan hmm. voitaisiinko sanoa vanhahtavat laitteet (korjaamon päällikkö/omistaja sanoi autoni olevan toisessa korjaamossa missä vikakoodeja pystytään selvittämään paremmin) bmw`ssäni olevan vian selvittämiseen siksi enemmän kuin aiheellista kääntyä merkkikorjaamon puoleen. Niissä kuitenkin todennäköisemmin autotehtaan uusimmat tiedot ja ajantasaisemmat laitteet kuin yleiskorjaamoilla ( mitkä nyt pääasiassa suorittavat huoltoja ja helpohkoja korjaustöitä, kai ja korjaavat niitä merkkejä, joihin heillä pätevyys) Auto siis e90 320i bensa -07 (ajettu 90`000 tuhatta ja Suomiauto, kilometrit pätee! jos ei nyt huoltokirjoja väärennetty mutta vielä ei ole vainoharhaisuuden aika ;) ) joten ei siinä sentään avaruussukkulateknologiaa luulisi olevan.

Lisäksi, kuten olen sanonut on korjaamolla ollut aikaa korjata virheen virheensä. Nyt annoin heille viikon aikaa saattaa auto kuntoon heidän pitkällisen miettimisen ja arvailun jälkeen...Moottorinohjausyksikkö ollut jo kolmatta viikkoa tipotiessään ja on mielestäni kummallista lähettää osa johonkin tiedustelematta korjaamon puolelta kuinka kauan sen laitto kestää, auto kun kuitenkin ollut laitettavana sitä ennen jo reilu kuukauden. Tieto tulee vasta kun asiakas sitä tivaa ja enemmän kuin epämääräisellä tavalla. Muottikatua kuitenkin pyydetty kiirehtimään useampaan kertaan mutta hämeessä kun ovat, taitaa paskalla käynnin miettiminenkin kestää sen viikon LOL

No leikki sikseen, hankala paikka tuo moottorinohjausyksikkö. Ei kuitenkaan silloin taannoin puhelinkeskustelun yhteydessä, kun päättelivät sen vikakohteeksi olleet kovinkaan luottavaisia kun itse "riemuitsin puhelimessa että jes, vihdoin vika löytyi. Voidaan päätellä tai aavistella että tuokin oli hakuammuntaa. no-body`n kanssa samoilla linjoilla että vituttaa tuo epärehellisyys, kyllä siinä luotto korjaamoa kohtaan menee vähemmästäkin.

Meinaan kuitenkin maanantaina soitella Tuusulaan https://www.google.fi/url?sa=t&rct=...=UaoD79Kx03QtyDgg9IhqMQ&bvm=bv.76802529,d.bGQ, vaikuttaa asialliselta pajalta ja varailla aikaa. Toki kerron reilusti mikä on homman nimi... valehtelulla ei pääse pitkälle ja näkeehän ne heti obd-pistokkeen kautta mitä ja milloin autolle tehty. Tuosta en ole vielä varma odottelenko moottorinohjausyksikköä, kai se on pakko sillä onhan se vähän outoa viedä auto ilman osaa toiseen paikkaan. Käyn kuitenkin haastelemassa Muottikadun huollon päällikön kanssa maanantaina töitten jälkeen ja kerron missä mennään, mikä on leikkiä ja mikä ei.
 
Joo, tottakai heillä on virallisesti virhevastuu, mutta se on kyllä helvetin ympäripyöreätä ja hankalaa lähteä mitään todisteita vaatimaan. Siksi suosittelen että itse on hieman perillä asioista ensin, tai tuntee jonkun, joka on. Ei asian kuuluisi olla näin, mutta usein kyllä on.

??Mitä puhut, korjaamolla yksiselitteisesti näyttövelvollisuus todeta että ovat korjanneet oikeaa kohtaa. Jos ei osia löydy, millä he sen todistavat? Riitautan laskun ja laitan asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Varmasti ei tarvitse maksaa epämääräistä 1700 euron laskua turhasta jakopääremontista, ehkä kolmasosa kun katsovat auton hiven parantuneet. Jos asia näin pitkälle menee muottikatua pyydetty kiirehtimään, jotta saan oman autoni käyttöön työmatkoja varten. Vaadin turhasta solenoidinvaihdosta rahat takaisin ja esitä matkakuluja yhdestä turhasta auton noutoreissusta + laina-auton kuluja noin 40 päivää sanotaan vaikka 20 euroa päivä. Toki yritän sopuratkaisua mutta ellei se muottikadulle sovi, edetään kuten yllä sanoin.

Niin, noh..ei uskoisi että 38 v tyyppi tulee kirjoittelemaan "Haynesin korjausoppaista", "Ostatko kenties Sonyn oppaan kun ostat tauluteeveen niin olet mahdollisen vian sattuessa huikan perillä tai Electroluxin oppaan jos sinulla on sen valmistajan uuni, onhan se hyvä olla jos vaikka lamppu menee tai itse lämpölevy, osaa vaihtaa ja kytkeä sähköt :jahas:
 
Aivan käsittämätöntä on se, että jengi flaidaa korjaamon osaamisesta. Kyse on ehdottomasti paskasta tuotteesta (nimim. kaikki solenoidit edestä ja takaa vaihdettu, plus moottorinohjausyksiköt tietenkin, muista kommervenkeistä puhumattakaan). Korjaamo korjaa valmistajan antamien ohjeiden mukaan. Jos yksittäinen vikakoodi markkeeraa imun tai poiston probista, sakkavikaa, moottorin ohjausyksikköä tai takaluukun anturia, niin tuontapaisia "vikoja" on aivan perusteluta korjaamolla epäillä. Jos joku arvailun maksaa, niin sen _täytyy_ olla sen skeidan valmistaja, ei ostaja tai "korjaaja".
 
Nyt kyllä menee Mathiaksen kommentti "Jos ja kun auto viedään korjaamoon, olisi hyvä olla itse selvillä missä vika piilee." hieman yli hilseen. Ymmärrätkö kuin paljon ihmisiä on jotka ei ymmärrä tuon taivaallista autosta ja sinä oletat että kaikkien heidän pitäisi alkaa opiskelemaan automekaanikoksi?

Sen takia on olemassa paikka nimeltä KORJAAMO taikka AUTOHUOLTO, missä ne selvittävät mikä siinä autossa on vikana ja myös sen takia on olemassa kuluttaja-asiamies joka pitää jhuolen ettei sinua kuseteta siellä korjaamossa jos sinusta siltä tuntuu.

Vieraissa:
Itselle käynyt niin että vesipumppu laukesi vaihdon jälkeen vain 2000km ajettuani. Lasku auton korjauksesta+vuokra-autosta meni pumpun valmistajalle.
 
Keskusteltuani kuluttaja-asiamiehen kanssa hänellä oli täysin eri kanta asiaan kuin sinulla ja tässä aiassa uskon heillä olevan tietoa enemmän kuin sinulla. Korjaamolla mm. näyttövelvollisuus todistaa tehdyt korjaustoimet oikeellisiksi ja minulla oikeus saada autosta puretut osat itselleni ja tarkistuttaa ne puolueettomassa paikassa :) toistan edelleen hänen kertoneen minulle ettei turhasta työstä tarvitse maksaa, laskun voi riitauttaa ja tehdä kuten edellä sanoin. Taitaa korjaamo olla heikoilla jos joudun asian viemään kuluttajariitalautakuntaan ja siihen olen tarvittaessa valmis.

Eipä tarvinnut tutun maksaa senttiäkään vastaavanlaisessa tapauksessa kuin sinulla, jotain antureita vaihtoivat arpapelillä pikkukorjaamossa vika säilyi autossa ja marmori ei nähnyt mitään syytä osien vaihdolle. Kuluttajansuojan kanta oli selvä, korjaamon virhe korjaamo hoitaa, en muista ihan varmaksi joutuiko maksamaan joitakin kymppejä, mutta alkuperäinen lasku oli jtn 600-700€
 
:offtopic: Ajelin töistä kotiin muottikadun kautta. Boxi on keminmaalla ja siinä oli vikaa. Piirikortti mennyt ja tilattu Englannista. (Toivottavasti tuo oli se vika). Voi olla ettei tuu keskiviikoksi...mutta kun edes todennäköinen vika selvitetty niin katsotaan ja toivotaan parasta :)

Niin, se auto ollu korjaamolla 3.7 - 14 lähtien...eka Mäntsälässä sen pari viikkoa ja sitten Hyvinkäällä lopunajan joten...
 
Mielenkiintosta luettavaa ollut toi bemarin huolto!


Asianomaisena voin sanoa että itsellänikin ollut tosi "mielenkiintoisia" aikoja :jahas:

Asiaahan tietysti katsotaan sekä kuluttajan että palveluntarjoajan, tässä tapauksessa korjaamon näkökulmasta. Kuluttajana olen sitä mieltä että hyvin on korjausala pystynyt lobbaamaan nuo tahot, jotka ovat laatineet moottoriajoneuvon korjausehdot. Moottoriajoneuvojen korjausehdot - Kilpailu- ja kuluttajavirasto

mm Luku 8. Työn valmistuminen
"...Jos valmistumisaikaa ei ole työtilausta tehtäessä sovittu, työ tehdään korjauksen laatuun ja laajuuteen nähden kohtuullisessa ajassa..."

Luku 12. Virheilmoitus ja vierheen korjaaminen
"...Virheen korjaamisen tulee tapahtua kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas ilmoitti virheestä..."

Kuka sen sitten määrittelee? Itse tietenkin pidin, kuten kirjoitinkin kohtuuttomana korjaamon menettelyä kun nakkasivat bemarin oman virheensä jälkeen puoleksitoistaviikoksi ulos ja korjasivat muita korjaamolle tulleita autoja. Oletin tietenkin, tyhmä kun olen korjaamon rupeavan kuten sanoivat, korjaaman autoani heti seuraavana aamuna. No näin ei käynyt ja ties jos olisin viivytellyt soittoni kanssa vielä pidempään...

Mainitsin asiasta Muottikadulla, ihmettelin miksi bemari laitettiin puoleksitoista viikoksi pihalle & ruvettiin korjaamaan muita autoja ja ilmoitin korjaamon rikkoneen korjausehtoja. No päälikkö sanoi "periaatteessa kyllä" ja alkoi vitunmoinen muu selitys joten sanoin ... annetaan nyt olla, toivotaan että se boxi nyt oli se vika ja tulee tänne pian...

On tuolla kuluttaja.fi sivulla yksi tapaus jossa korjaus viivästynyt. Kestänyt sen kahdeksan viikkoa ja virasto linjasi kohtuukorjausajan neljäksi viikoksi. Tietenkin korjaustoimet ja tapaukset ovat kaikki erilaisia. No, huomenna lupasivat kuitenkin soitella siitä boxista, ehkä se auto on käytössä jo loppuviikosta.

PS. Nimimerkki Vieraissa, älä edes leikillään tuollaista haasta (vaikka tunnustaa pitää että tyypillinen positiivinen asenteeni saanut tapauksen vuoksi hiven pintasäröjä)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom