Allekirjoitan tämän kommentin täysin. Itsellä korjaamolta hieman kokemusta sieltä asiakastiskin toiselta puolelta ja voin sanoa että noi vikakoodien selvittelyt ovat suhteellisen vittumaisia keikkoja.
Mitä tulee noihin huollon viivästyksiin, niin kun autosta hajoaa joku harvinaisempi osa joka joudutaan tilaamaan jostain toisesta toimipisteestä/ulkomailta, niin auton huolto venyy sillon aina. Tätä asiakkaat eivät tunnu aivan käsittävän ettei niitä kaikkia juuri sinun auton osia säilytetä hyllyssä. Tähän päälle vielä se, että kun muutkin asiakkaat ovat varanneet autoillensa huoltoajan ja kun jonkun toisen asiakkaan auto jää sinne korjaamolle vian selvitykseen, niin koko korjaamo ruuhkautuu. Niitä on mukava koittaa sumplia niin, että kaikki asiakkaat olisivat tyytyväisiä ja saisivat autonsa mahdollisimman pian takaisin.
Eikä kyse välttämättä ole mekaanikkojen ammattitaidosta kuten tuossa todettiin, vaan nykyautot jotka ovat ammuttutäyteen sähköpiuhoja, erillaisia antureita yms yms sähköllä toimivia vipstaakkeleita, niin se vian paikannus on joskus todella hankalaa. Tätäkään eivät ihmiset tunnu ymmärtävän, että myös mekaanikot ovat ihmisiä eivätkä mitään robotteja jotka paikantavat vian kuin vian minuuteissa.
^ Niin viitaten sinun kirjoituksen toiseen kappaleeseen "Mitä tulee noihin huollon viivästyksiin..." Näytät todellakin ajattelevan kuten powerikin asiakastiskin takana olevan tavoin.
Siis onhan käsittämätöntä kun "korjaamo" vaihtaa imupuolelle jonkun solenoidin, soittavat että kunnossa on... minä hakemaan ja pääsen 15 m "korjaamon" pihasta sama vika toistuu. Tämän näin itsekkin kun auto kytkettiin OBD-pistokkeelle ja siitä koneeseen ja tämän korjaamo myönsi. Käsittämättömäksi epäpalveluksi jutusta tekee sen että minulle sanottiin että aamulla rupeavat selvittelemään vikaa. Annoin heille reilu viikon aikaa ja soitin kuvitellen tyhmänä jotain olevan tehdyn. Minulle korjaamon omistaja sanoikin "heillä oli muita autoja jonossa joten he laittoivat niitä. Bemaria ruvetaan katselemaan huomenna. Onko siis sinun, powerin ja japan mielestä ihan ok ja asiallista että "korjaamon" oman virhediagnoosin ja virhekorjauksen johdosta auto taas siirtyykin jonon hännille kas kun heillä sattuu olemaan tuossa muita autoja tullut?
Työ "korjaamolla" puhelinkeskustelujen perusteella auton vika huomioiden ammattitaidotonta minun näkökulmasta katsoen sillä...pohdiskeltuaan vielä toisen viikon he kajosivat siihen jakopäähän ja...puhelinkeskustelussa ilmoittivat minulle ettei se auttanut vaan vikavalo palaa edelleen. Itseäni toistaen...epäillessäni jakopääremontin oikeellisuutta korjaamon omista sanoi "jostainhan se on aloitettava" Vaikuttaa hyvinkin ammattitaitoiselta! Siis "jostainhan se on aloitettava" Kilpailu ja kuluttajaviraston kohdassa korjaamon velvollisuudet lainaten "...korjaamo ottaa vastaan vain sellaisia korjauksia, joihin sillä on pätevyys"
Viitaten kolmanteen kappaleeseen.
Tuossa viimeisessä lauseessani se jo sanotaankin ymmärrettävästi ja yksiselitteisesti" ...Korjaamo ottaa vastaan vain sellaisia korjauksia, joihin sillä on pätevyys"
Tivatessani taasen viikon päästä asiaa ja auton vointia minulle sepusteltiin vikojen mystisyydestä, ovat soitelleet bmw`lle ja maahantuojalle ties mihin ja auto kuulemma toisella korjaamolla missä saavat paremmin selvitettyä vikakoodeja ( no alihankkijoiden käyttö korjaamoehtojen mukaan sallittua mutta jo tämä saattaa muottikadun huollon ammattitaidon kyseisen bmw`n vian suhteen liian heikoksi)
Lisäksi puhelinkeskusteluissa muutenkin ilmennyt "arvausmeininki" sun muu mutta kun työ aloitettu niin minun on pakko antaa heidän kohtuullisessa ajassa korjata virheensä.
Ylempänä jo kerroinkin että epäilys muuttuyi jossain vauheessa nokka-akselin tiivisteisiin ja heillä ei avainta ja hommaavat sitä paràikaa. Siitä noin viikko kun soitin niin olikin muuttunut moottorin ohjausyksikköön jolle ei, sen kuuli puhelimessa oltu tehty mitään kun heillä ei laitteita. Taisi mennä noin viikko kun soittelin ja silloin he olivat lähettäneet sen Rovaniemelle korjaukseen. No viikon päästä soittelin miten on, silloin päällikkö sanoi että siellä on ruuhkaa, korjaavat sen ensi viikon alussa. No soittelin silloin ja...no päällikkö sanoi että ei ole kuulunut mitään, hän olisi lähettänyt sen Mikkeliin... Siis mitä vittua ajattelin! No ok, annetaan vielä viikko aikaa ja sitten on pakko tehdä jotain ajattelin ja pyysin kiirehtimään...
Viime keskiviikkona soitin, kuinka ollakkaan päällikkö ei itse paikalla (tulee kuulemma aamupäivällä). Sanoin luuriin vastanneelle mekaanikolle että kun asioista ei näytä tulevan mitään, teilstä ei kuulu mitään ja teillä ollut vähintään kohtuullinen aika korjata autoni niin haen sen perjantaina 16.30 vaikka lavetilla pois ja siirrän merkkikorjaamoon! Käskin päällikön soittaa takaisin. Tämä tapahtui noin 8.15 aamulla. Eipä kuulunut soittoa työpäivän mittaan eikä kello viiteen jolloin korjaamo menee kiinni. Ajelin töistä salille suoraan ja luuria pidän yleensä autossa, olihan joku soitellut vähäsen viiden jälkeen. Torstaina muottikadulle soittaessani selvisi numeron kuuluvan "korjaamon" päällikölle. Hän oli nähnyt suunnattoman vaivan ja yrittänyt soittaa yhden kerran kiireistä leikkien kello viiden jälkeen LOL
Asian tekee metkaksi se että en heti torstai-aamuna päässyt korjaamolle läpi, oma soittoni meni ysin kahvitaon jälkeen joten heillä olisi ollut aikaa soittaa minulle! Eihän heidän tarvitse kun ovat isäjumalan jälkeen toisena "korjaamon" omistajia ja asiakkaiden se kuuluu soitella ja ja... No sain tyypin kiinni, selitin tuliko eilinen viesti perille. Oli tullut, sanoin vuorostani oikeuteni. Ilmoitin olleeni yhteydessä kuluttaja-asiamieheen, korjauksen venyneen kohtuuttomasti koska heillä on ollut aikaa toista kuukautta korjata viallisen jakopääremontin aiheuttama virheen virhe ja ihmettelin asiaa. No hän sanoi olevansa suunnattoman pahoillaan. Keskeytin ja sanoin heidän valehdelleen minulle vikojen etsinnässä. Kummastelin ns. vikojen vaihtelevaisuutta sanoen mm " tehän sen jakopääremontin jälkeen sanoitte vian olevan nokka-akselin tiivisteissä ja hommailevansa avainta, valehtelitte siinä koska viikon päästä vika mukamas onkin moottorin ohjausyksikössä. En voi luottaa teihin yhtään ja tivasin missä se moottorin ohjausyksikkö on! Onko sille tehty mitään, onko se ylipäänsä laitettu mihinkään korjaukseen? Teillä tuntuu viikko olevan se normiaika kun mietitään mitä tehdä ja mitään ei tiedoteta!! (No tähän varmaan powerit ja japat että onhan korjaamolla muitakin asakkaita kuin pooli6287 jne) No päällikkö selitti...Yllätys hän sanoikin moottoriohjausyksikön olevan (harmi etten muista paikan nimeä), mutta alkuperäinen Rovaniemi se ei ollut. No saattoihan se sanoa korjauspaikan nimen minulle eri tavoin tai he eivät tiedä itsekkään missä osat on. Sanoin hakevani auton perjantaina johon hän " eihän siinä ole sitä moottorinohjausyksikköä"
Sanoin vittu ei kiinnosta yhtään, se nousee lavetille yhtä lailla ilman sitäkin ja te maksatte hinauksen. Te ette edes ole soittaneet sinne, jos se nyt ylipäätään on korjauksessa...Se on ensi keskiviikko viimeinen takaraja ja syytä uskoa ettei tämä ole leikkipuhetta! Minulla on töitä katolla, kiitos ja hei.
Käväisen vielä maanantaina henkilökohtaisesti varmistamassa, että siellä asia ymmärrettiin. Niin ja palatakseni noihin viittauksiin caneista ja piuhoista.. Se ei todellakaan kuulu asiakkaalle oli siellä yksi vai sata piuhaa. Siellä pajojen yläpuolella lukee teksti "autokorjaamo, huolto tai muuta vastaavaa ja se velvoittaa siellä olevien kykenevän selvittämään vikapaikat tai ilmoittamaan asiakkaalle etteivät siihen pysty.
Tämän saman sanoi minulle, toki paremmalla sanamuodolla kuluttaja-asiamies (toki hän oli nainen kenen kanssa haastelin pitkät tovit. Vaikutti kuitenkin olevan ammatti-ihminen) Mainitsi mm. ettei asiakkaan velvollisuuksiin eikä heidän kuulu autoista tietää se on korjaamon velvollisuus oli vika millainen tahansa!
No joka tapauksessa käyn maanantaina muottikadulla ja ellei osaa ole tullut ja auto ajokunnossa keskiviikkona kello 16.30 se lähtee sieltä lavetilla sillä kaikki kohtuuajat on muottikadun huollon puolelta jo ylitetty, katselee asiaa sitten tiskin kummalta puolen tahansa ja yrittäen jopa olla tasapuolinen. Mielestäni olen osoittanut pitkämielisyyttä odotemalla aina reilu viikon! No varmaan foorumilla selittelijöitä että muita aiakkaita, osien saanti kestä ja ja mutta heidän olisi syytä ajatella hetki asiaa minun kannalta...ja olettaisin powerin maksuhalukkuuden olevan toista luokkaa tuossa jakopäähommassa, jos hän olisi asianomainen eli minä.
Palaan asiaan ensi keskiviikon jälkeen ja (pahoittelut kirjoitusvirheistä ja varmasti vääristä lauserakennelmista mitä lie, olen rakennuspeltiseppä ja äidinkielen kirjoittamisessa koneella kaksisormijärjestelmällä hiton huono)