Mielestäni punttien nostelua saa/kannattaa harrastaa kohtuu nuorena. Iän , fyysisen kehityksen ja voimien pohjalta valitaan sopivan kokoiset painot käyttöön. Tärkeintä on liikkeiden oikeaoppinen suorittaminen ja sen opettelu. Nuorena (ja miksei vanhanakin) kannattaa toki harrastaa muitakin urheilulajeja , kuin punttien nostelua.
Omalla kohdallani olen suurinpiirtein ylläolevan kaltaisesti punttien nostelun aloittanut joskus 14-vuotiaana aloittanut. Säännöllisen epäsäännöllisesti, noin 1-3 kertaa viikossa treenaten, tutustuin levytangon ihmeellisyyksiin. Velipoikani opastuksella tein jalkatreenejä, pääliikkeenä kyykkyä. Ja "käsitreenejä" , pääliikkeenä penkkiä. Kotonani on pikkutanko, jolla reenasin pääasiassa penkkiä ja pystypunnerrusta
. Sarjat olivat keskipitkiä , 8-15 toistoa. Kyykyssä painoa oli 50 kiloa. Omapaino , hatusta heitettynä noin 55kg.
Mukavanhan se on salilla käydä , joten jatkoin harrastustani. En enää veljen opastuksella, vaan kaverien kanssa. Treeneihin tuli mukaan leuanvetoa , alataljaa, myöhemmin maastavetoa. Maksimeita en ole pahemmin testaillut, ykkösiä olen kuitenkin välillä tehnyt.
No, pituutta ei ole jostain syystä tullut paljon kasvettua. Tällähetkellä mittaa löytyy n.165cm. Oon minä jonku kasvuspurtinkin tehnyt, joten tuskin tuohon enää muutamia senttejä lukuunottamatta lisää tulee. Viimeisen vuoden aikana olen kasvanut n.3cm. Ainiin, ikää 16 vuotta. Arvioiden mukaan minusta pitää tulla n. 175 senttinen. Nämä arviothan eivät tunnetusti pidä täysin kutiaan.
Syitä kääpiökasvuuni(hymiö) ei tiedetä, mutta arvailuja voidaan esittää.Punttien nostelu, keskosena syntyminen tai vaikkapa kiveksien väärä asento. Tai se, että normaali mitta minulle on 165cm.
Veljeni totesi minulle että: "Ei olisi pitänyt sulla nostella niitä puntteja , lyhyeksi jäit." Johon vastasin "No minä ainaki olen lukenut, että ei se punttiennostelu vaikuta, ainakaan jos ei tee maksimi ykkösiä tai liikaa kovia lyhyitä sarjoja."
Tähän käsitykseen olen päätyny, ylläri ylläri, pakkotoiston oppien pohjalta. Vaikka olen tietenkin oikeassa(?), ei "No pakkotoistolla moni sano silleen" kuulosta kovin vakuuttavalta.
Pakkotoistoa paljon lukien , itelleni kiinnostavaa aihetta tarkkaan tutkien, olen kuitenkin vain törmännut 20 mutumutu topikkiin, joiden sisällä 1001 jannua sanoo, että "No ei se vaikuta, jos ei tee kovaa mavea" tai "kyllä se vaikuttaa, mullaki yks kaveri teki penkkiä eikä kasvanu".
Joten, joku kiltti isosetä/täti voi laittaa tähän useita linkkejä päteviin tutkimuksiin, jotta voin ensikerralla perustaa väitteeni muuhunkin kuin mutuun. Tässävaiheessa myönnän, että en ole niiiin perusteellisesti yrittänyt löytää netistä niitä maagisia tutkimuksia.
Toinen väite oli, että liika proteiinin saanti estää pituuskasvun. Koska, jos syö proteeiniä, niin kasvaa leveyttä, eikä pituutta. Tähän vastasin "haista vittu", koska ajatus on täysin naurettava (varsinkin, kun oma proteiinin syönti on lähinnä Kotiruoka-rahka-palautusjuoma linjalla)
. Linkkiä tähänkin, vaikka tuskin kukaan moista asiaa on koskaan tutkinut..
Anteeksi osittainen OT ja paskan puhuminen.