Murrosikä ja lihakset

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olisiko asiantuntevia ihmisiä, jotka tietäisivät vähän enemmän kehon oikuista? Muutenkin kyllä saa vastata... Mutta älkää sitten sanoko sitä varmaksi tiedoksi, jos ette ole varmoja.

Eli, näin murrosiän alkaessa vähän myöhässä, rupesin treenaamaan voimaa. Kun murroiskä kehittyy eteenpäin, lihakset kasvavat automaattisesti. Nyt, kun nostelen, tehostaako treenini lihaskasvua, vai häiriintyykö kasvu?

Harmi, olit nopeempi :) Piti minunkin kysäistä samaista asiaa.

Asiaan, nimittäin minulle on uskoteltu, että lihasharjoittelu vaikuttaisi murrosiässä negatiivisesti kasvuun. Lääkäri jopa määräsi minulle pari vuotta sitten vuoden kiellon punttisalin puolelle.

Mutta silti myös minä haluan kuulla teidän tiedot asiasta :)

Alotin 14,5 vuotiaana, jolloin pituus 170cm. Nyt hieman yli 180cm, joten en usko treenaamisen vaikuttavan pituuskasvuun milläänlailla.

lääkärilläs on nestettä päässä.

sitte taas se yks vuoden vinkki: liian suurilla painoilla harjoittelu (esimerkiksi kyykkääminen ja maastaveto) voi vaikuttaa pituuskasvuun negatiivisella tavalla. jotta lihakset kasvaa, ne tarttee proteiinia. proteiinin lisäksi ne tarttee säännöllistä rasitusta. ja lihaksia kannattanee reenata tasapuolisesti, ei pelkkää penkkiä niinkun yks vitun kusipää meidänkin luokalta..neuvojahan se ei ota vastaan... mm. '' emmä mikää vitun juoksija oo nii ei niit jalkoi tartte treenata'' hyvä etten motannu välittömästi. tommoset idiootit vituttaa niin suunnattomasti.

Elikkäs..

- Älä kyykkää tai maveta liian suurilla painoilla. En tiedä mitkä ovat sinulle sopivia painoja.

- Syö tarpeeksi ruokaa per päivä ja voit varmastikin laskea vielä paljonko sait proteiinia. Parasta olisi kun ruokavalio olisi kunnossa ja olisit tietoinen paljonko saat päivässä proteiinia,kaloreita ja rasvaa.

- Rasita lihaksia säännöllisesti. Ohjelmia on monenlaisia, 1-jakoisesta 5-jakoiseen.

- Toivottavast autto.

Vili

Mä luin jostain (en oo varma onko totta) että treenaamisella olis positiivinen vaikutus...Ja murrosikähän on perjaattees parasta treeniaikaa? kun se testosteronin tuotanto lisääntyy eli lihakset kasvaa nopeammin?

lääkärilläs on nestettä päässä.

sitte taas se yks vuoden vinkki: liian suurilla painoilla harjoittelu (esimerkiksi kyykkääminen ja maastaveto) voi vaikuttaa pituuskasvuun negatiivisella tavalla. jotta lihakset kasvaa, ne tarttee proteiinia. proteiinin lisäksi ne tarttee säännöllistä rasitusta. ja lihaksia kannattanee reenata tasapuolisesti, ei pelkkää penkkiä niinkun yks vitun kusipää meidänkin luokalta..neuvojahan se ei ota vastaan... mm. '' emmä mikää vitun juoksija oo nii ei niit jalkoi tartte treenata'' hyvä etten motannu välittömästi. tommoset idiootit vituttaa niin suunnattomasti.

Elikkäs..

- Älä kyykkää tai maveta liian suurilla painoilla. En tiedä mitkä ovat sinulle sopivia painoja.

- Syö tarpeeksi ruokaa per päivä ja voit varmastikin laskea vielä paljonko sait proteiinia. Parasta olisi kun ruokavalio olisi kunnossa ja olisit tietoinen paljonko saat päivässä proteiinia,kaloreita ja rasvaa.

- Rasita lihaksia säännöllisesti. Ohjelmia on monenlaisia, 1-jakoisesta 5-jakoiseen.

- Toivottavast autto.

Vili

Miksi haukut ja haluat pahoinpidellä ihmisen, joka treenaa penkkipunnerrusta? Keskity omaan treeniin, ja mene haukkumaan sitä penkkaajaa koulussa, äläkä uikuta netissä kuin joku neiti.

Jotain rajaa näihin :david: juttuihin jo, ei pysty lukee nauramatta.

Mikähän helvetti sinua riivaa? Omapahan on elämäni. Lähinnä sen takia halusin motata, kun ei halunnut kuunnella ollenkaan ja tiuskaisi oikein vitun ikävällä äänensävyllä takasin vaikka itse olin erittäin ystävällinen. Ja mullahan on ihan yhtä suuri oikeus kertoa mielipiteitäni kuin sulla, joten mitähän itse vingut minun tekemisistäni? Sanotaa nyt vielä sitten nätisti, jos herkkä sielusi järkyttyi: Olisin halunnut opettaa tälle henkilölle käytöstapoja, koska ei näemmä ollut niitä puhekielensä ja kieliasunsa perusteella oppinut

Olen jo ko. henkilölle mielipiteeni kertonut.

Mutta mä jätän nyt tämän aiheen tähän. :)

Vili

Archer sanoi:
Olisin halunnut opettaa tälle henkilölle käytöstapoja
Siis käytöstapa se, että opetat sen treenaamaan muitakin liikkeitä kuin penkkiä? Ei sille kannata saarnata tuosta, jos noin hanakka asian suhteen on. Sitten kun sulla on 2x isommat reidet kun sillä, niin voit kuittailla sille hänen onnettomista reisistään ja varmasti äijää ketuttaa. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siis käytöstapa se, että opetat sen treenaamaan muitakin liikkeitä kuin penkkiä? Ei sille kannata saarnata tuosta, jos noin hanakka asian suhteen on. Sitten kun sulla on 2x isommat reidet kun sillä, niin voit kuittailla sille hänen onnettomista reisistään ja varmasti äijää ketuttaa. :D
Meilläpäin ainakin on vallalla ajatus, jonka mukaan isot reidet on ällöttävät. En kyllä ymmärrä, koipia on juurikin mukavin treenata ja fleksailla?!:)

Ite kun alotin treenaamaan olin 177.5 cm ja nyt jonkun 7kk päästä 184cm ja tein aika koviakin vetoja joten en usko että kovin helposti vaikuttaa kunhan syö hyvin.Ja ihan hyvä varmaan alottaa murkkuiässä.Ite ainakin huomannu että samalla kun kasvaa niin vartalo on muokkaantunut muutenkin "Jykevämmäksi".

Minulla puolestaan on tainnut vähän vaikuttaa tuo murrosiässä treenaaminen, koska kun aloitin useampi vuosi sitten treenamaan niin olin noin 168cm pitkä ja nyt noin 170cm.

niinkun yks vitun kusipää meidänkin luokalta..neuvojahan se ei ota vastaan... mm. '' emmä mikää vitun juoksija oo nii ei niit jalkoi tartte treenata'' hyvä etten motannu välittömästi. tommoset idiootit vituttaa niin suunnattomasti.

:hyper: Tippu nuuskat huulesta näppikselle, kun rupes naurattamaan.

:offtopic: Sorry

Mielestäni punttien nostelua saa/kannattaa harrastaa kohtuu nuorena. Iän , fyysisen kehityksen ja voimien pohjalta valitaan sopivan kokoiset painot käyttöön. Tärkeintä on liikkeiden oikeaoppinen suorittaminen ja sen opettelu. Nuorena (ja miksei vanhanakin) kannattaa toki harrastaa muitakin urheilulajeja , kuin punttien nostelua.

Omalla kohdallani olen suurinpiirtein ylläolevan kaltaisesti punttien nostelun aloittanut joskus 14-vuotiaana aloittanut. Säännöllisen epäsäännöllisesti, noin 1-3 kertaa viikossa treenaten, tutustuin levytangon ihmeellisyyksiin. Velipoikani opastuksella tein jalkatreenejä, pääliikkeenä kyykkyä. Ja "käsitreenejä" , pääliikkeenä penkkiä. Kotonani on pikkutanko, jolla reenasin pääasiassa penkkiä ja pystypunnerrusta :). Sarjat olivat keskipitkiä , 8-15 toistoa. Kyykyssä painoa oli 50 kiloa. Omapaino , hatusta heitettynä noin 55kg.

Mukavanhan se on salilla käydä , joten jatkoin harrastustani. En enää veljen opastuksella, vaan kaverien kanssa. Treeneihin tuli mukaan leuanvetoa , alataljaa, myöhemmin maastavetoa. Maksimeita en ole pahemmin testaillut, ykkösiä olen kuitenkin välillä tehnyt.

No, pituutta ei ole jostain syystä tullut paljon kasvettua. Tällähetkellä mittaa löytyy n.165cm. Oon minä jonku kasvuspurtinkin tehnyt, joten tuskin tuohon enää muutamia senttejä lukuunottamatta lisää tulee. Viimeisen vuoden aikana olen kasvanut n.3cm. Ainiin, ikää 16 vuotta. Arvioiden mukaan minusta pitää tulla n. 175 senttinen. Nämä arviothan eivät tunnetusti pidä täysin kutiaan.

Syitä kääpiökasvuuni(hymiö) ei tiedetä, mutta arvailuja voidaan esittää.Punttien nostelu, keskosena syntyminen tai vaikkapa kiveksien väärä asento. Tai se, että normaali mitta minulle on 165cm.

Veljeni totesi minulle että: "Ei olisi pitänyt sulla nostella niitä puntteja , lyhyeksi jäit." Johon vastasin "No minä ainaki olen lukenut, että ei se punttiennostelu vaikuta, ainakaan jos ei tee maksimi ykkösiä tai liikaa kovia lyhyitä sarjoja."

Tähän käsitykseen olen päätyny, ylläri ylläri, pakkotoiston oppien pohjalta. Vaikka olen tietenkin oikeassa(?), ei "No pakkotoistolla moni sano silleen" kuulosta kovin vakuuttavalta.

Pakkotoistoa paljon lukien , itelleni kiinnostavaa aihetta tarkkaan tutkien, olen kuitenkin vain törmännut 20 mutumutu topikkiin, joiden sisällä 1001 jannua sanoo, että "No ei se vaikuta, jos ei tee kovaa mavea" tai "kyllä se vaikuttaa, mullaki yks kaveri teki penkkiä eikä kasvanu".

Joten, joku kiltti isosetä/täti voi laittaa tähän useita linkkejä päteviin tutkimuksiin, jotta voin ensikerralla perustaa väitteeni muuhunkin kuin mutuun. Tässävaiheessa myönnän, että en ole niiiin perusteellisesti yrittänyt löytää netistä niitä maagisia tutkimuksia.

Toinen väite oli, että liika proteiinin saanti estää pituuskasvun. Koska, jos syö proteeiniä, niin kasvaa leveyttä, eikä pituutta. Tähän vastasin "haista vittu", koska ajatus on täysin naurettava (varsinkin, kun oma proteiinin syönti on lähinnä Kotiruoka-rahka-palautusjuoma linjalla):rolleyes:. Linkkiä tähänkin, vaikka tuskin kukaan moista asiaa on koskaan tutkinut..

Anteeksi osittainen OT ja paskan puhuminen.

No jos se punttailu kiistatta vaikuttaisi pituuskasvuun niin kyllähän siitä nyt pakko olis olla jotain uskottavia tieteellisiä todisteitakin. Sen sijaan lähes kaikki perustelut mitä ite oon kuullut punttauksen haitallisesta vaikutuksesta kasvuikäisten kehitykseen on ollut jotain huuhaamutua. Niinollen pitävien todisteiden puuttuessa en näe mitään syytä sille, etteikö kasvuikäinenkin voisi punttailla kunhan treenimäärät ja -painot (toistomäärät ei mee hirveästi 10 alle) pysyy järkevissä rajoissa. Kyllä esim. tätä Hulkin aloittelijoiden proggista voi IMO alkaa vetää kuka tahansa perusterve henkilö.

Kuulostaa hölmölle tuo liian proteiinin saannin pituuskasvun esto :rolleyes: . Sitä ravintoahan juuri pitää riittää pituus- ja lisääntyvän lihaskasvuun. Toinen voi tod.näköisesti kärsiä, jos ei tarpeeksi ravintoa ole ja veikkaisin tosin lihasten kasvun kärsintää.

Ei oo mitään 100% kirjasta luettua faktaa.

Ite muuten koin sen kasvupyrähdyksen varsinaisesti jo pari vuotta sitten, mutta tässä ehkä vuoden sisällä eli sanotaan, että aloitin vuosi sitten joskus kesäloman jälkeen treenin, olen kasvanut vajaa 10cm pituutta. N. 177-184cm, 177cm terveystarkastuksessa ja eiköhän se lähentele se pituus 185 se pituus. Luotan kasvavani sinne 190cm pintoihin ja painoa tosin voisi tulla lisää mutta kyl se sieltä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom