Murrosikä ja lihakset

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Raaps raaps.. Muistaakseni kun puhutaan nuorista ja punttailusta niin päähuoli on selkärangan kasvamisesta oikeisiin mittoihinsa.

Lääketieteelliseltä kannalta (muistelen): luissa on nimittäin kasvupinnat joihin alkaa pakkautua lisää luuta pituuskasvussa ja luonnollisesti nämä kasvupinnat ovat pituuskasvun suuntaiset eli selkärangassa ylös ja alas toisia nikamia kohden. Siitä siis on keskustelu nuorten painonnoston yhteydessä, että mikäli nostellaan isoja painoja niin puristuvatko nämä kasvupinnat toisiaan vasten ja ottavatko ne siitä vauriota joka saattaisi hidastaa niiden toimintaa. Tästä syystä usein suositellaan, että junnut eivät tee sellaisia liikkeitä missä selkäranka kantaa suuren kuorman, toisin sanoen kyykkyä ja maastavetoa.

Ei pidä siis sekoittaa tätä siihen, että jos teet vaikkapa penkkiä tai nautit tavallista enemmän proteiinia niin pituuskasvu heikentyisi jotenkin automaattisesti. Muistaakseni monissa lajeissa suositellaan että nuoret alkaisivat punttailemaan vasta 17-vuotiaina, mutta osasyy tähän on liene se, että esim. pallopelien "lajinomaiset" punttitreenit ovat sitä selälle raskasta painonnostokauraa.

mulle jäänyt semmonen mielikuva että suurin riski pituuskasvun kanssa on se, ettei syö tarpeeksi. kaikki ravinto menee lihaksiin -> kasvuun ei jää ravintoa -> jää lyhyeksi koska ei yksinkertaisesti ole resursseja kasvaa pituutta.

ja raskaat liikkeet ei ole lainkaan suositeltavia kasvavalle ihmiselle, tuskin tekee tiukat ykköset yms kauheen hyvää selälle jne. ainakin varhaisnuorilla kuulema pitäis jättää raskaahkot selkäliikkeet kokonaan väliin.

Meilläpäin ainakin on vallalla ajatus, jonka mukaan isot reidet on ällöttävät. En kyllä ymmärrä, koipia on juurikin mukavin treenata ja fleksailla?!:)
Siis itse asiassa ne kyykky treenit ovat melkein treenaamisen parasta antia, en ymmärrä äijiä jotka eivät tykkäisi. Jotain hackiakin veivata failureen pudotus sarjoilla, aivan mahtava tunne. Ja itse asiassa kun on tarpeeksi kireä on myös niitä kaikista mukavin fleksailla peilin edessä.

http://www.lastenendokrinologit.net/kirja/index.html (lue"normaali kasvu")
Tuossa on vähän tietoa asiaan liittyen.Osa tekstistä voi mennä monelta hieman ohi, mutta esim. pituuskasvuun vaikuttavat(biologiset)tekijät tulevat hyvin ilmi.Niiden avulla saa vähän osviittaa omasta kehitysvaiheestaan ja mahdollisesta tulevasta kasvusta.

http://www.voimaharjoittelu.net/juniorcorner-nuorten-voimaharjoittelu-a-528.html
Tuommonen tuli vastaan. Artikkelin kirjoittaja ei ilmeisesti oo huolissaan vähän isompienkaan romujen nostelusta nuorena: "Tässä on esimerkki ohjelmasta, joka soveltuu uraansa aloittelevalle n. 12 - 15-vuotiaalle nostajalle.. Ohjelma on tehty sillä pohjalla, että nostajan maksimit on : kyykky 150, penkki 100 ja veto 150."

e: Ite oon kyl silti edelleen sitä mieltä, että kasvuikäisten tulis punttaillessa olla erityisen varovainen sen suhteen, etteivät riko ainakaan mitään mikä ei välttämättä parane (selkä, polvet). Eli tehdään ainakin aluksi kärsivällisesti niitä vähän pitempiä sarjoja (kuten aloittelijoiden yleensäkin kannattaisi afaik tehdä).

Elikkäs, itse olen 14 vuotias, ja murrosikä on meneillään. Ennen en käynyt salilla ollenkaan, enkä edes kotona treenannut. Nyt aloitin 2 kuukautta sitten salitreenin, ja päätin kokeilla hauis ja penkki maxeja. Sain aluksi penkistä 30kg, ja hauiksella 18kg mutkatangolla. Tämä tarkoittaa että käteni olivat todella heikot, ja todella ohuet, lihasmassaa ei paljon yhtään. Sitten aloitin kunnollisen treenin: 3 kertaa salilla viikossa, runsas ruokavalio. Painoin sillon arviolta 38kg. Lihakset ja tulokset lähtivät huimaan kasvuun ! nyt käteni ovat erittäin hyvässä kunnossa, painan 43kg, penkistä 56kg, ja mutkatangolla hauista 33kg. Nuo tulokset ovat painooni nähden omasta mielestä tosi hyvät. Murrosiässä treenaaminen kohtuullisesti: boostaa lihasten ja voiman kasvua, mutta liiallinen treenaaminen on erittäin pahasti haitaksi. Se voi hidastaa pituuskasvua ja haitata lihasten kehittymistä. Muista syödä paljon, ja älä treenaa liikaa, muista venyttely, ja muista pitää myös kunto yllä lenkillä käymällä ja sen sellaista. Toivottavasti oli apua.

Siis käytöstapa se, että opetat sen treenaamaan muitakin liikkeitä kuin penkkiä? Ei sille kannata saarnata tuosta, jos noin hanakka asian suhteen on. Sitten kun sulla on 2x isommat reidet kun sillä, niin voit kuittailla sille hänen onnettomista reisistään ja varmasti äijää ketuttaa. :D

RHP on vähän kuin alkoholisti. Eli ei tiedosta ongelmaa.

itekkin olin aloitellessa 168 ja nyt 177.että eipä tuo juurikaan oo pituus kasvua härinny yhtään.
Minä olen nyt 166. Miten treenasit? kovasti, vai vähän rauhallisemmin.

ma : 10x5+5x10 leukaa
ti : lepopäivä
ke : 5x30 hauiskääntöä 5x10 leukaa
to : lepopäivä
pe : 5x25 punnerrus 10x5 leukaa
la : lepopäivä
su : 10x5leukaa 5x30 hauiskääntöä

Onko kovempi vai rauhallisempi mitä sinun ensimmäinen ohjelmasi?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vstaote, jos tuo on sinun treeniohjelmasi, niin ei varmasti ole miitään haittaa pituuskasvulle vaikka tekisitkin vähän kovempaa. Enimmäkseenhän ne ovat raskaita moninivellikkeitä (kyykky, mave) ja erityisesti selkärankaa ja jalkoja rasittavat liikkeet, jotka väärintehtyinä liian isoilla kuormilla voivat ehkä vaikuttaa pituuskasvuun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom