Murrehirmut!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
Kaikki kaukaa korpimetsästä tulleet, pistäkääpä omia murrehienouksia koto'seultanne ja myö koitettaa arvuuttoo, jotta mitä himpskattia ne mahtoovat tarkottoo?!?

Hauki!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle tuli mieleen ensimmäisenä tälläiset:

Pölis = Coca-cola
Torspo = tyhmä ihminen
Vappuviineri =helppo pi**u
Skede'jou =hoppari
Larsson =vajaa ihminen
käydä kylmät =kuolla (aika yleinen)

Tuutsä öögaa mua penaaliin asti?!1
(Vinkki: tavataan Suomessa vain pohjois-miljonääri-jussissa)

Pärvöttää= purkaa ommel
Muikia/Muiennut = pilaantunut/hapan maito on muikia, ts. "maito on muiennut"
Ryettää = Sotkea tai tahria. "Älä ryetä sitä paitaa !"
Pöyröö = hullu/vajaa ihminen, ei täysillä matkassa.

pyykky = vauvan pieru
murha = iso (esim. murha puukko = iso puukko)
tukosa = täyttävä (esim. tukosa keitto = täyttävä keitto)
viilot = housun sepalus
suhe = suhde
aukki = auki
min = minun (tätä käytetään kyllä enimmäkseen vanhan kotikaupungin naapurikaupungissa, ja sieltä kotoisin oleva P-P Petelius viljeli tätä usein sketseissään)

Ja sitten yks aikamuotohirviö, eli
kaatusin = kaaduin (kuulostaa omaan korvaan turkulaiselta tjn, mutta ei kai kuitenkaan ole?)

Tässähän vois samalla myös veikkailla, mistä suunnalta kyseiset murrehirviöt on lähtöisin?

Yates on Etelä-Pohjanmaalta...entinen tyttökaverini, nykyinen vaimoni on myös ja joskus aikoinaan kun seurusteltiin ja oltiin lähdössä illalla kapakkaan niin tyttökaverini pyörsi pihalta takaisin ja sanoi, että 'odota, rasat jäi'. Jäin huuli pyöreänä odottamaan, että minkähän mööpelin kanssa sieltä tullaan takaisin....vanttuut elikkäs lapaset ne sitten vain olivatkin.

Mää mukkasin rotvallin reunaan ja pipa lens!

vilma-liina sanoi:
min = minun (tätä käytetään kyllä enimmäkseen vanhan kotikaupungin naapurikaupungissa, ja sieltä kotoisin oleva P-P Petelius viljeli tätä usein sketseissään)

Tässähän vois samalla myös veikkailla, mistä suunnalta kyseiset murrehirviöt on lähtöisin?
Taitaa olla myös minun vanha kotikaupunkini... Jännä juttu muuten että ko. kaupungin murre ei oikeastaan samaistu mihinkään sen ympärillä olevien kaupunkien murteisiin, vaikka se kuntaseitsikko on kuitenkin suht pieni alue.

Sinpusher sanoi:
Taitaa olla myös minun vanha kotikaupunkini... Jännä juttu muuten että ko. kaupungin murre ei oikeastaan samaistu mihinkään sen ympärillä olevien kaupunkien murteisiin, vaikka se kuntaseitsikko on kuitenkin suht pieni alue.
Hyvin todennäköisesti on :)
Ja toinen jännä juttu on se, että jostain syystä pystyn puheen perusteella vieläkin erottamaan, kuka on mistäkin kyseisen kuntaseitsikon kaupungista tai kunnasta. Esim. siellä kuuluisassa jalkapallo kyläpahasessa puhutaan niin kummallisesti, että sen erottaa heti. Käytännön esimerkki; sana "tervetuloa" lausutaan siellä täsmälleen niinkuin se kirjoitetaan, kun taas normaalissa puheessa tuo keskimmäinen t kahdentuu.

vilma-liina sanoi:
Hyvin todennäköisesti on :)
Ja toinen jännä juttu on se, että jostain syystä pystyn puheen perusteella vieläkin erottamaan, kun on mistäkin kyseisen kuntaseitsikon kaupungista tai kunnasta. Esim. siellä kuuluisassa jalkapallo kyläpahasessa puhutaan niin kummallisesti, että sen erottaa heti. Käytännön esimerkki; sana "tervetuloa" lausutaan siellä täsmälleen niinkuin se kirjoitetaan, kun taas normaalissa puheessa tuo keskimmäinen t kahdentuu.
Juurikin näin! :)

pantiin seisten vorsan toril? seisottiin forssan torilla
kaik rahat ment jo pansaaseen= kaikki rahat menivät jo bensaan

ystäväni oli jossain päin savoa häissä ja olivat pysähtyneet huoltoasemalle, kysäisi sitten myyjältä ( vanhahko herra ) löytyykö jotain virvokkeita, niin äijä oli tokassut siihen että, ei meilt löyry ku sosasolloo jahvoo ja rape ruittia....
hetken oli pitänyt miettiä mitä äijänköriläs oikei takoitti.

coca colaa jaffaa ja grape fruit ( jos joku ei ymmärtänyt )

Viivi sanoi:
kaik rahat ment jo pansaaseen= kaikki rahat menivät jo bensaan

Noin puhuu vain Somerolaiset :hyper:

Mitäs nyt tulee itselläni mieleen...
tosa= tuossa
täsä= tässä

Yleensäkin moneen sanaan lisätään pääte -si. Meennäänsi, tuusi, syömäänsi!
Joka tarkoittaa kehotusta, pyyntöä, ehdotusta, käskyä.

Holja= hassu, kummallinen, outo.

Pannaan kattellen= nähdään
Fölis, föleis= mukana
Mää pruukaan käyr kaupas= käyn yleensä kaupassa
Sitku= sitten kun
Mutku= mutta kun
Piäni päittes= raskaana

Tuossa muutamia mieleen tulevia. Pienellä miettimisellä saisi aikaan loputtoman listan. Kyllä on rikas kieli meillä vaikka asukkaita on muutama hassu miljoona. Jo muutaman kymmenen kilometrin matkalla murre voi muuttua aika paljonkin...outo juttu, jota olen aina ihmetellyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom