Murrehirmut!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
-Tunge keklu puohos!
-Menin sporal steissille mut siel stikkas vodaa nii menin dösäl himaa ja sit ku sää rauhottu nii lähin tsygäilee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei sitä oikein ossaa "kirjoittaa" ommaa murretta, ku ei sitä niin kiinnitä huomiota miten sitä puhhuu.Kun miettii ommaa joka päiväistä kielenkäyttöä, niin sitä hankala selittää miten sitä oikein puhhuu.

Iha oon sammaa mieltä ku tahvo. Ei ossoo kirjottoo ommoo murretta. Mutta tokkopa tuota ny tointtoo aatellakkaa turhanpäevässii, miepä lähen kitkuttelemaan kottia päin jos se ukonrotkale ois sapuskaa laittanna, kyllä se näläkä siinä lähtöö ku kylyjyksiä nappaan kiskoo. Vois kai sitä tänään reenatakkii, mikäli jaksaa...

Sinpusher sanoi:
Taitaa olla myös minun vanha kotikaupunkini... Jännä juttu muuten että ko. kaupungin murre ei oikeastaan samaistu mihinkään sen ympärillä olevien kaupunkien murteisiin, vaikka se kuntaseitsikko on kuitenkin suht pieni alue.

Hmm... oot tainnu asua tääl missä miä asun.. :rock: :P

Ehtot vaa kaikil! Kui varte tee tääl murtteil puhut? Pahemp juttu ku noi kuusseoksa hakkava toho akkuna nii maa perkalast. Ooja! Nyy tuppa tulema semmone vähä merkilline olo et olsisis paremp et mää lährisis puntsalil ku mää tähä aikka bruukka jaa siäl käymä!

Ps. Mä en oikeen tätä paikallista murretta hallitse, mutta jos joku sattuu tunnistamaan edes jotain piirteitä niin kättä ylös. :)

Tomi sanoi:
Pulttu = housun lahje
Juluppi = housun vetoketju

Tämä Pohojammaalla, josta mu äitee ja isä on kotoosi!
Tästä tulikin mieleen. Armeijaan mennessä en ollu koskaan kuullutkaan että housun lahkeita voidaan kutsua muullakin nimellä. Pulttu se on mulle aina ollu. Kouluttaja: Alokas te! Särmätkää punttinne! Alokas minä: Täh?!?Mitä helvetin saatanan vittua? :eek: ??

coke- sanoi:
Ehtot vaa kaikil! Kui varte tee tääl murtteil puhut? Pahemp juttu ku noi kuusseoksa hakkava toho akkuna nii maa perkalast. Ooja! Nyy tuppa tulema semmone vähä merkilline olo et olsisis paremp et mää lährisis puntsalil ku mää tähä aikka bruukka jaa siäl käymä!

Ps. Mä en oikeen tätä paikallista murretta hallitse, mutta jos joku sattuu tunnistamaan edes jotain piirteitä niin kättä ylös. :)

\o/

:lol2: :lol2: :lol2: .. Tulihan se sieltä. Iteki mietin miten ton murteen kirjottaisin, mutta sähän sen laitoit oikkein hyvin... jette bra!

-edit-
"Täl puolel jokkee" ja "tois puolel jokkee"
noi oli ihan pakko vielä lisätä

Met lähimä käyhmän tuosa syksylä mettälä ja ammuma pari jänestä ja sitte ku sitä suolistima nii tuli nuo varekset siihe nii ammuma neki sitte samala. Mie kerroin tämän nyt, usko tai älä, mutta älä sie perkele tulukuta mulle!

aika hyvin on kadonnu murre kun on asunu niin monessa paikassa ympäri suomea...

Kyl mää jos sää nääs nääs.
Ookko nä Oolusta?
Puhutaanko suomee vai savvoo?
Tultihin nääs tappelemahan!

:D

Maailman kaikkeuden KOTKALAISIN lause ikinä:

"Miä meen nyt jonnee..." :rock:

Lisää:

"Käet pois taskusta"

"Laita ovi KIINNE"

"Pois eestä!"

Armeijassa kuultua Kuopion suunnan murretta...

"Käet pois munista"
"...isän käestä"
"Käenvääntö"

Se on vittu käki eikä käsi! :)

Raumalaiset...:

"Nelihi rivihi järjestyhy." ... ihan ku jotain kalevalaa pudottelisi.

foobari sanoi:
Kyl miulla on nyt maha niin täynnä et napa paukkaa. Taijanki ottaa pienet ettonet ja lähtee sen jälkeen nostelemmaa puntteja. Tuutsie mukkaa?

Joensuun poikia.
Vai Jojensuusta. Tiijätsie miten monta j:tä Kajjaanissa on? Pahus vain kaksi, kun se Jojensuu varasti yhen. Miekin oon Pohjois-Karjalasta. Älkääkä sanoko, että sellaista ei ole enää olemassa. Meiän mielestä on, ja se läänienyhdistäjä Jouni Backmanni on varsinainen "persona non grata".

Miun kot'kylällä sanotaan että "piätäkauten":
Tulin kaapuntiin ihan piätäkauten sinnuu kahtomaan.

Kuuluu siihen savo-karjalaiseen murrealueeseen

Isä on rajan takaa Karjalasta, äidin suku Ylä-Savosta. Aeka hyvin se savonnii kielj muljahtelloo miun suuvärkissä. Nykyisin kun asun ihan toisella puolen Suomea, olen oppinut sanomaan *piätäkauten tilalla *vasiten. Mutta kirjoitusvirheeltä kuulostavia *täsä, *tuosa, *talosa en osaa käyttää. Sujuvasti saatan jo *juoja maitua, huomata auton olevan *kajulla tai sählyssä alas syöttäessäni *pujotan. Mutta joskus sählypelissä miut yllättää perisavolaisuus: elä laakase, naatitaan.

Murteet ovat tosiaan kivoja. Onko VelttoV Rauman tienoilta tai ite kaapunnista? Olen lukenut Asteriksim boikkane mukulin ja koulussa kuunnellut Raumlaissi jaarituksi. Rotsit on mut byysat puuttuu on mielestäni paras Aku Ankan murrealbumi. Omistan monta muutakin vastaavanlaista. Mitäs se toinen lingvisti, iivili, tuumaa murteista?

Spede Pasasen (R.I.P.) suusta:
"kualjkiärylöetä jiäkuapissa piäsiäisuattona"

"Liikemies Kauppinen muutti Kuopioon. Kun häntä alvariinsa kutsuttiin Kaappiseksi, hän muutti nimensä Kaappiseksi. Sitten häntä kutsuttiin Kuappiseksi, ja taas oli nimenvaihto edessä. Liikemies Kuappistapa alettiinkin kutsumaan Komeroiseksi." Miten tarina jatkunee, sitä ei Spede kertonut.

Kari Suomalainen: "Se taetaa olla vaekeeta se englanninkielj, oon kuullunna. Vuan niihä se on se savonnii kielj. Esjmerkiks kirjotettaav vene mutta iännetään puatti."

Unto Monosen (ei se tangontekijä) mukaan savonkielen hallitsemisen mittari on se, osaako mutjaatuksen eli muljautuksen, jota tuo kirjoituksen 'j' edustaa. Tarkoittaa liudennusta, ikään kuin sanoisit yhtä aikaa esim. ällän ja jiin. Taitaa tampereen kielessäkin olla joku samansuuntainen ilmiö.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom