Murrehirmut!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
vilma-liina sanoi:
Tässähän vois samalla myös veikkailla, mistä suunnalta kyseiset murrehirviöt on lähtöisin?

No mutta, täällähän on oikein K-alkuisesta kaupungista kotoisin olevien miä-siä-maalaisten kokoontumisajot.

:kippis1:

Parikymmentä ensimmäistä elinvuotta tuli tuolla vierähtäneeksi - tiedä vaikka ikäsi huomioon ottaen olisi joskus istuttu samassa koulussakin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nee sanoi:
Liepuskan

sekametelisoppa (sis. etelän (kuivattuja) hetelmiä)

Gillyanne sanoi:
1. putusihveli = rikkalapio
2. uunijussi = ternimaidosta uunissa valmistettu "juusto" :kuola:

1. rikkakihveli
2. uunijuusto

Minnoo moalta!

Ps.
Mene sinä poiga hasiloita hassaamaan, minä rigrotiggejä puijaan.(Mustalaiset heinävarkaissa)

kekexx sanoi:
Ps Mene sinä poiga hasiloita hassaamaan, minä rigrotiggejä puijaan.(Mustalaiset heinävarkaissa)

LOL mustalaiset saves the day.

No tuota, mustalaista on myös iloa:

Vuosikymmeniä sitten he tulivat taloon(silloin ei pidetty ovia lukossa) ja sanoivat: "Saago geittää kahvia?" Kahvin kaasi mustalaisrouva, jota mustalaismies kommentoi: "xxx(=naisen nimi)" keittää hyvän kahvin ja kaataa niin komiasti!"

Kahvia kaadettiin n. (yli)30 sentin korkeudelta.

PS em. on perimätietoa.

Oon syntyisin Oulusta, mutta lapsuusvuosia tuli vietettyä Oulun lisäksi Hämeessä. Sitten taas ollessani 6-vuotias muutimme takaisin Ouluun. Täytyy kyllä sanoa, että olin jokseenkin monttu auki, kun naapurissa asuvat lapset tuli kysymään, että "alakkonä mua" :eek:

Nyttemmin oon tamperelaistunut ja tykkään kyllä tästä kiälestä, tosin moniin muihin murteisiin verrattuna sen erot taitaa tulla ilmi ennemmin sanan painotuksissa, eikä niinkään väännöksissä. Sitä ärrän "reilunoloista" täräytystäkään kun on vaikea näin kirjaimelliseen muotoon laittaa...

Amerikassa on tunnetusti kaikenlaisia supersankareita. Kaikille tuttuja lienevät Superman ja Spiderman.

Kuopiokin on saanut oman sankarinsa. Siellä vaikuttaa eräs hyvinkin tunnettu Vituiksman. :thumbs:

coke- sanoi:
Ehtot vaa kaikil! Kui varte tee tääl murtteil puhut? Pahemp juttu ku noi kuusseoksa hakkava toho akkuna nii maa perkalast. Ooja! Nyy tuppa tulema semmone vähä merkilline olo et olsisis paremp et mää lährisis puntsalil ku mää tähä aikka bruukka jaa siäl käymä!

Ps. Mä en oikeen tätä paikallista murretta hallitse, mutta jos joku sattuu tunnistamaan edes jotain piirteitä niin kättä ylös. :)

No nyt rupes tuntu jo aikas kotosalt. Kolme viikkon pääst mullaki loppu toi koulu ja mä pääse Ruissaloo ottaa aurinko. Turu toril o kans torel hyvä ku voi koska va katto kuipal kello o. Joensuus ku on vaan yks tiuku siäl tori nurkas.

Dragon sanoi:
No nyt rupes tuntu jo aikas kotosalt. Kolme viikkon pääst mullaki loppu toi koulu ja mä pääse Ruissaloo ottaa aurinko. Turu toril o kans torel hyvä ku voi koska va katto kuipal kello o. Joensuus ku on vaan yks tiuku siäl tori nurkas.

:lol2: joku joskus sano että mäkin vähän solkkaa Turkkusen murretta, mutta mitään en tunnusta. Ei muhun noi murteet ole oikein tarttunut, oon ollu kai mäkin vähän murteiden ristitulessa ni ei ole mikään varsinaisesti tarttunu...

Vois mennä ekstemporee vaikka lepäämään hetkeks
sit aamulle herättyään puuteroida klyyväri, pakata veska ja mennä förille :)

IronMind sanoi:
No mutta, täällähän on oikein K-alkuisesta kaupungista kotoisin olevien miä-siä-maalaisten kokoontumisajot.

:kippis1:

Parikymmentä ensimmäistä elinvuotta tuli tuolla vierähtäneeksi - tiedä vaikka ikäsi huomioon ottaen olisi joskus istuttu samassa koulussakin.

Hyvin todennäköisesti tuttuja ollaan ainakin naamalta jos ei ihan nimeltä. Ja mäkin olen ollut siellä yhteensä viidessä/kuudessa koulussa, joten todennäköisyys kasvaa vaan. Tuon kokoisessa kaupungissa yleensäkin kaikki suht samanikäiset tietävät toisensa. Nyt vaan kaikki loputkin suotta Suomen paskimmaksi tituleeratun kaupungin kasvatit käsi rohkeasti ylös! :D

Metri sanoi:
Kari Suomalainen: "Se taetaa olla vaekeeta se englanninkielj, oon kuullunna. Vuan niihä se on se savonnii kielj. Esjmerkiks kirjotettaav vene mutta iännetään puatti."
:lol2: :lol2: Voe tokkiisa, pitännöö ottoo jiäkuapin piältä liäkärin miäreemä piänsärkyliäke. Murrejuuret syvällä Savossa.

VelttoV sanoi:
Midäs gumma dääl beuhata? Ei tämssi jutteluj kettä ymmär. Mut se o tärkkiä vissi, et iten ei tart hunteerat, mitä ite jaarittele.

Rauma?

Mut mää lähren ny koisiin. Sää voit mennä vaik kattoo kiakkoo. Seon moro ny!
(Tahtoo tuon henkisen kotikaupungin murre olla jollain tavalla tarttunut)

Mie en kylä jaksa tämmösii juttuja tähä aikaa illasta, sie voit miun puolesta viäntee iha mitä sie halluut. Mää vaikka nukkumaa tai jottai.

protsku sanoi:
Ookko nä Oolusta?
:D

Yks ää jäi puuttumaan. "Ookko nää Oulusta? Pelekääkkö nää polliisia?"
;)

vilma-liina sanoi:
Ja sitten yks aikamuotohirviö, eli
kaatusin = kaaduin (kuulostaa omaan korvaan turkulaiselta tjn, mutta ei kai kuitenkaan ole?)
?

"Kaatusin" Joo kuullostaa aikamoiselta murrehirviöltä.Mulla oli aikaisemmin melko vahvasti tuonkaltaiset sanat käytössä.

Armeijassa oli sitten jokin tilanne jossa vastasin luutnantin kysymykseen että "ampusin pari ysiä ja kasin".No luutnantti sitten hokemaan että "ampusisin,ampusisin,mitä se ampusisin tarkottaa?" Vastasin haudan vakavasti että "sana oli ampusin herra luutnantti".No tähän luutnantti sitten hokemaan "Nii...ampusisin,ampusisin...".Silloin ajattelin että isken kasvoihin niin kauan kunnes mies ei enää hengitä.

varsikuppi - vesikauha(muualla nappo,kousa)
vermeet - varusteet,tavarat

Mätisäkki=Lihava ihminen.Lähekkö nää völijyyn=Lähdetkö sinä mukaan.Ollaan ölövinä=Ollaan pokkana/coolina.Oulusta oon ja sen kehtaan sanua(sanoa).Kyllä kai näitä murrehirmuja täällä oulussa riittää, mutta sehän on vaan hyvä asia :D :rock:

D.Yates sanoi:
Tuo Tikari mun rasat porstuan lavittalta!

Lol !
Aivan kuin mun mummon suusta !

Muistuipa vielä muutama:
Nisu = Pulla
Fletares/Kleha = Heikkotekoinen, hutera "Se lavitta on aiva kleha !"
Plätti = Tahra. "Nonni, enkö mä varoottanu ryettämästä sitä vastuukia, nysson aiva plätiis !"

Tunnustan myös asuneeni Kotka-Kouvola akselilla 26 vuotta. Sitten kysymys kaikille ketkä eivät ole sieltä päin: Mitä tarkoittaa sana "löysi" esim. yhteydessä "löysityö"? Joku paikallinen voi sitten kertoa oikean vastauksen...

Entä oletteko törmänneet tilanteeseen jossa kaverisi kaataa itselleen kahvia ja sinä sanot "Kaada mulle ja." Kaveri ihmettelee, että sulle ja kenelle muulle tai sitten, että miksi mullit pitää ampua... vaikka minä tarkoitin vain, että saisinko sitä kahvia.

Nykyään kun käyn kotiseudulla isä sanoo, että puheessa vilahtaa muka tamperelaisuus... en usko.

mummum sanoi:
Tunnustan myös asuneeni Kotka-Kouvola akselilla 26 vuotta. Sitten kysymys kaikille ketkä eivät ole sieltä päin: Mitä tarkoittaa sana "löysi" esim. yhteydessä "löysityö"? Joku paikallinen voi sitten kertoa oikean vastauksen...

Entä oletteko törmänneet tilanteeseen jossa kaverisi kaataa itselleen kahvia ja sinä sanot "Kaada mulle ja." Kaveri ihmettelee, että sulle ja kenelle muulle tai sitten, että miksi mullit pitää ampua... vaikka minä tarkoitin vain, että saisinko sitä kahvia.

Nykyään kun käyn kotiseudulla isä sanoo, että puheessa vilahtaa muka tamperelaisuus... en usko.

Löysi-työtä ei ole kukaan ihmetellyt ainakaan tälle Kotkan pojalle.

Siihen olen törmännyt että ihmetellään sanaa "jonnee".
Jos joku kysyy vaikka että "missäs Jaska on?" niin siihen voi Kotkalainen vastata että "se lähti jonnee", eli suomeksi "hän lähti johonkin".

Tomi, kyllä "köppäänen" on erittäin yleisesti pohojammaalla käytössä, vilejelen sitä sanaa myös nykyiselle asuinpaikkakunnalleni, tosin kukaan ei yleensä tajua mun puheesta mitään jos en puhu "paikkakuntalaisten" murretta.... :D

Suositut

Back
Ylös Bottom