Muotoliikkeet vai massaliikkeet ensin??

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ikä
36
Elikkä tämmönen asia ruvennut askarruttelemaan ja aattelin jälleen tulla teiltä oikeilta punttaajilta kyseleen neuvoja. xD Itse olen tähän asti tehnyt aina massaliikkeen ja siihen heti perään muotoliikkeen niin vanhassa 2-jakoisessa ohjelmassani, kuin nykyisessä 4-jakoisessa ohjelmassanikin. Onko fiksua vai kannattaako vaihtaa toisinpäin?

massaliikkeet ensin ofcourse :) kai ohjelmas yleesäkki perustuu enemmä perusliikkeisiin kuin laitteisiin tai apuliikkeisiin ?

Massaliikkeethän yritetään tehdä mahdollisimman isoillapainolla, eli jos pumppailet hifistelyliikkeillä lihakset hapoille niin eihän sillon jaksa tehdä massaliikkeitä isoillaromuilla.

ei toi mun mielestä kyllä mikää yksiselitteinen asia oo.esimerkiksi jos teet pek dekin eka ja sitten penkkipunnerruksen niin ottaa rintalihakset enempi damagea-tätä kutsutaan etukäteisväsytykseksi myöskin eturisiojennusliike ensin ja sitten vasta kyykky niin vaikutus on sama.eli etukäteisväsytyksessä apulihakset ei tuu yhtä kovasti apuun kuin vaikka mentäessä suoraan penkkipunnerrukseen jolloin kolmipäinen ojentajalihas ottaa paljon hittiä.totta on että menemällä suoraan pääliikkeeseen niin pystyy käyttämään isoja painoja mutta itse tykkään väsyttää lihaksen kunnolla ennen pääliikettä,tämä estää myöskin liian suurien egoilupainojen käytön:dance2:

Jees. Näin olen tähänkin asti kyllä tehnyt, mutta mietitytti vaan semmoinen että kun sitten rankan massaliikkeen jälkeen tekee löysempää muotoliikettä niin tuntuu välillä siltä että lihakseen jää päällimmäiseksi se rennompi ärsyke ja kroppa "unohtaa" ne kovat massasarjat, jotka hetki sitten tuli tehtyä. xD Mutta onneksi kyseessä on siis vain mielikuvitukseni. Kiitoksia taas vastauksista! :worship:

Miksi se on aina ehdottomasti joko/tai? Hyvää vaihtelua tehdä välillä toisin päin kuin mitä aina. Voihan niitä "muotoliikkeitä" tehdä halutessaan kovilla painoilla siinä missä niitä "massaliikkeitä", vaikka moni mieltää ne "fiilistelyliikkeiksi".

Yleensä pätee sanonta "isot painot, isot lihakset". Niihin isoihin painoihin pääsee tietenkin paljon helpommin jos tekee ensin sen pääliikkeen ja sitte lopuksi niitä pumppailuja. Suurin osa kehonrakentajista on kerännyt ns. perusmassan isoilla painoilla pääliikkeissä, mutta usein jossain vaiheessa ovat pienentäneet treenipainoja ja alkaneet käyttää myös etukäteisväsytystä. Osasyyllisenä tähän on mm. se että voimaa on niin kovasti että loukkaantumisriski on suuri jos ekana vedetään 2*6 maksimipainoilla kyykyssä. IMO yleisesti ottaen voidaan kuitenkin sanoa että ensin ne raskaammat liikkeet treenissä varsinkin jos treeniä on vaan muutama vuosi takana. Naturaalitreenaajan ei välttämättä kannata ikinä ruveta kikkailemaan millään etukäteisväsytyksillä.

Täysin omaa mutuilua tuo ylläoleva, joten voin toki väärässäkin olla.

Sivuhuomautuksena muistutettakoon, että koko käsite "muotoliike" on itsessään täyttä :anssi:. Salilla kasvatetaan ja vahvistetaan lihaksia, uudelleenmuotoilu on plastiikkakirurgin hommaa.

Massa/moninivelliikkeet kannattaa yleisesti ottaen työläimpinä ja raskaimpina tehdä treenin alkuun, apuliikkeet tai eristävät liikkeet sitten niinen jälkeen.

Sivuhuomautuksena muistutettakoon, että koko käsite "muotoliike" on itsessään täyttä :anssi:. Salilla kasvatetaan ja vahvistetaan lihaksia, uudelleenmuotoilu on plastiikkakirurgin hommaa.

Tuo on täysin totta. Naurattaa kun jotkut bodarit sanovat keskittyvänsä dieetillä enemmän "muotoliikkeisiin", että lavalla olisi mahdollisimman symmetrinen ja pyöreä:rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Etukäteisväsytys laskee kohdelihaksen aktivoitumistasoa seuraavissa liikkeissä, tästä on ollut keskustelua aikaisemmin.

no höh!eikös se oo pääasia vaan että saadaan lihas aktivoitua riittävästi oli liike mikä hyvänsä ja mitä sitte vaikka ei sais käytettyä isoja painoja kunhan vaan tulee lihakselle riittävää rasitusta

no höh!eikös se oo pääasia vaan että saadaan lihas aktivoitua riittävästi oli liike mikä hyvänsä ja mitä sitte vaikka ei sais käytettyä isoja painoja kunhan vaan tulee lihakselle riittävää rasitusta

Jos etukäteisrasitus vähentää kohdelihaksen aktivointia eikö silloin sen tekemä työmäärä vähene, joten vaikutus on negatiivinen?

Mutta jos ekaan, eli muotoliikkeeseen aktivointi ja rasitus on 100% ja seuraavaan sitten etukäteisväsytyksen takia 50 %, niin eikös siinä tule huonompi aktivointi ja rasitus suhde, kuin jos tekee massaliikkeen 100 % ja sitten jaksaa vielä muotoliikkeen tehdä 100 %?

edit: hias

Mutta jos ekaan, eli muotoliikkeeseen aktivointi ja rasitus on 100% ja seuraavaan sitten etukäteisväsytyksen takia 50 %, niin eikös siinä tule huonompi aktivointi ja rasitus suhde, kuin jos tekee massaliikkeen 100 % ja sitten jaksaa vielä muotoliikkeen tehdä 100 %?

Totta varmasti tämäkin ja hyvä pointti!
Enpä oo ite perehtynyt asiaan kun ei oo tarvinnu ikinä ite miettiä noita treeniohjelmia..
Mielenkiintoinen keskustelu kyllä..

mä ymmärtäisin ton etukäteisrasituksen sellasena että vähän ottaa tuntumaa siihen lihakseen että "löytää" sen treeniä tehdessä. eli helpottaa mind muscle connectionia. Tosin en itse treenaa tuolla tyylillä vaan ihan perinteisesti ensin raskaat ja sitten pumppailut.

mä ymmärtäisin ton etukäteisrasituksen sellasena että vähän ottaa tuntumaa siihen lihakseen että "löytää" sen treeniä tehdessä. eli helpottaa mind muscle connectionia.

Näinhän se menee. Klassisena esimerkkinä vaikka latsit, joille tehdään superina:
A1)alaspainallus
A2)leuat
Jos noita kuvitteellisia "osumaprosentteja" käytetään, niin ilman etukäteisväsytystä latseille ei saada leuoissa kunnon tuntumaa, jolloin aktivointi on vaikka 75%. Hauiksille se voi olla 100% jolloin sarja loppuu hauisten väsyessä. Jos käytetään etukäteisväsytystä, niin latseista tehdään liikkeen heikoin lenkki. Aktivointi voi silloin olla tyyliin 90%. 100%ia ei saada, koska leuoissa ei voida käyttää enää maksimaalista vastusta.

Kannattaa myös miettiä nostettuja kilomääriä, esim. flyes rinnalle parinkympin käsipainoilla tai vinopenkkiä reilulla satkulla, toisessa työmäärä on varmasti isompi.

en tajua.kyl mulle ainaki on ihan sama minkä liikkeen tekee kunhan menee lähelle failurea ja sitte kotia kasvamaan vaan.painoista mä pazkat välitän:urjo:miten sä muka saat puristettua vielä toisessakin liikkeessä 100% kun ne 100% meni jo ekassa liikkeessä.jos saat toisessa liikkessä 100% niin silloinhan tämä liike ottaakin toiseen lihakseen eikös vain?:whip:

Suositut

Back
Ylös Bottom