MPKK, siellä opiskelu ja upseerin ura

Noniin aukesihan se paikka!

Nyt kyllä jännittää perkeleesti. Tosiaan suoritin 2. asteen koulutuksen oppisopimuskoulutuksena, eli viimeksi mm. matematiikkaa, fysiikkaa ja ruotsia on tullut luettua yläasteella. Tästäkin aikaa yli 5 vuotta, joten käytännössä osaaminen nolla.
Vielä kun paikka on laivastolinjalla, jossa käsittääkseni paljon sotatekniikkaa luetaan.

Voi olla ettei tänne tule kauheesti seuraavan vuoden aikana kirjoiteltua. Hyvä jos ehtii salilla käymään kun täytyy todennäköisesti pitää nenä tiukasti kiinni kirjassa pärjätäkseen :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite meinaan hakea ens haus kadikseen. Tällä hetkellä oon aliupseerina firmas töis. Tuola joku aiemmin puhu sopparin ja kanta-aliupseerin eroista niin eipä niillä paljon eroa oo muutaku et kantahenkilökunnalla on ammuttamisoikeudet ja sopparit ei saisi vetää cooperia ja lihaskuntotestejä. Mut asiaan. Mitenköhän hyvin pärjään pääsykokeis toisen asteen kauppis koulutuksella? Matikka ja fysiikka tosi heikkoja kohtia. Mitä juttuja noihin pääsykokeisiin yleensäkkin kannattaa petrata, mistä saa helppoja pisteitä?

No mun matikka ja fysiikka oli pääsykokeissa jotain yläasteen tasoa. En osannut edes kertoa muftolukuja keskenään :D ja sisään päästiin.

Oikeastaan cooper on melkeinpä ainoa osa alue, mihin voi valmistautua. Ja sitten toki ryhmätehtävässä muistaa aukoa suuta ja esiintyä hyvin, vaikkei tietäisi keskustelun aiheesta mitään.

Esseen kirjoittamista kannattaa myös harjoitella jos ei ole lukiota käynyt, aineistokokeessa on paljon pisteitä jaossa.

^ No matikkaa vois vähä kerrata jonku kans joka osaa ja tota esseen kirjottamista harjotella. Cooperis täydet pisteet sai vissiin 3000 metrillä? Oon ymmärtäny et jos kouluun pääsee sisälle nii sieltä valmistuu mikäli halua valmistumiseen on, jos joku matikka vaikka meinaa kusta nii sitä päntätään nii kauan et hyväksytyn niistä tenteistä saa. Onko maasotalinjalle vaikein päästä? Itelle se on ainut vaihtoehto mikä kelpaa.

Maaskii otetaa enite lössiä ja vissii sinne o pienimmil pointseil päässy sisää. Ite alottelin just Jojo-kurssin, et pystyy sit syyskuus alottaa tuol oikees koulus. Matikkaa kannattaa kerrata valmiiks, koska jokane piste himaa on kuitenki piste himaa. Itteäni surettaa vähä, et en muistanu matikkaa kerrata, vaik riitti ne pisteet tälleeki suoraa sisää. Mut humanistimatikal tosiaa menin eikä tarvinnu varasijoil pyörähtää, ni ei siitä hirviäst kannata ressata. 3000 metril saa parhaat pisteet joo tsuupperist, mut siin on maksimiki vaa 5, verrattuna sit vaik aineiston 25:een.

Tällä hetkellä mietin nyt eniten sitä et mitenköhän tuola koulun sisällä pärjää tosi huonolla pohjalla. Kuitenkin jos oikein oon ymmärtäny niin nykyisin tuola koulus on jo mukava määrä amispohjalla opiskelevia. Mulla itellä matikan ja fysiikan tiedot on lähellä nollaa.

Tällä hetkellä mietin nyt eniten sitä et mitenköhän tuola koulun sisällä pärjää tosi huonolla pohjalla. Kuitenkin jos oikein oon ymmärtäny niin nykyisin tuola koulus on jo mukava määrä amispohjalla opiskelevia. Mulla itellä matikan ja fysiikan tiedot on lähellä nollaa.
Sama huoli itsellänikin. Tosin tutut vanhemmat kadetit ovat kertoneet, että läpi pääsee kyllä kunhan motivaatiota riittää. Opinto-ohjaus toimii hyvin kunhan muistaa itse kertoa avoimesti mahdollisista ongelmista.

Jos noissa ny ongelmia tulee, ni ryhmissä vaan sit viisaat tai vähemmä viisaat päät kovasti yhtee. Tuolla joukkueenjohtajakurssilla, mikä me aliupseerit joudutaa käymää et voidaa syksyl alottaa sit opiskelu, on ainaki amiksia iha yhtäläisesti. Suurimmat huolenaiheet niillä on matikka, fysiikka ja ruotsi. Eiköhä noihi kaikkiin apua löydy sit ku koulu syyskuussa alkaa ja jos tarvetta on. Kaveria ei jätetä ja nii edespäin.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta tähän ei löytynyt mitään tietoa tunnin googlettamisella. Edes YlPalvO ja PV:n viralliset ohjeet virkapuvukujen käytöstä eivät osanneet tähän yksiselitteisesti vastata.

Eli normaalin palveluspuvun käyttö koulun ulkopuolella? Saako samaa pukua pitää päällä koulumatkojen ajan ja suoraan luennolle, vai täytyykö koululle tulla siviileissä ja vaihtaa vaatteet ennen palveluksen alkua? Kun asun tässä 30min päässä, niin tulee varmasti oltua kotonakin paljon.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta tähän ei löytynyt mitään tietoa tunnin googlettamisella. Edes YlPalvO ja PV:n viralliset ohjeet virkapuvukujen käytöstä eivät osanneet tähän yksiselitteisesti vastata.

Eli normaalin palveluspuvun käyttö koulun ulkopuolella? Saako samaa pukua pitää päällä koulumatkojen ajan ja suoraan luennolle, vai täytyykö koululle tulla siviileissä ja vaihtaa vaatteet ennen palveluksen alkua? Kun asun tässä 30min päässä, niin tulee varmasti oltua kotonakin paljon.

Saa toki

Laskin et 25-30p olis mun lähtöpisteet ku lähen kouluun hakemaan, eli aika huonot? Eikös jollaki 80 pinnalla oo maasotalinjalle päässy sisään edellisvuosina. Kuinkahan helposti tällanen tyhmä amis sais sen 50 pojoa pääsykokeista? :D

Mä sain lähtöpojoja vissiin 0 pistettä, kun oppisopimuskoulutuksessa ei opiskeltu mitään niitä yleisiä aineita jotka olisi amistodistuksesta pisteytetty. Siis aikaisemmista opinnoista, RUK todistus oli onneksi kiitettävä että siitä sai edes jotain lohdutusta.

Lähe kokeilemaan, sillähän se selviää. Ole haastatteluissa ja pällikokeissa oma itsesi, älä mieti mitä sinun odotetaan vastaavan. Kiinnitä kuitenkin huomiota siihen, että vastaat kokeisiin johdonmukaisesti, samat kysymykset tulevat toistumaan eri muodoissa lukuisia kertoja. Henk.koht haastattelussa mieti vähän ennalta mitä meinaat itsestäsi kertoa, ja esimerkiksi miksi juuri sinut pitäisi valita kouluun. Ryhmäkeskustelussa esiinny hyvin ja tuo itseäsi esille, mutta kuitenkin anna muillekin puheenvuoroja, esimerkiksi kysymällä heidän mielipiteitään. Älä istu kädet puuskassa vaan koeta vaikuttaa rennolta vaikka oikeasti tilanteessa jännittäisikin.

Kertaa myös perus matematiikkaa jos se on päässyt ruostumaan. Samoin esseekirjoitusta. Valmistaudu myös cooperiin hyvin. Vaikka siinä on jaossa verrattain vähän pisteitä, siihen on myös helpoin valmistautua.

Tällaisia neuvoja sain itse koepäivänä joukkueenjohtajakadetilta, ja voin ne kyllä 2. kertaa kokeissa käyneenä allekirjoittaa.

Mä sain lähtöpojoja vissiin 0 pistettä, kun oppisopimuskoulutuksessa ei opiskeltu mitään niitä yleisiä aineita jotka olisi amistodistuksesta pisteytetty. Siis aikaisemmista opinnoista, RUK todistus oli onneksi kiitettävä että siitä sai edes jotain lohdutusta.

Lähe kokeilemaan, sillähän se selviää. Ole haastatteluissa ja pällikokeissa oma itsesi, älä mieti mitä sinun odotetaan vastaavan. Kiinnitä kuitenkin huomiota siihen, että vastaat kokeisiin johdonmukaisesti, samat kysymykset tulevat toistumaan eri muodoissa lukuisia kertoja. Henk.koht haastattelussa mieti vähän ennalta mitä meinaat itsestäsi kertoa, ja esimerkiksi miksi juuri sinut pitäisi valita kouluun. Ryhmäkeskustelussa esiinny hyvin ja tuo itseäsi esille, mutta kuitenkin anna muillekin puheenvuoroja, esimerkiksi kysymällä heidän mielipiteitään. Älä istu kädet puuskassa vaan koeta vaikuttaa rennolta vaikka oikeasti tilanteessa jännittäisikin.

Kertaa myös perus matematiikkaa jos se on päässyt ruostumaan. Samoin esseekirjoitusta. Valmistaudu myös cooperiin hyvin, vaikka siinä on jaossa verrattain vähän pisteitä, siihen on myös helpoin valmistautua.

Tällaisia neuvoja sain itse koepäivänä joukkueenjohtajakadetilta, ja voin ne kyllä 2. kertaa kokeissa käyneenä allekirjoittaa.
Kiitoksia neuvoista! Vähä voisit valaista vielä et mikä on "perus" matematiikkaa? Millasia tehtäviä siinä on ja kuinka nopeeta niitä pitää suorittaa ja paljoko niistä on pisteitä jaos?
e. Ja paljoko muute ite sait pääsykokeista yhteensä pisteitä?

Ite meinaan hakea ens haus kadikseen. Tällä hetkellä oon aliupseerina firmas töis. Tuola joku aiemmin puhu sopparin ja kanta-aliupseerin eroista niin eipä niillä paljon eroa oo muutaku et kantahenkilökunnalla on ammuttamisoikeudet ja sopparit ei saisi vetää cooperia ja lihaskuntotestejä. Mut asiaan. Mitenköhän hyvin pärjään pääsykokeis toisen asteen kauppis koulutuksella? Matikka ja fysiikka tosi heikkoja kohtia. Mitä juttuja noihin pääsykokeisiin yleensäkkin kannattaa petrata, mistä saa helppoja pisteitä?

Ai ettei sopparilla ja kanta-au:lla ole muuta eroa? Taitaa teillä olla omassa joukossa ammattiylpeys kohillaan....
No okei,ehkä peruskouluttajan tehtävillä ei kauheesti eroa ole mutta eipä ole sillä nuorella kandillakaan kauheesti eroava homma.
Au: hommat kun vaihtelee lentokonemekaanikosta yksikön vääpeliin ja kaikkea siltä väliltä.
T: vähän kaikkea puuhaava 9vuotta menoa katellut ylikessu ;)

Kiitoksia neuvoista! Vähä voisit valaista vielä et mikä on "perus" matematiikkaa? Millasia tehtäviä siinä on ja kuinka nopeeta niitä pitää suorittaa ja paljoko niistä on pisteitä jaos?
e. Ja paljoko muute ite sait pääsykokeista yhteensä pisteitä?
Paljon aika helppoja tehtäviä ja tiukahko aikaraja. Mitä nyt muistan niin mm. Murtolukujen kertolaskua, prosenttilaskua, jotain kulman määrittämistä yms.

Itse pyrin vastaamaan vaan mahdollisimman moneen oikein tai ainakin sinnepäin, koska monivalinta eikä vääristä vastauksista sakoteta. Yhteensä sain pojoja pari pistettä alle 80p.

Ai ettei sopparilla ja kanta-au:lla ole muuta eroa? Taitaa teillä olla omassa joukossa ammattiylpeys kohillaan....
No okei,ehkä peruskouluttajan tehtävillä ei kauheesti eroa ole mutta eipä ole sillä nuorella kandillakaan kauheesti eroava homma.
Au: hommat kun vaihtelee lentokonemekaanikosta yksikön vääpeliin ja kaikkea siltä väliltä.
T: vähän kaikkea puuhaava 9vuotta menoa katellut ylikessu ;)
Ja nyt puhuinkin nimenomaan sen perusyksikön varusmieskouluttajan tehtävästä.

Osaako joku MPKK:ssa opiskeleva tai opiskellut kertoa, millaiset mahdollisuudet siellä on opiskella vieraita kieliä? Venäjän kielen opiskelusta olisi erityisesti mielekästä kuulla, että onko minkälaiset puitteet järkätty vai joutuuko itse hakeutumaan yliopiston kursseille tarpeen mukaan?

Kurssitarjonta vieraissa kielissä oli yllättävän laajahkoa. Venäjää ainaki saa tietääkseni melko paljonki lukee iha firman järkkäämänä. Ainoa huono puoli on se, että kurssit toteutetaa venäjässä ja muissa sellasis eksoottisemmissa kielissä vähä extra curricular activitynä, eli niinku lukujärjestyksen ulkopuolel. Neljän jälkee iltapäivästä. Jos en iha sataväärin muista, ni venäjää, saksaa ja ehkä mahollisest espanjaa ainaki oli mahollisuus lukea. Venäjä tietysti suurimpana vaihtoehtona noista.

Kurssitarjonta vieraissa kielissä oli yllättävän laajahkoa. Venäjää ainaki saa tietääkseni melko paljonki lukee iha firman järkkäämänä. Ainoa huono puoli on se, että kurssit toteutetaa venäjässä ja muissa sellasis eksoottisemmissa kielissä vähä extra curricular activitynä, eli niinku lukujärjestyksen ulkopuolel. Neljän jälkee iltapäivästä. Jos en iha sataväärin muista, ni venäjää, saksaa ja ehkä mahollisest espanjaa ainaki oli mahollisuus lukea. Venäjä tietysti suurimpana vaihtoehtona noista.
Alright. Kiitti tiedosta.

Suositut

Back
Ylös Bottom