MPKK, siellä opiskelu ja upseerin ura

No kai sitä perusopinnot suorittanut vaihtaa AU:ksi sen sijaan että alottas Kadiksen alusta kaikkine sinne kuuluvine "puuhasteluineen" ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pääsykoekutsu kolahti itselleni tänään postilaatikkoon, ja ajankohta olisi 9-10.5.

Perkele, ovat laittaneet cooperin testin toiselle koepäivälle, ei voi tintata viinaa nassuun illalla, ainakaan kovin paljoa :D

Pääsykoekutsu kolahti itselleni tänään postilaatikkoon, ja ajankohta olisi 9-10.5.

Perkele, ovat laittaneet cooperin testin toiselle koepäivälle, ei voi tintata viinaa nassuun illalla, ainakaan kovin paljoa :D

Samat päivämäärät lukee minunkin kutsussa :thumbs:

En usko että kukaan hakeutuu upseeriksi sillä perusteella, että laskee euroja verraten aliupseereihin. Kadettikurssi itsessään kyllä karsii "epävarmat" tai muuten sotilas- vs. siviilihommia arpovat pois. Kannattaa huomioida myös opintojen maisterivaiheen hyvät edut.

Aselaji kannattaa valita siten ettei joudu tekemisiin varusmiesten pohjasakan kanssa.

Onko intin suorittamisessa mpkk.a ajatellen muuta oleellisesti tärkeää kuin hyvin suoritettu ruk? Eli varsinaisesti palveluspaikalla/joukko-osastolla ei ole väliä taikka mitään etuuksia ei erikseen jostain tietystä joukko-osastosta saa?
BTW, mitenhän se olis paras tapa alkaa tota peruskuntoa kohottamaan tässä pari kk ennen palvelusta? :D On tää talvi menny nii sikabulkilla että huhhuh, ennen omasin suht hyvän peruskunnon kuitenkin(cooper~2900), joten uskon että sen kunnon kohottaminen onnistuu suht helposti takasin perushyvään.

Eli jos vekaralle esim pääsisin esikuntakomppaniaan ja spollerukkiin? esikuntakompp. tai panssarijääkärikompp. olis varmaankin mieluisimmat vaihtoehdot ja lisäpontta sain siitä kun kaveri kertoi että vekaralla näillä on ainoat uudistetut kasarmitilat missä ei tarvitse hengittää sitä hometta keuhkoja täytee..

Onko intin suorittamisessa mpkk.a ajatellen muuta oleellisesti tärkeää kuin hyvin suoritettu ruk? Eli varsinaisesti palveluspaikalla/joukko-osastolla ei ole väliä taikka mitään etuuksia ei erikseen jostain tietystä joukko-osastosta saa?
BTW, mitenhän se olis paras tapa alkaa tota peruskuntoa kohottamaan tässä pari kk ennen palvelusta? :D On tää talvi menny nii sikabulkilla että huhhuh, ennen omasin suht hyvän peruskunnon kuitenkin(cooper~2900), joten uskon että sen kunnon kohottaminen onnistuu suht helposti takasin perushyvään.

Eli jos vekaralle esim pääsisin esikuntakomppaniaan ja spollerukkiin? esikuntakompp. tai panssarijääkärikompp. olis varmaankin mieluisimmat vaihtoehdot ja lisäpontta sain siitä kun kaveri kertoi että vekaralla näillä on ainoat uudistetut kasarmitilat missä ei tarvitse hengittää sitä hometta keuhkoja täytee..

RUK:n jokkko-osastolla on ainoastaan siinä mielessä väliä, että kannattaa valita linja AUK:ssa sellaiseksi mistä suuri osa pääsee RUK:n. Tällöin mahdollisuudet päästä on paremmat ja jos oikein haluaa särmätä niin toisilla linjoilla on helpompi saada hyvät RUK pisteet kuin toisilla (esim. SissiK:ssa on vaikeampi saada hyviä pisteitä liikunnasta kuin tykistöstä jne.). Tulenjohdossa ja tiedustelussa taitaa eniten lähteä porukkaa AUK:sta RUK:n (siis suhteellisesti). SPOL:sta lähtee huomattavasti vähemmän ja varsinaiseen SPOL-rukkiin Uttiin (joku 8 viikon kurssi Haminan RUK:n jälkeen) lähtee vain yleensä yksi kaveri per joukko-osasto.

SPOL:sta lähtee huomattavasti vähemmän ja varsinaiseen SPOL-rukkiin Uttiin (joku 8 viikon kurssi Haminan RUK:n jälkeen) lähtee vain yleensä yksi kaveri per joukko-osasto.

Pakko sanoa, kun kerrankin voi... minä olin se yksi kaveri Niinisalosta vuonna 2003-2004 ja pidän sitä edelleen parhaana saavutuksenani tässä elämässä.
Joskin olen siinä uskossa, että nyttemmin kyseinen käytäntö olisi lakkautettu ja Haminassa olisi SPOL RUK... voin olla väärässäkin.

Taas se ois haku päällä. Onko muita pakkislaisia hakemassa?

Suomen valtio lakkauttaa puolet puolustusvoimista ja sinä olet aikeissa kouluttautua sinne duuniin... ?!?

Pakko sanoa, kun kerrankin voi... minä olin se yksi kaveri Niinisalosta vuonna 2003-2004 ja pidän sitä edelleen parhaana saavutuksenani tässä elämässä.
Joskin olen siinä uskossa, että nyttemmin kyseinen käytäntö olisi lakkautettu ja Haminassa olisi SPOL RUK... voin olla väärässäkin.
Kyllä se näin on.

Suomen valtio lakkauttaa puolet puolustusvoimista ja sinä olet aikeissa kouluttautua sinne duuniin... ?!?
Kyllä vain. Se on ollut selvillä jo pitkään että jos jonnekin kouluun vielä haen niin tuonne. Viime vuonna jäi kiinni turvallisuusselvityksestä, toivottavasti nyt pääsisi sisään.

Niin, eikös niitä katsota 10v taaksepäin. Onko tossa sitten jotain muita asioita joissa lyhyempi aikaväli tms.

Selvityksessä ei käytetä tietoja alle viittätoista vuotta nuorempana tehdystä teosta tai kymmentä vuotta vanhempia tietoja

Kyllä vain. Se on ollut selvillä jo pitkään että jos jonnekin kouluun vielä haen niin tuonne. Viime vuonna jäi kiinni turvallisuusselvityksestä, toivottavasti nyt pääsisi sisään.

Toivottavasti tällä kertaa pääset sitten.
Omallakin kohdalla MPKK oli yksi vahva vaihtoehto aikanaan inttivuoden ja puolen vuoden sopimussotilaana olon jälkeen... oikeastaan ainoa syy miksi en hakenut oli se, että paikka tuntui vähän liikaa alokasajan toistamiselta... liikaa turhanpäiväistä särmäämistä. Mutta nyttemmin sitä on huomannut, että samanlaista vaikeimman kautta tekemistä se muillakin (kaikilla) valtionhallinnon aloilla on.

Niin, eikös niitä katsota 10v taaksepäin. Onko tossa sitten jotain muita asioita joissa lyhyempi aikaväli tms.

Selvityksessä ei käytetä tietoja alle viittätoista vuotta nuorempana tehdystä teosta tai kymmentä vuotta vanhempia tietoja
Olen käsittänyt että ne kuitenkin tapauskohtaisesti näitä katsoo. Pääsykokeissakin on mahdollisuus päästä puhumaan asiasta jos huolettaa että turvallisuusselvitys pomppaa. Tuo selvitys saattaa pompata esimerkiksi jos on useampi liikennerikkomus saman vuoden sisällä, jolloin katsovat että rikkoo toistuvasti lakia, vaikkei yksittäinen rike olisikaan vakava. Kertoivat minulle kokeissa viime vuonna kun ilmaisin huoleni omista liikennerikkomuksista, että mikäli en pääse, aja vuosi nätisti ja tule ensi keväänä kokeilemaan uudestaan.

Onneksi ei ole mikään pakko päästä nyt sisään. Joten haetaan ja toivotaan parasta :)

Aaa okei, tämä selvä. Onnea hakuun siis. :)

Meikä on nyt täs harkinnu alanvaihto-operaatioo MPKK:n puolelle täältä humanistiselta. Oon opiskellu suomen kieltä nyt kolmisen vuotta, mutta tokan vuoden keväästä enempi ja enempi tuntunu siltä, että ei tästä alaa saa itellee tekemälläkä.

Onko kellään tietoa, miten paljon pitää korvata valtiolle opiskeluistaan takaisin opiskelun keskeytyessä? Itellä olis paikka tonne maasotalinjalle, mutta todella vaikee vielä päättää menenkö, kun kiinnostaisi pelastusopistokin. Jos nyt menisin MPKK:lle ja hypoteettisesti pääsisin pelastusopistossa 2013 kesällä alkavalle kurssille, nin paljonkohan mun pitäisi korvata ton periaatteen mukaan valtiolle? Mitä se on käytännössä? ("korvaa opiskelustaan aiheutuneet kustannukset valtiolle jne..)

Mun käsittääkseni se korvausvelvollisuus alkaa vasta sit, jos oot jo valmistunu kandiks. En kyl tarkemmi osaa sanoa, ku tarkotus ois ny viiä ite tuo koulu loppuu asti, mut näin muistan kuulleeni. Eli jos häivyt ennen ku oot ns. mitään, ni siinähä häivyt.

Joo tosiaan vasta kun otat paperit tulee tuo korvausvelvollisuus. Ainakin vielä 10 vuotta sitten oli näin. Lentäjät voi olla asia erikseen..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom