Motivoitunut treenaamaan - vaara ylikunnolle?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
40
Terve pakkislaiset!

Tässä on ollut mulla nyt noin puol vuotta ainakin vähän passiivisempaa toi punttailu. Passiivisella tarkoitan nyt sitä, että en ole koulukiireiden yms. johdosta ehtinyt panostamaan oikeaoppiseen ruokailuun ja on tullut syötyä vähän niin ja näin. Proteiinitarpeista olen kyllä aina pyrkinyt pitämään kiinni!Treenannut oon nyt noin 2v josta tää viiminen puolvuosi on ollut sellaista "ylläpitävää" ei progressiivista bodailua.Lisäksi reenit ei oo aina ollut päivälleen säännöllisiä. Nyt koulukiireiden jälkeen oon taas paremmin ehtinyt antautumaan tälle harrastukselle ja huomattavasti paremmilla välineillä (treenasin edesmenneen vuoden koulun punttisalilla, jatkossa ei enää kiitos).
Mä oon mun koko punttiuran ajan ollut vähän sellasessa pullamössökunnossa (alotin 2v sitten 70 kilosena nyt tän kuun alussa painoin 84kg.) kun ei oo ollut motivaatiota diettailla painoa pois välissä. En todellakaan tällä tarkoita että mulla ikinä olis läskit roikkunut! Ei tod!

Päätin tässä noin 2 viikkoa sitten alottaa dietin kaloreilla ~2200kcal, josta protskua 180-200g, hiilareita noin sama määrä ja loput rasvoja (oon koittanut saada mahd paljon rasvaa rypsäristä). Motivaationa olisi pudottaa rasvaprosentti alle kymmeneen, jos se tällä hetkellä on varmaan 15-20 hujakoilla.Tällä setillä on painoa lähtenyt noin 3kg ja selvää kiristymistä kyllä näen ja tunnen :david:
Syy miksi haluan dietata on päästä esteettisesti hyvään kuntoon ja alottaa tän jälkeen taas kova reeni tossa syyskuun alkupuolella siten että pysyis suht koht kireänä eikä tarvis jojoilla painon kanssa jatkossa. Onko tämä teidän mielestänne muuten käytännössä mahdollista, eli kerätä vain lihaa ja läskiä siihen päälle vain marginaalisesti?

Ja sitten itse treeniin

Oon nyt kesänä käynyt puntilla joka toinen päivä, ja kun tän kuun alussa alotin dieetin niin välipäivinä oon vetänyt aerobista noin 12 kilsan lenkin muodossa. Lisäksi oon joka punttia ennen polkenut 20 minsaa kuntopyörää siten että oon läpimärkä kun lopetan, eli aika kovalla temmolla.
Pääsyy miksi kirjoitan tän on se, että nykyisellä reenillä pelkään ylikuntoa, sillä välipäiviä jona en tee yhtään mitään ei paljoa jää. Oireita ylikunnosta en kyllä vielä ole havainnut.Voin pistää tähän esimerkin vuoksi nykystä treeniäni, niin näätte vähän onko se liian rankka

Sunnuntai: 20 min kuntopyörää, vähän yli tunti punttisalia jossa reenaan rinnan, hauis ja vatsat
Maanatai: 12 kilsan lenkki
Tiistai: 20 minsaa kuntopyörää, noin tunnin selkä- ja olkapääreeni puntilla
Keskiviikko (tämä päivä): 12 kilsan lenkki
Perjantai:20min puntti, jalkareeni, ojentajat, vatsat
Muina päivinä lepoa

Mitä mieltä olette tämänlaisesta ohjelmasta? Onko ylikunnon vaaraa?
Sitten vielä olen miettinyt,kun oon ton edeltävän puolen vuoden jaksoan reenannut vähän huonommin, niin voiko tällaisella dieetillä lihasmassa jopa kasvaa kun reenaamiseen ja ruokailuun oon todella tarkasti kiinnittänyt huomiota?

Jos ruokailut on tosiaan kunnossa niinkun sanoit, en näe mitään esteitä lihaskasvulle. En myöskään usko että tuolla saat vielä itseäsi ylikuntoon. Ihan maltilliselta ja tehokkaalta vaikuttaa!!

Kannattaisi varmaankin puhua ylitreenaamisesta, eikä ylikunnosta. Ylitreenaaminen onnistuu todella helposti, siihen vaaditaan vain liian nopea treenimäärän kasvattaminen. Sen sijaan ylikuntoon vaaditaan paljon rajumpaa ja pidempiaikaista ylirasitusta. Ylitreenaaminen ei ole vaarallista, se parantuu muutaman päivän tai parin viikon levolla.

Suosittelen, että aloitat kevyesti, siten että treenaaminen on helppoa kaikin puolin. Sitten pikkuhiljaa kasvatat rankkuutta. Pidä kevyt viikko vaikka joka 4. tai 5. viikko, ja treenaa vaihtelevasti. Treenaamisen pitäisi olla mukavaa, niin että mielenkiinto ja motivaatio siihen säilyy.

Itselle iskee kovaa treenatessa ylikunto vähäisen unen takia vaikka ruokapuoli olisikin 99% kunnossa. Muista nukkua joka yö (+8h) :)

Kappas, tervepä terve pitkästä aikaa! (vuosi sitten RMJ:ssä rupateltiin moneen otteeseen, ja muistelen että tuli puhetta nickeistämme täällä palstalla :D!)

Mulle tuli mieleen, että jos 2vkossa painosi on tippunut jo 3kg, vauhti saattaa olla vähän liian suuri. Tiedätkö esim. päivän keskiarvokalorit, jotka söit ennen dieetin aloittamista? Siitähän olisi kaikkein paras laskea dieettikalorit, kun vähentää n. 500kcal.

Mun korvaan kuulostaa miespuoliselle todella vähältä tuo 2200kcal. Ihmiset on tietenkin yksilöitä ja voihan tietenkin olla että nyt dieetin alussa suurin osa tuosta lähteneestä 3kg:sta on nestettä ja että painonlaskeminen hidastuu kyllä suositeltavaan 0,5kg:een viikossa. Koska sulla ei varmasti ole tuolla painolla kamalasti tiputeltavaa, mielestäni olisi aika tärkeää olla dieetatessa malttia, että tiputtaa painoa tarpeeksi hitaasti(juuri se 0,5kg/vko) ettei vaan turhaan kadota lihasmassaa.

Toinen asia, mitä ainakin itse miettisin pari kertaa, on se, että kannattaako sun sittenkään tehdä tuota 20 min aerobista ennen treeniä? Yleisesti taidetaan mieluummin suositella niin, että ennen treeniä alkuaerobisena vain lämmitellään kroppa esim 5-10 min ja sitten treenin lopuksi tehdään haluttu määrä aerobista. Näin kroppaa ei väsytetä turhaan aerobisella ennen treeniä, jolloin treenin jaksaa varmasti vetää täysillä. Myös rasvan sanotaan palavan paremmin treenin jälkeen tehdyssä aerobisessa, kun glykogeenivarastot on treenin jälkeen tyhjät..(tms. jotenkin näin se meni :D).

Sullehan tulee ainakin tuon treeniohjelman mukaan ihan kivasti lepopäiviä, jos kuitenkin aina torstai ja lauantai ovat lepoa. Treenimäärä siis vaikuttaa mustakin ihan kohtuulliselta, eikä ainakaan ylikuntovaaraa pitäisi olla jos kuitenkin syöt ja nukutkin. :)

Tässäpä siis tällaista yleistä kommenttia, jotka varmaan sulle olikin ihan tuttua juttua. Tsemppiä treeneihin ja dieetille :thumbs:!

Mun mielestä ekan parin viikon 3 kg tiputus on ihan normaali setti, nestettä lähtee alkuksi kovastikin ja isompiakin pudotuksia on nähty.

Ja tuo 2200 kcal voi olla ihan hyväkin määrä jos aerobista ja muuta rasitusta salin ohella ei paljon tule, eli esim. duuni on kevyttä toimistotyötä. Tietty noinkin alhaisilla kaloreilla kannattaa kerran viikossa tai parissa pitää hillitty mässypäivä jolloin syö puhtaasti mutta reilusti enemmän.

Itse en saa dieetillä mitään aikaiseksi jos vedän jollain 2500 kcal tai isommilla määrillä. Ja omat mitat on 175/82 ja rasvat varmaan jotain 12-13%

Aivan, tämä voi tosiaan olla yksilöllistä. Ja tosiaan hyvä huomio muuten tuosta mässypäivästä!

Vertasin kaloreita tosiaan omiin (175/66, ei hajuakaan rasva-%:sta) dieettikaloreihin, joissa 2300:lla tippui paino ihan hyvin ja olen sentään nainen. Kaikki on niin yksilöllistä.

Tässä kyseessä on kuitenkin 21-vuotias, jonka aineenvaihdunta saattaa olla kovempi kuin sulla Timba79(tosiaan oikeasti vain saattaa), joten ainakin näitä asioita kannattaa miettiä; Ovatko aloituskalorit oikeat(=ei liian alhaiset) heti alusta lähtien? Jos YlenSankiaPriha tulee siihen tulokseen, että ovat, kaikki on sitten tosiaan ihan kunnossa.

Postaahan YlenSankiaPriha se ruokavalio vielä tänne niin katellaan... :D

Siitähän olisi itse kullakin helppo napata se runko omaan ruokavalioon:D

Kappas, tervepä terve pitkästä aikaa! (vuosi sitten RMJ:ssä rupateltiin moneen otteeseen, ja muistelen että tuli puhetta nickeistämme täällä palstalla :D!) !

Hehe, moro moro!! :D Muistankin sut niin hyvin sieltä Raumalta, kun meillä oli niin henkeviä keskusteluja reenaamisesta, samalla kun muut örvelsi vieressä ja heitti kuperkeikkaa!

Mulle tuli mieleen, että jos 2vkossa painosi on tippunut jo 3kg, vauhti saattaa olla vähän liian suuri. Tiedätkö esim. päivän keskiarvokalorit, jotka söit ennen dieetin aloittamista? Siitähän olisi kaikkein paras laskea dieettikalorit, kun vähentää n. 500kcal.

Mun korvaan kuulostaa miespuoliselle todella vähältä tuo 2200kcal. Ihmiset on tietenkin yksilöitä ja voihan tietenkin olla että nyt dieetin alussa suurin osa tuosta lähteneestä 3kg:sta on nestettä ja että painonlaskeminen hidastuu kyllä suositeltavaan 0,5kg:een viikossa. Koska sulla ei varmasti ole tuolla painolla kamalasti tiputeltavaa, mielestäni olisi aika tärkeää olla dieetatessa malttia, että tiputtaa painoa tarpeeksi hitaasti(juuri se 0,5kg/vko) ettei vaan turhaan kadota lihasmassaa.!

Joo, kyllä musta tuntuu että toi 2200kcal pintaan on mulle ihan ookoo kulutus. Työn puolesta oon helpossa toimistotyössä jossa muuta ei tarvi kun istua :eek: Ja oon kyl tossa joskus ennen kokeillut tota 2500kcal kulutusta, ja musta tuntuu että mulla voi olla vähän samaa vaivaa kun Timballa! Tosiaan toi 2200 on tähän mennessä tuntunut ihan hyvältä. Katsotaan nyt :david:

Toinen asia, mitä ainakin itse miettisin pari kertaa, on se, että kannattaako sun sittenkään tehdä tuota 20 min aerobista ennen treeniä? Yleisesti taidetaan mieluummin suositella niin, että ennen treeniä alkuaerobisena vain lämmitellään kroppa esim 5-10 min ja sitten treenin lopuksi tehdään haluttu määrä aerobista. Näin kroppaa ei väsytetä turhaan aerobisella ennen treeniä, jolloin treenin jaksaa varmasti vetää täysillä. Myös rasvan sanotaan palavan paremmin treenin jälkeen tehdyssä aerobisessa, kun glykogeenivarastot on treenin jälkeen tyhjät..(tms. jotenkin näin se meni :D). !

Joo tossa saattaa olla kyllä ideaa. Itseasiassa oon miettinyt tota ihan samaa, että pitäskö vaihtaa aerobisen paikkaa salireenissä. Tosiaan on saanut pyöräilyn jälkeen muutamia minuutteja kerätä itteään enennkun on päässyt punttaileen ja alussa tuntunut olo vähän tukkoiselta. Kokeillaan! :thumbs:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Hehe, hauska kuulla että muistat, kyllähän mulla oli tosi hauskaa päästä puhumaan lempiaiheesta porukassa! Tosiaan hyvä jos olet jo näköjään tarkkaillutkin noita kaloreita, joten varmasti se 2200 on siinä tapauksessa ihan jees. Kirjottelehan dieetin lopussa vaikka tänne päivitystä, että miten jätkän kävi ;)!

itse tein 1kk dietin 1800-1600 kalorilla ja paino tippui 5,6kg. joka päivä joko salia tai aerobista 1h. enkä lisännyt kaloreita liikunnasta. eli tiukkaa settiä oli se kuukausi. mutta ei tuntunu lihasta lähtevän ja olin tiukimmassa kunnossa ever ( joka oli kyllä siltikin aika löysä ) eli ei sitä ylikuntoa tarvitse todellakaan pelätä kun on vielä 2 päivää viikossa lepoa.

Noniin, nyt on dieettiä takana noin 6 viikkoa, ja olen enemmän kuin tyytyväinen tuloksiin! Siis ei voi muutakun kiittää Pakkotoistoa hyvistä treeni ja ravintovinkeistä, kyllä tämä sivusto on niin mahtava!Ei olisi kyllä tullut mitään jossen olisi kuluttanut paria tuntia perehtyen tänne asioihin ja lukien threadeja eri ravintoasioihin liittyen.
Aloituspaino oli 83.5 kiloa, ja nyt tänä aamuna oli painoa 77 kiloa tasan ensimmäistä kertaa. Ihanaa on ollut huomata se, että painotrendi on jatkuvasti ollut laskusuunnassa :rock: Lisäksi voimatasot ovat joka alueella pysyneet vakioina, jossei hieman jopa nousseet!Kalorit olen pitänyt visusti siinä 2000kcal tuntumassa heittäen maksimissaan 100kcal suuntaan tai toiseen.
Aerobiset liikunnat siirsin aamuaerobisiksi melkein heti dieetin alussa, ja niitä on tullut harrastettua noin 3-4 kertaa viikossa! Tähän liittyen haluaisin kysyä, että onko järkevää kropalle vetää aamuaerobinen+treeni samana päivänä? Näin olen joskus kyllä tehnyt, mutta en tiedä onko ollut järkevää. Voi olla yhteensattumaa, mutta tuntuu että jos vetää treenin+aerobisen samana päivänä niin nukun seuraavana yönä erittäin levottomasti. Voikohan noiden kahden välillä olla jotain yhteyttä ja miksi?
Sitten vielä sellainen kysymys joka tuli mieleen että kun dieetin on lopettanut ja siirtyy takaisin massakaudelle ja syö juuri oman kulutuksen verran oikein, niin tuleeko mahdollisesti menetetyt lihat nopeammin takaisin lihasmuistin johdosta kuin normaalisti?

Kiitos kaikille ja hyvää kesän jatkoa :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom