Motivaation puute

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radial
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
35
Tässä on tällainen ongelma, että motivaatio on hiukan mennyt tohon treeniin. Tämä johtuu luultavasti lähinnä siitä että treenit kestää 1,5h tai 2h joten siinä ajassa ehtii jo väsymään eikä aikaa jää sitten enää niin paljoa muuhun.
Nykyinen treeniohjelmani on seuraavanlainen: kroppa treenataan kolme kertaa viikossa joka kerta koko kroppa, liikkeitä on 8kpl +treenin jälkeen tehtävät 10 toiston sarjat keveillä painoilla. Sarjoja on 5 jokaista liikettä kohden ja toistoja 8 mutta toistoja lisätään joka viikko yhdellä kunnes toistoja on 12 jokaista liikettä kohti jolloin painoja nostetaan jokaisessa liikkeessä 5kg.
Olen huomannut että tuo treeni on melko rankka johtuen kai osittain huonosta fyysisestä kunnostani (kestävyydestä) ja systemaattisuudesta eli +1 toisto joka viikko, jolloin tulee kai sitten aina jokin alitajuinen tunne "että entäs jos mä en saa sitä yhtä toistoa nousemaan ensi viikolla".
Olen harkinnut vetävien ja työntävien lihasten treenaamista erikseen eri päivinä, mutta on se tehokasta? Ja onko systemaattinen painojen tai painojen nostaminen treeniohjelmassa hyvä juttu?
Ai niin olen treenannut noin puoli vuotta ja nykyisellä ohjelmalla noin kuukauden. Ehdottakaa toki uutta treeniohjelmaa jos on jotain mielessä. :)

Siis 8 eri liikettä, ja 5 sarjaa? Onko liikkeet samat joka kerta?

Sanoisinko, että vaihda hiukan kevyempään ohjelmaan. Jos tuo ei fyysisesti ole raskasta, niin ainakin puuduttavaa hommaa. Tuskin noilla sarjamäärillä on mitään hedelmällistäkään touhua.

Kun salitreenit alkaa kestää yli 45-60min, ollaan mielestäni hakoteillä. Itsellä menee yleensä se 30-40min.

Kattele jotain perusohjelmia tuolta treeniohjelmia-threadista. Voi motivaatiokin sitten iskeä paremmin.

Weeboomi sanoi:
Siis 8 eri liikettä, ja 5 sarjaa? Onko liikkeet samat joka kerta?
Juu samat liikkeet joka kerta, kiitti vinkistä.

Itsellänikin on ollut kerra motivaation puutetta mutta se on onneksi mennyt ohi. Kannattaa tosiaan koittaa erilaisia treeniohjelmia, joilla saisit treenien keston pienentymään. Itselläni on käytössä perusperiaatteeltaan seuraavanlainen ohjelma käytössä:

ti: Rinta, hauis (olkapäät)
to: Jalat
La: ojentajat, selkä, jalat kevyesti
Vatsoja teen kotona pari kertaa viikossa.

Tosin tuollakin ohjelmalla treenien kestoksi tulee venyttely ja suihkussakäynti mukaanlukien n. 1,5h/treeni. Minä ainakin tykkään tuosta ohjelmasta.

Yksi vaihtoehto tietenkin on koittaa nelijakoista ohjelmaa, jolloin tavallisesti treenien kestokin lyhenee...

En tiedä sinun ikääsi , mutta mikä minä näin nuorena olen saarnaamaan? :arvi:

Edit: Prkl, 2 uutta postausta tuli sillä aikaa kun kirjorin omaa postaustani!

Mun makuun aika reilu korotus tuo 5kg kerralla. Laita maltillisemmin lisää ja ei se henkinen paine onnistumisesta nouse ihan niin järkyttäväksi.

Ite olen pitänyt eniten ohjelmista, joissa tehdään vuoro(viikoin/treenikerroin?) pitkiä ja lyhyitä sarjoja. Vaihdellen siis n.15-20 ja 6-10. Tulee hitusen vaihtelua, ei pää hajoa niin äkkiä. Lisäksi ärsyke vaihtelee, pitäisi kropan joutua vastaamaan erilaiseen ärsykkeeseen kasvamalla...

Myös treenitiheyttä kannattaa vaihdella. Tee vaikka ekalla viikolla veto/työntö ja jalat -systeemillä, seuraavalla viikolla neljä treeniä, kahdesti yläkroppa ja kahdesti jalat, kolmannella viikolla kolme koko kropan treeniä. Neljännellä kevyt viikko ja taas seuraavalla alusta.
Suhteuta liikkeiden määrä siihen, miten usein treenaat samaa lihasta, eli ekalla viikolla 2 tai 3 liikettä/lihasryhmä, 2.viikolla 1-2 liikettä/lihasryhmä ja kolmannella viikolla joka treeni tyyliin: kyykky, penkki, leuanveto ja pystypunnerrus. 1-2 sarjaa/liike.
Ja kaiken aikaa kierrätä sarjojen pituuksia vaihdellen 6-10 ja 15-20.

:thumbs:

Sori, jos kuulostaa vähän sekavalta, ei se oikeasti ole :D

Tonza sanoi:
Mun makuun aika reilu korotus tuo 5kg kerralla. Laita maltillisemmin lisää ja ei se henkinen paine onnistumisesta nouse ihan niin järkyttäväksi.

Ite olen pitänyt eniten ohjelmista, joissa tehdään vuoro(viikoin/treenikerroin?) pitkiä ja lyhyitä sarjoja. Vaihdellen siis n.15-20 ja 6-10. Tulee hitusen vaihtelua, ei pää hajoa niin äkkiä. Lisäksi ärsyke vaihtelee, pitäisi kropan joutua vastaamaan erilaiseen ärsykkeeseen kasvamalla...

Myös treenitiheyttä kannattaa vaihdella. Tee vaikka ekalla viikolla veto/työntö ja jalat -systeemillä, seuraavalla viikolla neljä treeniä, kahdesti yläkroppa ja kahdesti jalat, kolmannella viikolla kolme koko kropan treeniä. Neljännellä kevyt viikko ja taas seuraavalla alusta.
Suhteuta liikkeiden määrä siihen, miten usein treenaat samaa lihasta, eli ekalla viikolla 2 tai 3 liikettä/lihasryhmä, 2.viikolla 1-2 liikettä/lihasryhmä ja kolmannella viikolla joka treeni tyyliin: kyykky, penkki, leuanveto ja pystypunnerrus. 1-2 sarjaa/liike.
Ja kaiken aikaa kierrätä sarjojen pituuksia vaihdellen 6-10 ja 15-20.

:thumbs:

Sori, jos kuulostaa vähän sekavalta, ei se oikeasti ole :D

Toi kuulostaa hyvältä (kyllähän ne aikaisemmatkin ehdotukset :) )
tuossa ei tosin taida treenipainojen nostaminen tasaisin väliajoin kovin yksinkertaista kun joka viikko on erilainen, mutta kokeilen vaikka hankkia vähän massaa tuolla, kiitos Tonza.

Kyllä siinä niitä treenipainojakin saa nostettua. Mutta kannattaa tehdä hitaasti, ettei tee liian suuria hyppäyksiä ja sitä kautta ala hakkaamaan päätä seinään. Pikkuhiljaa treenipainoja nostamalla tekee silti ihmeitä pitemmällä aikavälillä :thumbs:
Pitää miettiä, millä systeemillä nostaa enemmän (tai kasvaa enemmän) vuoden tai vaikka viiden vuoden aikana, eikä sitä, että kuinka paljon nostaa kahden kuukauden päästä. Liialla kiiruhtamisella saattaa haukata liian suuren palan kehitys tökkää...

Kun ite tein tuon tyyppisellä systeemillä, en muista kertaakaan, ettei olisi pystynyt toistoja tai painoja nostamaan seuraavaan treeniin. Ilmeisesti kroppa tykkää tuosta vaihtelusta, eikä pääse tottumaan. :)

radial sanoi:
Toi kuulostaa hyvältä (kyllähän ne aikaisemmatkin ehdotukset :) )
tuossa ei tosin taida treenipainojen nostaminen tasaisin väliajoin kovin yksinkertaista kun joka viikko on erilainen, mutta kokeilen vaikka hankkia vähän massaa tuolla, kiitos Tonza.

Ja ota treenipäiväkirja käyttöön, sieltä on helppo tsekata viikkojakin taakseppäin että mitä painoja tuli käytettyä kun edellisen kerran teki kyseistä liiketta/toistomäärää.

radial sanoi:
Tässä on tällainen ongelma, että motivaatio on hiukan mennyt tohon treeniin. Tämä johtuu luultavasti lähinnä siitä että treenit kestää 1,5h tai 2h joten siinä ajassa ehtii jo väsymään eikä aikaa jää sitten enää niin paljoa muuhun.
Treenin pituuden lisäksi se näyttää muutenkin rankalta, ei ihme, jos motivaatio tippuu. Esim. HST-treenissä kroppa tehdään kerralla, kolmesti viikossa, mutta sarjoja on vain 1 tai 2 per liike. Väittäisin, että sinulla on kova kunto, jos oikeasti olet treenannut kertomallasi tavalla.

"Olen harkinnut vetävien ja työntävien lihasten treenaamista erikseen eri päivinä, mutta on se tehokasta?"

Se on yleinen tapa jakaa keho, kannattaa ainakin kokeilla.

"Ja onko systemaattinen painojen tai painojen nostaminen treeniohjelmassa hyvä juttu?"

Periaatteessa kyllä. Progressio on kehityksen avain. Rautamäärää voi tietysti nostaa monella tavalla, kaikki ei välttämättä toimi.

"Ai niin olen treenannut noin puoli vuotta ja nykyisellä ohjelmalla noin kuukauden. Ehdottakaa toki uutta treeniohjelmaa jos on jotain mielessä. :)"

Miten olisi vaikka kolmijakoinen jalat-työntävät-vetävät MD-tyyppinen treeni? Siis vähän liikkeitä ja sarjoja, raivolla loppuun asti, välillä erikoistekniikoita kehiin, pitkät välit treenien välillä. Olisi ainakin erilainen.

Ihan hyviä vinkkejä näet tässä threadissa, varsinkin viite treeniohjelmathreadiin. Lukemalla oppii.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Suositut

Back
Ylös Bottom